Kyllinger der har haft det (nogenlunde) go~
Fra : Christian

Dato : 07-02-04 00:19

Jeg selv og min kæreste holder meget af kyllingekød, men er helt holdt op
med at spise det pga af den elendige behandling da stakkels fugle får.

Er der nogen der kender et sted (på Sjælland) hvor man kan købe fjerkræ der
har haft en anstændig tilværelse uden at skulle betale det samme per kilo
som godt oksekød?

-Christian

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-02-04 11:08

Christian wrote:
> [...]
> har haft en anstændig tilværelse uden at skulle betale det samme per kilo

Der er masser af "dørsalg" af gode kyllinger rundt omkring, det er bare
at holde øjnene åbne. Men derudover sælger Irma og ISO økologiske
"Gården"-kyllinger, som angiveligt har levet (længe(re)) på friland og
spist græs etc. De smager i hvert fald fortræffeligt.

/David

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-02-04 16:02

"Christian" <nobody@nothing.nowhere> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender et sted (på Sjælland) hvor man kan købe fjerkræ
der
> har haft en anstændig tilværelse uden at skulle betale det samme per kilo
> som godt oksekød?

Alle økologiske kyllinger.
Bornholmerhaner skulle have haft det ordentligt, og de får lov til at blive
ældre end de fleste.
De smager fantastisk godt.
Fås frosne i de fleste større supermarkeder og nogle steder ferske (bl.a. i
vores lokale Superbrugs - men den er vist ikke typisk for slagsen
Billigst i Fakta.

Hilsen Inger

Fra : Jan B.

Dato : 07-02-04 16:37

Så fås de ikke meget bedre...

http://www.allegaardenskylling.dk/Index.htm

vh/Jan

Fra : zasha

Dato : 07-02-04 17:13

"Jan B." <bigbenzon@post11.tele.dk (fjern big)> skrev i en meddelelse
> Så fås de ikke meget bedre...
>
> http://www.allegaardenskylling.dk/Index.htm

Hmm...60 dage før de slagtes, mine høns, som jeg har i en fjerkrækoloni
udenfor Vordingborg, er mindst ½ år før de er store nok til at blive spist.

Men de får også "kun" almindeligt foder, hvede, majs, solsikke mv. og så
brød/madrester, græs og andet grønt, rosiner, spaghetti, ris mv.

Og så bliver de så forkælede og tamme at jeg næsten ikke nænner at slå dem
ihjel (får en anden til at gøre det) men de smager himmelsk godt :)

Så undersøg muligheden for at have høns selv, det er totalt dejligt og
sjovt....og allerbedst!! så er det muligt allegaardens kyllinger er nr. 2
*smil*

Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk/hons.html

og
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636

Fra : Steen

Dato : 09-02-04 18:10

zasha wrote:

> [...]
>
> Så undersøg muligheden for at have høns selv, det er totalt dejligt og
> sjovt....og allerbedst!! så er det muligt allegaardens kyllinger er nr. 2

Du glemmer helt at beskrive æg fra hjemmehøns.

Når man har fået sådan et, gider man ikke spise købe æg længere.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-02-04 17:15

Jan B. wrote:
> Så fås de ikke meget bedre...
>
> http://www.allegaardenskylling.dk/Index.htm

Det vil jeg godt sekundere. Vi lavede coq au vin af en kylling fra
Allégården i torsdags. Der var rigelig mad til fem personer.

Ebbe

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-02-04 17:27

Ebbe Kristensen wrote:

> Det vil jeg godt sekundere.

Kan man virkeligt sige det på dansk?

/David

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 09-02-04 10:20

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message news:<c0331f$a81$1@news.net.uni-c.dk>...

> Kan man virkeligt sige det på dansk?

Tjaeh, ordet findes da som verbum i retskrivningsordbogen:

http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=sekundere

ebbe

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-02-04 11:27

Ebbe Kristensen wrote:

> Tjaeh, ordet findes da som verbum i retskrivningsordbogen:
>
> http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=sekundere

Ja, men hvad mon det betyder? Det lyder umiddelbart som en anglicisme.

/David