Scooter-tuning - Hvad går jeg ??
Fra : Huus

Dato : 06-02-04 12:11

Hej NG,

Jeg er rimelig ny indenfor faget, så jeg ville gerne vide, hvordan jeg får
"optimeret" min Peugeot Speedfight 2.

Jeg har hørt, at man skal pille en lille begrænsning ud af udstødningen -
Hvor let er det, og hvad vinder jeg ved det ?? Fart, optræk eller økonomi ??
Fordele og ulemper ??

Desuden kører den ca. 22 km/l nu, men den skal gerne løbe omkring 70 km/t
før jeg er tilfreds. Lige nu går den knap 60 ned ad bakke, 50 op af bakke og
med modvind, men ellers omkring de 55 km/t.

Jeg ønsker ikke højere acceleration, men tophastighed - Kan man skifte lejer
og tandhjul, og hvad de i hvert tilfælde betyde ??

HJÆLP MIG - JEG ER DESPERAT EFTER AT KOMME HURTIGERE PÅ ARBEJDE !!!

MVH
Æ "speedo"man

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-02-04 12:15

http://www.hekto.dk/speedfight/begr.htm

Fra : Huus

Dato : 06-02-04 12:54

jo jo - Det er skam jeg godt klar over, men man kan også være for lovlig !!

mvh
Huus'et

"Brian Axelgaard" <axelgaardNOSPAMPLZ@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4023773f$0$27531$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-02-04 12:58

"Huus" <bashuus"FJERN"@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> jo jo - Det er skam jeg godt klar over, men man kan også være for lovlig
!!

Ikke forstået?

Fra : Huus

Dato : 06-02-04 13:04

Jeg forstod din besvarelse som en løftet pegefinger = " fyfy, det må du
altså ikke" !! Jeg er godt klar over at "pappet" er i fare, hvis der
modificeres på scootere, men den risiko løber mange !!

meddelelse news:40238131$0$17629$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-02-04 15:10

> Jeg forstod din besvarelse som en løftet pegefinger = " fyfy, det må du
> altså ikke" !! Jeg er godt klar over at "pappet" er i fare, hvis der
> modificeres på scootere, men den risiko løber mange !!

Så forstod du _ikke_ hvad jeg skrev. På den side jeg linkede til står der
hvordan du fjerne begrænsningerne - at der også står noget at miste pappet,
ja følte forfatteren sig noget nødt til at skrive...

Fra : Calle.

Dato : 06-02-04 20:10

Huus" <bashuus"FJERN wrote:
> jo jo - Det er skam jeg godt klar over, men man kan også være for
> lovlig !!

hvad mener du?
--
Calle

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-02-04 21:42

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> hvad mener du?

Ja, jeg rynkede også lidt på næsen af den kommentar - han må åbenbart have
misforstået hensigten med mit indlæg.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-02-04 15:00

> [...]
> med modvind, men ellers omkring de 55 km/t.

> HJÆLP MIG - JEG ER DESPERAT EFTER AT KOMME HURTIGERE PÅ ARBEJDE !!!

Hej

Hvis den kører 55 km/t så er der nok gjort noget ved den.
Jeg vil ikke anbefale dig at gøre mere.
Tænk på hvor lidt tid du spare. Næsten lige meget hvor langt du har
kan det næsten ikke være mere end 5 min, du kan spare. Så kan du lige
så godt stå tidligere op. Du skal også tænke på at du slider mere på
dit udstyr, når du kører hurtigere. Dog er benzinforbruget ca det samme.
Så tag en tudekiks og stå lidt tidliger op. Og BTW køre ordenligt.
(Så fik du også en løftet pegefinger her fra)

Hilsen Mikkel

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-02-04 18:57

On Fri, 06 Feb 2004 15:00:04 +0100, Mikkel Lund wrote:

> Hvis den kører 55 km/t så er der nok gjort noget ved den.

En Speedfight kører 55 standard, så den er skam helt kedelig standard.

> Jeg vil ikke anbefale dig at gøre mere.

Jo væk med begrænsningerne!

> dit udstyr, når du kører hurtigere. Dog er benzinforbruget ca det samme.
> Så tag en tudekiks og stå lidt tidliger op. Og BTW køre ordenligt.

En afdroslet scooter kører bedre og motoren har det bedre.

> (Så fik du også en løftet pegefinger her fra)

Desværre var den uberettiget

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-02-04 19:31

Jamen Martin

Du har jo ikke skrevet at det var en EU scooter.
Så kan jeg da kun anbefale dig, med at din vold og magt at
hive alle kunstige forhindringer ud af din vidunderlige maskine hurtigst
muligt.
For den ikke skal dø en stille død, pga. en politisk fejltagelse.

Hilsen Mikkel

PS. du skal ikke tro på speedometeret, det viser altid fra meget.
Du skal ikke regne med at du kommer ret meget over 45 km/t.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-02-04 20:03

On Fri, 06 Feb 2004 19:31:02 +0100, Mikkel Lund wrote:

> Jamen Martin

Jamen

> Du har jo ikke skrevet at det var en EU scooter.

Mig? Det er ikke min scooter Men du kan godt regne med, at en
Speedfight i 95% af tilfældende er en 45-model.

Og med forfatters beskrivelse lød det præcist som en 45-model med sine
begrænsninger intakt - fik helt vemod ved de gode gamle dage

> Så kan jeg da kun anbefale dig, med at din vold og magt at
> hive alle kunstige forhindringer ud af din vidunderlige maskine hurtigst
> muligt.

Er gjort på min.

> For den ikke skal dø en stille død, pga. en politisk fejltagelse.

Enig.

> PS. du skal ikke tro på speedometeret, det viser altid fra meget.

Jeps. Men sådan er det med alt.

> Du skal ikke regne med at du kommer ret meget over 45 km/t.

Det er vist deromkring. Min viser 5 for meget sammenlignet med en bil og
trækker man dens fejlvisning fra er vi på ca. 10km/t for meget.

Fra : Calle.

Dato : 06-02-04 20:14

Mikkel Lund wrote:
> Jamen Martin
>
> Du har jo ikke skrevet at det var en EU scooter.

har aldrig set en speedfight 30, så det var selvsagt

> PS. du skal ikke tro på speedometeret, det viser altid fra meget.
> Du skal ikke regne med at du kommer ret meget over 45 km/t.

Nå!!! min gå da min 70 i modvind. S må jeg da hellere skifte speedometeret.

--
Calle

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-02-04 20:13

On Fri, 06 Feb 2004 20:13:36 +0100, Calle. wrote:

> har aldrig set en speedfight 30, så det var selvsagt

De findes, men der er satme ikke mange af dem, så ja det var selvsagt.

> Nå!!! min gå da min 70 i modvind. S må jeg da hellere skifte speedometeret.

Speedfight?

Fra : Calle.

Dato : 06-02-04 20:25

Martin Johansen [6000] wrote:

> De findes, men der er satme ikke mange af dem, så ja det var selvsagt.

> Speedfight?

Jeps. LCE

--
Calle

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-02-04 20:37

On Fri, 06 Feb 2004 20:24:52 +0100, Calle. wrote:

> Jeps. LCE

Er de generelt lidt hurtigere? Min er en AC..

Fra : Calle.

Dato : 07-02-04 01:21

Martin Johansen [6000] wrote:

> Er de generelt lidt hurtigere? Min er en AC..

Det må Hekto hellere svare på!

--
Calle

Fra : Hekto

Dato : 07-02-04 01:37

Calle. wrote in news:59WUb.2166$6V2.492@news.get2net.dk:

> Det må Hekto hellere svare på!

LC'erne har en lille HK mere end AC'en. 5,3 og 6,0 mener jeg det er.
LC kaburatoren er ½mm større end AC'ens; men det gør det ikke alene.
Udstødningen er den samme; men portene må være ændret en anelse.
Jeg er også lige ved at tro at der er forskel på gearingen. AC'en har
en smule højere gearing, af een eler anden grund. (støjmåling?)

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-02-04 14:59

On Sat, 07 Feb 2004 00:36:58 +0000, Hekto wrote:

> [...]
> Jeg er også lige ved at tro at der er forskel på gearingen. AC'en har
> en smule højere gearing, af een eler anden grund. (støjmåling?)

Hmm okay. Tak

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-02-04 20:59

Det har været en meget lang uge, jeg burde nok slet ikke at ha' postet i
dag.
sorry

hilsen Mikkel

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-02-04 22:57

On Fri, 06 Feb 2004 20:59:15 +0100, Mikkel Lund wrote:

> Det har været en meget lang uge, jeg burde nok slet ikke at ha' postet i
> dag.

Hvorfor ikke?

> sorry

Det skal du da ikke undskylde for

Du skal nok mere undskylde for din måde at quote på LOL )

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-02-04 19:01

On Fri, 06 Feb 2004 12:11:27 +0100, Huus wrote:

> Hej NG,

Hej!

> Jeg er rimelig ny indenfor faget, så jeg ville gerne vide, hvordan jeg får
> "optimeret" min Peugeot Speedfight 2.

God idé.

> Jeg har hørt, at man skal pille en lille begrænsning ud af udstødningen -
> Hvor let er det, og hvad vinder jeg ved det ?? Fart, optræk eller økonomi ??
> Fordele og ulemper ??

Pil skiven i variomatic og få evt. lukket blindrøret på udstødningen.

Skiven giver topfart og røret giver omdrejninger, men ikke meget, dvs.
piller du skiven kun går den 65-70 og lukker du røret samtidig så
render den rundt regnet 70 ifølge speedometer.

Den får en bedre motorgang og en mere jævn acceleration ved at du lukker
røret også, så det kan kun anbefales.

Alternativt kan du vælge at lade udstødningen være og så montere en
rigtig tunpotte istedet.

> Desuden kører den ca. 22 km/l nu, men den skal gerne løbe omkring 70 km/t
> før jeg er tilfreds. Lige nu går den knap 60 ned ad bakke, 50 op af bakke og
> med modvind, men ellers omkring de 55 km/t.

Sådan er det med en standard Speedfight - derfor røg mine efter 12 km

> Jeg ønsker ikke højere acceleration, men tophastighed - Kan man skifte lejer
> og tandhjul, og hvad de i hvert tilfælde betyde ??

Acceleration får du ikke, men toppen giver lidt og du skåner din scooter
og højner din sikkerhed suverænt = du presses ikke så tit ud i siden.

> HJÆLP MIG - JEG ER DESPERAT EFTER AT KOMME HURTIGERE PÅ ARBEJDE !!!

Rolig nu

Du skriver bare hvis der er noget du vil vide. Har selv en Speedfight og
kender efterhånden dens finurligheder. Ellers er Hekto eksperten på det
område!

Fra : Huus

Dato : 08-02-04 12:38

Jeg er meget glad for din besvarelse, og håber jeg kan trække lidt på din
hjælp, hvis det hele nu skulle mislykkedes og falde fra hinanden. Er det OK
??

mvh
Kenneth Huus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-04 12:54

On Sun, 08 Feb 2004 12:38:11 +0100, Huus wrote:

> Jeg er meget glad for din besvarelse, og håber jeg kan trække lidt på din
> hjælp, hvis det hele nu skulle mislykkedes og falde fra hinanden. Er det OK
> ??

Det gør du bare hvis det er

Fra : Kenneth H.

Dato : 11-02-04 12:40

Er det bedst helt at fjerne blindstykket på udstødningen, eller bare skære
stykket over, dække det af, og svejse det på igen ( det er mere mht, hvis
politiet stopper en, og de kan "se modifikationen" ) ?? Eller har jeg set
hos den lokale, at jeg kan få en E-godkendt udstødning, ikke tunmodellen,
men en lovlig, så ikke har den begrænsning !!

mvh
Kenneth

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-02-04 16:21

On Wed, 11 Feb 2004 12:40:25 +0100, Kenneth H. wrote:

> [...]
> hos den lokale, at jeg kan få en E-godkendt udstødning, ikke tunmodellen,
> men en lovlig, så ikke har den begrænsning !!

Ang. blindrøret, så giver det samme resultat, men svejser du røret på
igen og LAVER DET PÆNT så kan det ikke ses og du får nok ikke en
bøde.

Ang. den "lokale" er det så T-Hansen? I så fald, så er den begrænset,
dog ikke med blindrør, men indeni, dvs. du får ikke mere ydelse.

Det gælder både Technigas Basic samt den mere sporty udgave.

Fra : Kenneth H.

Dato : 12-02-04 07:18

Men det vil sige, at jeg roligt kan skære blindrøret af, svejse en plade for
og svejse røret tilbage på, og måske lakere lidt sort, så det ikke ser så
"verdekt" ud !!

MVH udstødningsrøret hos den lokale, så aner jeg ikke hvad type det er. Den
er en lokal MC og knallert handler, som siger at den er beregnet til Peugeot
speedfight, og den er lovlig og E-gokendt. Der er ingen blindrør på den, og
udstødningsåbninen er større og desuden skulle den larme mindre end alm.
udstødninger. Jeg er ikke interesseret i en tun-udstødning, da den vækker
opsigt med det samme. Jeg vil bare have de små begrænsninger pillet af i
blindrør ig i variator og ikke mere.

En tredje ting - Er det muligt for dig at forklare mig som total
"knallart-idiot-fagukyndig", hvor variatoren sidder ?? Jeg aner ikke
hvorhenne, og jeg har ikke nogen manual. Jeg kunne godt ty til venner, men
vil gerne have det fikset i aften. Desuden hvad indflydelse har det på min
acceleration kontra tophastighed hvis jeg vælger enten tungere eller lettere
ruller i variatoren !!??

Håber ikke jeg overdænger dig med spørgsmål

mvh
Kenneth

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-02-04 10:35

"Kenneth H." <bashuus"FJERN"@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> og svejse røret tilbage på, og måske lakere lidt sort, så det ikke ser så

Ja, med lidt fingersnilde (svejse-kundskaber :) kan det faktisk ikke ses!
Skidtet er jo svejset fat fra ny af...

> [...]
> opsigt med det samme. Jeg vil bare have de små begrænsninger pillet af i

Samme her. Jeg var så så heldig at jeg fandt en uoriginal udstødning som er
en kopi af den originale, men uden begrænsninger :)

> [...]
> vil gerne have det fikset i aften. Desuden hvad indflydelse har det på min
> acceleration kontra tophastighed hvis jeg vælger enten tungere eller

Varioatoren sidder inde bag det store motordæksel/skjold, forest direkte
monteret på krumtappen
http://81.7.135.211/moped1/images/Galleriet/130403/mics_jog/bigimages/image006.jpg

Fra : Calle.

Dato : 06-02-04 20:10

Huus" <bashuus"FJERN wrote:
> [...]
>
> Jeg ønsker ikke højere acceleration, men tophastighed - Kan man
> skifte lejer og tandhjul, og hvad de i hvert tilfælde betyde ??

Hvor finder du tandhjul på den? Det er stoppet til vaioen du skal fjerne.
tar 15min.

--
Calle

Fra : Kim [Bandit600]

Dato : 07-02-04 12:21

"Huus" skrev i en meddelelse
> [...]
> og tandhjul, og hvad de i hvert tilfælde betyde ??
>
> HJÆLP MIG - JEG ER DESPERAT EFTER AT KOMME HURTIGERE PÅ ARBEJDE !!!

Da jeg havde en peugeot speedake 45, skiftede jeg gearingen ved baghjulet,
kan
dog være lidt bøvlet, hvis man ikke har det rigtige værktøj. Ved ikke om
gearingen
i sig selv giver højere hastighed, da jeg gik hele vejen med 24mm
studs/karburator
47,5mm cylinder og tunudst, gik 120km/t , og ikke særligt langt på literen!
Blev dog
træt af at ha en bil bag mig konstant, der lige skal se hvor stærkt den
render, og have
pappet i fare, så købte en mc istedet!

kím..

Fra : Hekto

Dato : 07-02-04 13:34

Kim [Bandit600] wrote in news:c02h3n$41f$1@news.net.uni-c.dk:

> [...]
> literen! Blev dog
> træt af at ha en bil bag mig konstant, der lige skal se hvor

Tager man og lukker ressonansrøret og fjerner skiverne, får man en
tophastighed på 80 km/t et passende optræk, så den følger trafikken,
samt sidst; men ikke mindst, god pålidelighed.
Den kan holde til det, og man kan nøjes med at overholde de normale
serviceintervaller.
Ressonansrøret kan lukkes ganske fikst ved at men ved roden, skærer
det ½ igennem med en nedstryker og filer et stykke plade til, så det
passer 100% (!!!!!! ellers virker det ikke!) til åbningen inden i
røret. Så filer man det i plan med den udvendige del af røret, lægger
en svejsesøm, og filer også den ned. Det kan ikke ses, og det kan
fjernes igen.
Vil man holde hastigheden på ca. 75 Km/t ved fuld gas, så pappet
bliver i lommen, kan man bore et sæt nye ruller op med en 6mm bor, så
de vejer 8,5 gram istedet for 9 gram. Så blver 'totalgearingen' lidt
lavere, da den tager lidt flere omdrejninger.

Behold den originale vario, med fedt, og sæt evt en strammere
modtryksfjeder i koblingen. det gør at det bliver lidt nemmere at
dossere gasen, i stedet for on/off.
Originaludstødningen skal een gang om året have en afrensning
indvendig med kaustisk soda, renses udvendig og males med grill-lak,
og med mellemrum have 'kogeplade/ovn-sværte'. Så ruster den ikke.
På en AC kan udstødningen med fordelmodifiseres i afgangsrøret ved at
snævre det ind. Man sætter simpelthen et 10-12mm x 120mm rør i det
eksisterende. Tuning for 1,- kr!
http://www.hekto.dk/speedfight/udstdn.htm
Så følger den med en LC; men har ikke LC-problemerne om vinteren.

Ovenstående, giver nul (0) problemer, og den bare kører og kører og
kører!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-02-04 15:03

On Sat, 07 Feb 2004 12:34:22 +0000, Hekto wrote:

> Tager man og lukker ressonansrøret og fjerner skiverne, får man en
> tophastighed på 80 km/t et passende optræk, så den følger trafikken,

Er de 80 ikke liiige en anelse optimistisk? Nærmere max 70 og på en god
da 75. Har endnu ikke mødt en afdroslet scooter som ved nærmere
prøvetur kørte en dag over de 70-75

Lidt ligesom alle de Jogs... "Jaaa maaan den render MINDST 130"... "Nå
okay må jeg lige prøve så?" .. "Neeej maaaan ikke i dag den skal lige
jusses lidt den går ikke ordentlig...." LOL sjovt nok kommer den aldrig
til at gå ordentlig åbenbart for 130 er jo i drømmeland.

Men det ved du jo alt om Hekto, det plejer at være din kæphest jo

Fra : Hekto

Dato : 07-02-04 17:43

Martin Johansen [6000] wrote in

> Er de 80 ikke liiige en anelse optimistisk? Nærmere max 70 og på
> en god da 75. Har endnu ikke mødt en afdroslet scooter som ved
> nærmere prøvetur kørte en dag over de 70-75

Normalt ligger fejlvisningen på ca. 10 km/t ... + al'så!

Vind og vejr spiller også ind; men 85 på klokken var en meget normal
tophastighed på men AC. Til gengæld kunne det også svinge fra 80 til
90, afhængig af rullerne og remmens tilstand m.v.
Rullerne og fedt i varioen betyder hurtigt 5-10 km/t, så
vedligeholdelse af disse dele, er et must.

Nej jeg tror ikke på at scooterne kan køre ret meget hurtigere. Min
100cc gik normalt 85 på toppen. Med 10 grams ruller har AC'en været
oppe på 100 km/t på klokken altså, og sikkert også med medvind. Der
er et stort tab i kileremstransmissionen, og luftmodatnden er også
stor. Begge dele stiger med kvadratet på hastigheden.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 07-02-04 18:02

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Rullerne og fedt i varioen betyder hurtigt 5-10 km/t, så
> vedligeholdelse af disse dele, er et must.

Er det generelt for alle scootere? Jeg bruger ikke fedt i min vario, og har
fået at vide at der ikke skal - det er måske en fejl?

Fra : Hekto

Dato : 07-02-04 18:51

Brian Axelgaard wrote in

> Er det generelt for alle scootere? Jeg bruger ikke fedt i min
> vario, og har fået at vide at der ikke skal - det er måske en
> fejl?

Nej, kun hvis den er beregnet til det. Peugeots er.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-02-04 18:26

On Sat, 07 Feb 2004 16:43:04 +0000, Hekto wrote:

> [...]
> er et stort tab i kileremstransmissionen, og luftmodatnden er også
> stor. Begge dele stiger med kvadratet på hastigheden.

Hmm, min AC går altså ikke en dag over 75 og det med tun vel og mærke.
Uden gik den 70...

Hvorfor så store forskelle når det altid har været sådan?

Fra : Hekto

Dato : 07-02-04 19:01

> Hvorfor så store forskelle når det altid har været sådan?

Hvilken udstødning?

Er det originalen, kan det være ressonansrøret der ikke er lukket
100% tæt. Er det en uoriginal, passer den måske slet ikke! En
udstødning er ikke bare noget tilfældigt på en 2T-motor. Står
tændingen rigtigt? Dysning, nål o.s.v.?

Hvad er der ellers på?

Generelt er Peugeotmotoren ikke til race. Den er ganske udmærket som
en slider; men krumtapvolumen og f.eks. den meget lange udstødning
(orig.) gør det svært at få rigtig mange omdrejninger. Studsen er
OK; men membranventilen kunne være bedre.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-02-04 19:18

On Sat, 07 Feb 2004 18:01:06 +0000, Hekto wrote:

> Hvilken udstødning?

Gianelli Sport, før den originale. At lukke røret gav ca. 5 på toppen.

> Hvad er der ellers på?

47mm HEBO cylle ellers intet ud over 7grams ruller.

Fra : Hekto

Dato : 07-02-04 20:10

> Gianelli Sport, før den originale. At lukke røret gav ca. 5 på
> toppen.

Lyder rigtigt nok, og en del mere accelleration?

> 47mm HEBO cylle ellers intet ud over 7grams ruller.

De 47mm skulle umiddelbart give noget mere bundtræk; men det er ikke
sikkert det gier sådan noget rigtigt på toppen.
Har du prøvet med tungere ruller?

Med 7 gram skulle den jo snurre med ganske mange flere omdrejninger
end 7.000 ved topfart?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-02-04 20:45

On Sat, 07 Feb 2004 19:10:01 +0000, Hekto wrote:

> Lyder rigtigt nok, og en del mere accelleration?

Nej ikke som sådan hurtigere, men en del mere jævn _især_ efter 55 km/t.

> De 47mm skulle umiddelbart give noget mere bundtræk; men det er ikke
> sikkert det gier sådan noget rigtigt på toppen.

Toppen har givet omkring 5 ellers en del bundtræk istedet for.

> Har du prøvet med tungere ruller?

Nej tror du det giver noget?

Fra : Hekto

Dato : 07-02-04 21:05

Martin Johansen [6000] wrote in news:pan.2004.02.07.19.45.17.970889
@c.dk:

> Nej tror du det giver noget?

Tungere ruller = Højere gearing
Lettere ruller = lavere gearing
Måden varioen virker på, er at jo højere omdrejninger, jo mere
slynges rullerne udad.

Motoren yder et antal HK, ved et bestemt antal Omdr. Den har sit
højeste moment = største trækkraft ved et ganske bestemt antal omdr.

Når motoren når dette omdrejningstal trækker den bedst, stiger
omdrejningerne yderligere, falder trækkraften. Når trækkraften
falder, kan motoren ikke trække den gearing varioen har indstillet
sig på, og omdrejningerne falder. Når omdrejningerne falder, glider
rullerne langsomt tilbage igen, indtil trækkraften stiger og dermed
omdrejningerne. Sådan justerer den sig ind til en vis ligevægt.

Det gælder om at justere rullerne, så omdrejningerne under
accelleration holdes på det omdrejningstal der svarer til max.
moment. Derved fås størst mulig accelleration.
Når rullerne så er nået ud i yderstilling, skulle omdrejningerne
gerne stige en lille smule igen indtil topfart nås.

Prøv med lidt tungere ruller.
Den eneste måde at justere det på er ved at eksperimentere, hvis ikke
man har et rullefelt. Et stopur er en god hjælp, og de hvide pæle
langs vejen. De står normalt med 100m mellerum. Det kan også bruges
til kontrol af speedometeret.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-04 10:35

On Sat, 07 Feb 2004 20:04:50 +0000, Hekto wrote:

> [...]
> man har et rullefelt. Et stopur er en god hjælp, og de hvide pæle
> langs vejen. De står normalt med 100m mellerum. Det kan også bruges

Det er sjovt du nævner det, for det var også min konklusion, at jeg
måske skulle prøve med 8 gram.. Men ham som monterede mit tun (mekker
hos den lokale pusher) kiggede med vantro på mig og sagde, at hvis jeg
endelig skulle gøre noget, så skulle jeg gå et par gram ned istedet
for, så den fik flere omdrejninger, så den kom højere op hvor tunpotten
arbejder bedst..

Fra : Hekto

Dato : 08-02-04 12:58

> [...]
> gram ned istedet for, så den fik flere omdrejninger, så den kom
> højere op hvor tunpotten arbejder bedst..

Peugeot kører generelt med tungere ruller end andre og er meget
følsom over for vægten.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-04 13:22

On Sun, 08 Feb 2004 11:58:10 +0000, Hekto wrote:

> Peugeot kører generelt med tungere ruller end andre og er meget
> følsom over for vægten.

Gælder den tommelfingerregel også når jeg har anden cylle på samt
udstødning?

Jeg tror jeg køber et sæt 8 gram og et sæt 5 gram og ser hvad den
kører bedst med.