Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Plastic i 300D ikke plastic
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-01-04 00:18

Canon EOS 300D er ikke lavet af plastic, men polycarbonat, som
er strækkes 130% inden der kommer stress-frakturer, kan tåle
ret kraftige slag, og i modsætning til metal udvider det sig
ikke meget ved varme. Det er stærkere end aluminium.

Det er et materiale i familie med skudsikkert glas, og anvendes
på store flader på Stealth Figther, og FA-18 vinger. 300D er
støbt med metallooket i materialet så det ikke kan slides af.

Apple's iBooks er også beklædt med det, ligesom det bruges
i rumfartsindustrien. Så det er ikke bare ABS plastic.

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-01-04 00:30

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Apple's iBooks er også beklædt med det, ligesom det bruges
> i rumfartsindustrien. Så det er ikke bare ABS plastic.

Det er ved at blive lidt af et mantra for dig. Du bringer emnet op igen og
igen, og jeg har lidt svært ved at forstå denne store interesse for hele
tiden at skulle "forsvare" materialevalget på 300D. Er det i virkeligheden
for at overbevise dig selv om ét eller andet?

--
-Jens B.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-04 00:45

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Det er et materiale i familie med skudsikkert glas,

Skudsikkert glas består af to lag meget tykt specialhærdet
glas, som er svejset/limet på begge sider af en klar poly-
carbonat plade.

Det er de tre lag tilsammen som gør det skudsikkert, forstået
på den måde, at hvis der skydes på skudsikkert glas, så opstår
der brud, men glasets tykkelse gør, at projektilet ikke kan
trænge igennem, og polycarbonat pladens funktion er at gi'
sejhed, så glasset ikke smadres helt.

Et lignende pricip anvendes i bilruder, her er glaset blot
hærdet på en måde så det krakkelerer ved brud, men polycarbo-
natens rolle er stadig at stabilisere ved brud.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-01-04 06:53

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:
> Canon EOS 300D er ikke lavet af plastic, men polycarbonat

Plastic (plast) er ikke _et_ materiale, men en gruppe af materialer.
Polycarbonat hører til denne gruppe, ligesom mange andre (f.eks. ABS, PVC).

Om et materiale hører til gruppen plast eller gruppen metal, gør ikke i sig
selv materialet "godt" eller "dårligt".
Materialet har nogle egenskaber, og man kan så vurdere disse i forhold til
anvendelsen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Henrik

Dato : 28-01-04 07:56

EOS 300D er et plastik kamera
[...]

Ja jeg kunne ikke lade være

Fra : -Thomas H.-

Dato : 28-01-04 08:15

"Henrik" <mennefjernes@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> EOS 300D er et plastik kamera
> [...]

LOL...

MVH
-Thomas H.-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 16:21

,.........
> EOS 300D er et plastik kamera
> EOS 300D er et plastik kamera
> EOS 300D er et plastik kamera
>
> Ja jeg kunne ikke lade være

LOL giver dig ret

Fra : Lis

Dato : 29-01-04 15:54

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
> ,.........

Ja, heldigvis, så fryser fingrene ikke fast til metallet i frostvejr!-
Knud

Fra : Madsen

Dato : 30-01-04 00:03

"Lis" <diemer@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, heldigvis, så fryser fingrene ikke fast til metallet i frostvejr!-
> Knud

Fingrene fryser ikke fast til metallet, da kameraet ikke kan/må arbejde
udenfor temperatur området 0 til 40 grader, med EOS 1 D er temperatur om
rådet udvidet til: 0 til 45 grader
Så hvis man vil tage bileder i frostvejr, ja så er det med at holde kameraet
over frysepunktet for vand, så det med ikke at sælge sit gamle analoge
mekaniske kamera med håndoptræk(uden den fine elektronik) da der åbenbart
ikke er nogle fabrikanter der som standart går under 0.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-02-04 09:34

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:401991d3$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
:
: "Lis" <diemer@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
: news:40191e7c$0$1657$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
: > "Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
: > news:4017d362$0$29331$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
: > > ,.........
: > > > EOS 300D er et plastik kamera
: > > > EOS 300D er et plastik kamera
: > > > EOS 300D er et plastik kamera
: >
[...]
: --
: Hilsen
: Madsen
:
:

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-02-04 09:45

[...]

Ja Madsen, et er hvad fabrikanten kalder "arbejdstemperaturområde"
(betriebstemperaturbereich), noget andet er virkeligheden. Jeg har haft
mit 300d med ude flere hele formiddage i 5-10 graders frost, og det samme
har jeg budt mit Nikon Coolpix950 i snart 3 år, uden problemer. Ikke noget med
at holde det inde under frakken, nej lad det være i samme temperatur hele tiden,
og lad aklimatiseringen foregå i fototasken i bilens bagagerum på hjemvejen. Hvis
kameraet ikke kan klare det, håber jeg det går i stykker inden de første 2 år af for-
sikringsperioden er gået.
Desuden var mit store problem med et gammelt Canon dsl (FT-QL) kamera, at pege-
og tommelfinger blev følelsesløse efter at have gået med kameraet i hånden nogen tid.
Det sker ikke mere,
Hilsen Knud (som ikke bruger Lis' mail mere)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-04 23:43

"Lis" <diemer@post11.tele.dk> wrote in message

> Ja, heldigvis, så fryser fingrene ikke fast til metallet i frostvejr!-
> Knud

Nu er det ikke fordi at Metallet sidder udenpå ved et kamera der har metal
hus. Jeg er nu aldrig frosset fast til mit kamera.

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-02-04 19:00

> Ja, heldigvis, så fryser fingrene ikke fast til metallet i frostvejr!-
> Knud

problemet er ikke så stort, for det er kun specificeret ned til 0 grader.

Bo //

Fra : Waal

Dato : 28-01-04 10:30

> [...]
>
> Apple's iBooks er også beklædt med det, ligesom det bruges
> i rumfartsindustrien. Så det er ikke bare ABS plastic.

Polycarbonat (PC) hører til i gruppen "Amorfe termoplast"

Blandt egenskaberne ses bl.a.
lille formsvind
markant blødgøringspunkt
relativ lav slidstyrke

er egnet til
termoformning
ekspandering
ultralyd-svejsning
metalisering

kendte handelsnavne er

Lexan
Makrolon
Merlon

PC indgår i samme gruppe som ABS (Acrylnitril Butadien Styren) et materiale
mange af os bruger som underlag ved avislæsning m.v.

PC er med andre ord ganske ordinær plast

mvh
Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-04 12:19

Waal wrote:

> PC er med andre ord ganske ordinær plast

Polycarbonat er blot den stærkeste af de hårde formstabile glas-
klare plasttyper.

Der findes plasttyper, som er både 10 og 20 gange så stærke som
polycarbonat, men de kan ikke fremstilles glasklare.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : CP

Dato : 28-01-04 13:02

> [...]
>
> --
> En yderst interessant diskussion at læse på denne gruppe. Jeg lærer en
masse om plast-materialer, men til gengæld har jeg ikke lært noget om
erfaringer med den rent praktiske holdbarhed på eos D300.

Det er jeg nu også ret ligeglad med. Jeg kunne aldrig drømme om at købe
dette måske ellers så fremragende kamera - uanset panserstål eller
plastposeplast.

mvh Carsten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-04 13:30

CP wrote:

> En yderst interessant diskussion at læse på denne gruppe. Jeg lærer en
> masse om plast-materialer, men til gengæld har jeg ikke lært noget om
> erfaringer med den rent praktiske holdbarhed på eos D300.

Jeg er temmelig sikker på, at 300D's polycarbonat hus sagtens
kan holde så længe, at kameraet for længst er teknologisk for-
ældet, når plastmaterialet begynder at blive nedbrudt.

Og med mindre 300D's konstruktion har disideret svage punkter,
så vil polycarbonaten også være så stærk, at en mekaniske på-
virkning (stød og slag), som kan skabe brud i polycarbonaten
skal være så kraftige, at det også ville medføre skader på et
digitalkamera, hvor huset er fremstillet af metal.

Og til dem der vil ha' et bund solidt metal-kamera, der så
jeg, at der var et billigt brugt Zenit til salg i markeds-
gruppen, det er så robust, at man kan slå søm i med det, men
det er også så tungt, at man kan spare medlemsskabet i det
lokale motionscenter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : CP

Dato : 28-01-04 13:47

> [...]
> gruppen, det er så robust, at man kan slå søm i med det, men
> det er også så tungt, at man kan spare medlemsskabet i det

Ja der er fordele ved alt. Både et medlemsskab i en motionsklub og en
tilbudshammer er formentlig også dyrere end et Zenit-hus er i dag. Måske
lidt uretfærdigt, for Zenit-husene har skam gjort mange mennesker glade for
20 - 40 år siden, og de er da slet ikke så værst til dem - hvis de stadigvæk
findes - der også vil lære at fotografere fra grunden af.

mvh Carsten

Fra : Deaster

Dato : 28-01-04 15:10

CP wrote:
> Det er jeg nu også ret ligeglad med. Jeg kunne aldrig drømme om at
> købe dette måske ellers så fremragende kamera - uanset panserstål
> eller plastposeplast.

Øhh ok ?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Waal

Dato : 28-01-04 16:16

> Polycarbonat er blot den stærkeste af de hårde formstabile glas-
> klare plasttyper.
>
> Der findes plasttyper, som er både 10 og 20 gange så stærke som
> polycarbonat, men de kan ikke fremstilles glasklare.

Klarheden er næppe en fordel til kamerahuse og iøvrigt kan du finde dimser
fremstillet af polycarbonat hos enhver gennemsnitlig isenkræmmer.

Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-04 16:37

Waal wrote:

> Klarheden er næppe en fordel til kamerahuse og iøvrigt kan du
> finde dimser fremstillet af polycarbonat hos enhver gennemsnitlig
> isenkræmmer.

Men det ændrer ikke på, at polycarbonat anvendes til en lang
række produkter, hvor dets klarhed og sejhed er en fordel.

Hvis det kun handler om styrke, så findes der nogle nylon typer
som er ekstremt stærke.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Waal

Dato : 28-01-04 18:07

> [...]
> række produkter, hvor dets klarhed og sejhed er en fordel.
>
> Hvis det kun handler om styrke, så findes der nogle nylon typer

Nu signalerer du vist egenskaber der ikke er dækning for

Michael

Fra : C. Poulsen

Dato : 28-01-04 16:12

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message news:<slrnc1dsdk.53l.nospam@via-epia.home.terminal.dk>...
> [...]
>
> Apple's iBooks er også beklædt med det, ligesom det bruges
> i rumfartsindustrien. Så det er ikke bare ABS plastic.

Sjov tråd, må lige være med, jamen hvad gør det at det er et
plastikkamera, om det så var lavet af en papkasse og var et
papkassekamera, hvis man er glad for kameraet så kan det da være
fløjtende ligegyldigt.
Jeg har lige lavet et "metal"kamera om det er titanium, alluminium
eller blik skal jeg ikke kunne sige, det var i starten en gammel
kagedåse, men det tager fine billeder

carsten

Fra : Waal

Dato : 28-01-04 18:14

"C. Poulsen" <the.poulsens@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har lige lavet et "metal"kamera om det er titanium, alluminium
> eller blik skal jeg ikke kunne sige, det var i starten en gammel

Det er da sikkert udmærket til formålet, men super avanceret og dermed
kostbart som det oprindelige indlæg antyder, det er det ikke.

Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 16:24

> [...]
>
> Apple's iBooks er også beklædt med det, ligesom det bruges
> i rumfartsindustrien. Så det er ikke bare ABS plastic.

Jeg fandt en sjov lille film som jeg vil poste i dk.binaer hvis jeg kan
hitte ud af det. Der viser de to kameraer. Et nikon D100 og et Canon 300D De
kastes ud fra 5. sal. Nikon kameraet tages op, det ting der er faldt af
sættes på og man tænder for det, det virker, man tager et billede og det
virker også, skærmen virker dog ikke mere. Canon falder ned sprænges i 1000
stumper og de opgiver at prøve at få det til at virker.

LOL

Mvh
Simon

Fra : Bo YA

Dato : 28-01-04 16:41

> [...]

1000
> stumper og de opgiver at prøve at få det til at virker.

Altså skal et kamera ikke kunne tage gode billeder, være brugervenligt
o.s.v.
Det skal bare kunne holde til at kastes ud fra 5 sal !

Det er nok et minimum af befolkningen der bruger deres kamera til det.

Hilsen Bo YA

Fra : Deaster

Dato : 28-01-04 16:56

"Bo YA" <barmand7slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal bare kunne holde til at kastes ud fra 5 sal !
>
> Det er nok et minimum af befolkningen der bruger deres kamera til det.

Men derfor kunne jeg nu godt tænke mig at se filmen alligevel, selvom det
nok havde været mere naturligt at gøre det med 10D og D100 istedet for 300D,
men vi kan se hvor hårdført sådan et D70 er når det kommer i forhold til et
D1 Mrk2

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 22:44

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> wrote in message

> [...]
300D,
> men vi kan se hvor hårdført sådan et D70 er når det kommer i forhold til

Det er rigtigt det var bsre sådan en sjov lille ting. Jeg prøver at få mit
newprogram til at uploade men den standser halvejs og jeg har prøvet 3
forskellige programmer. Jeg vil lige prøve at se om jeg kan finde en anden
måde i kan se det på. Det altså vældigt morsomt.

Mvh
Simon

Fra : Soren Kuula

Dato : 29-01-04 00:24

Hej Simon,

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> forskellige programmer. Jeg vil lige prøve at se om jeg kan finde en anden
> måde i kan se det på. Det altså vældigt morsomt.

Hvis du alligevel fandt det på nettet så bare et direkte link måske ?

Ellers kan vil finde ud af at jeg hoster det.

MVh
Søren
--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 28-01-04 16:55

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message

> [...]
1000
> stumper og de opgiver at prøve at få det til at virker.

Den vil jeg da gerne se. Altså ikke fordi at jeg ville vælge kamera ud fra
om det kan smides ud fra 5. sal Hvis du ikke kan finde ud af at poste
den i dk.binær, så kan du bare maile den til mig, så skal jeg nok gøre det.

I øvrigt en lidt underlig tråd. Et kamera der er lavet af metal, kan føles
som et dejligt stykke kvalitetskram, men helt ærligt, hvis jeg udsatte mit
kamera for en behandling, som ville få et plastikhus til at gå i stykker, så
ville jeg bange for, at der var noget inden i der ville gå i stykker selvom
at huset holdt. Der kan selvfølgelig ske uheld, men alligevel. Anyway, hvis
kameraet tager nogle gode billeder, er jeg tilfreds

mvh Frank

Fra : enrico

Dato : 28-01-04 17:06

On Wed, 28 Jan 2004 16:24:17 +0100, "Simon Nielsen"
<news@REMOVETHISsiho.dk> wrote:

>Jeg fandt en sjov lille film som jeg vil poste i dk.binaer hvis jeg kan
>hitte ud af det.

Jeg har ikke fundet din film i dk.binaer.
Har du ikke et link Simon.

Jeg vil gerne se to kameraer blive smidt fra 5. sal :)
Specielt vil jeg gerne se et Nikon kamera smidt ned :) :)

-enrico

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 22:45

"enrico" <enricoool@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har ikke fundet din film i dk.binaer.
> Har du ikke et link Simon.
>
> Jeg vil gerne se to kameraer blive smidt fra 5. sal :)
> Specielt vil jeg gerne se et Nikon kamera smidt ned :) :)

LOL jeg syntes det var sjovt at se Canon kameraet sprænges

Mvh
Simon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-04 23:17

Simon Nielsen wrote:

> LOL jeg syntes det var sjovt at se Canon kameraet sprænges

Hvis polycarbonaten sprænger/splintrer som glas, så er video'en
en fake manipulation, for polycarbonat har netop den egenskab, at
det er meget sejt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Madsen

Dato : 30-01-04 00:07

> Hvis polycarbonaten sprænger/splintrer som glas, så er video'en
> en fake manipulation, for polycarbonat har netop den egenskab, at
> det er meget sejt.

Hvis spændingerne i polycabonat ikke er fjernet (klar polycabonat) kan det
springe ved bearbejdning eller ved slag. Ved ikke om det gælder alle typer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-01-04 02:23

Madsen wrote:

> Hvis spændingerne i polycabonat ikke er fjernet (klar polycabonat) kan det
> springe ved bearbejdning eller ved slag. Ved ikke om det gælder alle typer.

For en del år siden, der producerede jeg nogle brochrer for en
virksomhed som metaliserede acryl og polycarbonat, de formede
også kuppelspejle, trafikspejle og tagvinduer.

Og jeg kan tydelig huske, at polycarbonat modellerne var dyrere
fordi de var meget mere robuste overfor hærværk, og der blev
lavet billeder, hvor polycarbonatspejle blev slået med en hammer,
og skaderne var helt lokale, de fordelte sig ikke.

Derimod er acryl næsten mere skørt end glas, og det smadres på
samme måde.

Jeg har iøvrigt set farvet sprøjtestøbt polycarbonat, som er for-
stærket med kulfibre i plastmassen, og det er meget stærkt.

Plastbranchen udgiver hvert år en bog der hedder Plastens ABZ,
den oplister alle plasttyper og deres egenskaber.

Det helt store hit er compositter, der har man udviklet typer
som er stærkere end stål, man taler li'frem om at bygge kamp-
vogne af compositplast.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Waal

Dato : 30-01-04 09:23

> [...]
>
> Det helt store hit er compositter, der har man udviklet typer
> som er stærkere end stål, man taler li'frem om at bygge kamp-

Reklamedrengene er altid gode for en underholdende bemærkning.
Fiberforstærket plast har været i brug i årtier

Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-04 17:46

Simon Nielsen wrote:

> Jeg fandt en sjov lille film som jeg vil poste i dk.binaer
> ...cut...

Og du mener, at en sådan film er et troværdigt bevis, har du
overvejet hvem har financieret, at to dyre kameraer ødelagt på
den måde...???

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 28-01-04 19:25

> Og du mener, at en sådan film er et troværdigt bevis, har du
> overvejet hvem har financieret, at to dyre kameraer ødelagt på
> den måde...???

Det er bestemt ikke Canon ;))

Men jeg tror nu heller ikke på, at Nikon kunne finde på at finansiere sådan
noget pjat. Nu er jeg godt nok vant til Nikon F100, som vejer næsten 700
gram uden objektiv - og efter at have haft såvel 300D og D100 i hånden må
jeg erkende, at plastik var blandt de første ord der dukkede op i mit
hovede.

Kunne Nikon dog ikke snart udvikle et DSLR på basis af F100 - se det ville
være kram. Men på den anden side - levealderen (altså før forældelse
indtræder) på et DSLR sætter nok ikke magnesium øverst på udviklernes
ønskesedler.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-04 20:27

"Kim@naturfotografi dot dk" wrote:

> Det er bestemt ikke Canon ;))
>
> Men jeg tror nu heller ikke på, at Nikon kunne finde på at
> finansiere sådan noget pjat. ....cut....

Ok - og hvem skulle så bruge 20 - 30.000 kr. på at ødelægge
to kameraer...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 28-01-04 22:38

> Ok - og hvem skulle så bruge 20 - 30.000 kr. på at ødelægge
> to kameraer...?

Vel at mærke digitale...hmmm... måske en ekstremistisk analogist ;))

Eller hvad med et forlag der udgiver blade med tests - eller et tv-program
med mærkværdige indslag...eller...

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-04 23:20

"Kim@naturfotografi dot dk" wrote:

> Vel at mærke digitale...hmmm... måske en ekstremistisk analogist ;))
>
> Eller hvad med et forlag der udgiver blade med tests - eller et tv-program
> med mærkværdige indslag...eller...

Det tror jeg ikke på, det er snarre noget fake, som delvis er
lavet i en computer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 22:46

> Og du mener, at en sådan film er et troværdigt bevis, har du
> overvejet hvem har financieret, at to dyre kameraer ødelagt på
> den måde...???

Næ men mon ikke det er nogen der har alt for mange penge. det interesserer
mig ikke. Jeg syntes bare det var sjovt

Mvh
Simon

Fra : Waal

Dato : 28-01-04 23:16

> Og du mener, at en sådan film er et troværdigt bevis, har du
> overvejet hvem har financieret, at to dyre kameraer ødelagt på
> den måde...???

Masse af brancher undersøger produkternes grænser for de knubs de realistisk
kan blive udsat for.
Fald fra alm.bordhøjde kunne være en realistisk test INDEN produktet slippes
løs. Det bliver først dyrt hvis det er kunderne der skal opdage de svage
punkter.

Michael.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-04 23:34

Waal wrote:

> [...]
> løs. Det bliver først dyrt hvis det er kunderne der skal opdage de svage

Ja selvfølgelig tester producenterne deres produkter, men en
sådan test omfatter med garanti ikke, at de kaster kameraet
ud fra 5. sal, for den test er squ så langt ude, at de lige
så godt kunne lade det køre over af en damptromle.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frederik Thorup

Dato : 29-01-04 01:21

Niels Ebbesen wrote:

> Og du mener, at en sådan film er et troværdigt bevis, har du
> overvejet hvem har financieret, at to dyre kameraer ødelagt på
> den måde...???

JEG er ligeglad, jeg vil bare gerne se ting gå i stykker POST nu det
klip i dk.binaer. Tak

Frederik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-04 11:01

> JEG er ligeglad, jeg vil bare gerne se ting gå i stykker POST nu det
> klip i dk.binaer. Tak

Jeg prøver, men den side hvor jeg fandt filmen er lukket nu og jeg kan ikke
få min skod computere til at uploade. Jeg prøver lige fra Kontoret senere i
dag.

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-01-04 11:39

Simon Nielsen wrote:
> Jeg prøver, men den side hvor jeg fandt filmen er lukket nu og jeg kan ikke
> få min skod computere til at uploade. Jeg prøver lige fra Kontoret senere i
> dag.

Ellers smid den i en mail til mig, så hoster jeg den gerne på en god
forbindelse ..

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-04 23:51

> Ellers smid den i en mail til mig, så hoster jeg den gerne på en god
> forbindelse ..

Jeg har en 2048/512 forbindelse fra TDC så det er ikke forbindelsen det er
galt med, det er min computer

Mvh
Simon

Fra : Morten Madsen

Dato : 28-01-04 21:38

Rart hvis man lige kommer til at pløkke sit kamera - det er vi vel alle
kommet til engang???

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-01-04 22:41

Jeg kom da til det engang, mit Canon EOS 1000 (inden jeg blev seriøs
Uden pis, det gjorde jeg. Godt nok med en pil men, det virker da også. Jeg
var ude og skyde med klubben og jeg havde lavet en lille fiks anordning der
trykkede på knappen hvert tiende sekund for at få et billede af en pil på
vej hen mod skiven. Hvad jeg ikke lige havde regnet med var at der var
lidt vind, så jeg fyrede en pil lige ind i linsen hvilket resulterede i at
kameraet skruede ca. 30 gange rundt og faldt ned på jorden. Mine skyde
kamerater stod bag og var færdige af grin og jeg kunne heller ikke selv lade
være. Der kom så en overraskende lille ridse i linsen men UV filtret var
smadret. Jeg fik heller ikke meget for objektivet da jeg solgte det. Det
kunne sagtens tage billeder bagefter, uden problemer, hvilket overraskede
mig utroligt meget. Men hvis man så godt efter kunne man godt se ridsen

Men her var altså et eksempel på at det kan lade sig gøre at skyde et Canon
kamera. Det er måske derfor at de prøver at gøre dem lidt stærkere nu

Mvh
Simon

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-01-04 18:40

Nu er jeg ikke den store plastekspert.

Men for nogle år siden fik jeg at vide at problemet med plast er at det
"hærder" ved UV-stråling (sollys) og dermed bliver mere skrøbeligt med
tiden. Om det stadig er sådan ved jeg intet om. Kender intet til den
slags...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Waal

Dato : 28-01-04 23:04

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "hærder" ved UV-stråling (sollys) og dermed bliver mere skrøbeligt med
> tiden. Om det stadig er sådan ved jeg intet om. Kender intet til den

Plast bryder sig absolut ikke om UV stråler, men du lader vel ikke kameraet
stå ude sammen med havemøblerne ?

Michael

Fra : KASO

Dato : 29-01-04 20:32

> [...]
>
> Apple's iBooks er også beklædt med det, ligesom det bruges
> i rumfartsindustrien. Så det er ikke bare ABS plastic.

Hvis plastik - undskyld - polycarbonat - er så godt - hvorfor bruger Canon
det så ikke i de dyrere modeller?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-01-04 22:06

On 2004-01-29, KASO <a@b.dk> wrote:

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis plastik - undskyld - polycarbonat - er så godt - hvorfor bruger Canon
> det så ikke i de dyrere modeller?

Hvis de andre metaller er så gode, hvorfor er det så først nu
man begynder at lave bærbare computere i Aluminium ? Selv Nikon
er begyndt at bruge det i deres kameraer.

Der er mode i materialer, ligesom det er en avanceret process
at få en stabil støbt polycarbonat kasse.

Kompressorpropellen i en jetmotor er også lavet af almindeligt
metal, men er konstrueret så den består af et metalkrystal
pr propelblad.

Så der sker teknologiskift og forbedringer i materialer hele tiden.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-04 23:15

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Kompressorpropellen i en jetmotor er også lavet af almindeligt
> metal, men er konstrueret så den består af et metalkrystal
> pr propelblad.

Sludder...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-04 23:51

> Sludder...!

Hvordan er detr så lavet?

Fra : Madsen

Dato : 30-01-04 00:18

> Hvordan er detr så lavet?

Af en speciel metal legering som fabrikanten ikke vil oplyse.
--
Hilsen
Madsen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-01-04 13:33

> Af en speciel metal legering som fabrikanten ikke vil oplyse.

Ok spændene. Det var sådan set af ren nysgerrighed jeg spurgte

Mvh
Simon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-01-04 00:38

Simon Nielsen wrote:

> Hvordan er detr så lavet?

Rene metaller danner ikke krystaller...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : C. Poulsen

Dato : 30-01-04 08:51

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:<40199940.4801B3CD@niels-ebbesen.net>...

> Rene metaller danner ikke krystaller...!

Undskyld jeg blander mig, men tror i ikke snart at det er på tide at
finde et nyt forum, evt. et for de små kemikere eller lign.

Dette er et forum for foto, og Poul H. Pedersen som startede denne
tråd er indehaver af et plasikkamera, men et godt plastikkamera, så er
den vel ikke meget længere, vi ved alle at der ikke er tale om et
kamerahus der er lavet af omsmeltet nettoposer.

Og til os der stadig har et manuelt kamera i "metal" og uden
elektronik af betydning, kom ud og ta' nogle gode snebilleder, for det
er snart forbi for denne gang.

Carsten, der har et kamera der kan tåle frost.

Fra : Waal

Dato : 30-01-04 09:32

> Rene metaller danner ikke krystaller...!

Hvad danner de så ? fortæl fortæl ! men mon ikke det nævnte roterende objekt
er fremstillet af en eller flere legeringer ?

Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-04 12:52

On 2004-01-29, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Rene metaller danner ikke krystaller...!

Men de legeringer der anvedes gør.
Søg på single crystal turbine blades
på google, og du vil se at turbine blade består af enkelte
krystalller. En dansk fysikker vil dog muligvis sige et
sammenhængende gitter.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-01-04 13:37

Skal vi nu ikke allesammen blive enige om at Canon 300D er lavet af plastik,
men meget stærkt plastik, og at det er et godt kamera. Jeg skal lige sige
til den film, som jeg har prøvet adskellige gange at få sendt af sted fra
min puter, så gik selv huset i 2 dele og alle mulige andre sjove ting blev
spredt til adskellige sider.

Mvh
Simon

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-01-04 14:53

> [...]
> min puter, så gik selv huset i 2 dele og alle mulige andre sjove ting blev

Vi vil se den! Kom så med den! Du kan bare maile den til mig, min mail
virker.

mvh Frank

Fra : Waal

Dato : 30-01-04 15:13

> [...]
> på google, og du vil se at turbine blade består af enkelte
> krystalller. En dansk fysikker vil dog muligvis sige et

Det er strukturen i materialet der omtales. Bladene består da ikke som du
antyder, af et enkelt krystal.
Om den anvendte legering oplyses absolut intet udover at legeringen
tilsyneladende betegnes som krystallitisk.

Krystal : en regelmæssig form med plane sider, som visse stoffer danner når
de bliver faste

eks: plasttyper som polypropylen; Teflon (PTFE) og Delrin (POM) tilhører
gruppen krystallitiske termoplast.

Og så er vi vist kommet et godt stykke ud af tangenten (ot)

Michael

Fra : KASO

Dato : 31-01-04 09:32

Canon

> Hvis de andre metaller er så gode, hvorfor er det så først nu
> man begynder at lave bærbare computere i Aluminium ? Selv Nikon
> er begyndt at bruge det i deres kameraer.

Der stilles ikke de samme krav til en bærbar pc som til et kamera. PC-en
bruges siddende - evt. ved et bord. Kameraet kommer "i marken" og udsættes
for langt større krav foruden at levetiden på et kamera må forventes at være
2-3gange den reelle levetid for en PC.

At fremstille en bærbar PC i metal vil derfor være en unødig
ekstraomkostning som desuden vil forøge vægten (med de fleste metaller) - at
nogen nu synes, at det "sjovt" er udelukkende et nicheprodukt i stil med
gennemsigtige kabinetter hos Apple.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-01-04 11:18

KASO wrote:

> [...]
> nogen nu synes, at det "sjovt" er udelukkende et nicheprodukt i stil med

Tja jeg synes du hyggesludrer, Apple's transparante og gennemsig-
tige produkter, er netop flot design, og der da mange som gerne
vil betale ekstra for.

Og Apple's T-Book har et titanium kabinet, den er stadig her to
år efter introduktionen verdens tyndeste og letteste bærbare com-
puter, og den er stærk, jeg har ikke hørt mange haverier.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KASO

Dato : 11-02-04 09:15

"Niels Ebbesen" skrev d. 31-01-04 11:18 dette indlæg :

> [...]
> år efter introduktionen verdens tyndeste og letteste bærbare com-
> puter, og den er stærk, jeg har ikke hørt mange haverier.

Med kraftig forsinkelse et svar:

Øhh - jeg tror ikke vi er uenige. Jeg skrev netop, at klar plast eller
metal til computerbrug (bærbar eller ej) kun er et spørgsmål om design -
ikke praktisk funktion. Selvfølgelig er metallet stærkt til en bærbar PC
- der er bare (normalt) ikke brug for det. Det er rigtigt, at Titanium
er meget let og stærkt - men også meget dyrt (jeg har selv et ur i
titanium - og det vejer betragteligt mindre en versionen i rustfrit
stål) - men det er almindeligvis ikke nødvendigt til en bærbar PC.
Indmaden vil normalt tage skade før et plastikkabinet i tilfælde af
stød.

Min pointe var, at der kan være gode grunde til at vælge et metalhus til
et kamera, men en bærbar PC, der jo lever et "blidere" og kortere liv
kan sagtens "nøjes" med plastik, der er billigere og lettere end de
fleste metaller.

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 11-02-04 16:10

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> et kamera, men en bærbar PC, der jo lever et "blidere" og kortere liv
> kan sagtens "nøjes" med plastik, der er billigere og lettere end de

Jeg tror godt vi kan belave os på at den teknologiske levetid for et
kamerahus vil falde drastisk de kommende år.
Kvalitetsforskellene vil udmøntes i objektiverne. Husene derimod vil
forældes på 2-3 år ligesom enhver anden PC-komponent

Husets konstruktion og materialevalg vil i højere grad blive afpasset dets
teknologiske levetid.

Den teknik der i dag sidder i et 300D hus, vil om få år kunne købes for
995,- i Bilka.
I længden er det sjældendt særlig attraktivt, at pakke højteknologi ind i
lækre og kostbare materialer?

--
Erik Rudbeck
Swap mail address before replying

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 11-02-04 21:56

"Erik Rudbeck" <key.dk@news> skrev i en meddelelse
> [...]
> 995,- i Bilka.
> I længden er det sjældendt særlig attraktivt, at pakke højteknologi ind i

Måske får du ret - men jeg tvivler nu på det.

For det første er et kamera for rigtig mange mennesker et arbejdsredskab,
som skal kunne tåle en rimelig hårdhændet behandling. Bl.a. stiller udendørs
brug jo visse krav.

For det andet er det ikke helt sammenligneligt med computere, idet flere
pixels ikke er bedre, når først et DSLR opfylder en fotografs krav. Med
computere kommer der jo nye programmer (særlig spil) som stiller større og
større krav - det samme er ikke gældende med kamera - særlig når grænsen for
hvad optikken kan klare er nået - så er der kun tilbage at satse på design
og brugervenlighed.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 11-02-04 23:22

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> wrote in message
> [...]
>
> For det første er et kamera for rigtig mange mennesker et arbejdsredskab,
> som skal kunne tåle en rimelig hårdhændet behandling. Bl.a. stiller

Enig, de bliver nok ikke lavet i pap, men kunststoffer vinder utvivlsomt
stor udbredelse.

> [...]
for
> hvad optikken kan klare er nået - så er der kun tilbage at satse på design

Husk lige de meget vigtige: Pris, vægt, størrelse og faciliteter.

Og hvor mange Mpix er mon egentlig nok? 10? - 20? - 100?
Med 100 Mpix kan man sikkert overgå til ren digital zoom, og spare en
delikat, kostbar og volumniøs linsekonstruktion.

Faktisk kan jeg sagtens forestille mig, at husene forsvinder helt. Og at
foto og video smelter sammen til én teknologi. Kun optikken bliver tilbage,
stærkt reduceret i størrelse og med integreret sensor m.v.
- og selvfølgelig med indbygget mulighed for at projicere billeder og video
i beskedent A3 format...
- og selvfølgelig med online transmission af data til viderebehandling og
lagring andetsteds. F.eks direkte hjem på redaktionen...

Når grænsen for hvad optikken kan klare - eller det menneskelige øje
skelne - er nået, så fortsætter størrelsen og prisen ned, indtil udstyret
ender som tilbehør til kontaktlinser...

Ja, det er lettere hysterisk sciencefiction fremtid, men den teknologiske
udvikling er eksplosiv. Om bare 10 år vil ufattelige ting være muligt.
En ting er i hvert fald ret sikker: Vore kameraer bliver ikke
langtidsholdbare som vore forældres var det...

/ Erik Rudbeck

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-02-04 23:50

On 2004-02-11, Erik Rudbeck <Key.dk@news> wrote:
> [...]
> Med 100 Mpix kan man sikkert overgå til ren digital zoom, og spare en
> delikat, kostbar og volumniøs linsekonstruktion.

Hvorfor det ? Der vil altid være nogen der vil bruge extra pixels.
Optik kan laves billigere end i dag. Her sker også en materialeudvikling.

Og billedbehandling i real time kan sagtens korrigere for CA engang
i fremtiden. At lyset brydes forskelligt er lige meget, bare softwaren
kender det enkelte kamera.

> [...]
> - og selvfølgelig med online transmission af data til viderebehandling og
> lagring andetsteds. F.eks direkte hjem på redaktionen...

Men det er langt fremme. 10Mpix billeder i film fylder meget.
Selv miniDV fylder godt til. Det er derfor at det er et lorteformat
som DVDs MPEG2 der har vundet... Kvalitet fyldert.

> Når grænsen for hvad optikken kan klare - eller det menneskelige øje
> skelne - er nået, så fortsætter størrelsen og prisen ned, indtil udstyret
> ender som tilbehør til kontaktlinser...

Hvis du vil blæse billedet op i 20x30 meter, så skal du bruge nogle pixels.

> [...]
> En ting er i hvert fald ret sikker: Vore kameraer bliver ikke
> langtidsholdbare som vore forældres var det...

De kan godt holde 10 år. Forbrugersamfundet dikterer dog at du skal
smide det væk, og give fabrikanten flere penge efter 2. Spørgsmålet
er om der kommer et opgør med dette.

Fra : Waal

Dato : 12-02-04 18:30

> [...]
> som DVDs MPEG2 der har vundet... Kvalitet fyldert.

> Hvis du vil blæse billedet op i 20x30 meter, så skal du bruge nogle

Canon markedfører 2 teleobjektiver med "Calcium Flouride" elementer i 1969.
Kort efter kommer de 2 første med asfæriske elementer, objektivtyper der i
dag benævnes "L" Den første udgave af canons 300/2.8 har over 25 år på
bagen og den "gamle" til F-serien er både mindre og lettere end den
nuværende med autofocus.

> De kan godt holde 10 år. Forbrugersamfundet dikterer dog at du skal
> smide det væk, og give fabrikanten flere penge efter 2. Spørgsmålet
> er om der kommer et opgør med dette.

På visse områder har det opgør har været i gang længe

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 00:20

Direktøren for det Amerikanske patent institut (eller hvad det nu hedder)
sagde omkring 1900 at alt hvad der kunne opfindes var opfundet. Tænk
engang......

Jeg tror der kommer masser af udvidelser og forbedringer der automatisk vil
gøre tidligere modeller "gamle". For et års tid siden læste jeg om et
objektiv der med vilje var lavet til at være uskarpt. Chipen der modtog
billedet korrigerede så og lavede billedet skarpere end hvis det havde været
en skarp linse. Hvad om chipen i fremtiden blev 3D så man efter at billedet
var taget kunne flytte fokuspunktet fordi der i virkeligheden var blevet
registreret en hel masse billedlag der hver i sær havde forskellig
fokuspunkt? Hvad om det samme kunne være over den tid chipen blev eksponeret
og lettere uskarpheder som følge af rystelser kunne korrigeres? Vil du så
ikke have sådan et?

--

Hilsen
Karsten Hartmann