Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel på UV/beskyttelsesfiltre
Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 27-01-04 17:47

Hej!

Hvad er det egentlige kvalitetsforskel på fx Hoya, B+W og Sigma EX filtre
(UV)? Har fået anbefalet Sigma - pga. glasset skulle være det bedste - men
har det noget på sig?

Derudover vil jeg også gerne høre om nogen af Jer andre bruger UV-filtre
nærmest som et beskyttelsesfilter? - da det jo trods alt er bedre at få
ridset et filter, frem for et dyrt objektiv.

På forhånd tak.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-01-04 19:33

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERNESsinkbaek.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nærmest som et beskyttelsesfilter? - da det jo trods alt er bedre at få
> ridset et filter, frem for et dyrt objektiv.

Hej Thomas.

Forskellen på filtrene ligger i den type glas der er anvendt og hvilken
coating de har. Hvilke der er bedst tør jeg til gengæld ikke udtale mig om.
Multicoating er at foretrække, da coatingen skulle sikre en bedre
lysgennemgang. Ved Hoya er de multicoatede filtre betegnet med HMC. Jeg
kender kun Hoyas betegnelse, da det er dem jeg selv anvender.
Og jeg anvender UV-filtre på alle mine objektiver af beskyttelsesgrunde,
netop som du selv nævner, det er lidt rarere at det er et filter der ryger
og ikke objektivet.

MVH

Thomas

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 27-01-04 19:39

"Thomas Pedersen" <thomas@italian-cars.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender kun Hoyas betegnelse, da det er dem jeg selv anvender.
> Og jeg anvender UV-filtre på alle mine objektiver af beskyttelsesgrunde,

.... og dem er du godt tilfreds med?

Kan nemlig se at prisforskellen mellem Sigma og fx Hoya er 3-400 kr (hos
Technik Direkt) - og det forstår jeg ikke helt.

/Thomas

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-01-04 16:44

> ... og dem er du godt tilfreds med?
>
> Kan nemlig se at prisforskellen mellem Sigma og fx Hoya er 3-400 kr (hos
> Technik Direkt) - og det forstår jeg ikke helt.
>
> /Thomas

Jeg er måske ikke den rette til at udtale mig om forskelle i filtre, men jeg
må da indrømme, at jeg er meget godt tilfreds med de Hoya HMC-filtre jeg
har.
MVH
Thomas