Gert Bo thorgersen wrote:
> Jeg er enig i det du skriver, altså først det med graterne, men vil tilføje
> at det bedste for at stadfæste at man fortsat kan køre med det er jo hvis alle knas
> terne er ens for henholdsvis indsugning og udstødning. Og samtidig at der ikke
> mangler mange tiendedele mm fra løftet.
>
> Da jeg under mit afgangsprojekt vedr. en sporty motorcykelmotor regnede på
> knastakslernes smøring fandt jeg at med de data jeg da for 18 år siden kunne
> skaffe kunne olien ikke bære knastakslernes belastning; det vil altså sige over kun
> kort tid af løftet. Så i den sammenhæng/udfra dette bliver det rigtigt det du skriver
> om ikke for lave omdrejninger; altså ikke give tid til at olien slipper væk/bliver
> skubbet væk, og det med den bedsteolie.
>
> Mvh. Gert Thorgersen
Jeg har ikke målt på knasterne, men jeg tvivler på at de skulle være
udenfor tolerencen. Der er som nævnt tale om små grater, der tilsammen
kun udgør en brøkdel af selve 'toppen' af knasten. Resten af metallet er
pænt blankt og glat. Hvis det slidte sted havde været i hele knastens
bredde ville jeg nok have været noget nervøs.
Det med dit afgangsprojekt lyder både interessant og logisk. Men skal
det forstås sådan, at ved lave omdrejninger kan olien nå at blive
skubbet væk, og at problemet dermed ikke kan løses, selv med en olie med
høj filmstyrke? Hvis jeg husker ret var der i 80'erne en motor - jeg
tror det var en VF 1000 - der havde et tilsvarende problem, og at Honda
foreskrev en helt bestemt type olie som forudsætning for at garantien
holdt. Jeg husker ikke hvilken, og jeg har heller ikke kunnet finde ud
af det, men jeg går ud fra at det har væert en olie med specielt høj
filmstyrke.
P.g.a. det med knastproblemerne har jeg valgt at køre med BelRay, idet
jeg husker at den i sin tid blev markedsført netop med høj filmstyrke.
Jeg har dog ingen anelse om hvorvidt det stadig gælder, eller om det
overhovedet gælder for den variant jeg bruger (fuldsyntetisk EXS
10w-50). Den olie der var i motoren fra ny var Motorex fuldsyntetisk
5w-50, og mærkerne på knasterne opstod allerede ved 7.500 km. Efter at
de blev skiftet, og jeg gik over til BelRay, gik der omkring 20.000 km
inden problemet opstod igen. Der var på et tidspunkt en artikel i
Touring Nyt om 'tynd' olie (ja, nu ved jeg godt at jeg får hug igen
), og at artiklen så vidt jeg husker konkluderede, at 5w olie på trods
af iøvrigt udmærket kvalitet sandsynligvis har en lavere filmstyrke end 10w.
M.v.h.
Jens L. Pedersen
GPZ 1100