Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor ofte forekommer døde pixels?
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-01-04 19:41

Hej

Hvor ofte forekommer de og hvor generende er de i virkeligheden?

Er der ikke en der kan smide et par eksempler på nogle 2-3mp billeder i
dk.binaer med defekte pixels.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-01-04 21:58

Karsten Feddersen wrote:

> Hvor ofte forekommer de og hvor generende er de i virkeligheden?

Det skal jeg ikke kunne sige. Mit kamera har ingen døde pixels. Til
gengæld har det 5 levende, hvilket kan være temmelig generende.
Jeg har lagt nogen eksempler på http://ekot.dk/foto/alive/

Mine levende pixels kom på én gang. Jeg erindrer ikke at have
mishandlet kameraet mere end sædvanligt, så jeg ved ikke hvad der
udløste det.
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-01-04 06:57

Hej

Toke Eskildsen wrote:
> Det skal jeg ikke kunne sige. Mit kamera har ingen døde pixels. Til
> gengæld har det 5 levende, hvilket kan være temmelig generende.
> Jeg har lagt nogen eksempler på http://ekot.dk/foto/alive/

De var faktisk mere synlige end jeg regnede med. Jeg har et antal døde
pixels/hot pixels på min LCD skærm (1280x1024), men de er ikke nær så
synlige som dine på billederne.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-01-04 19:56

Karsten Feddersen wrote:

[Snip Levende pixels]

> De var faktisk mere synlige end jeg regnede med. Jeg har et antal
> døde pixels/hot pixels på min LCD skærm (1280x1024), men de er
> ikke nær så synlige som dine på billederne.

Det afhænger også af JPEG kompressionen: En hot pixel er ikke blot én
pixel, når billeder pakkes som JPEG - den kommer til at fylde
adskillige pixels af varierende styrke.

Billederne af terningen, plasticdimsen og guldsmeden er taget med
mellem kvalitet (hvilket dog stadig er omkring 93 på den udbredte skala
fra 0-100), mens billederne af græskarhovedet og fliserne er taget med
højeste kvalitet (hvilket nok er ca. 97 på samme skala).

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-04 23:53

Karsten Feddersen wrote:

> Hvor ofte forekommer de og hvor generende er de i virkeligheden?

Jeg har et Canon G2, som for ca. 6 måneder siden, havde én pixel fejl, ikke
en "død" pixel, men en pixel som var tændt hele tiden (kaldes vist nok for
en "stuck" pixel). Da der dengang, stadig var garanti på kameraet,
indleverede jeg kameraet til Canon. De har noget software som kan maske
sådanne pixel ud, det være sig "dead" pixel, "hot" pixel og "stuck" pixel.
Efter rep. fra Canon, var alt OK.

Men derefter var jeg på efterårsferie i Grækenland, og der viste sig søreme
endnu en lysende (blå) "satan", men den kom og gik. Sådan at forstå, at når
kameraet var varmt viste den lysende pixel sig tydeligt, men når kameraet
var koldt, var pixel'en væk.

Efter at være kommet hjem igen, har jeg lavet nogle forsøg. Ved udendørs
foto, her i vinter, er der ingen problemer, men ved indendørs foto, viser
den lysende pixel sig hvis: Kameraet har være tændt mere end 10min., eller
hvis der er mere end ca. 25 graders varme i rummet.

Jeg har fået forklaret, at der altid er mere eller mindre "læk-strøm" i
sådanne pixel, og at "læk-strømmen" stiger ved stigende temperatur, og jo
flere pixel en CCD har, jo mere sandsynligt er det man får en "hot" /
"stuck" pixel. Altså er risikoen for fejl, større ved et 4mega-pixel kamera,
end ved et 1mega-pixel kamera. Jeg har ligeledes fået forklaret, at den
"perfekte" CCD, hvor der er samme læk-strøm i alle de mange millioner pixel,
aldrig er lavet, og måske heller aldrig bliver lavet.

Indtil videre lever jeg med den lille "satan", da jeg nemt kan fjerne den i
PhotoShop.

MEN, hvis der skulle være en Canon-ansat, blandt læserne, håber og beder jeg
dog til at Canon, en dag, måske er så flinke, at de frigiver det der stykke
software, så man selv kan fjerne de "besværlige" pixel.

Der findes iøvrigt en fin artikel om emnet her:
http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExperiments/html/hot_pixels.html

MvH Jan Sørensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-01-04 07:00

Hej

Jan Sørensen wrote:
> [...]
> sådanne pixel ud, det være sig "dead" pixel, "hot" pixel og "stuck" pixel.

Det er her problemet ligger. Jeg påtænker at købe et kamera i USA pga
normalt lavere priser samt den meget lave dollarkurs. Jeg har sendt en
mail til både Canon og Sony for at høre hvordan og hvorledes med
garantien, men har ikke hørt noget endnu.

> MEN, hvis der skulle være en Canon-ansat, blandt læserne, håber og beder jeg
> dog til at Canon, en dag, måske er så flinke, at de frigiver det der stykke
> software, så man selv kan fjerne de "besværlige" pixel.

*DET* ville være lækkert. Så ville mit valg også øjeblikkeligt falde på
Canon.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : David

Dato : 20-01-04 09:48

> Hvor ofte forekommer de og hvor generende er de i virkeligheden?
Efter sigende er der døde pixels på alle nye digital kameraer men
producenten lægger et filter ind som tager gennemsnittet af de
omkringliggende pixels og tildeler det til den "døde" pixel. På mit eget
kamera (Canon A20) har jeg ikke oplevet at der er synlige døde pixels.

mvh

David