|
| Sønderbrydelsen Fra : Kall, Mogens |
Dato : 25-01-04 15:07 |
|
Bl.a. pga. Jørgens tilkendegivelse ...
0657 news:Zbq%a.51030$Kb2.2303663@news010.worldonline.dk
.... er det nu blevet relevant at komme ind på den kristnes sønderbrydelse:
(Ordene er vanskelig for mig at formulere, hvorfor de kommer som
puslespil-brikker)
-
Jeg spurgte Cyril Malka desangående ...
1327 news:Az9Qb.78403$jf4.5001801@news000.worldonline.dk
>
> Tillad mig at spørge dig som en kristen psykoanalytiker (vedr. et
> paradoks):
>
> Det værste et menneske kan komme ud for - psykologisk/psykiatrisk set - er
> magtesløshed. Årsagen hertil skyldes, menneskets selvopholdelsesdrift
> indebærer en-eller-anden form for aktion/reaktion. Uden denne bliver
> mennesket handlingslammet.
> Men i Bibelen tales der om (Paulus ord), at ...
>
> "... i (min) magtesløshed udfolder (Guds) kraft sig helt ..."
> (2.Kor.12,9)
>
> Hvad er dine tanker desangående ?
Hertil svarede hun (hvorefter jeg fortsatte) ...
1337 news:2cfQb.78515$jf4.5013947@news000.worldonline.dk
>
> > En person, der kommer ud i en uforudset situation, hvor hans/hendes
> > evner ikke rækker, vil føle sig handlingslammet af den gode grund, at
> > vedkommende ikke vil vide, hvad han/hun skal gøre ved det.
> >
> > Derudfra, afhængigt af personen, så vil vedkommende enten prøve at
> > tilpasse sig og finde en løsning eller også blive handlingslammet,
> > rådvild. I det tilfælde, vil man sige at vedkommende skal få tilført
> > hjælp (af og til udefra) for at kunne gå videre.
> >
> > Jeg vil ikke sige at det er "Det værste". Langt fra. Det er situationer
> > vi alle kommer ud i, og som er med til at bygge os.
> >
> > Paulus vil man kunne sige, at i det tilfælde, eftersom ens erfaring ikke
> > rækker, så vil man efterlade sig til Gud, eller tilfældet, eller andet,
> > hvis man skulle være nøjagtigt (altså hjælp udefra).
> >
> > Men det er ikke godt at vide, om det er samme magtesløshed, vi taler om.
> > Bibelen er skrevet i en tid, hvor ordforrådet ikke var den samme som i
> > dag, for at betegne diverse tilstande. I dagens psykologi er man
> > faktisk,
> > i modsætning til det, mange tror, rimelig præcis for de enkelte udtryk.
> > En
> > præcision, som man måske ikke havde dengang, da der sandsynligvis var
> > færre navlebeskuer
>
> Tusind tak for dit svar (det var sødt af dig).
>
> Men dét, jeg tænkte på, var, at Gud ligefrem DIREKTE leder et menneske ind
> i
> magtesløshed (det er heri paradokset opstår), som om Han ligefrem ønsker
> at
> sønderbryde mennesket !!!
>
> Såfremt dette er korrekt; kan vi da - billedlig talt - sige, at glaset
> FØRST
> må tømmes for vand, FØREND Guds-noget-bedre-vand kan fylde glasset
> (John.4,14) ?
>
> Har du nogensinde opblevet klienter i denne processe ?
(Hvorefter jeg fortsatte) med en lille tilføjelse ...
1341 news:QRiQb.78581$jf4.5020643@news000.worldonline.dk
>
> I forlængelse af dette billed kan man også - åndeligt set (Rom.7,14) -
> sige,
> at indtagelsen af Det-Forjættede-Land skildrer denne sønderbrydelse
> (4.Mos.14,24).
Hertil svarede hun (hvorefter jeg fortsatte) ...
1359 news:GDNQb.78902$jf4.5052465@news000.worldonline.dk
>
> > Klienter, nej. Men jeg har oplevet folk i vores menighed i sin tid i
> > Roskilde i en lignende proces, jo.
> >
> > Det går man jo som regel ikke i terapi for
>
> Hej Cyril, tak for dit svar.
>
>
> Tillad mig at fortsætte:
>
> Kan det tænkes, at der er en åndelig sammenhæng mellem ...
>
> 1.
> Guds "oplæring" af Moses (40 år, førend tjeneren var et brugbart redskab).
>
> 2.
> Jesus fristelse i ørkenen efter 40 dage (umiddelbart efter hans dåb)
>
> 3.
> Syndflodens 40 dages regn (1.Mos.7,12)
>
>
> ... forstået på den måde, at disse er forståelige (del)-billeder på
> sønderbrydelsen ?
>
>
> Det er særlig dåben jeg hæfter mig ved; ikke den ydre dåb (som jo hurtigt
> kan gå hen og blot blive noget kødeligt, apropos Rom.2,29 + Kol.2,11-12),
> men derimod det indre menneskes samvittighedspagt med Gud (1.Pet.3,21);
> idet
> Gud jo herved har fået tilladelse (af os) til at operere (til ENHVER tid)
> i vores sinds HQ.
>
> (En art selvkontrol i samarbejde med Gudskontrol, John.15,5.7)
Hertil svarede hun (hvorefter jeg fortsatte) ...
1364 news:D%PQb.78953$jf4.5060437@news000.worldonline.dk
>
> > > Kan det tænkes, at der er en åndelig sammenhæng mellem ...
> >
> > Altså nu, taler vi åndeligt, ikke psykologisk.
>
> Korrekt, men dog vil jeg våge at postå (vel vidende at jeg kan have taget
> fejl), at kroppen, sjælen og ånden kan være MEGET vanskelig - i praksis -
> at holde adskilt (Hebr.4,12).
>
> Faktisk tror jeg, at Guds plan med os mennesker (i sønderbrydelsen) NETOP
> er, at Helligånden i forening med menneskeånden (Rom.8,15) skal BEHERSKE
> sjælen, og at ånden og sjælen sammen skal ANVENDE legemet (og ikke
> omvendt, legemet anvende ånden+sjælen)
>
> Du skriver:
> > Altså, jo, til dels. Ikke helt fordi Jesu fristelsen i ørken kom efter
> > dåben. Oplæringen og sønderbrydelsen burde være indgået inden dåben (vil
> > jeg mene)
>
> De 40 dage i ørkenen var the-final-test (men fordi der indgår så meget
> åndeligt i denne relation, kan man ikke sige noget eksakt).
>
> > Men ellers jo, der (mener jeg) findes tydeligt flere steder i Bibelen,
> > og
> > endda i sidefortællinger, hvor en slags renselse finder sted inden
> > mødet med Gud. Man finder disse ting i mange religioner udover
> > kristendommen.
>
> Inden mødet med Gud ?
>
> > Nu kommer dåben på spil i kristendommen men spørgsmålet er, om den
> > behøves for at Gud bliver aktiv?
> >
> > Eller har jeg misforstået noget af det, du skrev?
>
> Mange ting heri kan misforstås!
>
> > > (En art selvkontrol i samarbejde med Gudskontrol, John.15,5.7)
> >
> > Jo, det vil jeg mene, men jeg er ikke sikker på, at dåb behøves til det?
-
Endvidere kommer jeg nu i tanke om ildprøven (se 1.Pet.1,6-9).
Her er billedet *smeltedigelen*.
Når guld varmes op og smelter, kommer alle urenhederne op til overfladen som
slagger (også dét vi ikke vidste af, 1.Kor.4,4).
Sønderbrydelsens formål er da, at vi (som tror på Gud) TILLADER Ham af
fjerne disse urenheder (i billedsproget Jos.6,18), således at vi bliver mere
rene (helliggørelsen), og dermed MERE brugbare redskaber i Hans hånd, Gud
til ære(1.Pet.2,9).
-
I forlængelse af alt dette har jeg modtaget et ord fra Herren, som lyder ...
1344 news:RelQb.78598$jf4.5022370@news000.worldonline.dk
>
> DADDY-Break (2004-01-24, CET 03:40):'
> - "Jeg vil have en ren Kirke, som er Helliget Mig ...
[ ... ]
>
> 03:41
> - "Ingen vranglærere ... tåler Jeg. Jeg er en hellig Gud, og I skal være
> hellige. Ifør jer Min Hellighed; thi Jeg ELSKER jer."
[ ... ]
-
Har du nogen kommentarer til dette, da skriv venligst.
(på forhånd tak)
Guds fred til al Hans folk.
Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm
Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0699=1365
| |
Kall, Mogens (25-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 25-01-04 16:20 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:x6QQb.78956$jf4.5060981@news000.worldonline.dk):
[ ... ]
> Endvidere kommer jeg nu i tanke om ildprøven (se 1.Pet.1,6-9).
>
> Her er billedet *smeltedigelen*.
>
> Når guld varmes op og smelter, kommer alle urenhederne op til overfladen
> som slagger (også dét vi ikke vidste af, 1.Kor.4,4).
>
> Sønderbrydelsens formål er da, at vi (som tror på Gud) TILLADER Ham af
> fjerne disse urenheder (i billedsproget Jos.6,18), ...
[ ... ]
Hver gang du, Guds hjort, opblever smeltedigelen i kog, og du IKKE tillader
Gud at borttage urenhederne, da kan man billedlig talt sige, at Gud går med
dig (i din omvej på 40 år i Ørkenen, ligesom israelitterne blev nødt til,
4.Mos.14,22-24).
Forsøger du alligevel at indtage Det-Hellige-Land (panten på vor arv,
Ef.1,14a ) nu uden Gud, da vil du blot opdage nederlag (4.Mos.14,42).
I Guds øjne er du - igen billedlig talt - som leret i Pottemagerens hånd;
en mislykkedes genstand. Men fat mod. Pottemageren givet ikke op. Han tager
leret og former PÅNY dig, således at du bliver en helstøbt skabning. Gud
ønsker nemlig, at du som det purreste, reneste og ædleste guld kan genspejle
Jesus.
Gud oprindelige idé med dig var jo at spejle sig i dig, og du i Ham
(1.Mos.1,26).
Heaven-Break (2004-01-25, CET 16:15):
- "Amen."
Min ven - Kom lad os vandre op til Zions-bjerg, der hvor Gud bor (Rom.5,1).
Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm
Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0701=1367
| |
Kall, Mogens (26-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 26-01-04 02:23 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:w9RQb.78981$jf4.5064815@news000.worldonline.dk):
Jeg sidder her på de sene nattetimer og læser andagten for søndag, og
pludselig går det op for mig, at Gud taler igennem denne til os.
Så spørger jeg Ham, om andagtsteksten skal citeres, og får svaret ...
DADDY-Break (2004-01-26, CET ca. 02:01):
- "Ja."
(overarbejde)
[ ... ]
> Hver gang du, Guds hjort, opblever smeltedigelen i kog, og du IKKE
> tillader
> Gud at borttage urenhederne, da kan man billedlig talt sige, at Gud går
> med
> dig (i din omvej på 40 år i Ørkenen, ligesom israelitterne blev nødt til,
> 4.Mos.14,22-24).
HoleSpirit-Break (2004-01-26, CET 02:15):
- "Og her skal den så komme."
Yes, my Lord:
(Bibelnøglen januar kvartal 2004, www.blr.dk )
Søndag den 25. januar 2004
Herrens trofasthed
Indlevelse: Salmen indledes med Halle-
luja og er en takkesalme til brug for de
hjemvendte fra fangenskabet i Babylon. I
fire afsnit, der begynder med: De flakke-
de om/sad i mulm/blev dårer/stod til søs
beskrives forskellige folkegrupper i nød.
Herren hjalp dem alle. Og så står der:
De skal takke Herren.
Læs Salme 107,1-22
-
Salme 107,1-22:
107Herrens trofaste kærlighed
Sig Herren tak, for han er god! Hans
trofaste kærlighed varer til evig tid!
I Gentag disse ord, alle Herrens frelste -
alle 1, som han befriede af fjendens
magt log førte tilbage fra alle verdens
folkeslag.
4Nogle for vild i ørkenen i deres
forsøg på at finde en beboet by; s de var
udmattede af sult og tørst. 61 deres nød
råbte de til Herren, og han frelste dem
fra deres lidelser 7 ved at føre dem i
sikkerhed i en beboet by. s Nu priser de
Herren for hans trofaste kærlighed og
undere imod dem: 9Han stiller den
udmattedes tørst og mætter den sultne
med gode gaver.
I0Andre sad lænket i foilvivlelsens
Mørke, I I fordi de havde gjort oprør mod
Herren og foragtet den HØjestes råd.
12De var nedbrudte under det hårde
tvangsarbejde; når de faldt, var der
ingen til at rejse dem op. 13 Midt i deres
lidelser råbte de til Herren, og han be-
friede dem. 14 Han førte dem fra mørket
ud i lyset og løste deres lænker. IsNu
priser de Herren for hans trofaste kær-
lighed og undere imod dem: 16Han
sprænger fængselsdøre af bronze og
bøjer tremmer af jern.
I7Andre var tåbelige nok til at frem-
ture i synden, så de måtte kæmpe med
sygdom og lidelser. '8De mistede al
appetit og var nær ved at dø. 191 deres
nød kaldte de på Herren, og han greb
ind og befriede dem. 20Han talte et ord
- og de blev helbredt, han rev dem ud af
dødens gab. 21 Nu priser de Herren for
hans trofaste kærlighed og undere imod
dem 22ved at bringe takofre og juble i
sang.
-
Fordybelse:
- Ørkenvandreme i v 4-9 kunne være
jøder på vej hjem fra Babylon. Man
kan også se dem som typer på Guds
folk, der altid er på vandring hjem mod
fædrelandet.
- V 10- 1 6 skildrer mennesker i fangen-
skab for syndens skyld, ligesom jøderne
havde været det i Babylon. Udfrielsen,
hvor Herren sprængte lænker, bronze-
porte og jernslåer, minder om Esajas'
profeti (Es 45,2), men også om Guds
folks forløsning ved Jesus (Luk 4,18).
- Dåreme i Guds folk er ikke de uintelli-
gente, men dem, der ved, hvad der er
ret og ikke gør det. Dem, der bare syn-
der"med åbne øjne@@, og ikke kan eller
vil lade være. Men om end plagen er
selvforskyldt, hindrer det ikke Gud i at
gribe ind.
- Gud hører menneskers råb, hvad slags
nød vi end befinder os i.
Perspektivering: I beskrivelsen af Israels
historie lærer vi Gud at kende. Men for-
di Gud er den samme over for alle, er
der også et budskab til os i de gamle
tekster. Og et kald til at blive hos Gud,
blive i hans nåde og kærlighed.
Nøgleord: Tak Herren, for han er god
(v 1).
(andagtstekst slut)
Keyword:
> Gud oprindelige idé med dig var jo at spejle sig i dig, og du i Ham
> (1.Mos.1,26).
>
> Heaven-Break (2004-01-25, CET 16:15):
> - "Amen."
>
> Min ven - Kom lad os vandre op til Zions-bjerg, der hvor Gud bor
(Rom.5,1).
Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0716=1382
| |
Kall, Mogens (26-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 26-01-04 02:49 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:W_ZQb.79164$jf4.5090027@news000.worldonline.dk):
Far! Fik "svanerne" nok at spise ?
DADDY:
2004-01-26, CET 02:31
- "Ja!"
02:41
- "Jeg giver ikke så let op ..."
02:42
- "For Jeg ELSKER Min brud. Du er Min for evigt."
means:
I Don't quit Mi job so fast
Because I LOVE My Bride. You are Mine for ever.
May God, our Father, bless You all.
With brother-love in Jesus Christ from
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0717=1383
| |
jørgen (26-01-2004)
| Kommentar Fra : jørgen |
Dato : 26-01-04 19:58 |
|
Jeg synes stadig det er svært at finde en mening med lidelse.
Bevares, så er der bibelske eksempler på at Gud brugte/bruger lidelse til at
rense og forbedre sit folk.
Men der er også lidelse der virker uforklarligt.
Lad os tage en kristen der dør efter en lang og meget pinefuld proces.
Hvilket formål har denne forlængede dødskamp? Straks vil man henvise til
bibelen og sige "helliggørelse mv." Men når personen alligevel dør kort tid
efter, ja, er døende, hvilken formål tjener det da. Bliver han mere hellig i
de sidste timer inden han dør, og selvom han gjorde, hvilken mening giver
det da, han bliver jo helt helliggjort ved opstandelsen og får et
opstandelseslegeme?
Vi taler om graden af Helliggørelse ved dødstidspunktet - giver sådan et
begreb i det hele taget mening?
Og hvis vi tager en blanding af kristne og ikke-kristne i en
katastrofesituation. WTC tårnet i brand. Da det styrtede ned døde mange,
både kristne og ikke kristne, for ikke at tale om alle de som blev såret.
Spørgsmålet er så HVORFOR styrtede de tårne ned? Var det fordi Gud gjorde
det fordi Han havde et formål med det, eller styrtede de ned fordi designet
af bygningen ikke kunne tåle den varme branden gav, stålet udvidede sig og
etagerne styrtede ned.
Altså enten var det Gud som havde en finger med i spillet, eller også var
det alene den fysiske lovmæssighed med årsag og virkning.
Uanset er det svært, for enten har vi en Gud som bevidst sender noget så
frygteligt over os for at "lære os noget", eller også har vi en Gud der er
så frygtelig at Han lader tingene (den fysiske lovmæssighed) gå sin skæve
gang, selvom Han kunne forudse at etagerne ville styrte sammen, dræbe
tusinder og læmlæste endnu flere.
mvh jørgen.
| |
Harald Mossige (26-01-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 26-01-04 21:04 |
|
"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
news:40156361$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg synes stadig det er svært at finde en mening med lidelse.
> Bevares, så er der bibelske eksempler på at Gud brugte/bruger lidelse til
at
> rense og forbedre sit folk.
> Men der er også lidelse der virker uforklarligt.
>
> mvh jørgen.
>
Eg har råda deg tidlegare, men eg gjer det ein gong til. Les Jobs bok, og
forsøk å lesa den med nye auge, det vil sei, utan å vera bunden av dei svært
kristelige sine befalinger om kva tydinga skal vera.
(Sjølv om eg harselerer av forstokka kristne fundamentalister, så kan det
henda at eg har livserfaring som du kan dra nytte av.)
Eit vil eg i alle fall seia, kutta ut all omgang med alle Elfeuser!
Ellers, du kan forsøka å maila meg.
HM
| |
Vidal (27-01-2004)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 27-01-04 15:46 |
|
"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse news:401572b0$1@news.wineasy.se...
> Elfeuser!
Hvad er det?
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Harald Mossige (27-01-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 27-01-04 16:33 |
|
"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
news:401679c2$0$182$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse
news:401572b0$1@news.wineasy.se...
>
> > Elfeuser!
>
> Hvad er det?
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard
Kan henda du skulle konsultera dei skriftlærde?
Minner deg om fader Holberg; han skreiv slik at publikum gapskratta. Først
seinare oppfatta dei kven dei lo av.
HM
| |
Vidal (27-01-2004)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 27-01-04 22:17 |
|
"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse news:401684c3@news.wineasy.se...
>> Elfeuser
> Kan henda du skulle konsultera dei skriftlærde?
--------------------
Google Search : Elfeuser
Your search - Elfeuser - did not match any documents.
No pages were found containing "elfeuser".
Suggestions:
- Make sure all words are spelled correctly.
- Try different keywords.
- Try more general keywords.
--------------------
> Minner deg om fader Holberg; han skreiv slik at publikum gapskratta. Først
> seinare oppfatta dei kven dei lo av.
Så jeg kan le ad mig selv, hvis jeg finder ud af ordet??
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Harald Mossige (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 28-01-04 19:32 |
|
"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
news:4017f864$0$176$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse
news:401684c3@news.wineasy.se...
>
> >> Elfeuser
>
> > Kan henda du skulle konsultera dei skriftlærde?
> --------------------
>
> Google Search : Elfeuser
>
> Your search - Elfeuser - did not match any documents.
> No pages were found containing "elfeuser".
>
> Suggestions:
> - Make sure all words are spelled correctly.
> - Try different keywords.
> - Try more general keywords.
> --------------------
>
> > Minner deg om fader Holberg; han skreiv slik at publikum gapskratta.
Først
> > seinare oppfatta dei kven dei lo av.
>
> Så jeg kan le ad mig selv, hvis jeg finder ud af ordet??
>
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard
>
Men, om "elfeuser" er fleirtal av elfeus, eller Elfeus, er der så nokre
bjeller som ringer?
HM
| |
Vidal (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 28-01-04 19:51 |
|
"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse news:40180007@news.wineasy.se...
> elfeuser" er fleirtal av elfeus, eller Elfeus, er der så nokre
> bjeller som ringer?
Jeg fatter ikke en bjælde. Er det en litterær allusion? Tegneserie?
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Harald Mossige (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 28-01-04 20:21 |
|
"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
news:401804de$0$262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse
news:40180007@news.wineasy.se...
>
> > elfeuser" er fleirtal av elfeus, eller Elfeus, er der så nokre
> > bjeller som ringer?
>
> Jeg fatter ikke en bjælde. Er det en litterær allusion? Tegneserie?
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard
>
Nå skuffer du meg, men sidan debatten er daud.
Elfeus er navnet på den første av Jobs "venner", som besøkte Job. Eg les
dei "vennene" som kyniske, religiøse mobberer.
Ein av "vennene", den yngste, forsøkte seg varsomt og sa noko som: " - set
hjelper ikkje Job at vi - - ", men blei rett etter fanga inn i "massens"
(dei eldste) sitt diktatur.
Ta fram boka ig les den ein gong til, - det skader ikkje!
Og så kan du gå attende i tråden å verifisera om du har forstått det eg har
skreve.
(Det er tvilsomt at boka er eit jødisk produkt, den er sansynligvis oversatt
og tilrettelagt for det jødiske teokratiet sitt behov. NB Mitt syn.)
HM
| |
Vidal (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 28-01-04 20:52 |
|
"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse news:40180b87$1@news.wineasy.se...
> Elfeus er navnet på den første av Jobs "venner", som besøkte Job. Eg les
> dei "vennene" som kyniske, religiøse mobberer.
Elifaz hedder han vist på dansk.
> Ta fram boka ig les den ein gong til, - det skader ikkje!
Hvis I nu meldte jer ind i Danmark, ville vi ikke have den
slags problemer.
> (Det er tvilsomt at boka er eit jødisk produkt, den er sansynligvis oversatt
> og tilrettelagt for det jødiske teokratiet sitt behov. NB Mitt syn.)
Den køber jeg ikke. Så ville man ikke lade Job få så megen taletid.
Problemet med Gud, der belønner rettroendeheden står lysende
klart.
Venlig hilsen
Villy Dalsgaard
| |
Andreas Falck (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 28-01-04 20:56 |
|
I news:40181224$0$258$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:
[ ... ]
> Hvis I nu meldte jer ind i Danmark, ville vi ikke have den
> slags problemer.
Også mit synspunkt. Disse herlige nordmænd kunne undgå megen
frustration dersom de ikke havde denne undergravende separationstrang
>> (Det er tvilsomt at boka er eit jødisk produkt, den er
>> sansynligvis oversatt og tilrettelagt for det jødiske teokratiet
>> sitt behov. NB Mitt syn.)
>
> Den køber jeg ikke.
Heller ikke jeg! - HUH vi er enige, Villy
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** *Alle med debatforum* ***
| |
Harald Mossige (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 28-01-04 22:09 |
|
"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
news:ptURb.4218$3P6.1078@news.get2net.dk...
> I news:40181224$0$258$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:
>
> [ ... ]
> > Hvis I nu meldte jer ind i Danmark, ville vi ikke have den
> > slags problemer.
>
> Også mit synspunkt. Disse herlige nordmænd kunne undgå megen
> frustration dersom de ikke havde denne undergravende separationstrang
>
>
> >> (Det er tvilsomt at boka er eit jødisk produkt, den er
> >> sansynligvis oversatt og tilrettelagt for det jødiske teokratiet
> >> sitt behov. NB Mitt syn.)
> >
> > Den køber jeg ikke.
>
> Heller ikke jeg! - HUH vi er enige, Villy
Skjønner.
Kristenheten har til alle tider forsøkt å slå ihel mennesker som tenker
sjølv.
HM
>
> --
> Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
> http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
> http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
> *** *Alle med debatforum* ***
>
| |
Andreas Falck (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 28-01-04 22:36 |
|
I news:40182500$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:
[ ... ]
> Skjønner.
> Kristenheten har til alle tider forsøkt å slå ihel mennesker som
> tenker sjølv.
Nej ikke kristenheden, men menesker til alle tider, har misbrugt
religioner og ideologier til at undertrykke og ihjelslå andre.
Og ikke mindst de katolske/ortodokse kirker har ikke gået ram forbi
hvad det angår.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** *Alle med debatforum* ***
| |
Harald Mossige (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 28-01-04 23:43 |
|
"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
news:dXVRb.4971$lG.3811@news.get2net.dk...
> I news:40182500$1@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:
>
> [ ... ]
> > Skjønner.
> > Kristenheten har til alle tider forsøkt å slå ihel mennesker som
> > tenker sjølv.
>
> Nej ikke kristenheden, men menesker til alle tider, har misbrugt
> religioner og ideologier til at undertrykke og ihjelslå andre.
>
> Og ikke mindst de katolske/ortodokse kirker har ikke gået ram forbi
> hvad det angår.
>
> --
> Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
> http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
> http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
> *** *Alle med debatforum* ***
>
Nåja, den debatten har vi hatt før.
På same måten som du krev å ha rett, så krev eg også å ha rett. Husk det for
ettertida. :-;
HM
| |
Andreas Falck (29-01-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 29-01-04 00:01 |
|
I news:40183aff$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:
>>> Skjønner.
>>> Kristenheten har til alle tider forsøkt å slå ihel mennesker som
>>> tenker sjølv.
>>
>> Nej ikke kristenheden, men menesker til alle tider, har misbrugt
>> religioner og ideologier til at undertrykke og ihjelslå andre.
>>
>> Og ikke mindst de katolske/ortodokse kirker har ikke gået ram forbi
>> hvad det angår.
[ ... ]
> Nåja, den debatten har vi hatt før.
> På same måten som du krev å ha rett, så krev eg også å ha rett.
> Husk det for ettertida. :-;
Jeg har en fornemmelse af at du nok ikke helt forstod min pointe her.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** *Alle med debatforum* ***
| |
Harald Mossige (29-01-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 29-01-04 01:04 |
|
"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
news:CaXRb.5421$of2.1899@news.get2net.dk...
> I news:40183aff$1@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:
>
> >>> Skjønner.
> >>> Kristenheten har til alle tider forsøkt å slå ihel mennesker som
> >>> tenker sjølv.
> >>
> >> Nej ikke kristenheden, men menesker til alle tider, har misbrugt
> >> religioner og ideologier til at undertrykke og ihjelslå andre.
> >>
> >> Og ikke mindst de katolske/ortodokse kirker har ikke gået ram forbi
> >> hvad det angår.
>
> [ ... ]
> > Nåja, den debatten har vi hatt før.
> > På same måten som du krev å ha rett, så krev eg også å ha rett.
> > Husk det for ettertida. :-;
>
> Jeg har en fornemmelse af at du nok ikke helt forstod min pointe her.
Husker du ikkje at vi har debattert det før?
Ellers heiter det ikkje "du har ikkje forstått", då påstår du at mottakeren
er dumm.
Det heiter "Eg har ikkje forklart meg godt nokk".
Og så forklarer du det eg ikkje forstår? (Ikkje bruk peikerer, dei er så
skjelden relevante .)
HM
>
> --
> Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
> http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
> http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
> *** *Alle med debatforum* ***
>
| |
Harald Mossige (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 28-01-04 22:06 |
|
"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
news:40181224$0$258$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse
news:40180b87$1@news.wineasy.se...
>
> > Elfeus er navnet på den første av Jobs "venner", som besøkte Job. Eg
les
> > dei "vennene" som kyniske, religiøse mobberer.
>
> Elifaz hedder han vist på dansk.
>
> > Ta fram boka ig les den ein gong til, - det skader ikkje!
>
> Hvis I nu meldte jer ind i Danmark, ville vi ikke have den
> slags problemer.
>
> > (Det er tvilsomt at boka er eit jødisk produkt, den er sansynligvis
oversatt
> > og tilrettelagt for det jødiske teokratiet sitt behov. NB Mitt syn.)
>
> Den køber jeg ikke. Så ville man ikke lade Job få så megen taletid.
> Problemet med Gud, der belønner rettroendeheden står lysende
> klart.
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard
>
Eg har lert meir.
Du oppfatter at "vennen" brukte Job som eit religiøst mobbeoffer. (Det var
nå i alle fall dei som laut bera fram offeret til gud, og det var litt
større en eit par duer!)
HM
| |
Andreas Falck (27-01-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 27-01-04 15:52 |
|
I news:401572b0$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:
[ ... ]
> (Sjølv om eg harselerer av forstokka kristne fundamentalister, så
> kan det henda at eg har livserfaring som du kan dra nytte av.)
Jada, naturligvis kan forstokkede liberalister da have megen god
livserfaring mange andre kan drage nytte af
Heldigvis
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** *Alle med debatforum* ***
| |
Kall, Mogens (27-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 27-01-04 00:24 |
|
"jørgen" skrev
(news:40156361$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk):
> Jeg synes stadig det er svært at finde en mening med lidelse.
> Bevares, så er der bibelske eksempler på at Gud brugte/bruger lidelse til
> at
> rense og forbedre sit folk.
> Men der er også lidelse der virker uforklarligt.
>
> Lad os tage en kristen der dør efter en lang og meget pinefuld proces.
> Hvilket formål har denne forlængede dødskamp? Straks vil man henvise til
> bibelen og sige "helliggørelse mv." Men når personen alligevel dør kort
> tid
> efter, ja, er døende, hvilken formål tjener det da. Bliver han mere hellig
> i
> de sidste timer inden han dør, og selvom han gjorde, hvilken mening giver
> det da, han bliver jo helt helliggjort ved opstandelsen og får et
> opstandelseslegeme?
> Vi taler om graden af Helliggørelse ved dødstidspunktet - giver sådan et
> begreb i det hele taget mening?
>
> Og hvis vi tager en blanding af kristne og ikke-kristne i en
> katastrofesituation. WTC tårnet i brand. Da det styrtede ned døde mange,
> både kristne og ikke kristne, for ikke at tale om alle de som blev såret.
> Spørgsmålet er så HVORFOR styrtede de tårne ned? Var det fordi Gud gjorde
> det fordi Han havde et formål med det, eller styrtede de ned fordi
> designet
> af bygningen ikke kunne tåle den varme branden gav, stålet udvidede sig og
> etagerne styrtede ned.
>
> Altså enten var det Gud som havde en finger med i spillet, eller også var
> det alene den fysiske lovmæssighed med årsag og virkning.
>
> Uanset er det svært, for enten har vi en Gud som bevidst sender noget så
> frygteligt over os for at "lære os noget", eller også har vi en Gud der er
> så frygtelig at Han lader tingene (den fysiske lovmæssighed) gå sin skæve
> gang, selvom Han kunne forudse at etagerne ville styrte sammen, dræbe
> tusinder og læmlæste endnu flere.
Hej Jørgen,
Tak for din kommentar.
Jeg undrer mig lidt over, at du opfatter begrebet *sønderbrydelse* i
relation til at finde en *mening med lidelse*.
(men måske er jeg lidt tungnem)
Har du mulighed for at give en begrundelse.
(Åh ja, nu tror jeg godt jeg ved, hvorfor du forbinder disse to begreber med
hinanden).
Lidelse kan vi ikke altid bestemme over; ej heller altid give en forklaring
på, men måden vi vil takle livets lidelser på; her kan vi lade Gud få et ord
indført.
Engang for mange år siden var jeg på en kristen højskole, og her brugte de
ofte et sjovt billede på to typer mennesker: Den stolte var som en lygtepæl,
mens den ydmyge var som en palme. Når livets storme kom bøjede palmen sig
til jorden, mens lygtepælen i al sit hovmod blev stående. Men når stormene
tog til i styrke, måtte selv lygtepælen give op.
Forskellen på disse to typer mennesker er så, at palmen rejser sig op
igen, når stormen er drevet over, mens lygtepælen (knækket som den er)
forbliver defekt.
Dette - antager jeg (muligvis fejlagtigt) - må også gøre sig gældende når
stormens navn hedder *lidelse*.
Sønderbrydelsen er - for mig at se - at Gud ønsker at ændre vores sindelag
fra at være en art lygtepæl til at være en palme. Blot et lille pust fra
Herren (en lille prikken på skulderen) og straks har Han kontakt til os og
leder os ud af blindgyden eller hvad det nu var, vi var ved at forvilde os
ud i.
Sønderbrydelsens formål er - for mig at se - at komme i *nærkontakt af 3.
grad* med Gud.
Så er prikken på skulderen ikke længere en ubehagelig irettesættelse, men
derimod et personligt, intimt og fortroligt åndsfællesskab med Gud. Måske
prikkede Han dig på skulderen for at fortælle dig, at Han elsker dig.
I GT står der et sted omtrent, at *en knækket ånd (apropos lygtepælen) er
som en by uden ringmur*.
Det der sker - billedlig talt - når et menneske er blevet sønderbrudt (af
Herren vel og mærket), er, at byens ringmur nu er Herren Himself. Og jeg
tror det er dét, Paulus taler om i 2.Kor.12,9.
Eller hvad mener du Jørgen ?
Med kærlig broderhilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0724=1390
| |
Harald Mossige (27-01-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 27-01-04 00:57 |
|
"Kall, Mogens" <mogenskall@ikke.til.raadighed.dk> wrote in message
news:rohRb.79600$jf4.5125020@news000.worldonline.dk...
> "jørgen" skrev
> (news:40156361$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk):
>
> > Jeg synes stadig det er svært at finde en mening med lidelse.
> > Bevares, så er der bibelske eksempler på at Gud brugte/bruger lidelse
til
> > at
> > rense og forbedre sit folk.
> > Men der er også lidelse der virker uforklarligt.
> >
> > Lad os tage en kristen der dør efter en lang og meget pinefuld proces.
> > Hvilket formål har denne forlængede dødskamp? Straks vil man henvise til
> > bibelen og sige "helliggørelse mv." Men når personen alligevel dør kort
> > tid
> > efter, ja, er døende, hvilken formål tjener det da. Bliver han mere
hellig
> > i
> > de sidste timer inden han dør, og selvom han gjorde, hvilken mening
giver
> > det da, han bliver jo helt helliggjort ved opstandelsen og får et
> > opstandelseslegeme?
> > Vi taler om graden af Helliggørelse ved dødstidspunktet - giver sådan et
> > begreb i det hele taget mening?
> >
> > Og hvis vi tager en blanding af kristne og ikke-kristne i en
> > katastrofesituation. WTC tårnet i brand. Da det styrtede ned døde mange,
> > både kristne og ikke kristne, for ikke at tale om alle de som blev
såret.
> > Spørgsmålet er så HVORFOR styrtede de tårne ned? Var det fordi Gud
gjorde
> > det fordi Han havde et formål med det, eller styrtede de ned fordi
> > designet
> > af bygningen ikke kunne tåle den varme branden gav, stålet udvidede sig
og
> > etagerne styrtede ned.
> >
> > Altså enten var det Gud som havde en finger med i spillet, eller også
var
> > det alene den fysiske lovmæssighed med årsag og virkning.
> >
> > Uanset er det svært, for enten har vi en Gud som bevidst sender noget så
> > frygteligt over os for at "lære os noget", eller også har vi en Gud der
er
> > så frygtelig at Han lader tingene (den fysiske lovmæssighed) gå sin
skæve
> > gang, selvom Han kunne forudse at etagerne ville styrte sammen, dræbe
> > tusinder og læmlæste endnu flere.
>
> Hej Jørgen,
>
> Tak for din kommentar.
>
> Jeg undrer mig lidt over, at du opfatter begrebet *sønderbrydelse* i
> relation til at finde en *mening med lidelse*.
>
> (men måske er jeg lidt tungnem)
>
> Har du mulighed for at give en begrundelse.
>
> (Åh ja, nu tror jeg godt jeg ved, hvorfor du forbinder disse to begreber
med
> hinanden).
>
> Lidelse kan vi ikke altid bestemme over; ej heller altid give en
forklaring
> på, men måden vi vil takle livets lidelser på; her kan vi lade Gud få et
ord
> indført.
>
> Engang for mange år siden var jeg på en kristen højskole, og her brugte de
> ofte et sjovt billede på to typer mennesker: Den stolte var som en
lygtepæl,
> mens den ydmyge var som en palme. Når livets storme kom bøjede palmen sig
> til jorden, mens lygtepælen i al sit hovmod blev stående. Men når stormene
> tog til i styrke, måtte selv lygtepælen give op.
> Forskellen på disse to typer mennesker er så, at palmen rejser sig op
> igen, når stormen er drevet over, mens lygtepælen (knækket som den er)
> forbliver defekt.
> Dette - antager jeg (muligvis fejlagtigt) - må også gøre sig gældende
når
> stormens navn hedder *lidelse*.
>
> Sønderbrydelsen er - for mig at se - at Gud ønsker at ændre vores sindelag
> fra at være en art lygtepæl til at være en palme. Blot et lille pust fra
> Herren (en lille prikken på skulderen) og straks har Han kontakt til os og
> leder os ud af blindgyden eller hvad det nu var, vi var ved at forvilde os
> ud i.
>
> Sønderbrydelsens formål er - for mig at se - at komme i *nærkontakt af 3.
> grad* med Gud.
>
> Så er prikken på skulderen ikke længere en ubehagelig irettesættelse, men
> derimod et personligt, intimt og fortroligt åndsfællesskab med Gud. Måske
> prikkede Han dig på skulderen for at fortælle dig, at Han elsker dig.
>
> I GT står der et sted omtrent, at *en knækket ånd (apropos lygtepælen) er
> som en by uden ringmur*.
>
> Det der sker - billedlig talt - når et menneske er blevet sønderbrudt (af
> Herren vel og mærket), er, at byens ringmur nu er Herren Himself. Og jeg
> tror det er dét, Paulus taler om i 2.Kor.12,9.
>
> Eller hvad mener du Jørgen ?
>
>
> Med kærlig broderhilsen
> Mogens Kall
Eller er det faen som har meir erfaring denne gonga en den gonga med Job?
At denne gonga er Bilbard og Sofar er skifta ut med Anders Flaks og Morgan
Kain.
Tenk om der kjem torden til natta.
Court Jester
| |
jørgen (28-01-2004)
| Kommentar Fra : jørgen |
Dato : 28-01-04 16:32 |
|
"Kall, Mogens" <mogenskall@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse
news:rohRb.79600$jf4.5125020@news000.worldonline.dk...
>
> Sønderbrydelsen er - for mig at se - at Gud ønsker at ændre vores sindelag
> fra at være en art lygtepæl til at være en palme. Blot et lille pust fra
> Herren (en lille prikken på skulderen) og straks har Han kontakt til os og
> leder os ud af blindgyden eller hvad det nu var, vi var ved at forvilde os
> ud i.
>
> Sønderbrydelsens formål er - for mig at se - at komme i *nærkontakt af 3.
> grad* med Gud.
>
> Så er prikken på skulderen ikke længere en ubehagelig irettesættelse, men
> derimod et personligt, intimt og fortroligt åndsfællesskab med Gud. Måske
> prikkede Han dig på skulderen for at fortælle dig, at Han elsker dig.
>
> I GT står der et sted omtrent, at *en knækket ånd (apropos lygtepælen) er
> som en by uden ringmur*.
>
> Det der sker - billedlig talt - når et menneske er blevet sønderbrudt (af
> Herren vel og mærket), er, at byens ringmur nu er Herren Himself. Og jeg
> tror det er dét, Paulus taler om i 2.Kor.12,9.
>
> Eller hvad mener du Jørgen ?
Jeg mener at dit billede med lygtepælen og palmen er vældig godt og passer
med det bibelske at "Gud står de hovmodige imod, men de ydmyge giver Han
nåde". Det er således lettere at gå gennem lidelse med Gud, end uden Gud.
For mit eget vedkommende vil jeg ophøre med at finde en grund til lidelsen
på jorden og hele theodice problemet. Det er simpelthen for stort og for
svært for mig at finde en teori der forklarer lidelsens problem. Det er som
at lægge et puslespil hvor mange af brikkerne mangler. Uanset hvor mange
gange man prøver så får man aldrig et færdigt billede.
Jeg har tit spurgt Gud om årsager til mine egne problemer. Disse "hvorfor"
spørgsmål, men selvom Gud svarede mig så er det ikke sikkert at svaret ville
hjælpe, måske ville det bare fremkalde endnu flere spørgsmål fra min side.
Jeg skal ind i et Gudsforhold hvor jeg ikke længere spørger hvorfor, men
istedet stoler på Ham. Det er ikke så nemt men det må være i den retning jeg
skal gå.
mvh jørgen.
| |
Andreas Falck (28-01-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 28-01-04 16:47 |
|
I news:4017d690$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:
[ ... ]
> Jeg skal ind i et Gudsforhold hvor jeg ikke længere spørger
> hvorfor, men istedet stoler på Ham. Det er ikke så nemt men det må
> være i den retning jeg skal gå.
Jeg tror du her er inde på noget at det helt rigtige. I stedet for at
sprøge "hvorfor" er det nok langt mere givende at sige tak til Gud for
alle de gode ting der trods alt er i livet.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** *Alle med debatforum* ***
| |
Kall, Mogens (29-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 29-01-04 09:41 |
|
"jørgen" skrev
(news:4017d690$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk):
> Jeg mener at dit billede med lygtepælen og palmen er vældig godt og passer
> med det bibelske at "Gud står de hovmodige imod, men de ydmyge giver Han
> nåde". Det er således lettere at gå gennem lidelse med Gud, end uden Gud.
>
> For mit eget vedkommende vil jeg ophøre med at finde en grund til lidelsen
> på jorden og hele theodice problemet. Det er simpelthen for stort og for
> svært for mig at finde en teori der forklarer lidelsens problem. Det er
> som
> at lægge et puslespil hvor mange af brikkerne mangler. Uanset hvor mange
> gange man prøver så får man aldrig et færdigt billede.
>
> Jeg har tit spurgt Gud om årsager til mine egne problemer. Disse "hvorfor"
> spørgsmål, men selvom Gud svarede mig så er det ikke sikkert at svaret
> ville
> hjælpe, måske ville det bare fremkalde endnu flere spørgsmål fra min side.
>
> Jeg skal ind i et Gudsforhold hvor jeg ikke længere spørger hvorfor, men
> istedet stoler på Ham. Det er ikke så nemt men det må være i den retning
> jeg skal gå.
Hej Jørgen,
Du er - for mig at se - noget meget langt i dit Gudsforhold, for langtfra
alle vil kunne udtrykke en sådan smuk tillid til Gud på trods af al den
modgang og lidelse, som du har været udsat for i dit liv.
Det, som jeg gerne vil fremhæve, er, at dét, som vi mennesker i første
omgang regner for noget negativt (modgangen og lidelsen), kan - i Guds
øjne - være en fordel, netop fordi vi ikke magter at leve med livsløgnen
("kan selv", en del af "Jeg"-ets ubevidste forsvarsmekanisme). Vi har
gentagne gange i vores liv erfaret, at vi før eller sidenhen rammer forbi
målet (de såkaldte døde gerninger; gerninger gjort i egen kraft uden
Guddommelig ledelse), og at det derfor bedre kan betale sig at lade Gud råde
(at Han får herredømmet i vores liv og leder os derhen, hvor Han vil have
os; dér, hvor vores sande og ægte identitet kan udfolde sig. Billedlig talt
"Det forjættede Land").
Jeg har tidligere konstateret, at Gud har brugt dig i Hans Guddommelige
manifestation her på jorden, Jørgen. Jeg tænker her særligt på begivenhenden
den 2. december 2001, hvor en mand opstod fra de døde (hidentil har du måske
ikke selv været klar over dette, og derfor gør jeg dig opmærksom på det).
Sønderbrydelsens formål er netop, at vi mer' og mer' for forstår vores kald;
hvori Gud forud har tilrettelagt vores gerninger, netop for at vi kan vandre
i disse gerninger, Gud til ære.
Da opdager vi, at dét, som førhen var noget negativt (vores magtesløshed
pga. lidelse eller noget andet), nu er blevet os en fordel. Langt hurtigere
end ellers retter vi vores opmærksom på Gud og modtager Hans vejledning. Og
denne vejledning overgår al menneskelig forstand. Den kan godt ved første
øjekast forekomme os skørt set udfra en menneskelig betragtning, men når det
sidste punktum er sat i denne sag, da viser det sig altid, at vejledningen
var genial. Som oftest så genial, at intet menneske kunne udregne den, fordi
det ikke kunne lade sig gøre menneskelig set, men INTET var/er jo umuligt
for miraklernes Gud !!!
Vi er mange; rigtig mange, som har det ligesom dig, Jørgen, og jeg tror, at
vi alle bør gøre ligesom du; sige til os selv "Jeg skal ind i et Gudsforhold
hvor jeg ikke længere spørger hvorfor, men istedet stoler på Ham".
Da opblever vi, ligesom Andreas skriver "... alle de gode ting der trods
alt er i livet."
At spille "fodbold" med Farmand og vennerne, er for mig noget at det
sjoveste der findes i verden. Det er som at titte ind i Guds øjne (apropos
spejlning, Salme 131)
Må Gud, vor Himmelske Fader, velsigne dig i rigt mål, Jørgen.
Hav' en rigtig god dag,
Kærlig hilsen din broder
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0725=1391
| |
Kall, Mogens (05-02-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 05-02-04 19:36 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:rohRb.79600$jf4.5125020@news000.worldonline.dk):
> I GT står der et sted omtrent, at *en knækket ånd (apropos lygtepælen) er
> som en by uden ringmur*.
Jeg huskede ordlyden forkert !
Som åben by uden mur er en mand,
der ikke kan styre sit *sind*.
(Ordsp. 25,28)
Ordet *spirit (ånd)* på engelsk (King James version).
Ordet *rûwach* på hebraisk
He that hath no rule over his own spirit is like a city that is broken down,
and without walls.
Ham som har ingen-regler over hans egen ånd, er som en by, som er brudt ned,
og uden (by-)mure.
Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1396 news:Y%qTb.83160$jf4.5292860@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1400 news:TktTb.83213$jf4.5294825@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0784=1450
| |
Kall, Mogens (26-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 26-01-04 14:11 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:w9RQb.78981$jf4.5064815@news000.worldonline.dk):
> ... Gud
> ønsker nemlig, at du som det purreste, reneste og ædleste guld kan
> genspejle Jesus.
Jeg er ikke en rig mand, og jeg har derfor heller aldrig spejlet mig i et
guldspejl. Men jeg kan forestille mig, hvordan det må være ...
DADDY-Break (2004-01-26, CET 14:02):
- "Akkurat (kom til at tænke på et almindeligt spejl)."
I Bibelen beretter Jesu discipel Paulus om dette i 1. Korinterbrev.
(datidens spejle var ikke særlig gode, teknologien var jo ikke så
højtudviklet).
Han skriver:
"Nu ser vi jo i et spejl, i en gåde,
men da ... (own: Når Bruden og Brudgommens bryllup kommer) ...
skal vi se ansigt til ansigt."
(1.Kor.13,12)
Herigennem tilkendegiver Gud, at vi mennnesker (og måske også Menneskeheden
som sådan) er undervejs til Hans forjættelser (og stadig udsættes for
sønderbrydelsen).
Menneskehed,
Aflæg det barnagtige - Grow up (and be strong) !
> Gud oprindelige idé med dig var jo at spejle sig i dig, og du i Ham
> (1.Mos.1,26).
>
> Heaven-Break (2004-01-25, CET 16:15):
> - "Amen."
>
> Min ven - Kom lad os vandre op til Zions-bjerg, der hvor Gud bor
> (Rom.5,1).
With kind regards
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0723=1389
| |
Kall, Mogens (25-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 25-01-04 16:58 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:x6QQb.78956$jf4.5060981@news000.worldonline.dk):
> > Faktisk tror jeg, at Guds plan med os mennesker (i sønderbrydelsen)
> > NETOP
> > er, at Helligånden i forening med menneskeånden (Rom.8,15) skal BEHERSKE
> > sjælen, ...
I Ordsp. 20,27 står der:
"Menneskets ånd er en HERRENS lampe, den ransager alle hans indres kamre".
(apropos dåbens primære formål, samvittighedens pagt, 1.Pet.3,21).
Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm
Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0702=1368
| |
Kall, Mogens (25-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 25-01-04 21:31 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:x6QQb.78956$jf4.5060981@news000.worldonline.dk):
[ ... ]
> Hertil svarede hun (hvorefter jeg fortsatte) ...
> 1364 news:D%PQb.78953$jf4.5060437@news000.worldonline.dk
[ ... ]
Dette link besvarer Cyril Malka med ordene:
Subject: Re: Aand-sjael og alt det her...[VAR: Homoseksualitet er ikke
medfødt]
25. januar 2004 CET 19:30
news:20040125193020.20ee7dc6.malka@sekter.org
----------------------------------------------------------------------------
-
Goddag igen Mogens
Den Sun, 25 Jan 2004 15:01:05 +0100
skrev "Kall, Mogens" <mogenskall@ikke.til.raadighed.dk> om Re:
Homoseksualitet er ikke medfødt :
KM> > Altså nu, taler vi åndeligt, ikke psykologisk.
KM> Korrekt, men dog vil jeg våge at postå (vel vidende at jeg kan have
KM> taget fejl), at kroppen, sjælen og ånden kan være MEGET vanskelig -
KM> i praksis - at holde adskilt (Hebr.4,12).
Det er så korrekt. Prøv at læse min kronik om at tage Gud med i
terapien: http://www.sekter.org/generelt/gud.html
KM> Faktisk tror jeg, at Guds plan med os mennesker (i sønderbrydelsen)
KM> NETOP er, at Helligånden i forening med menneskeånden (Rom.8,15)
KM> skal BEHERSKE sjælen, og at ånden og sjælen sammen skal ANVENDE
KM> legemet (og ikke omvendt, legemet anvende ånden+sjælen)
Altså... Det med plan, er jeg ikke så sikker på.
Men kan du forklare mere om det, du mener med at menneskeånden skal
beherske sjælen. Jeg er ikke helt med her
M> Du skriver:
KM> > Altså, jo, til dels. Ikke helt fordi Jesu fristelsen i ørken kom
KM> > efter dåben. Oplæringen og sønderbrydelsen burde være indgået
KM> > inden dåben (vil jeg mene)
KM> De 40 dage i ørkenen var the-final-test (men fordi der indgår så
KM> meget åndeligt i denne relation, kan man ikke sige noget eksakt).
Ja. Jesus udførte den gamle jødiske bøn sh'ma Israel og påviste at han
elskede Gud med hele sin sjæl, hele sin styrke og hele sit sind.
KM> > Men ellers jo, der (mener jeg) findes tydeligt flere steder i
KM> > Bibelen, og endda i sidefortællinger, hvor en slags renselse
KM> > finder sted inden mødet med Gud. Man finder disse ting i mange
KM> > religioner udover kristendommen.
KM> Inden mødet med Gud ?
Med en guddommelig væsen, lad os sige. Jeg tror ikke at gud kun viser
sig under en form til os andre
KM> > Jo, det vil jeg mene, men jeg er ikke sikker på, at dåb behøves
KM> > til det?
KM> Dette Link vil blive fulgt op af en selvstændig ny tråd
KM> (Sønderbrydelsen)
KM> Jeg kommer ind på dåben i den nye tråd (Jump venligst).
Okay, så stopper vi lige her og fortsætter andetsteds.
P.S.: I øvrigt, jeg er en mand
--
Venligst
Cyril
et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 45: Tema: Moon
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/
--- Cyril END -------------------------------------------------------------
Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0707=1373
| |
Kall, Mogens (25-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 25-01-04 21:39 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:lJVQb.79088$jf4.5082847@news000.worldonline.dk):
[ ... ]
Cyril Malka skrev:
> Det er så korrekt. Prøv at læse min kronik om at tage Gud med i
> terapien: http://www.sekter.org/generelt/gud.html
som her citere:
---------------------------------------------------------------------
Med Gud i terapi
Som terapeut skal man være yderst påpasselig med, hvad man gør, når
patientens tro og Gudsbilleder drages frem. Det er nødvendigt at anerkende
folks religiøse behov og inddrage det i terapien.
----------------------------------------------------------------------------
----
For nyligt har KD bragt et par artikler om psykoterapi og tro (den 26. juni
og den 30. juni) og om behandling af sektofre.
Og disse, om end de giver svar på nogle spørgsmål, fremkalder nogle nye. Fx
hvordan kan man, som psykoterapeut, undlade at pille ved folks tro? Kan det
overhovedet lade sig gøre?
Først skal vi lige en lille parentes omkring brugen af ordene.
Jeg er uddannet psykoanalytiker. Uddannelsen fås stort set ikke herhjemme,
men i Frankrig og/eller USA, hvorfor begreberne herindenfor kan føre til
misforståelser for lægmænd.
Udtrykket psykoanalyse blev indført af Freud. Den består af tre dele, der
indbyrdes afhænger af hinanden: Nogle teorier, en form for psykoterapi og en
forskningsmetode.
Det vil sige, at en psykoanalytiker eller -terapeut kan benytte sig af
psykoanalyse som redskab til at hjælpe patienten.
Man kan sammenligne det med en læge, der benytter kirurgi for at kurere en
patient for et forvokset modermærke. Det gør ikke lægen til kirurg. Men
lægen ved godt, hvornår han skal have hjælp af specialister og sender
patienten videre til en kirurg.
På samme måde ved de professionelle hjælpere af sektofre, hvornår og til
hvem de skal sende folk, når de har hjulpet så godt, som de selv kan.
Siden der ikke er så frygteligt mange psykoanalytikere herhjemme, men til
gengæld en del andre former for terapeuter, kan jeg naturligvis ikke tillade
mig at begrænse min kronik til en bestemt branche. Derfor vil jeg udtale mig
om generelle betragtninger omkring selve den psykoterapi, som tilbydes
sektofre efterhånden mange steder.
Disse steder kan være deciderede psykologer, frivillige organisationer,
psykiatere, som bruger psykoterapi som et middel, og andre terapeuter, eller
blot folk, som giver en støttende skulder til andre, som er kommet på afveje
i en sekt og er kommet ud derfra med ar på sjælen og nu skal 'lappes sammen'
igen.
----------------------------------------------------------------------------
----
Ud over disse to ovenstående begreber er der også andre begreber, folk ofte
roder rundt i, og som vi med fordel vil kunne klargøre. Nemlig forskellen
imellem Gud og gudsbillede.
Det er rent faktisk to vidt forskellige ting.
Se, fx; folk, som er ateister, de ved altid lige præcis, hvad det er for en
Gud, de ikke tror på! Der er ingen tvivl i deres hoveder.
Man vil kunne sige, at vi bliver nødt til at skelne imellem religion og
videnskab. Videnskaben kommer med teorier, og det er en god ting. Men fra
det tidspunkt videnskaben besvarer spørgsmål som: Hvor kommer vi fra,
hvorfor er vi her, og hvor skal vi hen, er videnskab ikke videnskab længere.
Så bliver videnskaben tro.
For på et tidspunkt, hvis man bliver ved med at stille spørgsmål, kommer vi
til et: Sådan er det bare. Vi kommer til en dogme. At forskellige gasarter
har samlet sig og lavet en eksplosion, det er fint... Men hvor kom de
gasarter fra? De var! Altså er dette Gud.
Et eller andet sted kommer vi til den erkendelse, til hvilken vi giver
forskellige navne, og som viser sig på forskellig vis, som bliver behandlet
på forskellig vis, og som giver grundlag til en grundlæggende livsfilosofi.
Og det er dét, der er drejeskiven på det hele: Ens grundfilosofi.
Det er ikke, hvordan min far eller mor behandlede mig, der er det
væsentlige, men hvilken lektion, jeg fik ud af det. Hvordan tænkte jeg, og
hvordan lærte jeg at reagere.
Selv om man behandler et barn skidt, får man ikke nødvendigvis et skidt
resultat. Og selv om man opdrager et barn efter alle kunstens regler (som i
øvrigt er noget af en umulig opgave, da forældrene jo er fejlbare og ikke
kan undgå at reagere 'forkert'), er der ingen sikkerhed for, at barnet vil
være harmonisk.
Dette skal naturligvis ikke tages som et grønt lys for at behandle børn, som
det passer en. Tværtimod. For risikoen for at få ustabile voksne er større
jo værre, man behandler folk som børn. Men heller ikke i dette område er der
nogen sikkerhed.
----------------------------------------------------------------------------
----
Under et barns almene opvækst er der flere ting, der foregår. Barnet får en
psykoseksuel udvikling, det er korrekt. Men der sker mere end det.
Barnet har, sideløbende med det, en sproglig-opfattelses udvikling (som man
kalder for kognitiv udvikling), og alt tyder på, at barnet rent faktisk har
en religiøs udvikling. Åbenbart i takt med sin kognitive udvikling, og i
takt med at barnets sprog bliver mere udviklet og mere abstrakt, spekulerer
barnet mere og mere på livets mysterier. Fx: Hvor vi kommer fra? Og hvad
sker der, når man dør.
De store spørgsmål stiller barnet sig gerne omkring 11-12 års alderen.
Jo, en del spørger til døden før, men de opfatter og forstår ikke død på
samme måde som 5-8 årige, end som 12-13 årige.
Man kan jo høre børn sige: Jeg vil aldrig nogen sinde tale med dig igen! men
det gør de alligevel 10 minutter efter. De bruger ordet 'aldrig', men er
ikke helt bevidste over dets dybere betydning.
På samme måde med døden. Børn kan forstå, at fuglen, hunden eller en nær
pårørende dør og ikke er her længere. Men uden den dybere betydning.
I børns tidlige barndom er forældrene rent faktisk guder. Faderen og moderen
er dem, der altid har været (far, har du slåsset med dinosaurer?), er og
altid vil være. Tanken om døden, eller at forældrene vil forsvinde en dag,
er utænkelig.
Når barnet når en lidt større alder, begynder at tænke mere abstrakt og
forstår døden, vil det spekulere på et andet niveau, og her kan en Gud være
en udmærket erstatning for forældrene, som jo ikke vil vare evigt, som
barnet nu forstår.
Denne psykologiske opbygning er så Gudsbilledet. Og det består af mange
ting.
Det består af ens opvækst, korrekt, men især også af ens måde at tænke på,
at opfatte tingene, og især at opfatte, hvad en 'far' skal være. Skal det
være en straffer? En, som sætter grænser? En, som slår en oven i hovedet?
Eller skal det være en, som giver en det, man beder Ham om? Skal det være
en, som holder hånden over en, uanset hvad?
Dette, alt dette er ikke Gud, men ens syn, ens forståelse, ens opfattelse af
Gud, og denne er afgjort vigtig at påvirke psykisk. Dette kan være uhyre
svært, fordi folk har som regel fundet bibelske steder (eller en anden
religiøs bog), som bekræfter deres gudsbillede.
Så man skal være forberedt på noget teologi ind imellem.
----------------------------------------------------------------------------
----
Faren, man oftest kommer ud for inden for den psykologiske verden, er, at
terapeuten tager fejl imellem Gud og gudsbillede, og derved underkender
religionen fuldstændigt og reducerer denne til udelukkende at dreje sig om
et udtryk for gudsbilledet.
Naturligvis kommer terapeutens tro ind i billedet. Men det gør den altid,
også selv om man mener at være neutral, ateist eller lignende. Her er det
vigtigt, at terapeuten har så meget selvindsigt, at vedkommende ved, hvad
han selv tror, og hvad han ved.
Og jeg vil gerne advare imod faren ved at mene, at man kan tilintetgøre
folks gudsbillede ved at få dem til at tro, at Gud (eller en guddom) ikke
findes, og lade være med at givet noget andet.
Faren her er ganske enkelt den, at man trækker tæppet væk under folks
fødder, men sætter ikke noget i stedet for.
Jeg vil naturligvis ikke her gøre mig til fortaler for, at man skal
missionere under terapien. Men terapeuten skal være sig selv så bevidst, at
han ved, hvor han står, og melder det klart ud til klienten. Tror man på
astrologi som en medvirkende faktor (nogle psykologer gør det) eller diverse
naturmedicin m.m., skal dette meddeles klart og tydeligt til klienten, og
man skal ikke lade som om, man er 'neutral' og irreligiøs.
----------------------------------------------------------------------------
----
(Til toppen)
Et eller andet sted har man erkendt, at mennesket har et religiøst behov.
Også folkestammer langt fra lov og ret og omverden har dannet guder og
gudsforstillinger. Mennesket, til forskel fra andre dyrearter, er søgende.
Vi vil gerne vide, hvorfor vi er her i det hele taget. Vi vil gerne kende
til, hvad der sker efter døden.
Man kender ingen andre dyreart med denne søgen i sig. Man har fx aldrig set
andre dyr end mennesket begrave sine døde.
Om dette behov er der sagt en hel del. Fx at den er implanteret dér, fordi
vi er skabt i Guds billede. Eller at dette skyldes, at vores hjerne ikke
kender til sig selv. Altså, groft sagt: Vores hjerne ved ikke, at den
findes, og søger efter sig selv. Denne søgen udmønter sig i en religiøs
søgen.
Men her igen bygger vi det hele på tro. Ovenstående teori er nemlig til dato
ikke blevet påvist.
Altså et eller andet sted har mennesket behov for at tro på noget. Dette
'noget' er så Gud.
Og dette 'noget', Gud, uanset udformningen er ikke det samme som de
repræsentationer, vi har. Altså fordi jeg, ud fra min opvækst, har et
gudsbillede, som viser en straffende Gud, en slags overstrømer, som vil lade
mig dø, hvis jeg ryger, er det ikke ensbetydende med, at Gud svarer til
billedet. Man kunne sige, at i dette tilfælde, 'trækker vi Gud ned på jorden
', vi menneskeliggør Ham til vores forestillinger, angst og usikkerhed.
Som terapeut skal man være yderst påpasselig med, hvad man piller ved dér.
Det nemmeste i første omgang er jo blot at afvise det hele blankt, men dette
vil give problemer i den senere behandling, for så vil klienten tilegne
andre ting en religiøs værdi. Så hedder Gud ikke Gud længere, men Marx,
Freud eller Jung, men problematikken er der stadig væk.
Summa summarum: rent psykologisk har man for længst anerkendt, at mennesket
har et religiøst behov. Dette bliver tilfredsstillet på forskellige måder.
Og det er lige så farligt at undertrykke folks religiøse behov, som det er
at undertrykke folks seksualitet.
Man kan kort sige, at terapeuten er nødt til at tage Gud med i terapien.
Under en eller anden form.
Cyril Malka
© 1999 - Cyril Malka. Udgivet i "Kristeligt Dagblad" den 26. juli 1999.
(citat slut)
Time out.
Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0708=1374
| |
Kall, Mogens (26-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 26-01-04 01:43 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:rPVQb.79091$jf4.5083202@news000.worldonline.dk):
> > Det er så korrekt. Prøv at læse min kronik om at tage Gud med i
> > terapien: http://www.sekter.org/generelt/gud.html
Fra Cyril Malkas hjemmeside:
> ... Nemlig forskellen
> imellem Gud og gudsbillede.
>
> Det er rent faktisk to vidt forskellige ting.
>
> Se, fx; folk, som er ateister, de ved altid lige præcis, hvad det er for
> en Gud, de ikke tror på! Der er ingen tvivl i deres hoveder.
> Og det er dét, der er drejeskiven på det hele: Ens grundfilosofi.
> Faren, man oftest kommer ud for inden for den psykologiske verden, er, at
> terapeuten tager fejl imellem Gud og gudsbillede, og derved underkender
> religionen fuldstændigt og reducerer denne til udelukkende at dreje sig om
> et udtryk for gudsbilledet.
>
> Naturligvis kommer terapeutens tro ind i billedet. Men det gør den altid,
> også selv om man mener at være neutral, ateist eller lignende. Her er det
> vigtigt, at terapeuten har så meget selvindsigt, at vedkommende ved, hvad
> han selv tror, og hvad han ved.
>
> Og jeg vil gerne advare imod faren ved at mene, at man kan tilintetgøre
> folks gudsbillede ved at få dem til at tro, at Gud (eller en guddom) ikke
> findes, og lade være med at givet noget andet.
>
> Faren her er ganske enkelt den, at man trækker tæppet væk under folks
> fødder, men sætter ikke noget i stedet for.
>
> Jeg vil naturligvis ikke her gøre mig til fortaler for, at man skal
> missionere under terapien. Men terapeuten skal være sig selv så bevidst,
> at han ved, hvor han står, og melder det klart ud til klienten.
Amen.
> ... Tror man på
> astrologi som en medvirkende faktor (nogle psykologer gør det) eller
> diverse
> naturmedicin m.m., skal dette meddeles klart og tydeligt til klienten, og
> man skal ikke lade som om, man er 'neutral' og irreligiøs.
Men ulve i fåreklæder har det jo med at fuppe og bedrage !!!
> Et eller andet sted har man erkendt, at mennesket har et religiøst behov.
> Også folkestammer langt fra lov og ret og omverden har dannet guder og
> gudsforstillinger. Mennesket, til forskel fra andre dyrearter, er søgende.
> Vi vil gerne vide, hvorfor vi er her i det hele taget. Vi vil gerne kende
> til, hvad der sker efter døden.
>
> Man kender ingen andre dyreart med denne søgen i sig. Man har fx aldrig
> set andre dyr end mennesket begrave sine døde.
Interessant konstatering.
> Om dette behov er der sagt en hel del. Fx at den er implanteret dér, fordi
> vi er skabt i Guds billede. Eller at dette skyldes, at vores hjerne ikke
> kender til sig selv. Altså, groft sagt: Vores hjerne ved ikke, at den
> findes, og søger efter sig selv. Denne søgen udmønter sig i en religiøs
> søgen.
>
> Men her igen bygger vi det hele på tro. Ovenstående teori er nemlig til
> dato ikke blevet påvist.
Det modsatte kunne jo også være tilfældet. Vi mennesker er måske NETOP
bevidste om vores eksistens og kan derfor fatte, at *virkeligheden*
(*reality*) er úlogisk; ja selv på et videnskabligt plan:
0215 news:u%oH9.57579$HU.3891527@news010.worldonline.dk
>
> ... (klip 2002-12-04)...
> Jeg tror - hvis der er udenjordiske fremmede - at de også vil finde ud af,
> at det er et mysterie, en gåde: "Hvor kom al energien (kraften) fra før
> Big-Bang (0+0=0 - uanset hvad!)?"
Fra Cyril Malkas hjemmeside:
> Altså et eller andet sted har mennesket behov for at tro på noget. Dette
> 'noget' er så Gud.
>
> Og dette 'noget', Gud, uanset udformningen er ikke det samme som de
> repræsentationer, vi har. Altså fordi jeg, ud fra min opvækst, har et
> gudsbillede, som viser en straffende Gud, en slags overstrømer, som vil
> lade
> mig dø, hvis jeg ryger, er det ikke ensbetydende med, at Gud svarer til
> billedet. Man kunne sige, at i dette tilfælde, 'trækker vi Gud ned på
> jorden
> ', vi menneskeliggør Ham til vores forestillinger, angst og usikkerhed.
>
> Som terapeut skal man være yderst påpasselig med, hvad man piller ved dér.
> Det nemmeste i første omgang er jo blot at afvise det hele blankt, men
> dette
> vil give problemer i den senere behandling, for så vil klienten tilegne
> andre ting en religiøs værdi. Så hedder Gud ikke Gud længere, men Marx,
> Freud eller Jung, men problematikken er der stadig væk.
>
> Summa summarum: rent psykologisk har man for længst anerkendt, at
> mennesket
> har et religiøst behov. Dette bliver tilfredsstillet på forskellige måder.
> Og det er lige så farligt at undertrykke folks religiøse behov, som det er
> at undertrykke folks seksualitet.
>
> Man kan kort sige, at terapeuten er nødt til at tage Gud med i terapien.
> Under en eller anden form.
>
> Cyril Malka
> © 1999 - Cyril Malka. Udgivet i "Kristeligt Dagblad" den 26. juli 1999.
> (citat slut)
Interessant Cyril (stof til eftertanke)
Det åndeligt OG det psykologiske kan have sin berettigelse på én og samme
tid.
Med kærlig broderhilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0715=1381
| |
Kall, Mogens (26-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 26-01-04 00:13 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:lJVQb.79088$jf4.5082847@news000.worldonline.dk):
Cyril skriver:
[ ... ]
> Det er så korrekt. Prøv at læse min kronik om at tage Gud med i
> terapien: http://www.sekter.org/generelt/gud.html
>
>
> > Faktisk tror jeg, at Guds plan med os mennesker (i sønderbrydelsen)
> > NETOP er, at Helligånden i forening med menneskeånden (Rom.8,15)
> > skal BEHERSKE sjælen, og at ånden og sjælen sammen skal ANVENDE
> > legemet (og ikke omvendt, legemet anvende ånden+sjælen)
>
> Altså... Det med plan, er jeg ikke så sikker på.
>
> Men kan du forklare mere om det, du mener med at menneskeånden skal
> beherske sjælen. Jeg er ikke helt med her
Det forstår jeg godt (og jeg er heller ej specielt ret god mht.
formuleringer, men jeg er glad for, at du gider at kommentere det.
"Puslespillets" brikker sættes på plads !!!)
I Ordsp. 20,27 står der:
"Menneskets ånd er en HERRENS lampe, den ransager alle hans indres kamre".
(apropos dåbens primære formål, samvittighedens pagt, 1.Pet.3,21).
Strider det imod din faglige uddannelses læresætninger ?
> > Du skriver:
> > > Altså, jo, til dels. Ikke helt fordi Jesu fristelsen i ørken kom
> > > efter dåben. Oplæringen og sønderbrydelsen burde være indgået
> > > inden dåben (vil jeg mene)
Se det var dét (inden dåben), jeg studsede over.
Jeg opfatter det som en processe i kristenlivet. Se mere om dette i ...
1367 news:w9RQb.78981$jf4.5064815@news000.worldonline.dk
> > De 40 dage i ørkenen var the-final-test (men fordi der indgår så
> > meget åndeligt i denne relation, kan man ikke sige noget eksakt).
>
> Ja. Jesus udførte den gamle jødiske bøn sh'ma Israel og påviste at han
> elskede Gud med hele sin sjæl, hele sin styrke og hele sit sind.
Har du mulighed for kort at uddybe *gamle jødiske bøn sh'ma Israel *
> > > Men ellers jo, der (mener jeg) findes tydeligt flere steder i
> > > Bibelen, og endda i sidefortællinger, hvor en slags renselse
> > > finder sted inden mødet med Gud. Man finder disse ting i mange
> > > religioner udover kristendommen.
> > Inden mødet med Gud ?
>
> Med en guddommelig væsen, lad os sige. Jeg tror ikke at gud kun viser
> sig under en form til os andre
Du mener muligvis hermed, at Gud vil lade sig finde på en-eller-anden måde
(INTET er jo umuligt for Gud), der hvor mennesker færdes også mht. deres
religiøse orientering (apropos ApG.17,23), eller hva' ?
> P.S.: I øvrigt, jeg er en mand
Ja, det har jeg fatten nu!
Hva' er "Britt Malka" så din kone ?
Med kærlig broderhilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0710=1376
| |
Kall, Mogens (26-01-2004)
| Kommentar Fra : Kall, Mogens |
Dato : 26-01-04 12:42 |
|
"Kall, Mogens" skrev
(news:%5YQb.79141$jf4.5086919@news000.worldonline.dk):
> I Ordsp. 20,27 står der:
>
> "Menneskets ånd er en HERRENS lampe, den ransager alle hans indres kamre".
>
> (apropos dåbens primære formål, samvittighedens pagt, 1.Pet.3,21).
>
> Strider det imod din faglige uddannelses læresætninger ?
>
> > > Du skriver:
> > > > Altså, jo, til dels. Ikke helt fordi Jesu fristelsen i ørken kom
> > > > efter dåben. Oplæringen og sønderbrydelsen burde være indgået
> > > > inden dåben (vil jeg mene)
>
> Se det var dét (inden dåben), jeg studsede over.
>
> Jeg opfatter det som en processe i kristenlivet. Se mere om dette i ...
> 1367 news:w9RQb.78981$jf4.5064815@news000.worldonline.dk
Dåben er - for mig at se - MERE end blot et ydre tegn.
Det er en god samvittigheds Pagt med Gud, den såkaldte DAGLIGE omvendelse
(Mark.8,34).
I GT har vi et fint billedlig eksempel på denne processe:
1.
Overgangen over Det-Røde-Hav (2.Mos.14)
(vandet symboliserer dåben)
2.
Derefter Pagtsslutningen
(Forsoningen, Fred-med-Gud)
3.
Ørken-vandringen
(Sønderbrydelsen)
4.
Overgangen over Jordan (Jos. 3)
(Jordan-vandet symboliserer igen her dåben)
(vers 4b angiver her den Guddommelige ledelse)
(omskærelsen, Jos.5,3 i relation til Rom.2,29)
Denne "dåbs"-bekræftelse minder meget om Brudens ord til sin Brudgom:
"Læg mig som en SEGLRING på dit hjerte..."
(Højsangen (Song of Songs) 8,6)
5.
Det Forjættede Land (med start i Jeriko, Jos 6)
(At erobre sin sande identitet, således som Gud oprindelig havde tiltænkt
os alle)
Befalingen mht. det bandlyste (Jos.6,18, se også 5.Mos.18,9ff Visd.12,3-5
symboliserer her det gamle menneske (den syndige Adam i oprør mod Gud).
-
Håber du kan følge denne min tankegang.
Med broder-kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.
Earthquake-Alarm:
1296 news:AUDPb.76975$jf4.4957312@news000.worldonline.dk
Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4940650@news000.worldonline.dk
File-number:
0666+0720=1386
| |
|
|