Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af digitalkamera Canon A80, Extern bli~
Fra : Emil

Dato : 07-02-04 17:21

Hej

Jeg har -efter lang tids søgen- fundet at Canon Powershot A80
indfrier alle mine stillede krav, altså bortset fra at det
tilsyneladende mangler tilslutning for extern blitz.

1.   Findes der et tilsvarende kamera med denne mulighed, som jeg
bør overveje?

2.   Fyrer A80éren blitzen af to gange?
Altså ikke rødøjefunktionen; men først for at måle, dernæst for
at belyse optagelsen.

Jeg Googler gerne; men nogle gange løber jeg tør for de mest
indlysende søgeord. Har du et par hint´s (søgeord), så jeg ikke
skal kigge tusindvis af sider igennem? Hvilke?

m.v.h. Emil

Fra : chr

Dato : 07-02-04 17:32

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> wrote in message

> 2. Fyrer A80éren blitzen af to gange?
> Altså ikke rødøjefunktionen; men først for at måle, dernæst for
> at belyse optagelsen.

Mit A80 gør det ihverfald,-selv hvis jeg slår 'rød øje' fra blitzer det to
gange, og hvis jeg sætter balancen til at blie målt 'manuelt' (dvs jeg
trykker på SET og kameraet vurdere' så blitzer det også (hvis blitz er sat
til)

Det er et fedt kamera!.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-02-04 19:31

Emil <emilsen@oestbirk.invalid> wrote in

> 1. Findes der et tilsvarende kamera med denne mulighed, som jeg
> bør overveje?

Canon G3 - som godt nok er noget større. Den har mulighed for ekstern
blitz.

Mit sammenligningsgrundlag er:
Jeg har et G3 og min kammerat et A80 og min morfar et A70.

De laver alle tre meget pæne billeder. Dog er indendørs billeder taget med
G3 og dens egen blitz efter min mening lidt pænere end billeder taget med
de andre to. Jeg tror der er lidt mere kraft på G3'erens blitz i forhold
til de andre to.

En anden ting jeg synes G3 er ret god til er at stille skarpt i næsten helt
mørke - det har jeg dog ikke afprøver med A70 og A80, så jeg ved ikke hvor
gode de er til det - men G3 gør det squ ret godt, så længe man slår
autofokus lampen til .

Derudover synes jeg ved udendørs billeder at G3 holdt op imod A80 (mener de
bruger samme CCD) leverer marginalt bedre billeder - jeg ved ikke om det
bare er mig der er subjektiv eller om det er fordi linsen på G3 er lidt
mere lysstærk, men jeg synes der er en lille forskel - hvor jeg foretrækker
mit eget kameras billeder over billeder taget med de to andre.

Når det er sagt, så er både A70 og A80 begge kameraer jeg synes kan
ufatteligt meget i forhold til mit noget mere klodsede G3. Et G3 kan man
ikke sådan lige putte i lommen, der skal man næsten have en taske med for
at transportere det.

En ting jeg iøvrigt godt kan lide ved A70 (kan ikke lige huske om A80 også
har sådan en plade) er at der på deres LCD skærm er en hård plastplade hen
over selve LCD displayet. Derved er det sværere at få ridset LCD'en og
nemmere at tørre den af for fedtede næser/fingre uden at ridse skærmen. En
sådan beskyttelse har G3 ikke.

Angående steder hvor du kan finde detaljerede informationer om kameraer,
samt billeder af kameraet er dpreview.com et godt sted.

Her er en flok ganske gode 4MP Canon kameraer:
(G3 er det eneste der har mulighed for ekstern flash.)

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_g3.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_a80.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_s400.asp (IXUS 400)
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_sd10.asp (Ixus I)

Som du kan se er der links til både user opinions og reviews af kameraet,
hvis de da har haft tid til at lave et review. Så alt i alt er det en
lækker side når man skal til at købe digitalkamera.

Mvh.
Flemming

Fra : Simon Nielsen

Dato : 08-02-04 11:40

> Canon G3 - som godt nok er noget større. Den har mulighed for ekstern
> blitz.

G3 er klart et godt kamera.

> [...]
> de andre to. Jeg tror der er lidt mere kraft på G3'erens blitz i forhold

G3 har vist nok en blitz med ledetal 15 hvor de to andre har ledetal 10, der
er jo en lille forskel her. hvor G3 har et større ledetal og derfor bliver
blitzlyset også pænere da det jo også er lidt større kamera end de to andre.

> [...]
> mørke - det har jeg dog ikke afprøver med A70 og A80, så jeg ved ikke hvor
> gode de er til det - men G3 gør det squ ret godt, så længe man slår

A70 og A80 eller generelt hele Powershot A serien er meget god til at stille
skarpt i svagt lys og i mørke, de har jo også et AF lys der virker meget
godt. Men G3 er bedre da det er et Semipro kamera.

> [...]
foretrækker
> mit eget kameras billeder over billeder taget med de to andre.

G3 er som sagt et større kamera og linsen er også større og den er mere
lysstærk.

> [...]
> ikke sådan lige putte i lommen, der skal man næsten have en taske med for

Netop, har selv et A40 og det kan man lige putte i baglommen og tage med.
Men med Canons G serie bliver det nok et problem

> [...]
> over selve LCD displayet. Derved er det sværere at få ridset LCD'en og
> nemmere at tørre den af for fedtede næser/fingre uden at ridse skærmen. En

A80 har muligheden for at man kan vippe skærmen ud og dreje den rundt som
man vil, altså er skærmen ind i mod kameraet når det er slukket hvilket jo
beskytter skærmen endnu bedre end en plastplade gør.

Prøv også www.steves-digicams.com der er også både billeder og tests

Mvh
Simon

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-02-04 11:47

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in

> A80 har muligheden for at man kan vippe skærmen ud og dreje den rundt
> som man vil, altså er skærmen ind i mod kameraet når det er slukket
> hvilket jo beskytter skærmen endnu bedre end en plastplade gør.

Ikke desto mindre har jeg formået at lave en ridse i min LCD - som jo også
er af typen der kan klappes ud og vippes. Jeg var en tur ved stranden og
tog nogle billeder i stiv kuling og solskin og kunne ikke rigtig se
billedet på skærmen, så jeg ville lige bruge søgeren og vippede ikke
skærmen rundt så LCD vendte ind mod kameraet. Det resulterede i en lille
fedtet prik fra min næse (og hvad jeg ikke havde set - et lille bitte
sandkorn). Da jeg tog min lille pudseklud frem i bilen og tørte skærmen ren
resulterede det så i en "flot" ridse på ca. 5 mm. Æv.

Men af skade bliver man klog, så jeg har ikke lavet ridser i LCD'en siden

Flemming

Fra : Richard

Dato : 08-02-04 22:39

Emil wrote:
> Jeg Googler gerne; men nogle gange løber jeg tør for de mest
> indlysende søgeord. Har du et par hint´s (søgeord), så jeg ikke
> skal kigge tusindvis af sider igennem? Hvilke?

Du skal ikke søge blindt i Google, du skal søge specifikt hos Canon
PowerShot A-Series Users Group på adressen:
http://forums.powershot-a.com/

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK