Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ouwl
Fra : Thor

Dato : 31-01-04 22:32

I Bagsværd sidder der nogle svært fotogene ugler:

http://www.logihouse.dk/privat/ugler/billeder1.htm

Jeg havde både mit gamle Olympus UZ 2100 (B 300 1.7 x teleforsats)
og ny EOS 300 D i sving 70-300 mm Sigma APO.
Billede 1-4: Afstand 8-10 m, stativ, selvudløser.
De første to billeder er taget med Olympus'en, resten med Canon'en.
Desværre var jeg kommet til at indstille Canonen til 1600 ISO, det forklarer
måske de lidt for hårde kontraster i billede 3 og 4 sammenlignet
Olympus'ens 1 og 2

Billede 6-8 er taget uden stativ på 4-5 m afstand, nej de er ikke sky.

Jeg håber på at få en chance mere, så jeg kan få et billede, der sidder lige
i øjet,
for det mangler jeg.

Hører gerne jeres kommentarer.

mvh Thor

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 01-02-04 00:15

"Thor" <thr@image.danmark> skrev i en meddelelse

> I Bagsværd sidder der nogle svært fotogene ugler:
>
> http://www.logihouse.dk/privat/ugler/billeder1.htm
>

> Hører gerne jeres kommentarer.
>
> mvh Thor

Hej Thor.
Kvaliteten af billederne er du jo selv på det rene med, så jeg vil nøjes med
at fortælle, at det er skovhornugler, og at de ikke ses helt så tit, og slet
ikke sådan i dagslys (Natuglen er vores almindeligste ugle).
Held og lykke med de næste forsøg.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-02-04 01:23

On 2004-01-31, Thor <thr@image.danmark> wrote:

> [...]
>
> Jeg håber på at få en chance mere, så jeg kan få et billede, der sidder lige

Billede 1 mangler kontrast, billede 3 for mørkt.

Hvis du skyder i RAW, så kunne du overveje at lave 2 eksponeringer
af billedet, en der giver god forgrund, og en med god ugle. Placer
dem i hvert sit lag i photoshop CS, slet rundt om uglen der hvor
den er belyst korrekt, evt med blød overgang, og blend lagene.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 01-02-04 11:28

> [...]
>
> http://www.logihouse.dk/privat/ugler/billeder1.htm

> Jeg håber på at få en chance mere, så jeg kan få et billede, der sidder

Hej igen, Thor.
Hvis du ikke har fotograferet fugle før, så koncentrer dig om at få lyset
til at spille i øjnene. Det er det alt-afgørende for, om dit billede bliver
"levende".
Mvh Niels Hejnfelt