Kend Georg Brandes
Fra : Bo Warming

Dato : 27-01-04 11:21

Bondefornuft fra den gennem-danske Georg Brandes. Spild ej krudt at
kritisere HAM

" Demokrati betyder folkeherredømme og intet andet. Det
går ikke an, at kalde alt, hvad man synes om for demokratisk.
Georg Brandes

" Jeg tror på den frie forsknings ret og på den frie tankes endelige sejr.
Vi bør alle øge lykkesummen/summen af det gode/det godes sum"

"Om ww1+2 stoppes af Versaillefreden afhænger af "hvor meget højsind der fra
de forskellige magters side ville blive vist" skrev Brandes i 1919

"Jeg for min del er ikke demokrat. Jeg vil ikke tjene demokratiet. Kunde
jeg, ville jeg bruge det - til at tjene folket. Georg
Brandes

Jeg er så stolt af, at fra mit 24de år af har jeg i
alle mine talrige polemiker ladet modstanderne beholde det sidste ord.
Georg Brandes

I elskoven er naturen som natur ved tusinde
illusioner adlet til ånd. Brandes

Det er klart nok at en vis kultur er fornøden, før
en følelse som kærlighed kan opstå. Før den kvindelige kjole var til, var
der ikke kvinder, men kun hunner, og før der var kvinder var der ikke
kærlighed til. Georg Brandes

Alle mennesker, der kan noget, kan noget særligt.
Fra det særlige åbner sig vinduer ud mod det almene. Men der fører langt
færre veje fra det almindelige til det særkundskaben.
Georg Brandes

Meninger er så ringe en del af vore væsen,
Georg Brandes

Ordet tænker har til alle tider været ensbetydende med ordet kætter.
Georg Brandes

"Weimar var betydningsløs som Århus, hvis ikke Wieland, Herder, Goethe,
Schiller havde været samlet indenfor det lille lands grænser - samtidig gav
Danmark slip på sine fire betydeligste mænd, Carstens, Malte Brun, PA
Heiberg, Steffens - to udstødtes, to forvistes". Brandes

"Store mennesker er nøglen til ALLEs velfærd". Brandes - "Høffding mangler
sans for de store særlinge" (Denne kaldte Nietzsche for romantiker og
digter.)

Goethe 1914, Voltaire 1916, Caesar 1918, Michelangelo 1921 BRANDES - vær
avangardist - permanent fornyelse.

" Bøger har deres fortrin i sammenligning med mennesker. De sætter tanker i
bevægelse, hvad mennesker sjældent gør. De tier, når man ikke spørger dem.
George Brandes

Naar Massernes Lidenskaber kommer i Bevægelse, bliver som Regel den
fornuftige Enkelte overstemt, skudt til Side eller knust. Georg
Brandes

I Virkeligheden har Masserne altid Religion, fordi enhver Overbevisning, der
bibringes dem, for dem bliver Religion, det vil sige hverken betvivles eller
drøftes Georg Brandes

De særligt gode Kvinder, de, som ofrer sig for andre, er jo sjældent
synderligt erotiske, og de stærkt erotiske sjældent gode. Georg Brandes

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N