Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Døde pixels på EOS 10D
Fra : H Aaen

Dato : 24-01-04 17:15

Hej Alle

Jeg har et Canon EOS 10D, som jeg ellers er godt tilfreds med, men nu er der
gået skår i glæden. Der er et blåt pixel der er afgået ved døden (lyser med
fuld styrke). Er der mon nogen her der ved om et pixel kan vækkes til live
igen eller er det i garanti rep. der skal til, for denne lysende blå prik er
faktisk en torn i øjet, især på billeder optaget med langsom lukkertid.

På forhånd tak for hjælpen.
Henrik Aaen

Fra : HCS [4000]

Dato : 24-01-04 18:12

Jeg tror du skal have det er tur til service. Fejlen fjernes ikke men man
retter det på anden måde så det ikke ses.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-04 20:23

On 2004-01-24, H Aaen <haa------@gvdnet.dk> wrote:
> [...]
> faktisk en torn i øjet, især på billeder optaget med langsom lukkertid.

Din pixel er ikke død, men alt for levende.
Det er en "hot pixel"

Send den ind, og de mapper den ud.

Fra : rosenauer.dk

Dato : 25-01-04 12:09

> Send den ind, og de mapper den ud.

Hvordan er garantivilkårene egentlig med display'et på et kamera ?! - lige
så latterlige som på TFT skærme der ofte kræver 5 døde pixels før garantien
giver udskiftning ?!

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-04 12:39

On 2004-01-25, rosenauer.dk <martin@REMOVETHISrosenauer.dk> wrote:

> Hvordan er garantivilkårene egentlig med display'et på et kamera ?! - lige
> så latterlige som på TFT skærme der ofte kræver 5 døde pixels før garantien
> giver udskiftning ?!

De udskifter ikke. Der er sandsynligvis mindst 20 hot-pixels fra fabrikken.
Der er vist et program på nettet der kan give dig listen.

Det de gør er, at de hælder koordinaterne for den døde pixel ind i
"defekt listen" på kameraet, og så mappes den ud. Dvs man bruge omliggende
pixels til at interpolere den manglende værdi.

Ind imellem kunne man fristes til at tro at de billige digicams bruger de
CCD'er der ikke lever op til eksempelvis Sony's krav, og at det er yderligere
en grund til at de er uskarpe (udover deres optik).

Fra : rosenauer.dk

Dato : 25-01-04 12:44

> Det de gør er, at de hælder koordinaterne for den døde pixel ind i
> "defekt listen" på kameraet, og så mappes den ud. Dvs man bruge omliggende
> pixels til at interpolere den manglende værdi.

Lyder fornuftigt, men absolut ikke særlig fedt for forbrugeren :) .. nå, men
tak for dit svar, Povl!

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-04 16:04

"rosenauer.dk" <martin@REMOVETHISrosenauer.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder fornuftigt, men absolut ikke særlig fedt for forbrugeren :)

Næ, men hvis du sammenholder det med det samlede antal pixels, så er det
faktisk lidt imponerende, at der ikke er flere døde/stuck pixels i et
moderne digitalkamera.

BTW: Jeg sidder og skriver dette på en laptop med 1400 x 1050 pixels
TFT-skærm, og ikke én eneste af dem er defekt. Det finder jeg også lidt
imponerende.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Asle Bjerva

Dato : 25-01-04 16:59

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> BTW: Jeg sidder og skriver dette på en laptop med 1400 x 1050 pixels
> TFT-skærm, og ikke én eneste af dem er defekt. Det finder jeg også lidt

Så er en brikke i et kamera ikke 15" diagonalt som en skjerm med din
oppløsning ofte er.
På mitt Canon S50 er brikken, med 2592 X 1944 effektive pixler 1/18"
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-04 17:10

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er en brikke i et kamera ikke 15" diagonalt som en skjerm med din
> oppløsning ofte er.
> På mitt Canon S50 er brikken, med 2592 X 1944 effektive pixler 1/18"

Det gør det vel blot endnu mere imponerende, eller?

Fra : Asle Bjerva

Dato : 25-01-04 17:46

> "Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gør det vel blot endnu mere imponerende, eller?

Jovisst, kamerasensorene er små mirakler de :)
Det er imponerende at man klarer å koble så mange punkter rett, med så få
feil.