Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Coolpix 5400
Fra : Peter C.

Dato : 23-01-04 09:21

Hej Gruppe

Jeg skal ha´ mig et digitalkamera....så langt så godt.

Jeg er teknik-nørd og "knappo-man" Elsker features, men har derudover ikke
den helt store forstand på kameraer og fotografering.......endnu !

Jeg ønsker at vælge et kamera hvor jeg om 15-20 år vil kunne sige "Det er
det bedste kamera-køb jeg kunne have gjort....der er stadig ingen grund til
at skifte det ud"

Jeg har generelt et godt øje til Nikon, der - hos mig - står for japansk
foto-kvalitet når det er bedst.
Jeg har forelsket mig i et Nikon Coolpix 5400, og ville nu gerne have nogle
inputs omkring dette valg.

Jeg hæfter mig især ved ting som:
Kamerahus i magnesium (bedre holdbarhed end plastic....går jeg ud fra)
Automatik så jeg kan "komme godt fra start" og senere vokse med opgaverne og
selv foretage flere og flere indstillinger manuelt
Features nok til at holde mig beskæftiget et godt stykke tid

Eneste minusting jeg kan komme i tanker om:
Det kan ikke køre på AA batterier. Er det noget jeg bør bekymre mig om. Her
tænker jeg på omkostninger og fleksibilitet i den daglige drift.

Hvad siger i, med forstand på kameraer og foto ?

Nikon Coolpix 5400....for og imod ?
Alternativer ?,,,,,eller måske ligefrem....bedre valg ?

MVH Peter C:\

Fra : Brian Jensen

Dato : 23-01-04 11:15

Hejsa
Jeg syntes du skulle ofre 1000 kr ekstra og købe en Nikon Coolpix 5700.
denne kamera er simpelthen en super køb.
Jeg har selv købt den for 6 måneder siden og jeg bliver stadig ved at opdage
nye ting den kan. Og billed kvaliteten er helt i top klasse.
Du kan købe den ved www.itbutikken.dk for 6570 kr .... og det er BILLIGT
for sådan et kamera.

Hilsen Brian

Fra : Rune [8000]

Dato : 23-01-04 11:18

> Jeg ønsker at vælge et kamera hvor jeg om 15-20 år vil kunne sige "Det er
> det bedste kamera-køb jeg kunne have gjort....der er stadig ingen grund
> [...]

hmm.. så skal du nok ikke købe digitalt der jo allerede er outdatede næste
år ;0)

Hvad med et Leica M6
eller et lækkert mellemformat ?? :0)

mvh
Rune

Fra : Soren Kuula

Dato : 23-01-04 14:05

Rune [8000] wrote:
> til
>
> hmm.. så skal du nok ikke købe digitalt der jo allerede er outdatede næste
> [...]

Helt enig !

Det er selvmodsignede at ville have det sidste nye fancy, og at ville
have et koncept der bare holder og holder . . .

Men hvis det skal være et spejlrefleks, så kan du investere i dine
objektiver allerede ny - dem sker der ikke så meget med. Et objektiv der
var knaldgodt for 20 år siden er det stadigvæk.

Det ville jeg nok gøre hvis det skal være digitalt - gode objektiver
(det er alligevel dem der laver billedet - kameraet er bare en mørk
kasse med en lysmåler, en lukker og noget ccd/memory til at dosere og
huske det med) - og et kamera som nok bliver skiftet ud efter nogen tid.

Fald i hvert fald ikke for at købe det ultimative kamera, og så en
skoddet linse - det giver med garanti dårlige billeder.

MVH
Søren
--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : Peter C:\\>

Dato : 24-01-04 00:48

"Soren Kuula" <dongfangspam@bitplanet.net> skrev i en meddelelse

> Helt enig !
>
> Det er selvmodsignede at ville have det sidste nye fancy, og at ville
> have et koncept der bare holder og holder . . .

Som jeg også har svaret et andet sted, så har jeg ikke udtrykt mig klart
nok.
-----(jeg sakser lige fra andet indlæg)-----
Jeg mente ikke teknologisk på toppen de næste 15-20 år
Jeg mente kvalitetsmæssigt...altså om det stadig ville fungre upåklageligt,
og ikke være tjenelig til udskiftning pga slid og mindre god
materialekvalitet.
Jeg kender et Ricoh Caplio G4 Wide fra mit arbejde, og selvom det tager pæne
billeder, og har mange smarte funktioner, syns jeg det virker plasticagtigt,
og skrøbeligt.
Bl.a. derfor mente jeg at Nikon Coolpix 5400 interessant, da det virker
meget mere robust.
-----(sakseri slut)-----

At udviklingen af digitalkamerateknologien vil gøre det "håbløst forældet" i
løbet af no time er jeg godt klar over :-/

MVH Peter C:\

Fra : per f andersen

Dato : 23-01-04 13:37

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev
> Jeg er teknik-nørd og "knappo-man" Elsker features, men har derudover ikke
> den helt store forstand på kameraer og fotografering.......endnu !

; Hvad med at købe løsdele i en elektronik og resten i en knapbutik!!

> Jeg ønsker at vælge et kamera hvor jeg om 15-20 år vil kunne sige "Det er
> det bedste kamera-køb jeg kunne have gjort....der er stadig ingen grund
til
> at skifte det ud"

Det er det eneste du med sikkerhed aldrig vil kunne opnå (med mindre du har
opgivet at fotografere

> [...]
> foto-kvalitet når det er bedst.
> Jeg har forelsket mig i et Nikon Coolpix 5400, og ville nu gerne have

Dit spørgsmål er stort set umuligt at besvare, som de fleste af den slags ?,
fordi du formentlig/forhåbentlig har andre ønsker end knapper.
F.eks. ville det være særdeles relevant at vide hvilke typer motiver, der
interesserer dig. Ligesom f.eks. om du kun vil se billeder på skærm eller
printe ud (størrelse?).
NÅ, alligevel:
Jeg har haft Nikon CoolPix CP950, Nikon CoolPix CP5000, og har stadig Nikon
CoolPix CP5400. Jeg har også et Pentax *ist D, som er det jeg bruger mest!
Dejligt kamera og dyrt!
5400 har mange feutures, uden at jeg dog ved om de er flere eller bedre end
på f.eks. Canon G5, som formentlig er en værdig konkurrent blandt .mange
andre.
Her kan jeg nævne BSS BestShotSelector, hvor app. vælger det skarpeste
billede ud af dem man tager med lukkerknappen konstant aktiveret.
NIkon er vist også kendt for at tage skarpe billeder og med en god
macrofunktion (ned til 2 cm!). En mulighed som de fleste app. ikke har er at
dreje skærmen i forhold til kameraet, således f.eks. at man kan tage
macrobilleder i skæve vinkler uden at få hold i ryggen.
I øvrigt har 5400 de fejl, som de fleste digitale kompacrkameraer har, at
den kan være svær at fokusere med, og at den bruger noget tid til at genne
billeder.

Håber dette var til nogen hjælp.

mvh per

Fra : Peter C:\\>

Dato : 24-01-04 01:02

> Dit spørgsmål er stort set umuligt at besvare, som de fleste af den slags
?,
> fordi du formentlig/forhåbentlig har andre ønsker end knapper.
Jojo...mere for at retfærdiggøre at jeg ikke nøjes med et no-nonsense kamera
der måske i virkeligheden kunne dække behovet

> F.eks. ville det være særdeles relevant at vide hvilke typer motiver, der
> interesserer dig.

Hmmm....jeg vil nok komme til at tage en del motorsportsbilleder (både af
stillestående biler, og af biler i bevægelse....både i sol, regn og mørke)
Derudover låner jeg jævnligt firmaets digitalkamera med hjem for at
fotografere fremskridtene af ombygningen af mit hus.
Sidst men ikke mindst er der jo "turen til Harzen" og div. børnefødselsdage
og grillfester ect.
Det ender med hvad jeg ville kalde "all-round" og så er vi jo lige vidt

Ligesom f.eks. om du kun vil se billeder på skærm eller
> printe ud (størrelse?).
Det vil blive 95-98% "på skærmen"

> [...]
> den kan være svær at fokusere med, og at den bruger noget tid til at genne

Det var det......BSS er også en af de ting jeg syns lyder lækkert. Sammen
med de 15 indbyggede programmer til (næsten) enhver tænkelig situation.
Altså generelt...sådan lidt elektronisk hjælp til folk som mig, der måske
ikke er lige dygtig/heldig hver gang han trykker på udløserknappen.

MVH Peter C:\

Fra : Mic Holm

Dato : 23-01-04 19:04

Det undrer mig at du ikke har fået den besked endnu, men hvis du vil have et
kamera der holder 15-20 år, skal du have et DSLR.

Vælg et af:

Canon EOS 300D
Street price: $950
Designed with the average consumer in mind, this user-friendly 6-megapixel
camera accepts all Canon EF lenses. Though it has many of the 10D's
features, snobbier shutterbugs will gravitate toward the step-up model.

Sigma SD9
Street price: $1,050
We didn't give Sigma's first-generation dSLR great ratings, but its Foveon
X3 sensor does show promise, and we have high hopes for the SD10, which is
due out in early 2004. The SD9 is compatible with relatively affordable
Sigma lenses.

Canon EOS 10D
Street price: $1,400, body only
Compared with the Rebel, the 6-megapixel EOS 10D is slightly more responsive
and has a few more features, a sturdier body, and a slicker design. This is
a semipro camera with a consumer edge.

Nikon D100
Street price: $1,400, body only
Its Nikon pedigree and its relatively few consumer-oriented features make
this 6-megapixel camera more of a semipro model than the Canon EOS 10D,
though they're in the same class and they deliver similar performance.
Naturally, the D100 accepts Nikon lenses.

Pentax *istD
Street price: $1,500
A newcomer to the dSLR lineup, the *istD (yes, that's the correct spelling)
is more compact than Canon's 10D and Rebel, has a nice ergonomic feel, and
offers good performance. The camera takes Pentax lenses and has a
6-megapixel CCD.

Fujifilm FinePix S2 Pro
Street price: $1,800, body only
The S2 Pro has been around for more than a year, but its fan base is strong,
and its price has come down. This 6-megapixel model takes Nikon lenses.

Olympus E-1
Street price: $2,200, body only, no flash
The 5.5-megapixel, "all digital" E-1 uses a new lens system optimized for
the camera's digital sensor. Geared more toward pros, this dSLR exceeds the
$2,000 limit, but look out for the consumer version in 2004.

Du kan læse mere om dem alle på www.dpreview.com

--Michael

Fra : Deaster

Dato : 23-01-04 19:35

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse
> Det undrer mig at du ikke har fået den besked endnu, men hvis du vil have
et
> kamera der holder 15-20 år, skal du have et DSLR.
>
> Vælg et af:

Jeg er faktisk tilbøjelig til at sige, at det næsten kun er Canon 1Ds, som
kommer derop af mht. de 15-20 år.

--
Deaster
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:

Fra : Mic Holm

Dato : 23-01-04 20:59

Jeg er ikke enig.

Ethvert af de kameraer jeg nævner, er på 6+ megapixels, som er tæt ved at
matche kvaliteten af de objektiver der findes idag. For at udnytte
opløsningen på et 1Ds skal du ikke bare have L objektiver, men de GODE L
objektiver. Det er nemlig ikke alle L objektiver der er gode nok til at leve
op til 1Ds opløsningen. Desuden varer det nok en del år før man kan printe
mere end 300 DPI på foto papir. Man kan sikkert godt lave ex 2400 DPI
printer, men papiret vil smatte farverne så meget sammen at det er lige
meget. Så hvis man ikke skal lave plakater (og måske selv hvis man skal) er
6mp fint. Et 6 megapixel kamera har lige så høj opløsning som et negativ
(som de færreste udnytter alligevel, for de har billige lor** objektiver på)
så huset skal nok holde lang tid.

Desuden er et 1Ds så latterlig tung at det måske nok er høj opløsning, men
det er også en mursten at løbe rundt med. Derfor alene syntes jeg ikke det
egner sig til privat brug. De kameraer jeg nævner på min liste er alle
relativ små, og meget bedre egnet til hobby brug.

--M

Fra : Deaster

Dato : 23-01-04 21:42

> Jeg er ikke enig.
..

> [...]
> egner sig til privat brug. De kameraer jeg nævner på min liste er alle
> relativ små, og meget bedre egnet til hobby brug.

Enig, men du var ikke kun opløsningen jeg tænkte på, men også
byggekvaliteten og derved holdbarheden af huset.

Fra : Mic Holm

Dato : 23-01-04 22:29

Jeg tror nok at 10D med sit magnesium hus er lige så godt bygget som et 1Ds.
Desuden kan det jo repareres, hvis der går i stykker.

--Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-04 23:02

On 2004-01-23, Mic Holm <-Mic-@-Holm-.org> wrote:
> Jeg tror nok at 10D med sit magnesium hus er lige så godt bygget som et 1Ds.
> Desuden kan det jo repareres, hvis der går i stykker.

Og 300D er ifølge materialeeksperter lige så godt som 10D med sit
metalskelet med en god plasticlegering udenpå.

Fra : Deaster

Dato : 23-01-04 23:04

> Jeg tror nok at 10D med sit magnesium hus er lige så godt bygget som et
1Ds.

Ahh, 1Ds er prof bygget med b.la. gummipakninger og lign.

> Desuden kan det jo repareres, hvis der går i stykker.

Jep, men nok ikke om 10 år

Fra : Peter C:\\>

Dato : 24-01-04 00:41

> [...]
et
> kamera der holder 15-20 år, skal du have et DSLR.

Jeg fik muligvis mis-formuleret mig, men jeg mente ikke teknologisk på
[...]

Prisen på ca. 6000,- er allerede lidt over den på forhånd fastsatte
smertegrænse, så et DSLR bliver det næppe til.
(jeg er heller ikke så vild med "full-size" størrelsen.....pocket formatet
passer mig faktisk bedre)

MVH Peter C:\

Fra : Mic Holm

Dato : 24-01-04 01:14

> (jeg er heller ikke så vild med "full-size" størrelsen.....pocket formatet
> passer mig faktisk bedre)

Jeg er selv en funktions og dimse-dut freak, og et DSLR er den eneste
kamera-type en tech-freak nogensinde bliver tilfreds med. Der vil altid være
et eller andet på P&S kameraerne som irritere dig, og du vil igen og igen
spørge hvorfor de ikke har lavet den eller den funktion ordentligt. Og
svaret vil altid være at det har de også, i deres DSLR kameraer.

Der er flere på mit arbejde som har købt G3, så G5, så Sony 717 for så at
ende med et 10D, fordi det var det eneste som leverede varen. Det er en dyr
lektie

Men hvis du vil have et middelmådigt kamera som aldrig helt lever op til
forventningerne, så er du også selv ude om det

--M

PS: Undskyld.....

Fra : Peter C:\\>

Dato : 24-01-04 13:51

> Men hvis du vil have et middelmådigt kamera som aldrig helt lever op til
> forventningerne, så er du også selv ude om det
>
> --M
>
> PS: Undskyld.....

Det er skam OK....rene ord for pengene er aldrig af vejen....nu kan jeg ikke
komme og sige at jeg ikke var advaret

MVH Peter C:\

Fra : per f andersen

Dato : 24-01-04 15:06

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev
> Men hvis du vil have et middelmådigt kamera som aldrig helt lever op til
> forventningerne, så er du også selv ude om det

Jeg synes nu du tager munden lige lovlig fuld! Måske fordi du tilsyneladende
er perfektionist.
De kameraer du nævner, inkl. Nikon CoolPix 5400, er da alle udmærkede
kameraer til dem, som har et ikke-perfektionistisk budget, og som har et
brugerforhold til det at tage billeder (altså i modsætning til at være
fotoentusiast).
Det er typisk for perfektionister, at når der skal anbeles et nyindkøb er
det kun det nyeste (og dyreste), der duer, uanset om den der spørger om råd,
har angivet at have et mindre behov.
Jeg synes, at Peter skal købe det kamera, der passer ham i den prisklasse
han har tænkt sig. Og så kan det jo være, at han finder ud af om 3 år, at
han gerne vil have et bedre, og det kan han så få for den halve pris,

mvh per

mvh per

Fra : Mic Holm

Dato : 24-01-04 15:12

Ja, det er altsammen meget godt, og langt hen af vejen er jeg enig, men har
du læst hans originale post? - Jeg citere:

> [...]
>det bedste kamera-køb jeg kunne have gjort....der er stadig ingen grund til

Er et DSLR så ikke det rigtige svar, perfektionist eller ej?

--Michael

Fra : per f andersen

Dato : 24-01-04 15:43

> Ja, det er altsammen meget godt, og langt hen af vejen er jeg enig, men
har
> du læst hans originale post? - Jeg citere:

> Er et DSLR så ikke det rigtige svar, perfektionist eller ej?

Jo, jeg har læst det og svaret på det.

Har DU læst hvad han svarer dig (og andre)??:

Efter min tolkning, også efter svaret til mig (24.1 01:01), er Peter (endnu)
ikke fotoentusiast, men vil bare have et digitalkamera, som er forholdsvis
avanceret til allroundbrug. Og dér er et DSLR overkill både i almindelighed
og iforhold til prisen.
Her skal man jo også huske at et DSLR kun er anvendeligt som
entusiastkamera, hvis man også køber for mange tusinde dkr. objektiver og
andet udstyr.

mvh per

___________________
Se mine Indiensbilleder www.f-andersen.com

Fra : Peter C:\\>

Dato : 24-01-04 15:46

> [...]
har
> du læst hans originale post? - Jeg citere:

> Er et DSLR så ikke det rigtige svar, perfektionist eller ej?

Ehh...nu må i jo helst ikke fare i totterne på hinanden over at min
kravspecifikation måske er lidt "ulden"
Jeg kender selv udemærket til at man som "hard-core-nørd" bare ikke kan/vil
anbefale mindre end det bedste af det bedste.

Hvad jeg måske i virkeligheden skulle have spurgt om, var om der var nogle
der havde noget skidt at sige om Nikon Coolpix 5400
Prøvede blot at give så mange informationer som muligt, da jeg ved at det
irriterer mig at folk stiller simple oneliner spørgsmål på noget der er mere
kompliceret end som så.

Ingen har talt decideret nedsættende om Nikon CP 5400 (andet end påpeget
nogle ting som jeg lige vil være ekstra opmærksom på inden evt. køb)
og det tager jeg som et tegn på at i kategorien "Pocket digitalkamera med
mange features og fornuftig kvalitet til maks 6000,-" er Nikon CP 5400 ikke
det værste valg.

Tak til alle der har svaret

MVH Peter C:\

Fra : Deaster

Dato : 24-01-04 19:25

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> smertegrænse, så et DSLR bliver det næppe til.
> (jeg er heller ikke så vild med "full-size" størrelsen.....pocket formatet

Ahhh, det kan da godt være du kan få fat i et brugt Canon D30 med evt. et
enkelt objektiv for 6K.