Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Format 4:3 och 3:2
Fra : Danne S

Dato : 18-01-04 17:01

Hej

Vanliga 35mm kameror tar bilder i förhållandet 3:2 vilket då leder
till det naturliga att digitala systemkameror också gör detta. MEN om
man tittar på digitala kompakt kameror så tar de bilder i 4:3
förhållande. Varför denna skillnad ? Vilka format tar de digitala
framkallarna ?

Om man omväxlande tar bilder men en analog/kemisk kamera och en
digital kompaktkamera kommer korten i fotoalbumet inte att vara lika
stora.... Hur gör ni i praktiken ?

Är det en framtid i båda formaten eller kommer något av formaten att
dö ut tror ni ?

Mvh Danne

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 18-01-04 17:23

Jeg tror det er fordi en PC skærm er 4:3 og billerne derfor passer til
skærmen, når jeg skal have fremkaldt mine digi-fotos, beskære jeg dem for
det meste så de passer til 10x15 men der hvor jeg får mine fremkaldt, levere
de også i 10x13 hvis man vil have det..

MVH
Kasper Malmberg

Fra : HCS [4000]

Dato : 18-01-04 17:31

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor denne forskel. Men 4:3 forholdet svarer til
skærmstørrelsen, og 3:2 som sagt til det gamle film format. Jeg kan
personligt selv bedst lide 3:2 formatet, og beskærer selv mine digitale
billeder som ikke har denne størrelse, inden jeg får lavet papirbilleder.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
Coppermine Photo Gallery

Fra : Filip

Dato : 18-01-04 17:32

Brug dette program til at beskære dine billeder med. Det er meget nemt

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Filip

Fra : Danne S

Dato : 18-01-04 19:49

Tack för alla bra svar.

Summerat kan man kanske säga att de som är vana att fotografera vill
ha kvar 3:2 formatet medan 4:3 formatet passar datorfolket bättre.
Labben verkar kunna ta både formaten så jag gissar att båda formaten
kommer att finnas i framtiden också. (16:9 kommer kanske också)

Danne

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-04 08:43

On 2004-01-18, Danne S <NoSpam@FakeEMail.Nowhere> wrote:
> [...]
> Labben verkar kunna ta både formaten så jag gissar att båda formaten
> kommer att finnas i framtiden också. (16:9 kommer kanske också)

Der er nu ved at være mange widescreen computerskærme ude, så
formatet bliver måske snart bredt igen. Du bør se formatet som
noget dynamisk.

Enkelt online fotofremkaldere tager højde for dette, og eksempelvis
www.pixum.com tillader alle forhold mellem 1:1 op til 1:1,7
(så her er ikke helt plads til 16:9, men næsten).

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-01-04 10:58

Danne S wrote:
> [...]
> man tittar på digitala kompakt kameror så tar de bilder i 4:3
> förhållande. Varför denna skillnad ? Vilka format tar de digitala

Mit _gæt_ er at det skyldes, at udviklingen indenfor CCD-sensorer er
sket, til video og overvågningskamera'er. Derfor er de i 4:3 format.

Det er så disse man (i starten) har brugt i digital kamera'er, da det er
billigere at benytte eksisterende komponenter, end at starte produktion
af nye.

> Är det en framtid i båda formaten eller kommer något av formaten att
> dö ut tror ni ?

Personligt tror jeg at det er 4:3 der vinder indpas i digital kamera'er.

http://www.dpreview.com/news/0102/01021301kodakolympus.asp

er bare et eksempel. Men jeg er meget spændt på hvad Nikon vælger i
deres kommende D70.

--
Don't waste space

Fra : jo

Dato : 19-01-04 15:12

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Personligt tror jeg at det er 4:3 der vinder indpas i digital kamera'er.
>
> http://www.dpreview.com/news/0102/01021301kodakolympus.asp
Jeg mener at eos300D chippen er 3:2
jesper

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-01-04 15:29

On Mon, 19 Jan 2004 15:11:57 +0100, "jo" <hammerfest@spamget2net.dk>
wrote:

>Jeg mener at eos300D chippen er 3:2

2048*1360 px. Det kan jeg ikke forkorte længere ned end til 128*85,
men det må være i omegnen af 4*2,7

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-01-04 15:42

Peter Loumann wrote:

> 2048*1360 px. Det kan jeg ikke forkorte længere ned end til 128*85,
> men det må være i omegnen af 4*2,7

Mener du ikke 3072*2048 pxl ?

--
Don't waste space

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-01-04 16:50

On Mon, 19 Jan 2004 14:42:08 +0000 (UTC), Thomas Corell
<nospamplease@corell.dk> wrote:

>Mener du ikke 3072*2048 pxl ?

Jo, det gik helt galt, undskyld! Og ja, det er 3:2.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Lars Månsson

Dato : 19-01-04 15:50

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> 2048*1360 px. Det kan jeg ikke forkorte længere ned end til 128*85,
> men det må være i omegnen af 4*2,7

Ifølge denne her http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page2.asp er
det 3072*2048 og det er 3:2

Hilsen
-Lars-

Fra : Thomas Corell

Dato : 19-01-04 15:43

jo wrote:
> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at eos300D chippen er 3:2

Ja ? Hvad er din pointe ?

--
Don't waste space

Fra : jo

Dato : 20-01-04 19:45

> Ja ? Hvad er din pointe ?
At man altså godt kan lave en chip der er 3:2 diskutionene startede om
hvorfor
de fleste er 4:3 format. Derfor er jeg gået over til digital fordi det
minder mere om analog foto i dette format. Også når man skal have lavet
billeder så skal man ikke croppe, hvis ´man vil have et hurtigt aftryk af
"negativet"
jesper