Batteri
Fra : Martin Leong

Dato : 07-02-04 09:37

Hej NG

Nu skal jeg have fyldt syre på og opladt mit nyindkøbte
(vedligeholdsfrie)batteri så det kan være klar til foråret...
Jeg har læst guiden på http://www.ibmwr.org/otech/newbattery.html men har
lige et par spørgsmål udover det.
Når jeg har fyldt syren på og "rokket og tappet" lidt på batteriet efter en
times tid, har ladet det stå en tre timer og skal til at lade på det, skal
jeg så have "låget" på, eller skal der stadig være åbent ned til batteriet?
Skal jeg under hele processen være bekymret for syredampe? Når jeg nu har
købt sådan en Optimate oplader, kan det så ikke være ligemeget om jeg lader
24 eller 235893045 timer på batteriet første gang?

På forhånd tak
Martin Leong
SV650S (99)

Fra : Poul B-H

Dato : 07-02-04 09:45

Hvis der ikke er udluftningshuller i låget skal det være af.

Der er ikke meget syredamp, derimod udvikles der brint, så udluftning er en
god ting og undgå at forbinde eller fjerne ladeledningerne med spænding på,
da en gnist kan antænde brinten.

Poul

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-02-04 11:19

> skal jeg så have "låget" på, eller skal der stadig være
> åbent ned til batteriet?
> Når jeg nu har købt sådan en Optimate oplader, kan det
> så ikke være ligemeget om jeg lader 24 eller 235893045 timer

Hej Martin

Første gang man lader et batteri op skal det helst lades 100% op. Jeg ville
lade din optimate være monteret minimum 24 timer. Den er intelligent, så den
kan være slået til altid, hvis det skulle være.

Du behøver ikke sætte låget på før du er fårdig med at lade, men det betyder
ikke så meget. Det sidste du gør ved en opladning er at tænde for opladeren,
og det første du gør når du er færdig er at slukke for opladeren. Så
minimerer du risikoen for gister der kan antænde evntueller brintdampe.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-02-04 11:32

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:gY2Vb.2588$9%.1084@news.get2net.dk...

> [...]
> Mojn Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Jeg tror sq efterhånden det her batteri værk er gået lidt over gevind i
teorier osv. Husker tydeligt hvordan det virkede med batterier på biler da
min far havde værksted. Nyt batteri. Syre på, op i bilen med det montere
det, og starte bilen (nyt batteri med nyt syre er over 50% opladet) Sig til
kunden at hun skulle køre i min. 30 før den blev parkeret. Aldrig har en
kunde klaget over at batteriet ikke kunne starte bagefter.

Husker også mange gange hvor der blev givet starthjælp hvor der kom
betydelige gnister ved montering af startkabler. Ingen flammer...

Husker også når der skulle lades med den store onde lader, vi snakker her
15-20amp´s ladestrøm... af med propperne, og go go go.... batterierne
virkede sørme bagefter!!!

Mvh Tommy Fer

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-02-04 11:35

> [...]
til
> kunden at hun skulle køre i min. 30 før den blev >parkeret.

sådan gjorde jeg også da jeg fik nyt batteri på yamahaén, virker sgu
upåklageligt

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Bjørn S

Dato : 07-02-04 12:20

"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min far havde værksted. Nyt batteri. Syre på, op i bilen med det montere

Jow, jow, skal jeg fortælle om alle de uheld jeg har været vidne til,
exploderede batterier, afbrændte generatorer m.m.
Det går jo sikkert godt i 90 % af tilfælderne, de sidste 10 vil man jo helst
undgå, ikke ?
Selv er jeg ryger, kan da bruge masser af tid på å fortelle om rygningens
fordele, og alle de jeg kender som er gamle og lever godt trods
cigaretterne, men i bund og grund så vet jeg jo det er lidt forkert, ikke ?
Det er nu ikke så svært at følge producenternes henvisning (på batterier)

--
/Bjørn

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-02-04 21:20

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
?
> Det er nu ikke så svært at følge producenternes henvisning (på batterier)

Har såmænd også set et batteri "eksplodere" der gik dog ikke ild i det...
Der kom bare en dejlig mængde 37% svovlsyre ud over det hele

Tjoe.. men hvis du spørger mange herinde, så må du max lade med noget der
ligner 1/10 del af batteriets kapasitet. Hvis du ser på batteriet står der
to lade metoder quick og normal... quick er omkring batteriets kapasitet i
amperer og så 1,5 time. Her syntes jeg det er rart at tage propperne af hvis
man ikke har et af de såkaldte "vedligeholdsfri" batterier. dvs. et
forseglet batteri.

Mvh Tommy Fer

Fra : Anders Majland

Dato : 07-02-04 16:08

> Jeg tror sq efterhånden det her batteri værk er gået lidt over gevind
> i teorier osv.

Det er nemt at tage livet af et batteri men kræver lidt at få det til at
holde længe ... Det er jo ikke sådan et lidt mishandling får det til at
klappe sammen med det samme men kapaciteten bliver bare mindre.

Jeg har netop selv "ødelagt" et batteri ved at lade det sidde i en mc
med alarmen slået til et par måneder. Batteriet var kun et år gammelt
men kapaciteten efter opladning igen er nu kun ca. det halve af dens
nominelle ...

--
Anders Majland

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-02-04 21:17

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4025345f$0$1563$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> med alarmen slået til et par måneder. Batteriet var kun et år gammelt
> men kapaciteten efter opladning igen er nu kun ca. det halve af dens

Hvordan målte du den kapasitet? Af det jeg skriver i min post, er der intet
nævn omkring ikke at oplade sit batteri og lade det stå i længere periode.
Som tommelfinger regel kan man sige at et akkumulator aflader med 1% i
døgnet. Når et batteri f.eks. udsættes for -5 grader celsius, vil det ikke
tage skade hvis det er godt opladet, men er det f.eks. 50% afladet (50%
opladet om du vil) Så tager det permanent skade.

mvh Tommy Fer

Fra : anders majland

Dato : 08-02-04 22:12

> Hvordan målte du den kapasitet?

Ladede det helt op og afladede det med en alm H4 pære.

Dog var omgivelsestemperaturen omkring 5-10 grader og ikke de 20 (eller
mere) som kapaciteten er målt med.

Jeg har netop også skiftet det på min "nye" mc - Kapaciteten var ikke
god nok til koldstarter -10 graders frost.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Tommy Fer

Dato : 10-02-04 17:32

meddelelse news:c0728h$3te$1@sunsite.dk...

> Ladede det helt op og afladede det med en alm H4 pære.
>
> Dog var omgivelsestemperaturen omkring 5-10 grader og ikke de 20 (eller
> mere) som kapaciteten er målt med.

Du er godt klar over du giver batteriet permanente skader ved at aflade det
så meget ved så lav temperatur.

mvh Tommy Fer

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-04 20:43

Ja her har vi jo det klassiske problem indenfor fysikken: påvirker selve
målingen resultatet ?

og når vo taler om blybatterier så påvirker den omtalte måling helt klart
resultatet, idet batteriet kan påvirkes så meget af afladning, at det
nedsætter kapaciteten.

Jeg har en gang set et nyt startbatteri i en teststand, ved en fejl blive
afladt til 0 volt 4 gange og den efterfølgende måling viste at batteriet
havde mistet 50% af kapaciteten. Dette er naturligvis et ekstremt eksempel,
men det viser dog at afladning, klart påvirker kapaciteten.

Poul B-H