Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
raw og photoshop
Fra : Patrick

Dato : 16-01-04 02:00

Når jeg har taget et billede i raw-format på mit Canon G2 og åbner det i
Photoshop 8 (cs), fremkommer en menu hvor jeg kan indstille fotoets
temperatur, tint, exposure, contrast, saturation mv; det er jeg med på!
Men jeg kan også instille Space: (Adobe RGB (1998)), depth: (8
Bits/chsnnrl), size (2272 by 1704) og resolution (240 pixels/inch) (i () er
default).
Hvad skal disse indstilles på? den eneste forskel jeg kan se på kvaliteten,
er når jeg ændrer size til noget større (fx 4096 by 3072), det giver et
flottere billede når jeg zoomer ind.
og hvilke indstillinger er reelle i forhold til mit 4 mp kamera?

Fra : KNL DtP

Dato : 16-01-04 14:12

"Patrick" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Men jeg kan også instille Space: (Adobe RGB (1998)

Med Space menes farverum. Adobe RGB 1998 og sRGB er de mest anvendte, hvor
førstnævnte er meget stort (kan indeholde flere skrappe nuancer). Sidstnævnte
(som er noget mere mindre) bruges som standart, og er den f.eks. Internet
Explorer benytter. For at kunne se et billede i Adobe RGB 1998-farverum korrekt,
skal det hentes ind i f.eks. Photoshop.

Jeg anvender selv Adobe RGB 1998 som standart-farverum for mine fremkaldte
RAW-filer. Når de skal bruges på en hjemmeside, så laver jeg dem om til sRGB i
Photoshop.

> depth: (8 Bits/chsnnrl)

Farvedydben er på 8-bit pr. RGB kanal = 24-bit = 16,7 millioner farver. Denne
kan ændres til 16-bit pr. kanal, men når du har tilrettet billedet, jeg vil mene
at 8-bit er ganske fint.

> size (2272 by 1704) og resolution (240 pixels/inch)

Dette er opløsningen. Hvis du hæver denne, foretager Photoshop en interpolering
og skaber derved et større billede, som ikke indeholder flere detaljer med bare
fylder mere. Lad du den blot stå på kameraets rigtigt opløsning.

Hvis du vil vide mere om RAW, så er her lidt læsning:

http://www.fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk