Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af dias
Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-01-04 02:20

Hej NG

Jeg har en del dias i 24 x 36 og 6 x 6 jeg godt kune tænke mig at få scannet
i god kvalitet.

Mit spørgsmål er nu om skal jeg købe en flatbed-scanner (med diaslåg) eller
få lagt dem på Kodak Photo CD hos fotohandleren (hvis det format overhovedet
bliver brugt mere)?

De "rigtige" negativ/diascannere kan som regel kun tage 24 x 36 format og er
desuden ret dyre, så derfor tænker jeg på Canons 8000F scanner, der har fået
god kritik.

Hvad mener i?

Mvh. Stig

---

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 15-01-04 06:46

On Thu, 15 Jan 2004 02:20:00 +0100, "Stig Holmberg"
<noone@nowhwere.com> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg har en del dias i 24 x 36 og 6 x 6 jeg godt kune tænke mig at få scannet
>i god kvalitet.

Samlet pris 40 kr (mange penge men...)

Løsningen har jeg bragt før,
men den bliver vel ikke ringere af det!

Denne løsning er næsten for nem:

Diaprojektor og digitalkamera

Vis billedet på et stykke godt, supergodt pap (schoelhammar
fås i tegnebutikker format ca A2) i det dunkelt lokale

Fotografer det billed der fremkommer

Ved negativer kan de fleste programmer lave det om til positiv
hvis det ønskes

Det bliver pænt, rigtigt pænt, faktisk lige så godt
som hvis du havde taget det med digitalkameraet

Samlet pris ca 40 kr excl digital kamera og projektor
Lars

Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-01-04 09:05

complex@pc.dk wrote

> [...]
> som hvis du havde taget det med digitalkameraet
>
> Samlet pris ca 40 kr excl digital kamera og projektor

Det var en spøjs løsning (vi lever jo ikke for ingenting i Storm P´s land),
men bare det virker.

Jeg har dog 2 indvendinger, dels at jeg også har dias i 6 x 6 og kun en 24 x
36 projektor, og dels at jeg så ender med et jpg-billede med begrænset
opløsning, ville helst have et tiff eller photoshop fra starten og høj nok
opløsning til jeg kan printe i A4 i 300 dpi.

Jeg har også set en på nettet der monterede sit digi-kamera på et
forstørrelsesapparat, det var også en mulighed.

Mvh. Stig

---

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-01-04 10:11

On Thu, 15 Jan 2004 06:45:57 +0100, complexFJERNES@pc.dk wrote:

klip>
> [...]
>hvis det ønskes
>
>Det bliver pænt, rigtigt pænt, faktisk lige så godt
>som hvis du havde taget det med digitalkameraet

Jeg har prøvet den løsning, det syntes jeg ikke var godt, jeg
tror mere på en lyskasse, og så affotografere, så jeg har lige
haft bud til "Lensmate" efter close-up linser. Sæt med tre 48 $
288 kr incl. fragt.
mvh Ebbe

Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-01-04 12:06

Ebbe Hansen wrote

> [...]
> tror mere på en lyskasse, og så affotografere, så jeg har lige
> haft bud til "Lensmate" efter close-up linser. Sæt med tre 48 $

Teoretisk set er lyskassen en bedre løsning, da den jo bygger på
lys-transmission, som jo er idéen med dias, mens at affotografere et
projiceret billede på et stykke pap jo bygger på lys-reflektion, og det
giver et langt lavere kontrastomfang.

Mvh. Stig

---

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-01-04 12:15

On Thu, 15 Jan 2004 12:06:04 +0100, "Stig Holmberg"
<noone@nowhwere.com> wrote:
klip
> [...]
>lys-transmission, som jo er idéen med dias, mens at affotografere et
>projiceret billede på et stykke pap jo bygger på lys-reflektion, og det

Der var et indlæg for et stykke tid siden, hvor en havde
affotograferet et Dias af sin hund, det så vældig godt ud, men
jeg har jo kun set det på min middelmådige skærm. Opstillingen
var simpel med en kasse med lys i, en matplade og dias direkte
ovenpå, men jeg tror det må være med nærlinse, ellers bliver
billedfeltet ikke fyldt ud.
mvh Ebbe

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 16-01-04 19:50

<complexFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis det ønskes
> Det bliver pænt, rigtigt pænt, faktisk lige så godt
> som hvis du havde taget det med digitalkameraet

Det fortæller nu en del om kvaliteten af digitalkameraer :))

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Carsten Kolind

Dato : 15-01-04 09:15

Hej Stig

Selv den billigste fotoscanner vil give dig et væsentlig bedre resultat end
en flatbed scanner kan gøre.

Jeg ville evt. købe en brugt eller billig ny, og så sælge den når jeg var
færdig med at scanne mine billeder.

Hilsen Carsten

Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-01-04 12:02

Carsten Kolind wrote

> [...]
> en flatbed scanner kan gøre.
>
> Jeg ville evt. købe en brugt eller billig ny, og så sælge den når jeg var

Ja, det var en mulighed, synes bare de er for dyre. Og jeg har også en del 6
x 6 dias og negativer der skal scannes og så bliver det endnu mere
bekosteligt.

Det er derfor jeg tænker i flatbed baner, de kan jo tage begge formater.

Mvh. Stig

---

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 13:12

Stig Holmberg wrote:

> Ja, det var en mulighed, synes bare de er for dyre. Og jeg har
> også en del 6 x 6 dias og negativer der skal scannes og så bliver
> det endnu mere bekosteligt.

Gode scannere som kan ta' 6 x 6 dias/neg. og lave en ordenlig
kvalitet er uforskammet dyre, de aller billigste af slagsen
koster 15 - 20.000 kr., og de rigtig gode koster fra 50.000 kr.
og opefter...!

I mange grafiske produktioner står der proff. scannere som al-
lerede nu er overflødige, da næsten alle billeder kommer som
digitale fotos, og derfor har jeg en idé om, at der i de kom-
mende år vil komme en hel del brugte proff. scannere ud på brugt-
markedet, og de vil prismæssigt blive attraktive, da der ikke
vil være ret mange kunder til dem.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-01-04 13:56

Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote

> [...]
> mende år vil komme en hel del brugte proff. scannere ud på brugt-
> markedet, og de vil prismæssigt blive attraktive, da der ikke

Ja, det kan man da håbe på at man kan få sådanne scannere til spotpris.

Har du erfaringer med Kodak Photo-cd?

Har hørt det skulle være ok kvalitet, selv om de ikke farvekorrigerer kan
man jo bare selv gøre det efterfølgende.

Mvh. Stig

---

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 12:55

> De "rigtige" negativ/diasscannere kan som regel kun tage 24 x 36 format og
er
> desuden ret dyre, så derfor tænker jeg på Canons 8000F scanner, der har
fået
> god kritik.

Jeg har både fået scannet på en professionel diasscanner og en Canon 8000F.
Vi har lavet et par sammenligningsscans engang og jeg skal nok se om jeg kan
finde dem i weekenden. Der er meget lille forskel i kvaliteten og slet ikke
noget som menig mand vil tænke over. Jeg har lagt et billede scannet ved 600
dpi på en Canon 8000F på http://www.gers.dk/1.jpg så du kan se at den ikke
er helt galt på den ) Bemærk at de fleste browsere har det med at skalere
billedet ned!!!!!!!

Den er dog lidt langsom og larmer, men alligevel nåede jeg at scanne 700
dias i julen hvor jeg havde lånt den.

Mvh

Simon Foldager

--
..oooO Cand. polyt. Simon Foldager Larsen
( ) www.foldager-larsen.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 13:19

Simon Foldager wrote:

> Jeg har lagt et billede scannet ved 600 dpi på en Canon 8000F
> på http://www.gers.dk/1.jpg så du kan se at den ikke er helt
> galt på den )

Det er udbrændt i højlysene og det blokker i skyggen...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-01-04 13:53

Niels Ebbesen wrote:

> Det er udbrændt i højlysene og det blokker i skyggen...!

Men når man kun ser en resultatet af scan'ingen, kan man jo ikke afgøre
om originalen har samme fejl.

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 14:14

Thomas Corell wrote:

> Men når man kun ser en resultatet af scan'ingen, kan man jo ikke afgøre
> om originalen har samme fejl.

Tja det er nu ikke helt korrekt, for hvis originalbilledet er
overbelyst så vil det næppe være blokket i skyggen, og hvis det
er underbelyst, så vil der ikke være udbrændt i højlyset.

Og så har jeg gennem årene set så mange halvdårlige scanninger,
at jeg efterhånden har lært at spotte de skavanker, som netop
skyldes de billige scanners ringe dynamiske omfang.

Det er netop i højlyset og skyggen, at de billige scannere med
dårlige tekniske data klarer sig dårligt, og da mange billige
computerskærme har samme skavank, så opdager folk slet ikke det
problem...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-01-04 14:03

Simon Foldager wrote:

> [...]
skalere
> billedet ned!!!!!!!
>
> Den er dog lidt langsom og larmer, men alligevel nåede jeg at scanne 700

Jeg vil meget gerne se dine scanninger, og sammenligne.

Synes det billede du har lagt op er lidt svært at bruge til at vurdere med,
det ville være bedre med et skarpt portræt eller lignende med almindeligt
kontrastomfang, eller andet hvor det meste er i focus.

Har 8000F´en iøvrigt dukument-holder til 6 x 6?

Mvh. Stig

---

Fra : Lars

Dato : 15-01-04 13:57

> [...]
er
> desuden ret dyre, så derfor tænker jeg på Canons 8000F scanner, der har

Jeg stod i nøjagtig samme situation som di i foråret 2003.
De dedikerede diasscannere der findes som også kan tage andre formater end
135 film er vanvitig dyre.
Jeg har prøvet trixene med en diasprojektor og et digicam i god kvali og har
sågar også købt en god lyskasse og dermed forsøgt at lave en Storm P.-agtig
reprostand.

Ingen af ovennævnte løsninger er anbefalelsesværdige. Der er _alt_ for meget
efterbearbejdning af farver og en alt for ringe kontrast i startproduktet.

Jeg endte med at købe en Epson Perfection 2400 Photo Scanner.
Dertil købte jeg ekstraudstyret Epson film adapter. Den sidste gjorde mig i
stand til at scanne helt op i 4'' x 5''

I brugerfladen kan jeg se at den går helt op til 12800 dpi.
I de tekniske spec. :
klip <
Effective pixels: 20,400 x 28,080 pixels at 2400 dpi, 100%
Scanning resolution: 2400 dpi (main scan); 4800 dpi with Micro Step (sub
scan)
Output resolution: 50 to 12,800 dpi
(50 to 6,400 dpi in 1 dpi increments, 12,800 dpi performed with zoom
function)
>klip

Jeg har sammelignet 135 film resultater med prof. scannere og medmindre du
har specifikke prof formål kan menigmand sagtens leve med flatbed løsningen
for der skal grundig analyse til at afsløre forskelle.

Andre producenter end Epson kan sikkert tilbyde tilsvarende løsninger i dag.
Epson var bare de eneste da jeg startede min research for at finde løsningen
på mit behov.
Men når du undersøger om andre producenter (Canon f.eks.) kan tilbyde
tilsvarende, så vær meget opmærksom på negativformatet fordi mange sælgere
aner ikke hvad 120 film (4,5 x 6 & 6 x 6 & 6 x 9) eller 4'' x 5'' eller for
så vidt glaspladebilleder er.

Min løsning endte på slutpris 2750,-
Jeg kunne have valgt andre og dyrer Epson modeller men jeg tror ikke på at
man vinder noget ved at gå højere i opløsning hvis man ikke er pro.

Lars

Fra : Lars

Dato : 15-01-04 14:10

Jeg må hellere for en ordens skyld lige nævne at 6 x 9 format er 220 film.

Og så vil jeg lige tilføje en kommentar om Kodak Photo CD.
Jeg er i besiddelse af to CD maskiner som er i stand til at afspille dette
format.
Den første købte jeg i slutningen af '80erne.

Det er et format hvor det er umuligt at få fat (end ikke piratversioner) i
den software der skal til for at fremstille billedfilerne (PCD format).
De er scannet ind fra negativerne i 24 bit med opløsning 3072X2048. Det
overstiger en scanning på min Epson flatbed scanner. Desuden er det dyrt at
få lavet PCD filer og du vil sikkert også få svært ved at finde en
forhandler der kan.
24 bit svarer til 8 bit pr. farve.
Der gør Epson scanneren det i 16 bit pr. farve.

Så konklusionen er at Flatbed løsningen langt overgår Kodak PCD i kvalitet.

Lars

Fra : Lars

Dato : 15-01-04 14:13

Jeg undskylder min total kiksede citatteknik i denne tråd. Det var ren og
skær glemsomhed.

Lars

Fra : BSJ

Dato : 15-01-04 14:19

> Jeg må hellere for en ordens skyld lige nævne at 6 x 9 format er 220 film.

Ser man deet - du mener altså ikke man kan optage 6/9 på 120?

Mvh
Bjarne

Fra : Lars

Dato : 15-01-04 14:22

"BSJ" <bjarne.sigDETTESKALFJERNES@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ser man deet - du mener altså ikke man kan optage 6/9 på 120?
>
> Mvh
> Bjarne

Jo, men for ikke at løbe tør for filmrulle var det typisk at benytte 220.

Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 14:47

Lars wrote:

> [...]
> stand til at scanne helt op i 4'' x 5''
>
> I brugerfladen kan jeg se at den går helt op til 12800 dpi.

Jeg synes du forplumrer debatten, den pågældne Epson scanner har
kun gode data når det gælder opløsningen og farvedybden (bit pr.
farve), dens dynamiske range er katastrofal dårlig.

Og en scanners dynamiske range er faktisk det vigtigste, opløs-
ningen og farvedybden er noget der kommer i anden række.

Det har faktisk ikke så stor betydning, om man kan scanne et
24x36 mm dias op i 6 eller 12 megapixel, og om der scannes i 8
eller 16 bit pr. farve, det er derimod meget væssentligt, at
scanneren har en dynamisk range, så den kan gengive tegningen
i højlyset og skyggen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars

Dato : 15-01-04 15:26

> Jeg synes du forplumrer debatten, den pågældne Epson scanner har
> kun gode data når det gælder opløsningen og farvedybden (bit pr.
> farve), dens dynamiske range er katastrofal dårlig.

Det er ikke en forplumring af debatten.

Jeg mener at kunne se at kvaliteten af scanninger foretaget på denne flatbed
scanner er sublime både sammenlignet med laboratoriefremstillede posters og
20 x 30 og sammenlignet med PCD format og sammenlignet med negativer/dias
scannet ind på en pro diasscanner på et forlag/trykkeri.

> [...]
> eller 16 bit pr. farve, det er derimod meget væssentligt, at
> scanneren har en dynamisk range, så den kan gengive tegningen

Det er så din holdning.

Du vil sikkert også købe et stereoanlæg udeluykkende på data i stedet for at
lytte til musikken.

Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 16:05

Lars wrote:

> Det er så din holdning.
>
> Du vil sikkert også købe et stereoanlæg udeluykkende på data i stedet for at
> lytte til musikken.

Ja det er min holdning, og jeg har set scanninger lavet med en
Epson Perfection 2400 Photo Scanner, og de svarede sådanset meget
godt til de forventninger som de tekniske data med et D-max på
3,3 lagde op til...!

Men som det er konstateret i en anden tråd, folk har forskellige
mål for kvalitet, så jeg vil ikke anfægte, at du er godt tilfreds
med din scanner, du må dog ikke forvente, at alle andre skal ha'
de samme kriterier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars

Dato : 15-01-04 16:25

> [...]
> mål for kvalitet, så jeg vil ikke anfægte, at du er godt tilfreds
> med din scanner, du må dog ikke forvente, at alle andre skal ha'

Hvis nogle er interesserede i at se eksempler på kvaliteten af negativ/dias
scanninger med Epson 2400, vil jeg med glæde sende et billede eller flere
via e-mail. Stig Holmberg, som startede tråden, er desværre repræsenteret
med anonym e-mail adresse. Han ville ellers være den mest nærliggende at
tilbyde dette.

Lars

Fra : Stig Holmberg

Dato : 16-01-04 02:16

Lars wrote

> [...]
> med anonym e-mail adresse. Han ville ellers være den mest nærliggende at

stig-holmberg@tdcadsl.dk

Du er velkommen til at sende mig nogle scanninger, er nysgerrig for at se
kvaliteten, primært af dias, -der kan kun være 10 mb i min indbakke af
gangen

Du kan evt. poste i dk.binaer i stedet for, så kan alle se dem.

Mvh. Stig

---

Fra : Stig Holmberg

Dato : 16-01-04 02:10

Niels Ebbesen wrote:

in message news:4006ABE5.86899607@niels-ebbesen.net...
> [...]
> mål for kvalitet, så jeg vil ikke anfægte, at du er godt tilfreds
> med din scanner, du må dog ikke forvente, at alle andre skal ha'

Hvor høj skal D-max være før det er tilstrækkeligt?

Imacon´s topmodel har hele 4,8

Mvh. Stig

---