Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diasscanner....Aldi
Fra : Allig8or

Dato : 14-01-04 22:29

For dem som måtte have interesse i dette,fra på Onsdag den 21/01 har Aldi en
diasscanner til 2000.kr.....
Se mere her: http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-01-04 23:12

Allig8or wrote:

> For dem som måtte have interesse i dette,fra på Onsdag den 21/01 har Aldi en
> diasscanner til 2000.kr.....
> Se mere her: http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm

Med et D-max på 3,4 er den kun egnet til farvenegativer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-01-04 11:03

On Wed, 14 Jan 2004 23:12:27 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Med et D-max på 3,4 er den kun egnet til farvenegativer...

Hvordan finder man ud af hvad D-max er. Jeg var inde på Canons
side der står intet i specifikationerne (3200f -8000f)
eller har jeg fået endnu dårligere syn
mvh Ebbe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 11:32

Ebbe Hansen wrote:

> Hvordan finder man ud af hvad D-max er. Jeg var inde på Canons
> side der står intet i specifikationerne (3200f -8000f)
> eller har jeg fået endnu dårligere syn

Det er meget normalt, at D-max./ det dynamiske omfang ikke op-
lyses på billige scannere, det skyldes, at det som regel er så
dårligt, at det ikke er værd at skrive om.

D står for density, som er et mål for sværtningen i et neg/dia,
og den maximale sværtning i et godt veleksponeret dia kan godt
ligge helt oppe på 4,5 density.

En dias-scanner med et D-max på kun 3,4 vil kun kunne gengive
de dele af billedet som ikke er mørkere end 3,4, alt hvad der
er mørkere end det vil blive registreret som sort.

De billige scannere klarer bedre at scanne negativer, for det
første så har negativer ikke en lige så høj sværtning som dias,
og ved negativer er det tegningen i højlyset det går ud over,
og i praksis ses det knap så tydeligt på de færdige scanninger.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-01-04 12:03

On Thu, 15 Jan 2004 11:32:20 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:
klip>
>Det er meget normalt, at D-max./ det dynamiske omfang ikke op-
>lyses på billige scannere, det skyldes, at det som regel er så
>dårligt, at det ikke er værd at skrive om.

Tak for svar, jeg beholder muldvarpeskindet i lommen, indtil det
er blevet lidt tykkere
mvh Ebbe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 12:42

Ebbe Hansen wrote:

> Tak for svar, jeg beholder muldvarpeskindet i lommen, indtil det
> er blevet lidt tykkere

Hvis man vil digitalisere en masse analoge billeder, så er den
største indsats den arbejdstid der går med projektet, for hvis
det skal gøres nogenlunde ordenligt, så kan man kun lave nogle
få billeder i timen.

Derfor vil det være en dumhed, hvis man først bruger penge på
en ringe scanner, og dernæst en masse tid på at lave nogle scan-
ninger som slet ikke er optimale.

Hvis man ikke har ret mange dias/neg. så kan det ikke svare at
man selv scanner dem, det vil være billigere at lade fotohand-
leren gøre det, hans scanner laver en god kvalitet, så den tid
man bagefter bruger på at retuchere billederne for støv o.s.v.
er givet godt ud.

Og hvis man har mange dias/neg. så kan det bedst svare sig, at
man køber en god scanner, det kan evt. være en brugt, som kan
scanne i en optimal kvalitet, og når man har scannet alle ens
dias/neg., så kan en god scanner relativt nemt sælges, de gode
scannere holder også nogle høje brugtpriser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-01-04 12:57

On Thu, 15 Jan 2004 12:42:01 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

klip
> [...]
>dias/neg., så kan en god scanner relativt nemt sælges, de gode
>scannere holder også nogle høje brugtpriser.

Jeg tror jeg må give dig ret (irriterende) jeg har kun 750, men
har været igennem dem 3 gange + gu ve hvor mange VCD jeg har
brændt, og familien flokkes ikke om mig, når jeg sætter mig foran
TV'et, det er godt at timelønnen er lav som pensionist.
Hold fanen højt, så går det stadig fremad
mvh Ebbe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 13:31

Ebbe Hansen wrote:

> Hold fanen højt, så går det stadig fremad

Du skal se sådan på det, at hvis du f.eks. køber en god brugt
Nikon dias-scanner til eks. 6.000 kr. og du i løbet af et halvt
år scanner alle dine dias/neg. og sælger scanneren igen for
5.000 kr., så har hvert billede kostet dig en krone at scanne,
hvis du har scannet ca. 1.000 billeder. Og det vil jo være bil-
ligere end med noname scanneren fra Aldi, som sikkert vil være
vanskelig at sælge bagefter.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 15-01-04 12:53

> [...]
> største indsats den arbejdstid der går med projektet, for hvis
> det skal gøres nogenlunde ordenligt, så kan man kun lave nogle

Fuldstændig rigtigt. Jeg er igang med et projekt, som hedder at scanne alle
mine negativer og postitiver ind, og det er noget der tager tid. Skal
kvaliteten være i orden, og det skal den, så er det en meget langsommelig
proces. Slid men vid, Ting Ta'r Tid.

> Derfor vil det være en dumhed, hvis man først bruger penge på
> en ringe scanner, og dernæst en masse tid på at lave nogle scan-
> ninger som slet ikke er optimale.

Helt sikkert. Har man så mange negativer, at det vil blive alt for dyrt, at
få dem scannet ved f.eks. en fotohandler, skal man invistere i en scanner.
Men, køb dem for guds skyld ikke for billigt. Det kommer til at svi' til
egen røv bagefter. Undskyld udtrykket.

Med venlig hilsen

Thomas A. Jørgensen
www.freelance-foto.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 13:52

"Thomas A. Jørgensen" wrote:

> [...]
> mine negativer og postitiver ind, og det er noget der tager tid. Skal
> kvaliteten være i orden, og det skal den, så er det en meget langsommelig

Jeg har også 30 års produktion af dias/neg. som jeg gerne vil
ha' scannet ind, men de fleste af billederne er mellemformat
og der er også en sjat storformat, så jeg kan desværre ikke
nøjes med en god 24x36 scanner...

Jeg har dog konstateret, at jeg med mit digicam kan lave af-
fotograferinger af mine mellemformat og storformat dias, som
er meget bedre end det resultat, der kan opnås med en halvgod
scanner.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-01-04 00:11

Allig8or (no@no.no) skrev følgende:
> For dem som måtte have interesse i dette,fra på Onsdag den 21/01 har
> Aldi en diasscanner til 2000.kr.....
> Se mere her: http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm

De solgte en magen til (el. lign.) sidste år. Den stod så længe i den lokale
butik, at de solgte dem for 800 kr. til sidst. Jeg glemte bare at gøre
opmærksom på det her i gruppen. Er der interessede hvis de kommer ned i det
prisleje igen? Butikken ligger i Nakskov.

- Martin

Fra : Anders F

Dato : 15-01-04 00:33

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

> [...]
det
> prisleje igen? Butikken ligger i Nakskov.

Se så er vi ved at være nede i et prisleje hvor jeg tør prøve...
De 2K lyder billigt - men ikke uden at man kender kvaliteten

Mvh.
Anders

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-01-04 01:18

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> skrev :

>De 2K lyder billigt - men ikke uden at man kender kvaliteten

Du kan roligt købe en vare i Aldi - er du utilfreds efter en
afprøvning, så får du pengene retur uden vrøvl.
--
Knud

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 01:38

Anders F wrote:

> Se så er vi ved at være nede i et prisleje hvor jeg tør prøve...
> De 2K lyder billigt - men ikke uden at man kender kvaliteten

Den dynamiske range er kun 3,4 - det er ikke mere end man kan få
med en halvgod flatbedscanner med diaslåg, og det er ikke godt
nok til scanning af farvediaposetiver, men den kan muligvis godt
bruges til scanning af farvenegativer og S/H-negativer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-01-04 09:37

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in news:4005E0E6.C7B64047@niels-
ebbesen.net:

> [...]
> nok til scanning af farvediaposetiver, men den kan muligvis godt
> bruges til scanning af farvenegativer og S/H-negativer.

Niels, du glemmer at gøre opmærksom på at ovenstående naturligvis afhænger af
hvilke krav man har til kvaliteten af scanningen.. Jeg har scannet mange
farvenegativer og lidt farvedias på en Acer Scanwit 2740S og den er ganske
udemærket til mit kvalitetsniveau..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-04 10:57

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> [...]
> farvenegativer og lidt farvedias på en Acer Scanwit 2740S og den er ganske

Ja - ja jeg ved godt, at folk har forskellige kriterier for hvad
der er "godt-nok", her i gruppen er der jo nogen som scanner neg.
med billig refleks flatbedscanner, ved at belyse negativet oppe-
fra med en arkitektlampe, og de er godt tilfredse med resultatet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-01-04 11:12

> [...]
> med billig refleks flatbedscanner, ved at belyse negativet oppe-
> fra med en arkitektlampe, og de er godt tilfredse med resultatet.

Hehe - ja lige præcis

Fra : Poul Petersen

Dato : 18-01-04 02:32

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> [...]

Niels og Kenneth synes jeg ikke skal nedgøre at nogle benytter et system,
der næsten ikke koster noget, og i langt de fleste tilfælde, med et godt
redigeringsprogram, ikke giver ringere billeder til almindelig brug, end
billeder fremstillet på en dyr scanner. Og husk så lige at dette system, I
omtaler, kun egner sig til s/hv. negativer. Hvor meget har I selv måtte
punge ud med til et udstyr, for at få billeder, der synligt ikke er bedre
end dem der fremstilles i metoden i angriber.
Jeg kunne da godt tænke mig at høre om I i det hele taget selv har prøvet
fremstilling af s/hv. billeder efter den metode - hvis ikke, så prøv og se
om I kan se forskel.
Mvh.
P.Petersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-01-04 15:48

Poul Petersen wrote:

> [...]
> fremstilling af s/hv. billeder efter den metode - hvis ikke, så prøv og se

Vil du virkelig påstå, at du med en tusind kroners refleks flat-
bedscanner fra Aldi og en arkitektlampe, kan lave den samme kva-
litet som med en proff. Imacon scanner til 50.000 kr..

Hvis du ikke kan se forskel, så må jeg anbefale at du ta'r kon-
takt til dansk blindeinstitut, så du staks kan blive tildelt en
hvid stok og en førehund...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Poul Petersen

Dato : 18-01-04 17:20

> Vil du virkelig påstå, at du med en tusind kroners refleks flat-
> bedscanner fra Aldi og en arkitektlampe, kan lave den samme kva-
> litet som med en proff. Imacon scanner til 50.000 kr..

For det første er det ikke en scanner fra Aldi - for det andet vil jeg ikke
diskutere det med dig, for du har sikkert ikke prøvet metoden, så du er
inkompetent til videre samtale.
Der er måske en anelse forskel - men amatører tror jeg nok vil spare de
penge - forskellen, i str. 10x15, er ikke " synlig " og slet ikke 48.000.-
kr. værd.

Mvh. P.Petersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-01-04 19:22

Poul Petersen wrote:

> [...]
> penge - forskellen, i str. 10x15, er ikke " synlig " og slet ikke 48.000.-

Jeg er ikke i tvivl om, at mange amatører godt kan leve med en
ringere kvalitet end proff., det er jo netop derfor,at der et
kæmpe stort marked for billigt udstyr til amatører.

Det jeg anfæger, er din påstand om, at en billig flatbedscanner
og en arkitektlampe kan lave et resultat, der er sammenlignligt
med det en proff. Imacon scanner til 50.000 kr. kan lave.

Proff. grafikere og reprofolk er jo ikke idioter, de ville natur-
ligvis aldrig drømme om at betale 50.000 kr. for en scanner, hvis
de kunne opnå det samme med en investering på et par tusser.

Men humlen er nok, at du også har en eller anden billig skærm
til 7-800 kr. og lavpris skærmkort, og på sådan en kan man ikke
se forskel på noget som helst...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Poul Petersen

Dato : 18-01-04 19:52

> [...]
> og en arkitektlampe kan lave et resultat, der er sammenlignligt
> med det en proff. Imacon scanner til 50.000 kr. kan lave.

(( hvilke amatører vil anskaffe en scanner til 50.000.- kr - for at scanne
30 - 40 s/hv. negativer, de har fået eller fundet i gemmerne ))?

> Proff. grafikere og reprofolk er jo ikke idioter, de ville natur-
> ligvis aldrig drømme om at betale 50.000 kr. for en scanner, hvis
> de kunne opnå det samme med en investering på et par tusser.

(( Nej - det er fordi det ikke ser proff. ud - og dygtige leverandører ))

> Men humlen er nok, at du også har en eller anden billig skærm
> til 7-800 kr. og lavpris skærmkort, og på sådan en kan man ikke
> se forskel på noget som helst...

(( Når jeg skriver om at se forskellen, der praktisk talt ikke er der, ved
billeder på10x15 cm. - skriver jeg ikke om skærm og skærmkort, men om
billedet efter udskrift ))

Venlig hilsen P. Petersen

Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders F

Dato : 15-01-04 20:54

> [...]
> nok til scanning af farvediaposetiver, men den kan muligvis godt
> bruges til scanning af farvenegativer og S/H-negativer.

Hmm, OK. Jeg vil have max kvalitet! Arkivering af negativ-samlingen - ikke
mindst efter at Lyngby Fotocenter ødelagde de bedste
Dog kvier jeg mig noget ved at investere stort her lige på kanten til
rimelige dSLR'er... Hardware ICE (støv/ridse minimering) eller lignende er
dog et must. Måske en brugt Nikon, Canon eller Minolta bliver løsningen
(ebay.de).

Mvh.
Anders

Fra : Peter Holm

Dato : 18-01-04 11:17

Allig8or wrote:
> For dem som måtte have interesse i dette,fra på Onsdag den 21/01 har
> Aldi en diasscanner til 2000.kr.....
> Se mere her: http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm

Kan det ikke tænkes, at det er den samme som Conrad sælger for 3200kr under
navnet
MEDIAX WORKSCAN 3600 PRO
Artikel-Nr.: 967485

http://www1.conrad.de

Mvh
Peter

Fra : Henning

Dato : 18-01-04 14:05

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det ikke tænkes, at det er den samme som Conrad sælger for 3200kr
under
> navnet
> MEDIAX WORKSCAN 3600 PRO
> Artikel-Nr.: 967485

Nej, selvom de ser ens ud har de helt forskellige specifikationer bl.a.
m.h.t. opløsning 3600/1800.

mvh Henning

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 21-01-04 00:44

Allig8or skrev:

> For dem som måtte have interesse i dette,fra på Onsdag den 21/01 har Aldi en
> diasscanner til 2000.kr.....
> Se mere her: http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm

Nogen der har et eksempel af billed scannet med sådan en scanner - eller
bare en i samme klasse?
Jeg vil nemlig meget gerne havde et test billed - bare send pr mail hvis
det er...

--
Kenneth Olsen - kenneth@olsen.dk

"There are 10 types of people in the world... those who understand
binary and those who don't."