Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D300 zoomobjektiv
Fra : Bent F.

Dato : 16-01-04 18:13

Hej alle

Jeg er på jagt efter et zoomobjektiv til mit nye D300, måske 28-135 mm eller
lige der omkring, men hvad skal man vælge ? org. canon eller et billigere
sigma/tamron, (prisen betyder mest for min kone)

mvh
Bent

Fra : HCS [4000]

Dato : 16-01-04 19:11

Der har været en del vrøvl med fremmede mærker på 300D, så jeg tror det vil
være fornuftigt at holde sig til Canon.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
Coppermine Photo Gallery

----

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-04 21:07

On 2004-01-16, HCS [4000] <hcstune-no-spam@yahoo.dk> wrote:
> Der har været en del vrøvl med fremmede mærker på 300D, så jeg tror det vil
> være fornuftigt at holde sig til Canon.

Jeg har et Tamron 28-288mm XR til salg i markedsgruppen.
Det fungerer perfekt med 300D (nu er det også en relativt ny model).

Fra : rosenauer.dk

Dato : 16-01-04 19:37

> [...]
> lige der omkring, men hvad skal man vælge ? org. canon eller et billigere
> sigma/tamron, (prisen betyder mest for min kone)

Jeg havde også bøvl med et Sigma.. Jeg kan dog kun anbefale et Canon
28-135mm USM IS - fantastisk objektiv. Check http://rosenauer.dk for
samples.

Derudover har jeg et Canon 75-300mm der absolut også virker godt sammen med
300D, men det er ikke altid lige skarpt over 200mm.. :')

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Bent F.

Dato : 16-01-04 20:29

"rosenauer.dk" <martin@REMOVETHISrosenauer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> 300D, men det er ikke altid lige skarpt over 200mm.. :')

28-135mm USM IS tilføjelsen IS hvad betyder den, jeg har set på et andet
Canon objektiv med samme brændevidde det er væsenligt billigere, men det
duer måske ikke til 300D ?

Bent

Fra : HCS [4000]

Dato : 16-01-04 20:36

Det betyder med iflg. Canon´s hjemmeside:
Standardzoomobjektiv med billedstabilisator og højt zoomforhold. Med
billedstabilisator-funktionen aktiveret, kan du få skarpe og naturligt
udseende billeder i svag belysning uden brug af flash eller stativ. Det er
praktisk til fotografering, hvor det er forbudt at bruge flash. Den
ultrasoniske ringmotor giver hurtig og lydløs autofokus og altid mulighed
for manuel fokusering.
--

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk

----

Fra : rosenauer.dk

Dato : 16-01-04 20:34

> 28-135mm USM IS tilføjelsen IS hvad betyder den, jeg har set på et
andet
> Canon objektiv med samme brændevidde det er væsenligt billigere, men det
> duer måske ikke til 300D ?

IS står for Image Stabilizer - og er i folkemunde så du kan 'spare at bruge
stativ'.. men om det holder i praksis ved jeg ikke - jeg har ikke prøvet
ikke-IS-udgaven. Normalt er IS objektivet dog en del dyrere, men jeg
vurderede at det var givet godt ud =)

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-01-04 23:27

Jo alle EF objektiver kan benyttes til 300D.
Mvh, Hans

Fra : torben ager

Dato : 19-01-04 17:05

hej

er der nogen af jer der kender til en side(r) med disse objektiver, men der
må gerne være en pris også??
dem jeg har fundet er desværre uden pris....
Hvor meget hjælper IS ( det der stabilisator)???

venlig hilsen(spørgen)

torben ager

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-04 00:31

On 2004-01-19, torben ager <ager123@os.dk> wrote:
> hej
>
> er der nogen af jer der kender til en side(r) med disse objektiver, men der
> må gerne være en pris også??
> dem jeg har fundet er desværre uden pris....

www.photoshop.dk havde engang danske priser på stort set alle
Canon objektiver. Nu har de bare nogle få i deres database
(nyt website).

Ellers kan du lede i Tyskland, www.technikdirect.de

Generelt er kit objektivet et godt objektiv man ikke
skal sige nej til. Vidvinkler er dyre.

Derefter går folk i forskellig retning. En del køber et
allround objektiv som 28-200mm eller 28-300mm så de slipper
for at skifte, men alligevel får mere zoom.

Andre køber eksempelvis 75-300 eller tilsvarende
(70-200mm L f/4.0 styrer for vildt, men koster ligeså)
for at få noget i den høje ende. Jeg har købt 28-135mm IS
for at få et godt all-round objektiv med billedstabilisator,
og er bevidst om, at jeg skal have mit 75-300mm med hvis jeg
tage dyrebilleder, men det kræver næsten stativ.

Generelt vil du have objektiver med stor blænde, dvs
lave f-værdier. Et f/2.8 objektiv kan belyse billedet med
den halve lukketid af et f/4.0 eksempelvis.

> Hvor meget hjælper IS ( det der stabilisator)???

Har lige fået mit 28-135mm IS USM her i aften. Det hælper.
Med fuldt zoom = 135 mm (svarende til 216mm i den 35mm verden,
og dermed noget der typisk vil kræve 1/200s lukketid) kan jeg
lave gode billeder konsekvent med 1/6s lukketid, og få enkelte
gode med 1/4s eller en 1/3s. Så det tillader meget lange lukketider.

Hvis du tager billeder af bevægelige ting, så skal du stadig
have en hurtig lukketid.

Dette billede (taget med en 28-200m Tamron XR (til salg)) viser
at selv 1/400 s ikke altid er nok til at fange dyr.
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=57195