Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skal man selv forstørre digitalbillede ind~
Fra : Jens Christensen

Dato : 18-01-04 12:52

På baggrund af Toke Eskildsen indlæg i tråden om CanonA60 kontra A70, har
jeg besluttet mig for at starte en ny tråd ang. forstørrelse af
digitalbilleder.

Mit spørgsmål er :
Hvis jeg nu har et billede, som jeg gerne vil have fremkaldt i 20x30 cm, men
selve billedet svarer kun til 10x15 cm i 300dpi. Skal man så bare sende
filen ind og lade dem forstørre, eller selv forstørre med en ordentlig
algoritme i PS ? Hvis de forskellige butikker forstørre med en dårlig
algoritme er det vel bedst selv at gøre det?

Og et tillægsspørgsmål som faktisk er det samme som ovenstående, men
formuleret lidt bedre :) :
Hvis man har et billede der skal printes i 10x15 cm, men filen kun tillader
150dpi, vil man så vinde noget ved at forstørre med en god algoritme i PS ?

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Filip

Dato : 18-01-04 17:30

> [...]
> algoritme i PS ? Hvis de forskellige butikker forstørre med en dårlig
> algoritme er det vel bedst selv at gøre det?

Nej. Så vidt jeg ved er det er bedst at lade butikken gøre det, da de ikke
bruger en algoritme til at forstørre med. De bruger i princippet en overhead
(projektor) som de lægger billedet på, og så holder de alm lysfølsom papir
op foran (i mørkekammret). Det er selvfølgelig en meget god projektor de
bruger til det. Man kan så fremkalde på gammeldags måde ved at lægge det
lysfølsomme billede ned i forskellige væsker osv. Denne proces forstørrer
billedet via optik ved at justere afstanden fra projektor til papiret, og
den digitale verden kan aldrig overgå god gammeldags optik. Hvis du selv
forstørrer dit billede digitalt, skal computeren til at beregne hvad der
skal fyldes ind i billedet for at få de ønskede farver til at dække. Det kan
godt forringe kvaliteten. Så lad du bare butikken om at forstørre.

Hilsen Filip

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-01-04 18:45

Filip wrote:

> Nej. Så vidt jeg ved er det er bedst at lade butikken gøre det, da
> de ikke bruger en algoritme til at forstørre med.

Jeg har fået udskrevet samme billede i 50, 75, 150, 200 og 300 PPI hos
Føtex. Der var _meget_tydelig_ pixelering ved 50 og 75 PPI. Jeg prøvede
også at få udskrevet de samme billeder interpoleret med Lanczos op til
300PPI. 50 og 75 PPI blev selvfølgelig temmelig slørede, men jeg ville
nok foretrække det over pixelering.

> De bruger i princippet en overhead (projektor) som de lægger billedet
> på, og så holder de alm lysfølsom papir op foran (i mørkekammret).
> Det er selvfølgelig en meget god projektor de bruger til det.

Højpræcisionsprojektor vil give pixelering ved de lave PPI. Lavere
kvalitets projektor vil give slørede billeder generelt, også ved høje
PPI. En projektor løser ikke problemet med få data.
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/