/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Brændvidde på EOS-300D
Fra : Mark Holm


Dato : 16-01-04 22:27

Hejsa,

Jeg får snart mit nye EOS-300D, og er begyndt at kigge mig om efter
objektiver. Jeg er ret newbie på det her område, så jeg har lige et
spørgsmål:

Jeg har læst at der pga. sensorens størrelse er en "forlængelsesfaktor
på 1.6 på EOS-300D i forhold til 35 mm film. Hvordan skal det så
forstås?

Tager man et billede ved f.eks. 85 mm, vil brændvidden altså
nogenlunde være omkring 135 mm. Så langt er jeg da med. :)
Men ønsker jeg f.eks. at tage et billede i hvad der svarer til 135 mm
(portrætfoto), skal jeg så have et 85 mm fast objektiv, eller skal jeg
stadig tage det med et 135 mm objektiv?

Er forlængelsesfaktoren blot et tal for billedudsnittet, man reelt får
ud af det, altså at billedet blot bliver "klippet af" i sensoren,
eller bliver dybdeskarpheden også ændret?

Jeg håber I forstår mit spørgsmål. :)

/Mark

 
 
Anders Houmark (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 16-01-04 23:00

Mark Holm wrote:

> Jeg har læst at der pga. sensorens størrelse er en "forlængelsesfaktor
> på 1.6 på EOS-300D i forhold til 35 mm film. Hvordan skal det så
> forstås?

Det skal forstås sådan, at hvis du har et 28-200mm objektiv, så skal du
gange det med 1,6. Det betyder at objektivet vil svare til 44,8-320mm.

>
> Jeg håber I forstår mit spørgsmål. :)

Håber jeg gik det ordentligt besvaret


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk



Kim@naturfotografi d~ (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim@naturfotografi d~


Dato : 16-01-04 22:57

"Mark Holm" <markNO.SPAM@mail-in.dk> skrev i en meddelelse
news:29lg00l3cp05v5pb4pqub6kkfjatvhm2le@4ax.com...
> Hejsa,
> Tager man et billede ved f.eks. 85 mm, vil brændvidden altså
> nogenlunde være omkring 135 mm. Så langt er jeg da med. :)
> Men ønsker jeg f.eks. at tage et billede i hvad der svarer til 135 mm
> (portrætfoto), skal jeg så have et 85 mm fast objektiv, eller skal jeg
> stadig tage det med et 135 mm objektiv?
>
> Er forlængelsesfaktoren blot et tal for billedudsnittet, man reelt får
> ud af det, altså at billedet blot bliver "klippet af" i sensoren,
> eller bliver dybdeskarpheden også ændret?
>
> Jeg håber I forstår mit spørgsmål. :)

Det tror jeg da - og du har forstået det helt korrekt - du skal opfatte
"forlængelsesfaktoren" som en slags crop. En 85mm er stadig en 85mm (i
relation til ex. dybdeskarphed) - du mister "bare" lidt af sider plus top.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk



Povl H. Pedersen (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 16-01-04 23:14

On 2004-01-16, Mark Holm <markNO.SPAM@mail-in.dk> wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg får snart mit nye EOS-300D, og er begyndt at kigge mig om efter
> objektiver. Jeg er ret newbie på det her område, så jeg har lige et
> spørgsmål:
>
> Jeg har læst at der pga. sensorens størrelse er en "forlængelsesfaktor
> på 1.6 på EOS-300D i forhold til 35 mm film. Hvordan skal det så
> forstås?

------------------
| -------------- |
| | | |
| | | |
| | | |
| -------------- |
------------------

Hvis den ydre ramme er 35mm, så er den indre sensoren i 10D / 300D,
og ca. også APS-C formatet. Det betyder at perspektiv, dybdeskarphed
m.m. svarer til det der står på objektivet, men billedet er forstørret
som om din zoom car 1,6x længere.

> Tager man et billede ved f.eks. 85 mm, vil brændvidden altså
> nogenlunde være omkring 135 mm. Så langt er jeg da med. :)

Nej, den passe til de 85mm. kanterne skæres af som hvis du havde
et 135mm.

> Men ønsker jeg f.eks. at tage et billede i hvad der svarer til 135 mm
> (portrætfoto), skal jeg så have et 85 mm fast objektiv, eller skal jeg
> stadig tage det med et 135 mm objektiv?

Her er det mængden du vil have med der svarer til 135mm, så skal du købe
85mm.

> Er forlængelsesfaktoren blot et tal for billedudsnittet, man reelt får
> ud af det, altså at billedet blot bliver "klippet af" i sensoren,
> eller bliver dybdeskarpheden også ændret?

Nej, det er alene en crop-faktor, altså afklipning.


Mark Holm (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Mark Holm


Dato : 16-01-04 23:55

>Nej, det er alene en crop-faktor, altså afklipning.

Tak for svaret - så er det da opklaret.

Noget andet: Hvilket objektiv vil I anbefale til portrætfotografering?

Har fået anbefalet 135 mm pga. den meget lave dybdeskarphed, men af de
priser jeg lige kan finde på Canon's 135 mm linser (ca. 12000), er det
lige i overkanten for pengepungen. :)
(Har I nogle steder I kan anbefale i forhold til pris osv.?)

/Mark

Povl H. Pedersen (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 17-01-04 00:05

On 2004-01-16, Mark Holm <markNO.SPAM@mail-in.dk> wrote:
>>Nej, det er alene en crop-faktor, altså afklipning.
>
> Tak for svaret - så er det da opklaret.
>
> Noget andet: Hvilket objektiv vil I anbefale til portrætfotografering?
>
> Har fået anbefalet 135 mm pga. den meget lave dybdeskarphed, men af de
> priser jeg lige kan finde på Canon's 135 mm linser (ca. 12000), er det
> lige i overkanten for pengepungen. :)
> (Har I nogle steder I kan anbefale i forhold til pris osv.?)

Canon 50mm f/1.8 - Har en dybdeskarphed i f/1.8 på <5 cm
Et zoomobjektiv kan også bruges hvis du har plads :)

Mark Holm (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Mark Holm


Dato : 17-01-04 00:16

>Canon 50mm f/1.8 - Har en dybdeskarphed i f/1.8 på <5 cm

Det må siges at være ganske nydeligt. Prisen er jo ogå helt til at
være med på - godt nok er det uden USM, men det er jo nok til at leve
med - eller også skal jeg vælge EF 50mm f/1.4 i stedet for, men det er
en faktor 3 i pris, så æææhm. :)

Bare ren nysgerrighed: Hvilke f/-værdier spænder den over?

>Et zoomobjektiv kan også bruges hvis du har plads :)

Hvis man ikke vil alt for tæt på dem, man fotograferer, kan man jo
altid vælge en 1200 mm. :)

/Mark

max (17-01-2004)
Kommentar
Fra : max


Dato : 17-01-04 01:04


"Povl H. Pedersen"
> >>Nej, det er alene en crop-faktor, altså afklipning.
> >
> > Tak for svaret - så er det da opklaret.
> >
> > Noget andet: Hvilket objektiv vil I anbefale til portrætfotografering?
> >
> > Har fået anbefalet 135 mm pga. den meget lave dybdeskarphed, men af de
> > priser jeg lige kan finde på Canon's 135 mm linser (ca. 12000), er det
> > lige i overkanten for pengepungen. :)
> > (Har I nogle steder I kan anbefale i forhold til pris osv.?)
>
> Canon 50mm f/1.8 - Har en dybdeskarphed i f/1.8 på <5 cm
> Et zoomobjektiv kan også bruges hvis du har plads :)

Det er noget sludder Povl - hehe - hvor får du de tal fra???
Bortset fra den tanketorsk er anbefalingen om en 50'er god
nok og til den pris 750,- technikdirekt...-max-



Jan F. (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Jan F.


Dato : 17-01-04 09:17

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:QZ_Nb.75078$jf4.4797255@news000.worldonline.dk...
>
> Det er noget sludder Povl - hehe - hvor får du de tal fra???


Hej Max, det er vist dig der sludrer, hvor har du dine tal fra?
Læs venligst her og se Canons egne oplysninger:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_50_18_dof.html


Jan F.



Ukendt (20-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-04 11:21


"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:buaqfo$u9o$1@news.net.uni-c.dk...
> "max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:QZ_Nb.75078$jf4.4797255@news000.worldonline.dk...
> >
> > Det er noget sludder Povl - hehe - hvor får du de tal fra???
>
>
> Hej Max, det er vist dig der sludrer, hvor har du dine tal fra?
> Læs venligst her og se Canons egne oplysninger:
>
> http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_50_18_dof.html
>
>
> Jan F.
>
>
Så læs tabellen - ved 1m bl. 1,8 går dybden fra 0,98 til 1,2 men stiger til
fra 4,47 til 5,67 ved 5m.
Så dybdeskarpheden er under 5 cm fra 1m og ned!



Mvh Jan Petersen



Thomas Corell (20-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Corell


Dato : 20-01-04 11:22

Jan Petersen wrote:
>
> Så læs tabellen - ved 1m bl. 1,8 går dybden fra 0,98 til 1,2 men stiger til
> fra 4,47 til 5,67 ved 5m.
> Så dybdeskarpheden er under 5 cm fra 1m og ned!

1,2m - 0,98m = 22cm

--
Don't waste space

KNL DtP (17-01-2004)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 17-01-04 00:15

"Mark Holm" <markNO.SPAM@mail-in.dk> skrev i en meddelelse
news:ujqg0055fads0fufkndnjga08b3v3fof99@4ax.com...

> Noget andet: Hvilket objektiv vil I anbefale til portrætfotografering?

Jeg har set, at mange bruger den lysstærke og billige Canon EF 50 mm f/1,8. Den
koster vist omkring 1000 kr. og tegner utroligt skarpt allerede ved f/2,8. På et
EOS 10D eller 300D giver crop-effekten et billedudsnit svarende til cirka 80 mm.

Her er et par eksempler:

http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=6&id=7391&photopage=1

http://www.foto-basen.dk/?page=16&author=343&id=3185&photopage=1

Bemærk den smalle dybdeskarphed på det sidste billede, men stadig med et normalt
perspektiv (i modsætning til den sammenpresning en 200 mm tele ville have
gjort).

MVH

Kristian (som selv har en 50 mm f/1,8 på ønskelisten...)
www.knl-dtp.dk



Hans Kruse (18-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 18-01-04 17:09

Cropfaktoren betyder netop det, som navnet indikerer. Man kunne måske kalde
det en beskæringsfaktor på dansk. Det er en beskæring af billedet, der sker
og billedudsnittet man så får svarer til det billedudsnit man ville få med
en full frame sensor med en brændvidde, der er 1,6 gange større.
Dybdeskarphed er den samme, da det er en egenskab ved linsen (samt
blændeværdi naturligvis). Så en 50mm linse monteret på 300D har en 50mm
linses dybdeskarphed og et billedudsnit, der svarer til 80mm på et 35mm
filmkamera (f.eks. SLR) og altså IKKE en dybdeskarphed, der svarer til en
80mm linse.
Mvh, Hans

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
news:slrnc0golm.78l.nospam@via-epia.home.terminal.dk...
> On 2004-01-16, Mark Holm <markNO.SPAM@mail-in.dk> wrote:
> > Hejsa,
> >
> > Jeg får snart mit nye EOS-300D, og er begyndt at kigge mig om efter
> > objektiver. Jeg er ret newbie på det her område, så jeg har lige et
> > spørgsmål:
> >
> > Jeg har læst at der pga. sensorens størrelse er en "forlængelsesfaktor
> > på 1.6 på EOS-300D i forhold til 35 mm film. Hvordan skal det så
> > forstås?
>
> ------------------
> | -------------- |
> | | | |
> | | | |
> | | | |
> | -------------- |
> ------------------
>
> Hvis den ydre ramme er 35mm, så er den indre sensoren i 10D / 300D,
> og ca. også APS-C formatet. Det betyder at perspektiv, dybdeskarphed
> m.m. svarer til det der står på objektivet, men billedet er forstørret
> som om din zoom car 1,6x længere.
>
> > Tager man et billede ved f.eks. 85 mm, vil brændvidden altså
> > nogenlunde være omkring 135 mm. Så langt er jeg da med. :)
>
> Nej, den passe til de 85mm. kanterne skæres af som hvis du havde
> et 135mm.
>
> > Men ønsker jeg f.eks. at tage et billede i hvad der svarer til 135 mm
> > (portrætfoto), skal jeg så have et 85 mm fast objektiv, eller skal jeg
> > stadig tage det med et 135 mm objektiv?
>
> Her er det mængden du vil have med der svarer til 135mm, så skal du købe
> 85mm.
>
> > Er forlængelsesfaktoren blot et tal for billedudsnittet, man reelt får
> > ud af det, altså at billedet blot bliver "klippet af" i sensoren,
> > eller bliver dybdeskarpheden også ændret?
>
> Nej, det er alene en crop-faktor, altså afklipning.
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste