Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotolim. Hvad bruger man idag?
Fra : Christian

Dato : 06-02-04 11:07

Min kone har hidtil brugt Snap-fix til sine papirbilleder i album.
Tilsyneladende bliver der fyldt mindre og mindre og mindre lim i
tuberne, mens prisen bliver højere og højere.

Findes der en billigere, men stadig "god" løsning, som kan anvendes i
stedet for Snap-fix? Eller mon der er steder, der sælger det
billigere end den boghandel, hvor hun plejer at handle?
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Kassen

Dato : 06-02-04 12:14

Hvis du er frisk på at handle i USA er Rubbercement fantastisk godt. En dunk
med en halv litter koster ca. det samme som 1½ tube fotolim. Der kommer
selfølgelig porto oven i, men det er en fantastisk god lim der ikke krøller
papieret.

Fra : max

Dato : 06-02-04 12:59

"Kassen" <k@ss.en> skrev i en meddelelse
> [...]
> selfølgelig porto oven i, men det er en fantastisk god lim der ikke krøller

Det kan vel også køves i dk

Fra : Waal

Dato : 06-02-04 14:17

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan vel også køves i dk

Hvis det er den slags man bruger til lukkede ringe på racercykler så koster
200ml. i dunk med pensel i låget 60,- lokalt
Ubehagelige opløsningsmidler og dertil brandfarlig

Vandbaseret lim i literstørrelse må stadig kunne fås til manerlige penge

Michael

Fra : Kassen

Dato : 06-02-04 15:16

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ubehagelige opløsningsmidler og dertil brandfarlig
>
> Vandbaseret lim i literstørrelse må stadig kunne fås til manerlige penge

Problemet med vandbaseet lim er vel at papiret suger fugt, og derved udvider
fibrene sig og papiret krøller.

Fra : Waal

Dato : 06-02-04 20:31

> [...]
> kommer

> koster

> Problemet med vandbaseet lim er vel at papiret suger fugt, og derved

RC papirer er hvad vandbaseret fotolim er beregnet til. Jeg har billeder der
er monteret med sub. i 70'erne, og de er stadig plane

Fra : Christian

Dato : 07-02-04 12:25

On Fri, 6 Feb 2004 20:30:55 +0100, "Waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>RC papirer er hvad vandbaseret fotolim er beregnet til. Jeg har billeder der
>er monteret med sub. i 70'erne, og de er stadig plane

Undskyld, men hvad er RC papir for noget?
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Waal

Dato : 07-02-04 17:26

> Undskyld, men hvad er RC papir for noget?

RC er en forkortelse for "Resin Coated" dvs. plastbelagt fotopapir f.eks
Ilford Ilfospeed RC og Multigrade, og alt hvad du henter af færdige billeder
hos fotohandleren.

Det er nemt at arbejde med, tørrer hurtigt, krøller ikke men slutresultatet
er --øh-- en kende fladt og trist sammenlignet med "papir" papir

Føler jeg mig lige pludselig halvgammel i disse "digitale tider" ? tjaa

Michael

Fra : Kassen

Dato : 06-02-04 15:15

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan vel også køves i dk

Jeg har ikke kunne finde det i DK

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-02-04 17:46

"Kassen" skrev
> Jeg har ikke kunne finde det i DK

Det importeres mig bekendt heller ikke mere.
Omkostningerne (farligt gods, selv i små mængder) gjorde
forsendelse for kostbar til det begrænsede danske marked.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Waal

Dato : 06-02-04 20:27

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> "Kassen" skrev
>
> Det importeres mig bekendt heller ikke mere.
> Omkostningerne (farligt gods, selv i små mængder) gjorde
> forsendelse for kostbar til det begrænsede danske marked.

Hvis det er den samme "rubber cement" som cykelryttere bruger til lukkede
ringe kan det fås hos fa. Schrøder, fa. Banani Sport, fa.Vitesse m.fl.

Organiske opløsningmidler på fotos ? nej tak