Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanne negativer
Fra : Jack

Dato : 06-02-04 15:18

Er der nogen der har et godt bud på, hvordan jeg kan scanne negativer og
konvertere dem til positiv ?????

Takker på forhånd

Fra : Søren Blom

Dato : 06-02-04 15:57

"Jack" <gopot*move*@hotmail.com> skrev
> Er der nogen der har et godt bud på, hvordan jeg kan scanne negativer og
> konvertere dem til positiv ?????

Hvad mener du lige med positiver, skal du bruge dem til lysbilleder?

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Noname

Dato : 06-02-04 17:17

En diasscanner der også kan tage negativer.

mvh

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-02-04 18:06

"Jack" <gopot*move*@hotmail.com> wrote in message
> Er der nogen der har et godt bud på, hvordan jeg kan scanne negativer og
> konvertere dem til positiv ?????
>
> Takker på forhånd

Man kan i dag få flatbed scannere der kan scanne dias og negativ (altså med
en foto funktion) Epson har lavet et par stykker der hedder noget med U
bagefter. De virker meget godt, men du får selvfølgelig bedre kvali hvis du
bruger en rigtig filmcanner. De fleste tager også negativer i dag. Nikon
Coolscan 4000 tror jeg den hedder understøtter at du tager en hel rulle og
så sætter man den bare i gang.

Mvh
Simon

Fra : Jack

Dato : 08-02-04 18:31

¨Tak for de hurtige svar Med positiver mener jeg så de kan printes.
mente også jeg havde læst noget med en flatbed scanner, men det er åbenbart
ikke optimalt?? har prøvet med min egnen, og så konverterer dem i et foto
pgr. DET virkede ikk så godt *GG*

Fra : Per Kofod Hansen

Dato : 09-02-04 18:42

Den Sun, 08 Feb 2004 18:30:52 +0100. skrev Jack:

> [...]
> ikke optimalt?? har prøvet med min egnen, og så konverterer dem i et foto

Scanneren skal være lavet til formålet, det er den hvis der er lys
oppefra, så det skinner igennem negativerne. Derefter er det ikke blot et
spørgsmpl om at invertere farverne. Farvene på negativerne er ikke i de
rigtigt propertioner og der er en orange farvning fra selve filmen. Et
program som vuescan, kan regne de korrekte farver ud, efter en
indscanning, men jævnt hvidt lys som scanneren har kalibreret sig fra.

--

Mvh Per K. Hansen

Fra : Jack

Dato : 09-02-04 22:09

Takker så burde der jo være noget at gå ud fra. Fin NG denne her

Jack