> har lige været ude og prøve køre den samme med min kærste.
> størrelse mæssigt er den perfekt til hende (ca 165 høj)
> hva med holdbarhed og reservedele. er den pengene værd ?
Hej Nicolai
Min køreste har en GPZ 500 S fra 94 (den nye model). Hun gav 38.000kr for
den, og den havde gået lige over 40.000km.
Den kører godt, og fejlede ikke det store. Sådan en GPZ 500 S har et enomt
bundtræk i forhold til en GS 500 E, der skal holdes mellem 4500 og 6000
omdrejninger i daglig kørsel. En GPZ trækker rigelig fra 3000rpm, hvilket en
GS 500 absolut ikke kan. Den går meget langt på literen (21-28km/L) og er
nem at tumle. Den er også ret hurtig af en 500cc. Jeg er en stor fyr, og jeg
har haft den oppe på 195 med topbox på. Det er ok klaret.
Da Carina havde købt den tog jeg den med ned i klubben, og brugte nogle
hverdags aftner og en weekend på at gå den igennem.
En CB 500 var lidt for stor, så den var udelukket. Så kiggede vi mere i
retning af en nyere GS'er, men faldt over en 95'er GPZ 500 S i grøn med
sænket saddel der havde gået 44.000km. Den var vi ude og kigge på, Carina
sad godt på den, og jeg synes den gik godt i motoren. Jeg kiggede den
grundigt efter og fandt en masse småfejl, men ikke noget graverende.
Kæresten skal bruge den til og fra arbejde 50Km om dagen, så pålideligheden
skal være i orden. Denne GPZ er god, da den lettere sænket. Det gør at
Carina kan nå jorden med flad fod på begge sider. Samtidigt har den både
justerbart bremse OG koblingsgreb. Det er et stort plus for folk med korte
fingre. Carina købte den for 39K og var glad. Da jeg kom hjem opdagede jeg
dog to ting der gjorde den burde have været lidt billigere. Udstødningen var
utæt og der var en 40cm! lang revne i bunden af ploven der kun var repareret
på indersiden. Hvordan kunne jeg have undgået at se det? Jeg undres stadig!
Jeg er normalt så grundig?
Så smed jeg den i klubben og gik den igennem fra den ene enden til den anden
over en 10 dage eller noget. Hvis hun skal kunne stole på den hver dag, er
det vigtigt den er service mæssigt i orden.
Her er hvad jeg har lavet og hvad jeg fandt af fejl:
Batteriet var færdigt. Nyt monteret. En GPZ 500 bruger et 14Ah batteri!
Kawasaki Heavy Industries 180Kr hos Louis.
Kronrørslejerne (de originale) var HELT færdige. Nye koniske rullelejer
monteret. Dårlige kronrørslejer er bare SÅ almindeligt, og det giver dårlige
køreegenskaber. Undersøg det således. Løft modellen og så forhjulet hænger
frit. Drej styret fra side til side. Det må ikke gå i ryk. 300kr hos Louis.
Bagsvingeren og affjedringslinksne blev adskilt renset og smurt. Nålelejerne
i i bagsvingeren var pæne, men HELT tørre. Bøsningerne i linket var godt
rustne og måtte slås ud. De er dog uden slør endnu heldigvis. Ifølge
manualen skal de smøres for hver 12.000km. Det er vidst blevet forsømt på
det groveste. Nu kører det hele fint igen. Et lyspunkt var at opdage den
delte bagdæmper med Suzuki GSXR 750 fra 91-94. En gixxerdæmper er fuldt
justerbar, renoverbar og i meget bedre kvalitet end den originale GPZ
dæmper. Samtidigt koster den omkring 750kr ved en tysk hugger.
Begge greb var bøjet og højre clipon var lettere skæv. To nye greb blev
indkøbt ved
www.louis.de til i alt 130kr. De havde godt nok ikke
koblingsgreb til en GPZ 500 S officielt, men lidt detektiv arbejde afslørede
at en GPZ 500 deler koblingsgreb med en ZZR 600, og så købte jeg bare sådan
et i stedet. Voila nyt koblingsgreb til ingen penge. Styret opgav jeg at
rette ud af frygt for svagheder og jeg købte et nyt hos Aagesen for 475Kr.
Det er dyrt for en jernpind, men jeg glædede mig over det ikke var til en
Gixxer 1100W hvor den koster 1200kr .
Hjulene blev afbalanceret, og jeg fandt at baghjulet slet ikke var
afbalanceret! Der sad 5g på da jeg startede, og da jeg var færdig sad der
20g i den modsatte side. Nå 20g er ikke alverden, men jeg tænker over hvad
der ellers kan være sjusket med?
Udstødningen blev svejset pænt, malet og monteret igen. Den er helt tæt nu,
og siger næsten intet. Carina synes lyden skider og ønsker sig en larmepotte
a.s.a.p. En komplet rustfri BSM Vampire udstødning koster 3000kr i Tyskland,
så det er da klart en mulighed.
Gaskablet var ved at springe, og hang kun i et par tråde. Returgaskablet var
afmonteret. Jeg skiftede gaskablet og monterede returgaskablet, da der var
noget underligt slup i gashåndtaget der ikke kunne justeres væk med
gaskablet alene. Til over 300kr i alt var det en af de dyre poster. Retur
kablet der er i MX nøglen passer igge. Det er ca 10cm for langt.
Alle stik blev adskilt, renset med kontaktrens og fyldt med vaseline. Der
var ir i stikkene omkring hovedsikringen og tændingslåsen, så det var ikke
spild af tid. Sådan noget kan ikke gøres for tidligt. Det gælder om hurtigt
at få beskyttet sine stik, også på fabriksnye motorcykler.
Bremsekaliberne blev adskilt renset og smurt. Stemplerne gik fint, men der
var ir inde bag o-ringene, så det var tiltrængt. Får man ikke renset ud her
med et par års mellemrum kan der samles så meget skidt at stemplerne hænger
og o-ringene bliver trykket deforme og nye må til. O-ringene var dog fine,
men det samme kan man ikke sige om glidepindene. Kawasakien har kun
bremsestempler på den ene side, og den skal glide på to pinde for at bremse
med begge bremseklodser. Kaliberen hang så hårdt i de pinde, at jeg måtte
slå dem ud med en hammer. De skal i følge manualen smøres for hver 6000km.
Det er nok forsømt en gang eller to. Det er også en af de smøreopgaver der
på min CBR faktisk trænger efter 6000km, hvilket er et par måneder eller tre
med mit kørselsmønster. Glidepindene sad i en gummi bøsning, som man smører
indvendigt. Den gummibøsning hænger i en øje på kaliberen. Det øje hvar så
irret indvendigt, at gummibøssningen klemte om glidepindende og gjorde at
pindende satte sig fast. Det har jeg aldrig set før.
Forgaflen hang lidt. Når GPZ'en stod op, hang den 3cm i gaffelfjedrene. Når
Carina satte sig på cyklen satte den sig 5cm i alt. Affedningen skal default
sætte sig ca. 1/3 af den samlede vandring. D.v.s. en alm. gadecykel med 10cm
vandring som en GPZ skal altså sætte sig ca. 3½cm i forgaflen. Når jeg
bremsede hårdt på den kunne jeg får gaflen til at bunde hårdt ud, så den
kunne også trænge til noget mere olie i gaflen. Der var ca. 10cm lange rør i
toppen af gaflen til at trykke fjedrene let sammen. Jeg monterede i stedet
rør der var 1 cm længere for at trykke fjedrene mere sammen, så den satte
sig 3½cm i gaflen med fører. Jeg skiftede også forgaffelolien, som ikke var
totalt klam til noget nyt og hældte en anelse mere i end std. Der har
hjulpet. Den bunder ikke ud mere ved bremsning, men jeg synes måske den
mangler noget dæmpning, jeg er dog godt vant fra min CBR. Carina må køre
noget kilometer og fortælle om hendes oplevelser. Forgaflen er heldigvis ret
nem at rode rundt med, så det kan nemt rettes til senere.
Yderligere servicepunkter jeg har lavet bliver lige nævnt som inspiration
til andre:
Ventiler justeret 0,15ind 0,20ud
Karburatore synkroniseret.
Luftfilter renset grundigt og fedtet ind i luftfilterolie, det virkede lidt
tørt inden?
Nye tændrør NGK DR9EA. Tidligere sad der DR8EA monteret som er varmere.
Kølervæske skiftet, blå type 50% kølervæske 50% demineraliseret vand.
Olie og filter skift. Castrol RS Superbike fuldsyntetisk 10W50 olie. Vesrah
filter.
Svømmehusene er tømt.
Generel smøring. greb, låse, støtteben, pedaler, koblingskabel, chokerkabel,
gaskabel, speedometerkabel og fodhvilere.
Kuglelejer i hjul kontrolleret.
Motorbolte er pillet ud en af gangen smurt med kobberfedt.
Kontrolleret regulator-omformer 14,4V @ 5000
Voks underside af tank. Det er her den ruster først.
Dæk, fælge og dæktryk kontrolleret.
Nu er den klar til indsats, og jeg ved præcis i hvilken tilstand cyklen er
i. Den kører godt.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end