Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vurdering : pris for et billede ?
Fra : Ingrid

Dato : 21-01-04 10:13

Hej NG

Jeg er kontaktet af en avis som vil ha' 3 af mine billeder. De vil
højstsandsynligt publicere et af dem i selve avisen (tryk) . Nu spørger de
hvad prisen er for de billeder ?

Er der nogen der har erfaring med det - og kan I give mig en ide om prisen ?

Skal de betale for alle 3 de billeder eller kun det billeder de eventuelt
vælger at trykke ?

Tak for hjælpen

Ingrid (amatørfotograf)

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-04 12:51

Det kommer vel an på om du vil agere professionel eller bare synes det er
sjovt at få et billede anvendt. Jeg har fået nogle af mine billeder anvendt
og jeg fik nogle flasker vin for det. Men det var bare en småting, så hvis
det var mere seriøst så ville jeg måske forlange en egentlig pris, men så er
der jo skatten etc. -- jeg betaler allerede rigeligt med topskat ....
Mvh, Hans

Fra : max

Dato : 21-01-04 13:13

"Ingrid"
> [...]
>
> Skal de betale for alle 3 de billeder eller kun det billeder de eventuelt

Billed bureauerne plejede at have en prisliste
liggende, jeg kan bare ikke finde dem mere,så
kig her og brug det som udgangspunkt. -max-
http://www.polopress.dk/prisliste.html
http://www.pressefotograf.dk/prislisten_timepris.html

Fra : Ingrid

Dato : 21-01-04 13:36

Tak for hjælpen.

Jeg vil som Hans også forslåede, sende dem min Amazon ønskelisten. Så kan de
vælge noget derfra.

Mvh.
Ingrid

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 21-01-04 22:45

Ifølge konkurrence loven må der ikke være en prisliste for freelance
fotografer. Journalistforbundet har dog alligevel lavet en der er
vejledende:
http://www.journalistforbundet.dk/sw2869.asp

Af hensyn til professionelle pressefotografer (og jeg er ikke en af dem)
bør du måske følge disse priser.

-Steen

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-01-04 07:35

"Steen Lund Hansen" <steenlundhansen@INGENSPAMstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:400ef13b$0$27333$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Ifølge konkurrence loven må der ikke være en prisliste for freelance
> fotografer.

Dén påstand må du meget gerne dokumentere.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Olav Noksagt

Dato : 22-01-04 10:52

Jens Bruun skrev:

> "Steen Lund Hansen" <steenlundhansen@INGENSPAMstofanet.dk> skrev

> Dén påstand må du meget gerne dokumentere.

Uden at blande mig yderligere, kan du se påstandens "dokumentation" på
førnævnte link fra Steen - hans fulde citat er netop:

Olav

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-01-04 12:08

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Uden at blande mig yderligere, kan du se påstandens "dokumentation" på
> førnævnte link fra Steen - hans fulde citat er netop:

Det kan godt være, at du opfatter det som en strid om ord, men jeg finder
intet belæg for påstanden om, at prislister ikke er tilladt på det link, I
begge henviser til.

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 22-01-04 19:21

Jens Bruun wrote:

> [...]
>intet belæg for påstanden om, at prislister ikke er tilladt på det link, I

Citatet fra Journalistforbundets hjemmeside er:
"Da det vil være i strid med Konkurrenceloven, er der ikke fastsat
bindende prislister for pressefotografering."
Jeg kan ikke dokumentere det yderligere.

-Steen

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 22-01-04 21:49

> [...]
meddelelse news:400ef13b$0$27333$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Af hensyn til professionelle pressefotografer (og jeg er ikke en af dem)

Og hvorfor egentlig lige det? Skulle der være nogen specielle
samfundsmæssige interesser i at opretholde en stor bestand af professionelle
fotografer?

Jeg har aldrig hørt om professionelle, som tager hensyn til os amatører?

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-04 22:00

"Kim@naturfotografi dot dk" wrote:

> Jeg har aldrig hørt om professionelle, som tager hensyn til os amatører?

Jeg har aldrig hørt om fotografer, som tager hensyn til andre
fotografer, det er en benhård og konkurrencebetonet branche.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen