E-Mail
webnoob 5265
Hvordan poster man 'anonymt' i nyhedsgrupp~
Fra : Michael Bang

Dato : 07-02-04 23:22

Vil ikke have min ip adresse offentliggjort ved hver eneste posting. Denne
bliver vist i headeren under: NNTP-Posting-Host: xxx.xxx.xxx.xxx.
Jeg bruger Tele2 adsl.

Michael

Fra : Lars Christensen

Dato : 08-02-04 00:13

On Sat, 7 Feb 2004 23:21:45 +0100, "Michael Bang" <mhb@nospam.dk>
wrote:

>Vil ikke have min ip adresse offentliggjort ved hver eneste posting. Denne
>bliver vist i headeren under: NNTP-Posting-Host: xxx.xxx.xxx.xxx.
>Jeg bruger Tele2 adsl.

Jeg ved at visse betalings news server giver en mulighed for at poste
uden at vise ip-adresse. Bl.a claranews www.claranews.com. Men
derudover så er det ikke muligt at være anonym på usenet.

--
Lars C

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-02-04 00:32

Hej!

Lars Christensen wrote:

> Jeg ved at visse betalings news server giver en mulighed for at poste
> uden at vise ip-adresse. Bl.a claranews www.claranews.com. Men
> derudover så er det ikke muligt at være anonym på usenet.

Tjo, man kan da "bare" surfe gennem en anonymizer og poste via f.eks.
GoogleGroups. Dét tror jeg faktisk ville virke, men jeg har ikke prøvet det selv
(hvorfor skulle man...).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Fra : Michael Bang

Dato : 08-02-04 09:19

Tak for svarene.
Det der bekymrer mig lidt er at når ip adressen er synlig så er det lidt som
at invitere folk til at scanne éns firewall for evt. huller. De vil jo kunne
trække ip adresser ud ved scanning af nyhedsgrupperne såvel som de allerede
gør med e-mails.
Så vil man pludselig stå i én eller anden database som så bliver checket
igennem hver gang der dukker nye sikkerhedsproblemer op og derved risikere
at de finder et hul i éns firewall før man selv bliver klar over det.
Problemet bliver ikke ligefrem mindre af at man har fast ip på sin adsl.

Michael

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-02-04 12:51

Hej!

Michael Bang wrote:

> [...]
> trække ip adresser ud ved scanning af nyhedsgrupperne såvel som de allerede

Tja, jeg er ret sikker på, at mine porte bliver scannet "hele" tiden alligevel.
Umiddelbart tror jeg det er fra programmer som prøver random IP-numre i alle
afskygninger...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 08-02-04 15:03

Michael Bang skrev:

> Det der bekymrer mig lidt er at når ip adressen er synlig så er det
> lidt som at invitere folk til at scanne éns firewall for evt. huller.

Det er ikke noget problem, hvis du blot sørger for at din maskine er or-
dentlig opsat og du jævnligt sørger for at opdatere den med rettelser.

En personlig firewall, opsat på samme maskine som den skal beskytte, vil
ikke give dig yderligere sikkerhed. Ofte vil de faktisk kunne være med til
at forringe din sikkerhed, især hvis ikke den personlige firewall holdes op-
dateret.

Læs eventuelt hvad OSS for dk.edb.sikkerhed har at fortælle om personlige
firewalls:

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall

> De vil jo kunne trække ip adresser ud ved scanning af nyhedsgrupperne
> såvel som de allerede gør med e-mails.

Dem du omtaler, som skulle trække IP-adresser ud af news-indlæg og emails,
hvem er det?

De eneste som kan udtrække din IP-adresse fra en email, er modtageren og
serverpasseren på de mailservere som din email har passeret.

> Så vil man pludselig stå i én eller anden database som så bliver checket
> igennem hver gang der dukker nye sikkerhedsproblemer op og derved risikere
> at de finder et hul i éns firewall før man selv bliver klar over det.

Mener du helt alvorligt, at nogen har en database, som knytter "din" IP-
adresse sammen med dig? (bortset fra din internetudbyder)

> Problemet bliver ikke ligefrem mindre af at man har fast ip på sin
> adsl.

Det er kun et problem, at have en fast IP-adresse, hvis maskinen ikke er
ordentlig opsat og holdt opdateret med rettelser.
--
Selvom man er paranoid, kan man godt blive forfulgt og overvåget.