Kawa Gpz 500 fra 1996
Fra : Nicolai

Dato : 07-02-04 15:01

hej

har lige været ude og prøve køre den samme med min kærste.

Kan i hjælpe med positivt/ negativt om den.

størrelse mæssigt er den perfekt til hende (ca 165 høj)

hva med holdbarhed og reservedele. er den pengene værd ?

hilsen
nicolai

Fra : Anders Thorup

Dato : 07-02-04 15:34

Nicolai wrote:
> [...]
>
> størrelse mæssigt er den perfekt til hende (ca 165 høj)
>
> hva med holdbarhed og reservedele. er den pengene værd ?

Det kommer jo an på en hel del. Bl.a. om hvilken pris I skal give, og hvor
langt den har kørt! Fremstår den i god stand??

Den er umiddelbart en solid cykel, og jeg har ikke hørt noget om nogle
svagheder ved den. Reservedele er ret nemme at få fat på, da det er en
rimelig udbredt cykel, og den er nem at finde stumper til.

Jeg har kun ros til overs for den, og var selv meget glad for min 93'er.
Det eneste negative, var måske at den manglede lidt kræfter i bunden.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 07-02-04 19:29

Hej

Jeg har også sådan en '96'er og den kører helt fint.
Der er lige et par enkelte ting du skal checke før du køber (det har vidst
været nævnt en del gange her inde, med lige netop den model). - anyway, det
mest irriterrende, er at kronrørslejerne fra fabrikken ikke holder. De skal
skiftes, og helst til nogle nålelejer (koniske lejer), det giver en noget
mere precis styring (alt efter hvor slidte de gamle er.)

Når du køber den, så bør du checke ting som hvorvidt den har været krøllet,
og om der er en pæn servicebog med. Men det skal man jo lige lure på, uanset
hvad man køber.

Du skal regne med at de der småting der skal laves, koster noget, så vær
opmærksom på hvordan sliddelene har det. Du kan checke skiverne foran for
slid (hvis de skal skiftes koster det nok en 3000), dæk slid (omkring 800
pr. stk), kædens slid (knap en tusse incl. skift.), og hvor blød den er i
affjedringen. Der er en her i gruppen der har lavet noget med en zzr600
affjedring bagtil (eller noget i den dur), hvilket giver mulighed for en
instillelig affjedring.

Men kom med lidt flere oplysninger, så som pris, km antal... - så kan vi
nok godt give et bud på om det er helt i skoven.

Priserne på cyklen ligger omkring 40.000 for en '96'er. +- en 5000 alt efter
stand og km antal.

Jeg er meget glad for min, og synes helt afgjort den er pengene værd. - det
er noget af det billigste du kan komme til en maskine der er bare lidt
sporty, uden at den er >10år gammel.

Mvh
Kristoffer
GPZ 500s, der keder sig!

Fra : jesper

Dato : 07-02-04 21:48

"Nicolai" <n.l@pc.dk> wrote in message news:<4024efac$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> størrelse mæssigt er den perfekt til hende (ca 165 høj)
>
> hva med holdbarhed og reservedele. er den pengene værd ?

Nu ved jeg ikke lige hvad du skal give for den, men det er en solid
mc.
Jeg har selv en 1991'model.
Den er fin nok til sportslig kørsel og til en længere ferietur. I
sommers var vi 2 på tur på den. det blev til 4200Km hvilket den var
god nok til.
Ved dog ikke lige om den nye model er ligeså komfortabel.

Men altså, hvis bare den er velholdt, så er der ikke noget at være
bange for...

Jesper
(CB400f & GPZ500s, som lige er sat til salg )

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-02-04 23:36

Nicolai wrote:

> hej

Hej, i en anden tråd <news:1oiff1-9q1.ln1@svedig-gnu.fake> fandt jeg lige en
udmærket indlæg om cyklen (fra 1998):
<http://groups.google.com/groups?selm=354E236A.4AF5FBC%40mail.dfh.dk>
--
mvh Jes Vestervang

Fra : MKS - 74

Dato : 08-02-04 01:53

On Sat, 07 Feb 2004 23:35:32 +0100, Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk>
wrote:

>Hej, i en anden tråd <news:1oiff1-9q1.ln1@svedig-gnu.fake> fandt jeg lige en
>udmærket indlæg om cyklen (fra 1998):
><http://groups.google.com/groups?selm=354E236A.4AF5FBC%40mail.dfh.dk>

Jeps Rasmus (som jeg iøvrigt kender ) er et godt eksempel på
hvordan man skriver en lødig anmeldelse med både pros og cons efter
ens bedste overbevisning,og ikke det sædvanlige ejer-BS som ret beset
sjældent er ret meget værd.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-04 20:44

MKS - 74 wrote:

> [...]
> hvordan man skriver en lødig anmeldelse med både pros og cons efter
> ens bedste overbevisning,og ikke det sædvanlige ejer-BS som ret beset

Ja, det er noget man kan bruge til noget, når man står og ikke ved hvad man
skal købe
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-02-04 12:26

> har lige været ude og prøve køre den samme med min kærste.
> størrelse mæssigt er den perfekt til hende (ca 165 høj)
> hva med holdbarhed og reservedele. er den pengene værd ?

Hej Nicolai

Min køreste har en GPZ 500 S fra 94 (den nye model). Hun gav 38.000kr for
den, og den havde gået lige over 40.000km.

Den kører godt, og fejlede ikke det store. Sådan en GPZ 500 S har et enomt
bundtræk i forhold til en GS 500 E, der skal holdes mellem 4500 og 6000
omdrejninger i daglig kørsel. En GPZ trækker rigelig fra 3000rpm, hvilket en
GS 500 absolut ikke kan. Den går meget langt på literen (21-28km/L) og er
nem at tumle. Den er også ret hurtig af en 500cc. Jeg er en stor fyr, og jeg
har haft den oppe på 195 med topbox på. Det er ok klaret.

Da Carina havde købt den tog jeg den med ned i klubben, og brugte nogle
hverdags aftner og en weekend på at gå den igennem.
En CB 500 var lidt for stor, så den var udelukket. Så kiggede vi mere i
retning af en nyere GS'er, men faldt over en 95'er GPZ 500 S i grøn med
sænket saddel der havde gået 44.000km. Den var vi ude og kigge på, Carina
sad godt på den, og jeg synes den gik godt i motoren. Jeg kiggede den
grundigt efter og fandt en masse småfejl, men ikke noget graverende.
Kæresten skal bruge den til og fra arbejde 50Km om dagen, så pålideligheden
skal være i orden. Denne GPZ er god, da den lettere sænket. Det gør at
Carina kan nå jorden med flad fod på begge sider. Samtidigt har den både
justerbart bremse OG koblingsgreb. Det er et stort plus for folk med korte
fingre. Carina købte den for 39K og var glad. Da jeg kom hjem opdagede jeg
dog to ting der gjorde den burde have været lidt billigere. Udstødningen var
utæt og der var en 40cm! lang revne i bunden af ploven der kun var repareret
på indersiden. Hvordan kunne jeg have undgået at se det? Jeg undres stadig!
Jeg er normalt så grundig?

Så smed jeg den i klubben og gik den igennem fra den ene enden til den anden
over en 10 dage eller noget. Hvis hun skal kunne stole på den hver dag, er
det vigtigt den er service mæssigt i orden.

Her er hvad jeg har lavet og hvad jeg fandt af fejl:

Batteriet var færdigt. Nyt monteret. En GPZ 500 bruger et 14Ah batteri!
Kawasaki Heavy Industries 180Kr hos Louis.

Kronrørslejerne (de originale) var HELT færdige. Nye koniske rullelejer
monteret. Dårlige kronrørslejer er bare SÅ almindeligt, og det giver dårlige
køreegenskaber. Undersøg det således. Løft modellen og så forhjulet hænger
frit. Drej styret fra side til side. Det må ikke gå i ryk. 300kr hos Louis.

Bagsvingeren og affjedringslinksne blev adskilt renset og smurt. Nålelejerne
i i bagsvingeren var pæne, men HELT tørre. Bøsningerne i linket var godt
rustne og måtte slås ud. De er dog uden slør endnu heldigvis. Ifølge
manualen skal de smøres for hver 12.000km. Det er vidst blevet forsømt på
det groveste. Nu kører det hele fint igen. Et lyspunkt var at opdage den
delte bagdæmper med Suzuki GSXR 750 fra 91-94. En gixxerdæmper er fuldt
justerbar, renoverbar og i meget bedre kvalitet end den originale GPZ
dæmper. Samtidigt koster den omkring 750kr ved en tysk hugger.

Begge greb var bøjet og højre clipon var lettere skæv. To nye greb blev
indkøbt ved www.louis.de til i alt 130kr. De havde godt nok ikke
koblingsgreb til en GPZ 500 S officielt, men lidt detektiv arbejde afslørede
at en GPZ 500 deler koblingsgreb med en ZZR 600, og så købte jeg bare sådan
et i stedet. Voila nyt koblingsgreb til ingen penge. Styret opgav jeg at
rette ud af frygt for svagheder og jeg købte et nyt hos Aagesen for 475Kr.
Det er dyrt for en jernpind, men jeg glædede mig over det ikke var til en
Gixxer 1100W hvor den koster 1200kr .

Hjulene blev afbalanceret, og jeg fandt at baghjulet slet ikke var
afbalanceret! Der sad 5g på da jeg startede, og da jeg var færdig sad der
20g i den modsatte side. Nå 20g er ikke alverden, men jeg tænker over hvad
der ellers kan være sjusket med?

Udstødningen blev svejset pænt, malet og monteret igen. Den er helt tæt nu,
og siger næsten intet. Carina synes lyden skider og ønsker sig en larmepotte
a.s.a.p. En komplet rustfri BSM Vampire udstødning koster 3000kr i Tyskland,
så det er da klart en mulighed.

Gaskablet var ved at springe, og hang kun i et par tråde. Returgaskablet var
afmonteret. Jeg skiftede gaskablet og monterede returgaskablet, da der var
noget underligt slup i gashåndtaget der ikke kunne justeres væk med
gaskablet alene. Til over 300kr i alt var det en af de dyre poster. Retur
kablet der er i MX nøglen passer igge. Det er ca 10cm for langt.

Alle stik blev adskilt, renset med kontaktrens og fyldt med vaseline. Der
var ir i stikkene omkring hovedsikringen og tændingslåsen, så det var ikke
spild af tid. Sådan noget kan ikke gøres for tidligt. Det gælder om hurtigt
at få beskyttet sine stik, også på fabriksnye motorcykler.

Bremsekaliberne blev adskilt renset og smurt. Stemplerne gik fint, men der
var ir inde bag o-ringene, så det var tiltrængt. Får man ikke renset ud her
med et par års mellemrum kan der samles så meget skidt at stemplerne hænger
og o-ringene bliver trykket deforme og nye må til. O-ringene var dog fine,
men det samme kan man ikke sige om glidepindene. Kawasakien har kun
bremsestempler på den ene side, og den skal glide på to pinde for at bremse
med begge bremseklodser. Kaliberen hang så hårdt i de pinde, at jeg måtte
slå dem ud med en hammer. De skal i følge manualen smøres for hver 6000km.
Det er nok forsømt en gang eller to. Det er også en af de smøreopgaver der
på min CBR faktisk trænger efter 6000km, hvilket er et par måneder eller tre
med mit kørselsmønster. Glidepindene sad i en gummi bøsning, som man smører
indvendigt. Den gummibøsning hænger i en øje på kaliberen. Det øje hvar så
irret indvendigt, at gummibøssningen klemte om glidepindende og gjorde at
pindende satte sig fast. Det har jeg aldrig set før.

Forgaflen hang lidt. Når GPZ'en stod op, hang den 3cm i gaffelfjedrene. Når
Carina satte sig på cyklen satte den sig 5cm i alt. Affedningen skal default
sætte sig ca. 1/3 af den samlede vandring. D.v.s. en alm. gadecykel med 10cm
vandring som en GPZ skal altså sætte sig ca. 3½cm i forgaflen. Når jeg
bremsede hårdt på den kunne jeg får gaflen til at bunde hårdt ud, så den
kunne også trænge til noget mere olie i gaflen. Der var ca. 10cm lange rør i
toppen af gaflen til at trykke fjedrene let sammen. Jeg monterede i stedet
rør der var 1 cm længere for at trykke fjedrene mere sammen, så den satte
sig 3½cm i gaflen med fører. Jeg skiftede også forgaffelolien, som ikke var
totalt klam til noget nyt og hældte en anelse mere i end std. Der har
hjulpet. Den bunder ikke ud mere ved bremsning, men jeg synes måske den
mangler noget dæmpning, jeg er dog godt vant fra min CBR. Carina må køre
noget kilometer og fortælle om hendes oplevelser. Forgaflen er heldigvis ret
nem at rode rundt med, så det kan nemt rettes til senere.

Yderligere servicepunkter jeg har lavet bliver lige nævnt som inspiration
til andre:
Ventiler justeret 0,15ind 0,20ud
Karburatore synkroniseret.
Luftfilter renset grundigt og fedtet ind i luftfilterolie, det virkede lidt
tørt inden?
Nye tændrør NGK DR9EA. Tidligere sad der DR8EA monteret som er varmere.
Kølervæske skiftet, blå type 50% kølervæske 50% demineraliseret vand.
Olie og filter skift. Castrol RS Superbike fuldsyntetisk 10W50 olie. Vesrah
filter.
Svømmehusene er tømt.
Generel smøring. greb, låse, støtteben, pedaler, koblingskabel, chokerkabel,
gaskabel, speedometerkabel og fodhvilere.
Kuglelejer i hjul kontrolleret.
Motorbolte er pillet ud en af gangen smurt med kobberfedt.
Kontrolleret regulator-omformer 14,4V @ 5000
Voks underside af tank. Det er her den ruster først.
Dæk, fælge og dæktryk kontrolleret.

Nu er den klar til indsats, og jeg ved præcis i hvilken tilstand cyklen er
i. Den kører godt.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Hekto

Dato : 08-02-04 12:53

Jens Jacob Bager Jensen wrote in

> Den k›rer godt, og fejlede ikke det store. S†dan en GPZ 500 S har
> et enomt bundtr‘k i forhold til en GS 500 E, der skal holdes
> mellem 4500 og 6000 omdrejninger i daglig k›rsel. En GPZ tr‘kker
> rigelig fra 3000rpm, hvilket en GS 500 absolut ikke kan. Den g†r
> meget langt p† literen (21-28km/L) og er nem at tumle. Den er ogs†
> ret hurtig af en 500cc.

4500-6000 omdr. sådan ved daglig kørsel? Så er der da også tale om
ganske frisk kørsel i byen! ;0)
Min GS450 trak pænt og nydeligt fra 3500 omdr og op til 7.000 hvor
der så rigtigt begyndte at ske ting.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : MKS - 74

Dato : 08-02-04 12:55

On 08 Feb 2004 11:53:24 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

>Min GS450 trak pænt og nydeligt fra 3500 omdr og op til 7.000 hvor
>der så rigtigt begyndte at ske ting.

Du mener at tingene begyndte at falde af ?

Fra : Hekto

Dato : 08-02-04 13:01

MKS - 74 wrote in news:lr8c20d4q1m921vrg23k88mria3ompvr07@4ax.com:

> Du mener at tingene begyndte at falde af ?

Overhovedet ikke!!! Til gengæld fik den en helt anden lyd! En hylende
lyd, så den hev nok efter vejret!

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 08-02-04 13:21

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:m1pVb.1282$D57.484@news.get2net.dk...

Snip snip

> [...]
repareret
> på indersiden. Hvordan kunne jeg have undgået at se det? Jeg undres

Ja, de originale forrør i jern ruster som bare fanden. Og Ploven bliver
slidt, da alt hvad forhjulet kyler bagud og lidt opad rammer ploven. Så det
er en god idé lige at kigge på undersiden af ploven.

> [...]
larmepotte
> a.s.a.p. En komplet rustfri BSM Vampire udstødning koster 3000kr i

Her har jeg så gjort en erfaring. Jeg fik en Nexxus 2i1 potte på, og det var
ikke noget specielt hit. Den skulle dyses om (det var forventet, men lidt
bøvlet), men værst var, at rørene var for tykke, og derfor kom for tæt på
ploven, hvilket resulterede i en plov med hul i siden (smeltet).
Så hvis man laver stuntet, skal man altså sikre sig meget grundigt at der er
plads til det. (eller droppe ploven helt.)

Mvh
Kristoffer

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 12:52

Hej,

De vise ord kom fra "Bager"

Håber Du har læst dem, men jeg vil lige tilføje.

Min eks. købte en helt ny i 2002, og det er i mine øjne en rigtig god
begynder cykel, den har i dag kørt omkring 10000 km. bl.a. var den i ungarn
i sommers, en person med oppakning, og der var ingen problemer med det, selv
kører jeg på en GPX600, og de to cykler sammenlignet, så er GPZ´eren lidt
mere touring præget en min, men den er også ganske sjov på de små veje, så
alt i alt kan jeg godt anbefale den.

Af ren nysgerrighed, hvad koster den?

Dannie

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=75