Hvorfor skal søges om aske på hav
Fra : Bo Warming

Dato : 02-02-04 12:28

Kan nogen forestille sig en fornufts-grund - eller en religiøs grund m/u
skrift-sted - til at dansk lov kræver, at man skal ansøge og få tilladelse,
før at man strør asken af sin afdøde far på sø, hav eller kloak?

Anstødelig motorcykelkørsel med lig skal nok bødestraffes (helst betinget),
udfra lovens ånd vedr den i årtier ikke benyttede blasfemi-paragraf. Men
loven bør straks ændres, så askestrøning, der ikke ses, lugtes eller smages
af medborgere, kan ske uden papirnusseri

EVT TRYK BLOT FØRSTE DEL

EVT TILFØJ OGSÅ FØLGENDE

Engang var præster *fornuftige* rådgivere for sognets landmænd om
ko-vaccination, og da deres arbejdsuge er kort/flexibel, mener jeg at det er
borgerpligt for en præst at skrive læserbreve eller på anden måde søge at
opnå ændring af forældet ufornuft, som askestrønings-forbud. Det er dårlig
PR for folkekirken at man er i ukritisk mafiøst netværk med profit-grådige
bedemænd.

Jeg ringede til en præst, jeg normalt snakker godt med, og spurgte om
ovenstående uden at få svar om tankerne bag loven.

Lidt irriteret tilføjedes "iøvrigt er det min fridag".

Jeg mener at sognepræster har så få pligttimer, at de bør anføre i
kirkebladet en *foretrukken* træffetid, men ikke anse andre døgnets vågne
timer for "fritid", Hvis presserende aktiviteter sker, når der ringes, så
skal det siges straks, og ingen præst kan afkræves tid til sjælesorg hvis
ikke det opleves meningsfuldt af præsten. Men selvom præster let kan fylde
døgnets våbne timer op med godt arbejde, så bør de bestræbe sig på at lade
al tvivl komme opringer til gode, også selvom det ikke sker i de 4-6
ugentlige øremærkede timer, hvor præsten bestræber sig på, at telefonen ikke
er optaget.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N