Grålig/plettet alu - hvordan renses det??!
Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 23-04-01 14:11

Jeg har observeret at diverse (tidligere) blanke alu-dele er blevet
grålige/"plettede".
Det ser ud som om der er sket en oxidering under lakken - og jeg kan ikke få
det pænt med f.eks. WD-40.

Maskinen har overvintret i mit skur, som selvfølgelig ikke er fugtfrit - men
jeg havde været ret grundig med at smøre alt (blanke dele) ind i netop WD-40
inden der blev lagt et lagen over kræet. Alligevel er de blevet lidt
matte/grå/hvidlige i det

Er der nogen der kender en måde at få delene pæne igen uden at man skal
fjerne lakken og starte fra bunden af....?

Det drejer sig bl.a. om toppen af forreste støddæmpere, som sidder der -
lige "midt i" mit synsfelt.

Noget andet er f.eks. bagsædepassagererhåndgrebet, som er i mat letmetal.
Tilsyneladende ikke lakeret. Er der en nænsom måde at rense det, når det
også er blevet lidt blakket i udseendet?

P.s. Maskinen er kun 2 år gammel - så jeg syntes nok det er lidt tidligt.
P.p.s. Nej - jeg har ikke kørt rundt i vejsalt hele vinteren.
Peter HH
http://www.hasselbalchs.dk
DMCN#2 - CBR600F4

Red. DMCN Forh. Anm. Sider

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-04-01 17:26

prøv at polere det med autosol, det plejer at virke

Thomas

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 24-04-01 08:33

Thomas Jensen <oelhunden@yahoo.com> wrote in message
> prøv at polere det med autosol, det plejer at virke
>
> Thomas

Som jeg husker det, er Autosol ret slibende og vil derfor fjerne klarlakken?
Jeg var lidt ude efter om der var en kemisk angrebsvinkel - så man kunne
fjerne/stoppe oxideringen.

Men det kan da godt være at det er den eneste måde at gøre det på.... -
altså fjerne lakken og rense af - for herefter at lakere igen.

Peter HH
http://www.hasselbalchs.dk
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : martin Rudbeck Jepse~

Dato : 24-04-01 10:47

Hej Peter
Uden at ville træde for meget i det; men man kan måske overveje, hvor
effektiv en beskyttelse klarlak er, når metallet alligevel bliver angrebet.
Jeg har samme problem på mine motorskjolde, der i god mening er blevet
lakeret, men nu er de noget anløbne, og det er i lakken problemet er. Uden
lak kræver det kun knofedt (og autosol) at polere aluminium og andre
metaller op.
/Martin
gsx750 1982

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 24-04-01 11:47

martin Rudbeck Jepsen <jm141274@geogr.ku.dk> wrote in message
snip...
> lakeret, men nu er de noget anløbne, og det er i lakken problemet er. Uden
> lak kræver det kun knofedt (og autosol) at polere aluminium og andre
> metaller op.

Vil alu ikke oxidere ret hurtigt uden lak?
Jeg har ikke lyst/tid til at skulle polere hver eneste uge.

Andet problem er så: Hvordan skulle jeg komme til at fjerne al lakken?
Masser af knofedt og en tandbørste til de små kroge? Lakfjerner?

Er det trods alt ikke et spørgsmål om at lakken fra fabrikkens side ikke er
holdbar nok?. Den burde jo forsegle alu'en så den ikke oxiderer!

Yrrgh - hvad skal man gøre....

Peter HH
http://www.hasselbalchs.dk
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 24-04-01 12:24

> Masser af knofedt og en tandbørste til de små kroge? Lakfjerner?

Bremsevæske ??, har selv brugt det til at fjerne maling / farve fra div.
lakerede metalemner, med stor succes .

--
Hilsen
Dennis Pedersen