Hvor lang tid kan et dæk holde ?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-02-04 10:33

På ebay har jeg fundet et fordæk til xjén.

Det er ubrugt, men fra 1997.

Er der så ikke stor risiko for det er mørnet selv om det ikke kan ses ?

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : MKS - 74

Dato : 07-02-04 10:41

On Sat, 7 Feb 2004 10:33:28 +0100, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

>På ebay har jeg fundet et fordæk til xjén.
>
>Det er ubrugt, men fra 1997.
>
>Er der så ikke stor risiko for det er mørnet selv om det ikke kan ses ?

Jow - men det er lidt en trossag,forudsat korrekt opbevaring angiver
visse fabrikanter en holdbarhed op til 10 år,men-men hvem kan (og gør)
det.Jeg ville aldrig købe et sådant dæk og personligt køber jeg aldrig
dæk der er over 1 år gamle regnet fra produktionsdato.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-02-04 10:08

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> det.Jeg ville aldrig købe et sådant dæk og personligt køber jeg aldrig
> dæk der er over 1 år gamle regnet fra produktionsdato.

Jeg har flere gange købt restpartier dæk, og jeg ville IKKE købe et dæk fra
'97 (men er man fattig nok og får et kanon tilbud på 40 dæk, såeh...)
Det er ikke mørt, det er stift! (og det er værre).
Jeg skifter mine dæk selv, og det er ret let at mærke om et dæk er blevet
for gammelt, så er det nemlig svært at skifte. Til gengæld bider det så også
dårligt, og de får hurtigt revner på de hårdest belastede steder.

Rittig

Fra : MKS - 74

Dato : 08-02-04 11:20

On Sun, 8 Feb 2004 10:08:29 +0100, "Claus Rittig"
<ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Jeg har flere gange købt restpartier dæk, og jeg ville IKKE købe et dæk fra
>'97 (men er man fattig nok og får et kanon tilbud på 40 dæk, såeh...)

Som sagt så kommer det ganske an på hvordan det er opbevaret,men jeg
tror _ikke_ på at en privat kan opbevare dækkene korrekt,nogle
forhandlere kan jo ikke engang.Og fra '97 er altså pænt gammelt.

>Det er ikke mørt, det er stift! (og det er værre).

Det kan nu være begge dele men du har ret i at det primært er mere
stift (på grund af udgasning) end decideret mørt,det kan tillige være
skævt også,afhængig af hvad dækket har været udsat for,kritisk er ting
som direkte sollys,stærkt svingende temp.,opbevaring i nærheden af
ozonafgivende elek. apparatur,belastet i en given position i lang tid
m.v.

>Jeg skifter mine dæk selv, og det er ret let at mærke om et dæk er blevet
>for gammelt, så er det nemlig svært at skifte.

Hvis det er så slemt så er det helt givet blevet for gammelt,men er
man typen der har brug for et moderne sportsdæk og dermed max. grip så
er langt mindre end det _for_ gammelt

>Til gengæld bider det så også
>dårligt, og de får hurtigt revner på de hårdest belastede steder.

Hvis man når så langt

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-02-04 11:15

> På ebay har jeg fundet et fordæk til xjén.
> Det er ubrugt, men fra 1997.
> Er der så ikke stor risiko for det er mørnet selv om det ikke kan ses

Jeg ville ikke købe det dæk. Jeg har en gang været nærrig, og købt et dæk
gennem DBA, og det eksploderede efter 1000km. www.reifenversand.com har også
billige dæk, og de er helt nye.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-02-04 11:24

> Jeg ville ikke købe det dæk. Jeg har en gang været nærrig, og købt et dæk
> gennem DBA, og det eksploderede efter 1000km.

så holder jeg nallerne fra det :)

www.reifenversand.com har også
> billige dæk, og de er helt nye.

har tjekket der, men kan ikke betale sig at få et dæk hjem ift at købe det
hos sydfyns mc service. Dækket er 100-150,- billigere i DE men så kommer
porto, og jeg bor ret tæt på sydfyns mc.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-02-04 11:30

> [...]

> købe det hos sydfyns mc service. Dækket er 100-150,- billigere i DE
> men så kommer porto, og jeg bor ret tæt på sydfyns mc.

Kan han virkelig konkurrere med f.eks: 110/80-17 M/C 57H TL Sport Demon
Front PIRELLI 58,46? = 438Kr plus 100kr i porto? Altså lige over en plov
for et fordæk? Dækket er udmærket. Der sidder et dæk magen til på min
kærestes GPZ 500 S.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-02-04 12:38

> Kan han virkelig konkurrere med f.eks: 110/80-17 M/C 57H TL Sport Demon
> Front PIRELLI 58,46? = 438Kr plus 100kr i porto? Altså lige over en plov
> for et fordæk?

ved jeg ikke med det dæk, da han ikke har pirelli,
jeg sammenligner med det jeg plejer at købe, macadam 50E koster koster 762,-
på sydfyn, koster 90 euro i DE = 675,- plus porto, så det kan ikke betale
sig for mig.

Og så bliver pengene også i dk istedet for at sende dem ud af landet

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-02-04 12:37

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> Front PIRELLI 58,46? = 438Kr plus 100kr i porto? Altså lige over en plov
> for et fordæk? Dækket er udmærket. Der sidder et dæk magen til på min

Når det er sagt, så vil jeg lige tilføje at det fordæk jeg modtog var 50 g
ude af balance, og det synes jeg da egentlig er en hel del. Derudover er
vejgrebet i vådt føre heller ikke værd at råbe hurra for, indtil dækket er
blevet varmt (men det bliver de jo ikke i de kolde måneder). Men ok, jeg er
også vant til Pilot Sport foran
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 07-02-04 12:57

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> for, indtil dækket er blevet varmt (men det bliver de jo ikke i de
> kolde måneder). Men ok, jeg er også vant til Pilot Sport foran

Så skulle du bare prøve Macadam...
--
Regards Rune
www.Bandit600RR.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-02-04 17:14

Rune (Bandit600RR) wrote:

> Så skulle du bare prøve Macadam...

Been there, det syntes jeg nu ikke var noget at råbe hurra for. Den eneste
grund til at jeg skiftede fra de sædvanlige Pilot Sport fordæk, var at
Pirelli Sport Demon var så billige hos Reifenversand. De penge (300 kr
ifht. Pilot Sport) vil jeg dog ikke spare en anden gang, det er ikke det
værd (~3 øre per km).

Macadam-serien er da vist også blevet afløst af Pilot Road-serien, som jeg
plejer at køre med bagpå og egentlig synes godt om. Bagpå har jeg altid
kørt med Pilot Road, men har ikke gidet at prøve det foran, da der ikke er
noget at spare ifht. P.Sport.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Richard

Dato : 07-02-04 18:52

Jes Vestervang wrote:

> Macadam-serien er da vist også blevet afløst af Pilot Road-serien, som jeg
> plejer at køre med bagpå og egentlig synes godt om.

Afløst ja, men ikke i alle størrelser - lidt ældre cykler må "nøjes" med
macadam 50 et al - eller vælge fx BT45 i stedet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
VF750S - kører fint fint på Mac 50/50

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-02-04 21:22

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blevet varmt (men det bliver de jo ikke i de kolde måneder). Men ok, jeg

Da jeg havde min GSXR250 fik jeg sådan et sæt. Det var ikke nævnværdigt ude
af balance. Syntes at det havde fint greb sammenlignet med BT45. Kunne lave
rolling stoppies med min micro gixxer.... .

mvh Tommy Fer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-02-04 12:00

Tommy Fer wrote:

> plov

> Da jeg havde min GSXR250 fik jeg sådan et sæt. Det var ikke nævnværdigt
> ude af balance.

Jeg har nok bare været uheldig, men jeg kan ikke forestille mig at man
risikerer en så stor ubalance ved bedre, nyere og dyrere dæk.

> Syntes at det havde fint greb sammenlignet med BT45. Kunne
> lave rolling stoppies med min micro gixxer.... .

Det skal kunne lade sig gøre med alle dæk, og i tørt føre er grebet i Sport
Demon'erne også fint. I vådt føre er grebet dog ret dårligt, medmindre
dækkene er blevet varmet op af (eksempelvis :) nogle forudgående
stoppie-forsøg. Med Pilot Sport-fordækket, har jeg ikke problemer med at
lave stoppies på våd asfalt. Der er himmelvid forskel, så fremover ofrer
jeg de ekstra penge et Pilot Sport fordæk koster. Bagenden får bare de
sædvanlige Pilot Road, P-Sport bagdækkene bliver høvlet af for hurtigt
--
mvh Jes Vestervang

Fra : RacerNiels

Dato : 08-02-04 19:42

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> wrote in message
> Jeg har nok bare været uheldig, men jeg kan ikke forestille mig at man
> risikerer en så stor ubalance ved bedre, nyere og dyrere dæk.

De par D208'ere jeg har monteret har krævet 50-60 gram bagpå. Det skider
helt vildt!
Mine gamle Piloter fik 10 bag og 5 for - super

/Niels

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-04 20:46

RacerNiels wrote:

> De par D208'ere jeg har monteret har krævet 50-60 gram bagpå. Det skider
> helt vildt!

Ja!

> Mine gamle Piloter fik 10 bag og 5 for - super

Mmmh! Jeg er ret vild med de Pilot Sport dæk. Jeg bliver bare nødt til
at køre med Pilot Road bagpå, for Sport-bagdækkene bliver høvlet af på 4k
km¹ :-/

¹: Intet slår bundtrækket fra en række-4'er
--
mvh Jes Vestervang

Fra : RacerNiels

Dato : 09-02-04 21:52

> ¹: Intet slår bundtrækket fra en række-4'er

Excuse me while I puke..... *BUWADR*

Niels
S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk

PS. Jeg fatter stadig ikke hvordan mine Pilot Sport'er holdt til 12000km -
Her iblandt 3000+km Jyllandsmotorvej, 17 omgang på 'Ringen, +100 på Sturup
og vel lidt over 60 på Knutstorp.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-04 21:55

RacerNiels wrote:

> Excuse me while I puke..... *BUWADR*

Plat

> PS. Jeg fatter stadig ikke hvordan mine Pilot Sport'er holdt til 12000km -
> Her iblandt 3000+km Jyllandsmotorvej, 17 omgang på 'Ringen, +100 på Sturup
> og vel lidt over 60 på Knutstorp.

Jeg har en mistanke om at jeg er lidt en fanden, når det kommer til
accelerationer. Det er vist nærmere reglen end undtagelsen at mine starter
er en smule dragraceagtige op til den tilladte hastighed
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-02-04 08:15

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> writes:

> Mmmh! Jeg er ret vild med de Pilot Sport dæk. Jeg bliver bare nødt
> til at køre med Pilot Road bagpå, for Sport-bagdækkene bliver høvlet af
> på 4k km¹ :-/

Indrøm nu bare at du kører rundt hele natten og laver brændere
Mit Pilot SPort bagdæk har kørt cirka 4.000 nu og det er stadig tæt
på at være nyt. Eller... Det er ihvertfald slidt jævnt over det hele.

Jeg indrømmer at jeg kørte som en gammel dame de første 1000Km, men
jeg er da noget spændt på at se hvor længe det holder.

> ¹: Intet slår bundtrækket fra en række-4'er

Yeah!

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-02-04 20:37

Mikkel Christensen wrote:

> Indrøm nu bare at du kører rundt hele natten og laver brændere

Det gør jeg altså ikke!

> Mit Pilot SPort bagdæk har kørt cirka 4.000 nu og det er stadig tæt
> på at være nyt. Eller... Det er ihvertfald slidt jævnt over det hele.

Hmm, måske jeg skulle prøve med et Sport igen, og så køre lidt mere
dæk-skånsomt Det er sgu nogle dejlige dæk...

> Jeg indrømmer at jeg kørte som en gammel dame de første 1000Km, men
> jeg er da noget spændt på at se hvor længe det holder.

Forståeligt
--
mvh Jes Vestervang

Fra : RacerNiels

Dato : 07-02-04 11:52

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:PU2Vb.2565$701.1172@news.get2net.dk...
> Jeg ville ikke købe det dæk. Jeg har en gang været nærrig, og købt et dæk
> gennem DBA, og det eksploderede efter 1000km. www.reifenversand.com har
også
> billige dæk, og de er helt nye.

Nye eller ubrugte??
Det seneste sæt Macadam 100 jeg har modtaget, er mærket DOT 3700 og 4601 for
hhv for og bag.

De er godt nok ubrugte, men nye vil jeg ikke kalde dem. Har de ikke
produceret Macadam 100 de sidste par år efter Pilot Road er kommet??

Niels
S FAU himmelblau

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-02-04 12:27

> Det seneste sæt Macadam 100 jeg har modtaget, er mærket DOT 3700 og
> 4601 for hhv for og bag.

Hej Niels

Du kunne jo prøve at klage til Reifenversand over dine dæk var for gamle,
eller spørge Michelin.dk hvor gamle dæk må være før de ikke kan sælges som
nye. Man må dog formode at de er belvet opbevaret korrekt af forhandleren
før de bliver solgt hvilket gør at jeg ville stole mere på dem end hvis de
var købt fra en privat.

Det er ikke normalt man modtager dæk der er mere end 2 år gamle fra f.eks
Reifenversand. Dæk er fra fabrikken insmurt i silikone, som skal beskytte
dækket mod ældning. Når man kører på dækket slides silikonen af, og
ældningsprocesssens hastighed forøges. Det er derfor jeg advarer med at købe
en MC med dæk monteret der er over 4 år gamle, da dæk der har fået silikonen
kørt at begynder at få en masse små revner ("dryrot" hedder det på engelsk)
efter et par år, og dækkets greb nedsættes.

Fra : RacerNiels

Dato : 07-02-04 13:34

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:NX3Vb.3224$Ch2.2145@news.get2net.dk...
> Du kunne jo prøve at klage til Reifenversand over dine dæk var for gamle,

Har gjort - intet svar. Giver dem lige nogle dage endnu, og så rykker jeg
dem. Kunne man få et nyt fordæk i kompensation, kunne det jo være fedt

Jeg venter bare på de får det nye Pilot Power - det må prøves!

Niels
S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk