/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Defekte knaster
Fra : Anders Zinck Wulff


Dato : 07-02-04 15:33

Hej motorcykellister

Mine knastaksler er færdige på min Suzuki (gsx 1100 f årg 96)....
Så er det jeg spør hvad er det der gør at knasterne ikke kan holde på gsx f
modellerne, er det simpel hen fordi de er er lavet for ringe lavet eller er
det olie mangel....

Kan jeg være sikker på at glidelejerne (sølerne) passer sammen hvis jeg
bestiller originale knaster ved hjælp af stelnummer eller motornummer...

MVH Anders



 
 
Armand (07-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-02-04 23:14


"Anders Zinck Wulff" <AZW@12move.dk> skrev i en meddelelse
news:uJ6Vb.85987$jf4.5466560@news000.worldonline.dk...
> Hej motorcykellister
>
> Mine knastaksler er færdige på min Suzuki (gsx 1100 f årg 96)....
> Så er det jeg spør hvad er det der gør at knasterne ikke kan holde på gsx
f
> modellerne, er det simpel hen fordi de er er lavet for ringe lavet eller
er
> det olie mangel....

Det kommer an på skadens art, og dog: En Oliekølet Suzuki vil aldrig mangle
olie i topstykket!
Skaden kan enten skyldes dårlig hærdning og derved nedslidning af toppen på
knasterne (=> tydeligt at hele overfladen er "krøllet" !), eller det oftest
sete på de oliekølede: At ganske små porøsiteter lige under overfladen
bryder op og medfører små sorte huller med skarpe kanter, som æder grundigt
på vippearmenes hårdkrom-lag!
Summa summarum: Materiale-bestemt :-|

> Kan jeg være sikker på at glidelejerne (sølerne) passer sammen hvis jeg
> bestiller originale knaster ved hjælp af stelnummer eller motornummer...

I modsætning til f.eks. krumtap og plejl -lejer, er knastakslernes lejring
ikke(!) deciderede tryklejer. Derved forstås at pasningen er langt
rigeligere og at enhver reservedel derfor passer!

--
Armand.





Ped (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Ped


Dato : 08-02-04 01:27

Anders Zinck Wulff wrote:
> Hej motorcykellister
>
> Mine knastaksler er færdige på min Suzuki (gsx 1100 f årg 96)....
> Så er det jeg spør hvad er det der gør at knasterne ikke kan holde på gsx f
> modellerne, er det simpel hen fordi de er er lavet for ringe lavet eller er
> det olie mangel....
>
> Kan jeg være sikker på at glidelejerne (sølerne) passer sammen hvis jeg
> bestiller originale knaster ved hjælp af stelnummer eller motornummer...
>


Hej,

Nu skriver du at dine knaster er færdige - men 'hvor' færdige? Min GPZ
1100 har små grater på samtlige 8 udstødningsknaster og 2 af
indsugningsknasterne. Nogle af dem er 40-50.000 km gamle, og det bliver
tilsyneladende ikke værre. Vippearmene er alle fint blanke, og der er
ikke noget at se på dem. Emnet har været oppe flere gange på en GPZ
liste, som jeg er medlem af, og der er en del der har haft problemet.
Flere har som jeg fået knastakslerne skiftet på garantien, men for nogle
er det altså kommet igen. Flere mekanikere (USA) har sagt at man bare
kan køre med det, og sådan ser det faktisk også ud. Som sagt små bitte
grater, der vokser til et eller andet omfang, og så sker der ikke mere.
Der er intet hverken at høre eller mærke på motorgangen.

Årsagen har også været livligt debatteret på GPZ listen, og her nævnes
manglende hærdning fra fabrikken, utilstrækkelig oliekvalitet (for ringe
filmstyrke) og så en interessant en: At føreren generelt kører med for
lave omdrejninger, og at smøringen i toppen dermed bliver
utilstrækkelig. Jeg har ingen anelse om hvilken teori der er den
rigtige, men da jeg kører med den dyreste BelRay olie tror jeg ikke det
er det.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100


Armand (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-02-04 12:00


"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4025826F.3040300@tdcadsl.dk...
>
> Min GPZ 1100 har små grater på samtlige 8 udstødningsknaster og 2 af
> indsugningsknasterne. Nogle af dem er 40-50.000 km gamle, og det bliver
> tilsyneladende ikke værre. Vippearmene er alle fint blanke, og der er
> ikke noget at se på dem. Emnet har været oppe flere gange på en GPZ
> liste, som jeg er medlem af, og der er en del der har haft problemet.
> Flere har som jeg fået knastakslerne skiftet på garantien, men for nogle
> er det altså kommet igen. Flere mekanikere (USA) har sagt at man bare
> kan køre med det, og sådan ser det faktisk også ud. Som sagt små bitte
> grater, der vokser til et eller andet omfang, og så sker der ikke mere.
> Der er intet hverken at høre eller mærke på motorgangen.

For den typiske "grat-skade" (oftest benævnt "pitting" ud fra den engelske
betegnelse) på Suzukis oliekølede motorer, gælder det at vippearmene
lynhurtigt går til hvis man ikke får udskiftet knasten!
Især for de tidlige "Slingshot"-modeller er dette ekstra kritisk, derved at
den aksel som vippearmene er monteret med, skal siden ud af topstykket,
og dér passerer stellet forbi i en afstand så man end ikke kan få en flad
hånd
imellem, hvilket betyder mer-arbejde(løn) til at afmontere topstykket eller
sænke motoren i stellet for atkunne få aksel og dermed vippearmene ud

> Årsagen har også været livligt debatteret på GPZ listen, og her nævnes
> manglende hærdning fra fabrikken, utilstrækkelig oliekvalitet (for ringe
> filmstyrke) og så en interessant en: At føreren generelt kører med for
> lave omdrejninger, og at smøringen i toppen dermed bliver
> utilstrækkelig. Jeg har ingen anelse om hvilken teori der er den
> rigtige, men da jeg kører med den dyreste BelRay olie tror jeg ikke det
> er det.

På min tidligere GPZ 900R var knasterne færdige ved omkring 80.000 km, men
det suspekte var at hvor manualen angiver en service-grænse på knasthøjden á
ca. -1/10 mm (= hærdelagets tykkelse må regnes for tykkere end dét), var
mine knaster stadig indenfor den tiendedel mm som opgives som
forarbejdnings-tolerence selvom hærdelaget tydeligt var slidt igennem
Ergo: Hærdelaget har, imod fabrikkens opfattelse, været mikroskopisk tyndt -
Dette falder også sammen med det faktum at alle knaster blev nedslidt
indenfor de samme 5.000km!!

--
Armand.







Gert Bo thorgersen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 09-02-04 01:12


"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4025826F.3040300@tdcadsl.dk...
> Anders Zinck Wulff wrote:
> > Hej motorcykellister
> >
> > Mine knastaksler er færdige på min Suzuki (gsx 1100 f årg 96)....
> > Så er det jeg spør hvad er det der gør at knasterne ikke kan holde på
gsx f
> > modellerne, er det simpel hen fordi de er er lavet for ringe lavet eller
er
> > det olie mangel....
> >
> > Kan jeg være sikker på at glidelejerne (sølerne) passer sammen hvis jeg
> > bestiller originale knaster ved hjælp af stelnummer eller motornummer...
> >
>
> Hej,
>
> Nu skriver du at dine knaster er færdige - men 'hvor' færdige? Min GPZ
> 1100 har små grater på samtlige 8 udstødningsknaster og 2 af
> indsugningsknasterne. Nogle af dem er 40-50.000 km gamle, og det bliver
> tilsyneladende ikke værre. Vippearmene er alle fint blanke, og der er
> ikke noget at se på dem. Emnet har været oppe flere gange på en GPZ
> liste, som jeg er medlem af, og der er en del der har haft problemet.
> Flere har som jeg fået knastakslerne skiftet på garantien, men for nogle
> er det altså kommet igen. Flere mekanikere (USA) har sagt at man bare
> kan køre med det, og sådan ser det faktisk også ud. Som sagt små bitte
> grater, der vokser til et eller andet omfang, og så sker der ikke mere.
> Der er intet hverken at høre eller mærke på motorgangen.
>
> Årsagen har også været livligt debatteret på GPZ listen, og her nævnes
> manglende hærdning fra fabrikken, utilstrækkelig oliekvalitet (for ringe
> filmstyrke) og så en interessant en: At føreren generelt kører med for
> lave omdrejninger, og at smøringen i toppen dermed bliver
> utilstrækkelig. Jeg har ingen anelse om hvilken teori der er den
> rigtige, men da jeg kører med den dyreste BelRay olie tror jeg ikke det
> er det.
>
> M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen
> GPZ 1100
>
Jeg er enig i det du skriver, altså først det med graterne, men vil tilføje
at det
bedste for at stadfæste at man fortsat kan køre med det er jo hvis alle knas
terne
er ens for henholdsvis indsugning og udstødning. Og samtidig at der ikke
mangler
mange tiendedele mm fra løftet.

Da jeg under mit afgangsprojekt vedr. en sporty motorcykelmotor regnede på
knastakslernes smøring fandt jeg at med de data jeg da for 18 år siden kunne
skaffe
kunne olien ikke bære knastakslernes belastning; det vil altså sige over kun
kort tid
af løftet. Så i den sammenhæng/udfra dette bliver det rigtigt det du skriver
om ikke
for lave omdrejninger; altså ikke give tid til at olien slipper væk/bliver
skubbet væk,
og det med den bedsteolie.

Mvh. Gert Thorgersen



Anders Zinck Wulff (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders Zinck Wulff


Dato : 09-02-04 23:36

Hej igen

Tak for svarene....

graterne er på samlige knaster og er en masse små huller omkring toppen af
knasten og vippearmene er revne....

Mc` har kørt 50000 km

Jeg kører på montuls 300V olie(den skulle da være god)


MVH Anders



Ped (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ped


Dato : 09-02-04 23:45

Gert Bo thorgersen wrote:

> Jeg er enig i det du skriver, altså først det med graterne, men vil tilføje
> at det bedste for at stadfæste at man fortsat kan køre med det er jo hvis alle knas
> terne er ens for henholdsvis indsugning og udstødning. Og samtidig at der ikke
> mangler mange tiendedele mm fra løftet.
>
> Da jeg under mit afgangsprojekt vedr. en sporty motorcykelmotor regnede på
> knastakslernes smøring fandt jeg at med de data jeg da for 18 år siden kunne
> skaffe kunne olien ikke bære knastakslernes belastning; det vil altså sige over kun
> kort tid af løftet. Så i den sammenhæng/udfra dette bliver det rigtigt det du skriver
> om ikke for lave omdrejninger; altså ikke give tid til at olien slipper væk/bliver
> skubbet væk, og det med den bedsteolie.
>
> Mvh. Gert Thorgersen

Jeg har ikke målt på knasterne, men jeg tvivler på at de skulle være
udenfor tolerencen. Der er som nævnt tale om små grater, der tilsammen
kun udgør en brøkdel af selve 'toppen' af knasten. Resten af metallet er
pænt blankt og glat. Hvis det slidte sted havde været i hele knastens
bredde ville jeg nok have været noget nervøs.

Det med dit afgangsprojekt lyder både interessant og logisk. Men skal
det forstås sådan, at ved lave omdrejninger kan olien nå at blive
skubbet væk, og at problemet dermed ikke kan løses, selv med en olie med
høj filmstyrke? Hvis jeg husker ret var der i 80'erne en motor - jeg
tror det var en VF 1000 - der havde et tilsvarende problem, og at Honda
foreskrev en helt bestemt type olie som forudsætning for at garantien
holdt. Jeg husker ikke hvilken, og jeg har heller ikke kunnet finde ud
af det, men jeg går ud fra at det har væert en olie med specielt høj
filmstyrke.

P.g.a. det med knastproblemerne har jeg valgt at køre med BelRay, idet
jeg husker at den i sin tid blev markedsført netop med høj filmstyrke.
Jeg har dog ingen anelse om hvorvidt det stadig gælder, eller om det
overhovedet gælder for den variant jeg bruger (fuldsyntetisk EXS
10w-50). Den olie der var i motoren fra ny var Motorex fuldsyntetisk
5w-50, og mærkerne på knasterne opstod allerede ved 7.500 km. Efter at
de blev skiftet, og jeg gik over til BelRay, gik der omkring 20.000 km
inden problemet opstod igen. Der var på et tidspunkt en artikel i
Touring Nyt om 'tynd' olie (ja, nu ved jeg godt at jeg får hug igen
), og at artiklen så vidt jeg husker konkluderede, at 5w olie på trods
af iøvrigt udmærket kvalitet sandsynligvis har en lavere filmstyrke end 10w.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408912
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste