Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stik i Nikon F90X
Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-01-04 23:35

Jeg har sådan et stik foran i mit Nikon F90X og i en eller anden
onlinemanual har jeg læst at det hedder Computer-sync eller også var det
bare computer. Jeg har så læst et andet sted at det hedder 10-pin remote
port. Nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal tror men jeg vælger nok at tro på
det sidste det lyder mest sandsynligt.

Hvad kan man bruge den til og er det noget man kan anskaffe inden for et
rimeligt beløb.

Mvh
Simon

Fra : Anders F

Dato : 26-01-04 01:21

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message
> [...]

> det sidste det lyder mest sandsynligt.
> Hvad kan man bruge den til og er det noget man kan anskaffe inden for et

Tja, det kan bruges til remote fokus/lukker og overføring af billeddata
(blænde, lukkertid etc) til PC. Desuden kan man flashe firmwaren. Desværre
er kablerne forbandet dyre! Der er lavet billigere kopier, men de er stadig
ikke billige - og kvaliteten ser ikke ud til at være for god.

Jeg fandt engang en russer der havde gang i nogle hacks (havde bla. selv
lavet den med tilbagespoling til snip) over porten. Vi snakkede lidt om at
lave bracketing (som jeg selv savner) og mirror-lockup. Han havde desuden
fundet nogle russiske militærstik der passede i - og ikke var urimeligt
dyre. Desværre holdt han pludselig op med at besvare emails... (Sibirien???)

Mvh.
Anders (der stadig ikke har et kabel )-:

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-01-04 12:03

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message
> [...]
> fundet nogle russiske militærstik der passede i - og ikke var urimeligt
> dyre. Desværre holdt han pludselig op med at besvare emails...

Ja det virker altså godt nok underligt at de laver sådan en ting og så er
det næsten ikke til at få fat i. Men det vil altså sige at man kan styre
kameraet fuldstændigt fra sin pc, det er jo meget smart.

mvh
Simon

Fra : Anders F

Dato : 26-01-04 20:02

> [...]
> det næsten ikke til at få fat i. Men det vil altså sige at man kan styre
> kameraet fuldstændigt fra sin pc, det er jo meget smart.

Det er let at få fat i - blot ret dyrt!
Jeg er ikke helt sikker på hvad Nikons software kan...

/Anders

Fra : Dag Stinus

Dato : 27-01-04 06:30

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message
[klip]
> Det er let at få fat i - blot ret dyrt!
> Jeg er ikke helt sikker på hvad Nikons software kan...

Fandt denne beskrivelse: http://web.mit.edu/cai/www/nikon/AC2E.html.
Søg på Goggle med teksten "nikon f90 data-link" så drukner du nærmest i
information.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : CP

Dato : 26-01-04 13:53

VETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> det sidste det lyder mest sandsynligt.
>
> Hvad kan man bruge den til og er det noget man kan anskaffe inden for et

Hej Simon

Nej du kan ikke styre kameraet fuldstændig fra din PC. F. eks. kan du ikke
med Nikons software til PC-en selv bestemme, om filmen skal spoles helt ind
eller ej, og der er masser af andre ting, du heller ikke kan.

Bl. a. tilbagespolingen er på Nikon F90, F90X, F100 og såvidt jeg ved også
på F5 noget, som foregår helt ind i filmkassetten - uden mulighed for selv
at ændre det. Canon og Contax er LYSÅR forud på dette område. Me du kan mod
betaling få det programmeret om hos DFA - Nikon-importøren.

Men det kan ikke passe, at det er svært at få fat i et stik. Det koster
bare - som alt andet af en slags i danske (og til dels også i udenlandske)
fotobutikker en forbandet masse penge. Når kræmmerne ikke kan tjene på at
sælge kameraer, så henter de udgifterne til flotte facader, dyre biler og
smør på brødet gennem salg af tilbehøret.

Sådan er den verden - og det er os kunder, der er grunden til, at den er
sådan. For vi vil jo have vores grej så billigt som muligt, ikke? Præcis på
samme måde som i radiobranchen og mange andre brancher.

Du får lige min sædvanlige stribe links til tyske fotohandlere. Så kan du
selv tjekke, om nogen har tilbehøret billigere der.

Jeg kan så i øvrigt fortælle dig, at det system der er nævnt i
salgsbrochuren til Nikon F90X hedder Data Link-systemet, og at det egentlig
er udviklet til brug samme med en Sharp elektronisk organizer i serierne
IQ-8000 og IQ-9000. Forbindelseskablet hedder MC-27.

Om det også kan bruges på en PC må en fotohandler kunne svare på - eller?
Jeg tvivler. Men måske kan en tysk.

Links:

www.ravensburgerfotoversand.de/

www.internet-foto.de/

www.foto-oehling.com

www.fotobrenner.de

www.foto-erhardt.de/

www.versandhaus-foto-mueller.de/

www.foto-raake.de/

www.fotokoch.org

www.fotoversandwutz.de/

www.isarfoto.com

www.technikdirekt.de

mvh Carsten

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-01-04 00:10

> [...]
ind
> eller ej, og der er masser af andre ting, du heller ikke kan.

Jeg forhørte mig lige hos den lokale fotohandler og de gav et ret godt bud
på hvad den kan. Software og kabel 2600,- dask. Det er vist noget med at man
kan lave forskellige presets, lysindstillinger og andre ting.

Mvh
Simon

Fra : CP

Dato : 27-01-04 11:06

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> kan lave forskellige presets, lysindstillinger og andre ting.

Det er fint at have en fotohandler, der ved noget. Hvor har du fundet ham
eller hende?

Til 2600 kroner er det måske en overvejelse værd, om det bedre kan betale
sig at finde et nyere kamerahus der har nogle af de finesser, du selv skal
programmere på din ellers fremragende F90X. Har du sammenlignet med F100,
der efterhånden kan købes meget billigt som brugt især på www.dba.dk

En af de kvaliteter, F100 har i forhold til F90X er, at F100 er meget mere
lydsvag - virkelig så det betyder noget. Det har også langt bedre autofokus.

Det var bare et forslag, for jeg ved jo ikke specifikt, hvad det er, du
ønsker at ændre i din F90X. I øvrigt kan et tilsvarende link mellem PC og
F100 købes, og det giver såvidt jeg forstår blandt andet mulighed for at
downloade optagelsesdata på PC'en - men du kan også med et andet bagstykke
indfotografere data på de to første filmruder uden at have en forbindelse
til PC'en.

Selv bruger jeg bare mit F100 som det var fra fabrikken.

mvh carsten

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-01-04 12:25

> [...]
> til PC'en.
>
> Selv bruger jeg bare mit F100 som det var fra fabrikken.

Jeg har haft kigget lidt på F100'eren og jeg må sige den har da nogle
finesser. Men jeg bruger en del manuel fokus og jeg kan ikke så godt lide
noget der er for avanceret. Dertil syntes jeg mit fremragende F90X er et
fint kamera og jeg er også ved at købe et mere så jeg altid har enten ASA
400 og ASA 800 eller 200 sådan at alt efter hvordan vejret og de forhold jeg
skal fotografere under nu er. Det var egentlig også bare et spørgsmål om det
var noget der kunne betale sig og om det var noget man kunne bruge. Jeg
vuderer lidt at jeg nok ikke kommer til at bruge det. På det tidspunkt hvor
jeg vil tage billeder via min PC så sidder der nok et Nikon D-et-eller-andet
for enden af kablet

Mvh
Simon

Fra : CP

Dato : 27-01-04 13:22

> [...]

hvor
> jeg vil tage billeder via min PC så sidder der nok et Nikon

Ja det er den vej, det går for mange af os. Men hva', det er jo også nogle
år siden, vi brugte kampesten som papir og mejsel som kuglepen, når vi
skulle skrive et brev.

Jeg har haft et par F90X'ere for nogle få år siden, og jeg var vældig glad
for dem (uden specielt bagstykke og uden PC-forbindelse) bortset fra to
ting - betjeningen især af belysningskorrektion fik mig til at føle, at jeg
var ved at brække fingrene, og jeg var træt af, at filmen blev spolet helt
ind i kassetten efter eksponering. Jeg fremkalder nemlig selv mine dias.

Ellers har jeg taget nogle af mine teknisk set aller bedste billeder med
disse kameraer - måske lige bortset fra dem jeg lavede med Contax og
Zeiss-objektiver. Til gengæld manglede mine øjne en autofokus dengang og nu
og da nogle lidt hurtigere lysmålingsmetoer.

Så back to Nikon - som jo også nu kommer med et D70-hus. Men når du er vant
til F90X skal du jo nok tænke i baner som D1 eller D2, vil jeg tro.

Et efter sigende godt alternativ skulle i øvrigt være Fuji's S2, som bruger
Nikon hus og Nikon objektiver. Men det der med Fuji er jo et FY-ord for en
Nikon-mand.

Hilsen Carsten

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-01-04 18:01

> [...]
bruger
> Nikon hus og Nikon objektiver. Men det der med Fuji er jo et FY-ord for en

Ja Fuji puha badder badder. Jeg har også haft fat i et D1 og må sige det er
dejligt at holde om Men prislejet er lige i overkanten og jeg syntes nu
selv ikke at digitale Spejlrefleks kameraer er oppe på den kvalitet jeg
ønsker. Men om en 10 år begynder det jo nok at blive interessant med
Digitale SLR Kameraer. Jeg så et sted på nettet noget om CAD sensor som
skulle kunne laves med 25MP og skulle give CCD og CMOS seriøst røvfuld med
både pris og kvalitet er det noget i andre har hørt om?
D2h har jeg faktisk en brochure liggende herhjemme med, men det er kun på
4,2 M. Pixel så mon ikke det er mere beregnet til pressebrug. Jeg vil jo
gerne op i stil med noget som Canons D1 med de der 11.1 M. Pixel. Så vi
venter bare til Nikon kommer derop. Jeg må sige efter at have haft Canon i
noget tid og så gå over til Nikon, ja jeg vil helst ikke gå tilbage.
Jeg har også kigget på D70, men det er jo egentlig bare Nikons modspil til
Canons 300D og lidt mere henvendt til den almindelige bruger.
Det er lidt sjovt at du siger det med at den kører helt ind, for det gør min
nemlig ikke?? underligt. Den stopper lige sådan at der 4 CM tilbage, så jeg
behøves ikke at skille beholderen ad når jeg skal have filmen sat på
spiralen. Men nu må vi se med det nye jeg køber. Jeg har nemlig fået tilbud
på et Nikon F90X der kun har skudt 20 film med en 50mm f/1,8 og så en 35-85
/3,5-4,5 eller noget deromkring. Samt en masse mørkekammerudstyr for 3.500,-
så det skal jeg nok snart til sjælland og hente Så får jeg udbygget mit
mørkekammer endnu mere. Lige for tiden har jeg en JOBO ATL3 Autolab stående
som bare virker fint. Så lidt manuelt udstyr bliver da også sjovt. Men vi må
bare vente og se hvad Nikon finder ud af med nyere Digitale SLR.

Mvh
Simon

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 27-01-04 16:41

"CP" <NaturbillederDROPSPAM@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
mod
> betaling få det programmeret om hos DFA - Nikon-importøren.

Nikon er af den opfattelse, at det er en feature, at man kun kan spole
filmen helt ind i kassetten. Der er jo større risiko for at beskadige/slide
lamellerne når snippen er ude. Men faktisk er Nikon så forstående overfor
fotografers ønske om, at snippen kan blive ude, at de mig bekendt ikke tager
betaling for en omprogrammering - jeg fik således omprogrammeret mit F100
gratis, og jeg har endnu ikke hørt om nogen der har betalt for det.

> [...]
> sælge kameraer, så henter de udgifterne til flotte facader, dyre biler og
> smør på brødet gennem salg af tilbehøret.

Stikkene laves også i en uoriginal udgave - og på nettet er der en
vejledning i hvordan man selv kan lave dem. Nu har jeg ikke mere links til
F90X kablet, men F100 kabel og software kan ses her:

http://www.amedesign.ro/F100.htm
http://www.holymoose.com/

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk - find bl.a. en udførlig anmeldelse af F100

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-01-04 18:07

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> wrote in message
> [...]
> betaling for en omprogrammering - jeg fik således omprogrammeret mit F100
> gratis, og jeg har endnu ikke hørt om nogen der har betalt for det.

Ja det syntes jeg nok at have hørt, men mit Nikon F90X må jo så åbenbart
være omprogrameret for den kører nemlig ikke filmen helt ind i kassetten,
derved bliver det meget lettere at få den sat på spiralen.

> [...]
> vejledning i hvordan man selv kan lave dem. Nu har jeg ikke mere links til
> F90X kablet, men F100 kabel og software kan ses her:

Spændene, jeg må se om jeg ikke kan finde sådan en guide et eller andet
sted. Nu er problemet bare, jeg har ikke det der ligner hverken parallel
porte eller seriel porte i min puter længere, det er altsammen USB så kan
man selv lave et USB kabel eller skal det købes

Mvh
Simon