Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Canon G3] blændeåbning og sløret baggrund
Fra : Peter T.

Dato : 14-01-04 20:57

Jeg skal lave en lille opgave hvor jeg skal portrættere 4 mennesker ude i
naturen. Til det har jeg eksperimenteret med blænden på mit Canon G3, da
jeg ønsker at baggrunden bag dem skal være ret sløret. Men med min lille
35-140mm linse på kameraet er det tilsyneladende begrænset hvad jeg opnår
af sløret baggrund, selvom jeg bruger telen 100% og har sat blændeåbning
til F3.

Kan jeg få et bedre resultat ved at købe en forsatslinse? Og hvis ja -
hvilken skal jeg gå efter?

Kan en adapter og et macrofilter fra Hoya fra
<http://www.lensmateonline.com/G3G5macrocomp.html> gøre tricket?

Som I nok kan se er jeg lidt blank hvad fotoudstyr og -teknik angår. Så al
hjælp bliver modtaget med kyshånd.

--
muh.
muh.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-01-04 22:14

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> mvh. Peter T.
> muh.
> Dette er en 5-liniers sig, som holder sig indenfor de 72 tegn pr. linie.

Nej - du kan ikke købe dig til den effekt. Men hvorfor sku' du osse det, når
materialet er gratis !
Og meget moderne, faktisk; du skal nemlig bar burge masser af sollys (eller
kunstlys, bevares).
Regelen er meget enkel: meget lys + stor blændeåbing (=lille tal ~2,8)
medfører at kameraet selv vælger en hurgtig lukketid.
Og det er netop det, du skal bruge, for på denne måde får du altid en uskarp
baggrund.
Ønskes uskarp baggrund giver længst mulig brændvidde - 140 mm her - bedst
resultat.
Modsat kan du blænde ned (=stort tal ~ 11 for digicams, 22 eller mere for
trad. cams) hvorved kameraet vil vælge en langsom lukketid og du får en stor
dybdeskarphed foræret.
Ønskes størst mulig dybdeskarphed giver mindst mulig blændeåbing - 35 mm
her - bedst resultat. Og i vidvinkel-indstilling og godt lys får du endda så
god dybdeskarphed at dit kamera burde fokusere hurgtigere en ved tele -
alternativt kan du endda slå auto-fokusen fra i den indstilling. Og tage
nogle meget hurgtige seriebilleder...
Svjh har dit kamera endda et program for begge dele; "bjergene" giver
dybdeskarphed og "løberen" fryser motivet med sløret baggrund til følge -
hvis der er lys nok !
Og det er alt sammen en følge af en blanding af lukketiden og lysets gang
gennem objektivet - men det er en længere forklaring
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-01-04 22:49

Jamen Peter har jo netop skrevet at han bruger største blændeåbning. Det er
da helt rigtigt. Det han skal gøre er at gøre personerne så store som muligt
i billedet, det giver jo den største uskarphed af baggrunden. Det er
udmærket at bruge telen på >100mm, men hvis personerne ikke er tæt nok (dvs.
store på billedet) så bliver baggrunden ikke uskarp nok.
Mvh, hans

Fra : Peter T.

Dato : 14-01-04 23:28

Jesper Hedegaard wrote:

> Nej - du kan ikke købe dig til den effekt. Men hvorfor sku' du osse
> det, når materialet er gratis !
[snip]

Aha! Nu gik der en prås op for mig! Tak. :) Det ser ud som om jeg også
skal ud og eksperimentere i morgen.

Fra : Poul

Dato : 15-01-04 11:37

Du skal bruge den størst mulige blænde. Hvis kameraet kan køre med
blænde-prioritet, stiller du den til max. blænde (=2,8?) så finder det
selv ud af lukker tiden. Vær opmærksom på at hvis lukkertiden bliver for
lav, bør du bruge en trefod, og personerne du skyder bedes holde sig i ro

Endvidere, vigtigt: zoom ud til telefunktion og prøv at lave størst mulig
afstand
mellem personerne og baggrunden.

Poul

Fra : Peter T.

Dato : 15-01-04 12:37

Poul wrote:

> [...]
> selv ud af lukker tiden. Vær opmærksom på at hvis lukkertiden bliver
> for lav, bør du bruge en trefod, og personerne du skyder bedes holde

Det med blænden og telen er præcis det jeg gør (bruger blænde F3, da
optikken åbenbart ikke tillader mindre ved 140mm). Men om et par minutter
skal jeg ud og eksperimentere med lukketid kontra blænde.

Altså så vidt jeg har forstået, så skal lukketiden være så kort som muligt.
Men så er der overhængende fare for at mine fotos bliver for mørke. Kan
jeg med held bruge en højere ISO-værdi som feks. iso400 eller iso800 og
stadig få en sløret baggrund ved kort lukketid ved feks. 1/1250ms?

Nå.. Det finder jeg ud af om et par timer når jeg kommer hjem og hiver
mine fotos ind i pcen. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Poul

Dato : 15-01-04 12:58

Lukketiden er for så vidt underordnet, med undtagelse af at belysningen
jo ikke bliver korrekt, hvis den ikke modsvarer din blænder indstilling.

Det der bestemmer skarphedsdybden er KUN blænden samt den focale
afstand, i dette tilfælde 140mm. Det kan tilføjes, at skarphedsdybden er
større bag fokuspunktet end foran. Ved kritiske opstillinger er det således
bedre at fokusere på det 'forrest mulige' punkt i motivet end længere
bagude.

Det er derfor jeg spørger dig om kameraet kan køre med blænde prioritet,
idet man så indstiller blænden til det ønskede, hvorefter kameraet skal
vælge
den rigtige lukkertid.

Hvis kameraet ikke har denne mulighed, må du prøve med forskellige
lukkertider. Ved 140mm. vil jeg tro at du skal bruge min. 1/250 sek.
håndholdt - afhængig af hvor meget du ryster på hånden. derfor ville det
være en fordel med en trefod.

Hvis du bruger højere ISO værdi, betaler du for mere følsomhed med
mere støj på billedet. Det kan så igen næsten fjernes med et program
som f.eks. NeatImage.

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-01-04 13:41

Dette kamera kan køre med blædeprioritet og det hedder Av. Så som jeg sagde
i en tidligere posting. Sæt blænden størst mulig på dette program og gør
personerne størst mulige i billedet, hvad der også kan svare til at gøre
afstanden til baggrunden størst mulig. Det har INTET med tid at gøre.
Mvh, Hans

Fra : Peter T.

Dato : 15-01-04 14:38

Poul wrote:

> [...]
> er større bag fokuspunktet end foran. Ved kritiske opstillinger er det
> således bedre at fokusere på det 'forrest mulige' punkt i motivet end

Ja, det var vist også det jeg læste i guiden på DPreview.com forleden.
Men det hang med forståelsen af det pga. de mange tekniske udtryk. :)
Men det vil så sige at det ikke er muligt at tage et billede af en person
i hel figur og samtidig bevare baggrunden (feks. skov og strand) uskarp
med mit kamera? For personen skal jo stå minimum 5 meter væk fra linsen.
Jeg vil lige sige at jeg har fået det til at virke hvis objektet er 1
meter fra linsen.

> Det er derfor jeg spørger dig om kameraet kan køre med blænde
> prioritet, idet man så indstiller blænden til det ønskede, hvorefter
> kameraet skal vælge den rigtige lukkertid.

Som Hans Kruse også skriver; ja det kan det. :)

> Hvis du bruger højere ISO værdi, betaler du for mere følsomhed med
> mere støj på billedet.

Det er klart.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Poul

Dato : 15-01-04 14:50

Jeg vil ikke sige det er umuligt - skov og strand som baggrund kan jo
være længere eller kortere væk. Det kommer også an på HVOR
uskarpt du ønsker det. Umiddelbart ville jeg tro at det ville kunne
lade sig gøre med et rimeligt resultat.

Fra : Peter T.

Dato : 15-01-04 15:04

Poul wrote:

> [...]
> være længere eller kortere væk. Det kommer også an på HVOR
> uskarpt du ønsker det. Umiddelbart ville jeg tro at det ville kunne

Indtil videre har jeg eksperimenteret med at sløre bygninger, træer mv. med
en afstand på vel nok 100-150 meter uden at jeg er tilfreds med resultatet.
Men jeg skal op til nordsjælland i morgen og se stedet, hvor opgaven skal
laves. Så må jeg øve mig der.

Men tak for hjælpen. For der faldt nogle ting på plads.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-01-04 15:16

> [...]
resultatet.
> Men jeg skal op til nordsjælland i morgen og se stedet, hvor opgaven skal

Hvis alt andet glipper, så kan du efterfølgende "sløre" baggrunden i et
billedhehandlingsprogram, f.eks. i Photoshop.

--
-Jens B.

Fra : Peter T.

Dato : 15-01-04 15:35

Jens Bruun wrote:

> Hvis alt andet glipper, så kan du efterfølgende "sløre" baggrunden i
> et billedhehandlingsprogram, f.eks. i Photoshop.

Naturligvis, men resultatet bliver som regel også derefter. Jeg har bla.
leget med en gradient med samme billede i to lag, hvor øverste lag havde
fået en god omgang blur. Og det ser for så vidt nogenlunde(!) acceptabelt
ud hvis ikke det var pga. perspektivet og de mange objekter, som skal have
forskellige grader af blur.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-01-04 22:14

On 2004-01-15, Poul <posa_nospam@novonordisk.com> wrote:
> Hvis du bruger højere ISO værdi, betaler du for mere følsomhed med
> mere støj på billedet. Det kan så igen næsten fjernes med et program
> som f.eks. NeatImage.

Sammen med billeddetaljer.

Fra : max

Dato : 15-01-04 20:50

"Peter T."
> [...]
> <http://www.lensmateonline.com/G3G5macrocomp.html> gøre tricket?
>
> Som I nok kan se er jeg lidt blank hvad fotoudstyr og -teknik angår. Så al

Du har fået glimrende råd, men dpreview skriver
godt nok at brændvidden på G3 er 35-140mm,
det er forkert, i virkligheden er brændvidden kun
7,2-28,8mm.
Så hvis du står der ude i naturen og føler dig som en
håbløs dårlig fotograf, så er det altså ikke din fejl,
en 28mm er ikke egnet til den slags billeder. -max-

Fra : Peter T.

Dato : 15-01-04 22:33

max wrote:

> Du har fået glimrende råd, men dpreview skriver
> godt nok at brændvidden på G3 er 35-140mm,
> det er forkert, i virkligheden er brændvidden kun
> 7,2-28,8mm.

Det lærte jeg bla. på dpreview (forøvrigt en glimrende side med mange gode
forklaringer). :)

> Så hvis du står der ude i naturen og føler dig som en
> håbløs dårlig fotograf, så er det altså ikke din fejl,
> en 28mm er ikke egnet til den slags billeder.

Hvordan skal det forståes?

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : max

Dato : 15-01-04 22:56

"Peter T."

> Det lærte jeg bla. på dpreview (forøvrigt en glimrende side med mange gode
> forklaringer). :)

> Hvordan skal det forståes?
>
> --

28mm er ikke egnet til at lave billeder med
sløret baggrund - 50mm og opefter er meget
bedre til den slags, men det finder du bedst
ud af ved at prøve dig frem..
De råd du har fået er værd at afprøve, måske
er det lige den effekt du er ude efter. -max-

Fra : Niels

Dato : 16-01-04 00:32

max wrote:

> [...]
> håbløs dårlig fotograf, så er det altså ikke din fejl,
> en 28mm er ikke egnet til den slags billeder. -max-

Det er rigtigt at brændvidden er 7,2 - 28,8 mm.. Men det svarer til 35 -
140mm. på et almindeligt kamera.

Nu kan jeg ikke lige huske den helt rigtige forklaring, men det er noget
med at det skal omregnes, fordi billedcensoren er mindre end filmarealet
i et normalt kamera.

Fra Canons hjemmeside om Canon G5 :
7,2 – 28,8 mm (35 mm film-ækvivalent: 35 – 140 mm)

Mvh. Niels

Fra : max

Dato : 16-01-04 00:43

"Niels" <niels.jensen@cool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i et normalt kamera.
>
> Fra Canons hjemmeside om Canon G5 :
> 7,2 – 28,8 mm (35 mm film-ækvivalent: 35 – 140 mm)

Lad os bare holde os til det der er rigtigt, 7,2 - 28,8 mm.
Ellers er der nogen der kan tro de kan tage samme slags billeder
som man kan med et 35-140mm objektiv, det kan man ikke!!!
-max-

Fra : Niels

Dato : 16-01-04 15:47

max wrote:

> Lad os bare holde os til det der er rigtigt, 7,2 - 28,8 mm.
> Ellers er der nogen der kan tro de kan tage samme slags billeder
> som man kan med et 35-140mm objektiv, det kan man ikke!!!
> -max-

Du forstår det åbenbart ikke, det er jo lige det det betyder.

Den linse der sidder på Canon G3 og G5 er en 7,2 - 28,8 mm men det
virker som om det er en 35 - 140 mm.

Ellers skulle disse kameraer da være de første som var udstyret med en
fiskeøje med zoom til alm. vidvinkel linse.

Og jeg tror ikke, at jeg kan tage den samme slags billeder som man kan
med et 35-140mm objektiv med mit G5. Jeg ved det.

Niels

Fra : max

Dato : 16-01-04 18:29

> Du forstår det åbenbart ikke, det er jo lige det det betyder.

Og hvad er så "det"??

> Den linse der sidder på Canon G3 og G5 er en 7,2 - 28,8 mm men det
> virker som om det er en 35 - 140 mm.

Hvad mener du med virker som??

> Ellers skulle disse kameraer da være de første som var udstyret med en
> fiskeøje med zoom til alm. vidvinkel linse.

Brændvidden er 7,2 – 28,8 mm, det kan du ikke lave om på.

> Og jeg tror ikke, at jeg kan tage den samme slags billeder som man kan
> med et 35-140mm objektiv med mit G5. Jeg ved det.

Så er du klogere end de fleste, undertegnet incl. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-04 21:17

On 2004-01-16, max <ma22x@hotmail.com> wrote:

> Hvad mener du med virker som??

Sensore er lille, så perspektivet, og størrelsen af billedet
er som på et 35-140mm objektiv på et 35mm hus. Dybdeskarpheden
kan der ikke snydes med, og den svarer til de 7,2 - 28,8mm

> Brændvidden er 7,2 – 28,8 mm, det kan du ikke lave om på.

Korrekt, men 7,2mm ligner et 35mm billeder med stor blænde.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 16-01-04 23:39

Povl H. Pedersen wrote:
> Korrekt, men 7,2mm ligner et 35mm billeder med stor blænde.

Ja bortset fra dybdeskarpheden. Tror det er det Max mener, selv om det
måske lyder lidt kryptisk.
F.eks. mit Minolta Z1 har en brændvidde på 5,8-58mm i forstørrelse
svarer det til 38-380mm, men men, selv om jeg tager et billede på 58mm,
og blænde F3,5 så svarer dybdeskarpheden altså slet ikke til et billede
taget med en 380mm og F3,5 selv om billedeusnittet bliver det samme.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Niels

Dato : 17-01-04 01:31

Rasmus Vestergaard Hansen [9000] wrote:

> [...]
> og blænde F3,5 så svarer dybdeskarpheden altså slet ikke til et billede
> taget med en 380mm og F3,5 selv om billedeusnittet bliver det samme.

Jeg må tilstå, at jeg ikke spekulerede så meget i dybdeskarpheden, i
diskusionen med Max, jeg tænkte kun på billedudsnittet.

Så undskyld til Max, jeg misforstod dig og troede du mente at G3 kun
kunne tage vidvinkel billeder.

Mvh. Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-01-04 10:42

> Så undskyld til Max, jeg misforstod dig og troede du mente at G3 kun
> kunne tage vidvinkel billeder.

Ingen grund til at undskylde. Max skriver utroligt kryptisk, og han kunne
så let som ingenting have skrevet, at dybdeskarphed er uafhængig er
crop-faktor. I stedet valgte han at formulere sig, så ingen rigtigt viste,
hvad han snakkede om

--
-Jens B.

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-01-04 16:56

Man kan også forklare det på en anden måde, så det er ihvertfald for folk,
er har fotograferet 35mm lettere vil kunne forstå det (tror jeg).
Forstil dig at man på et 35mm kamera (hvor sensoren altså er 24x36 film
eller digital spiller ingen rolle) og linsen har en brændvidde på 7,2mm.
Dette er ekstremt vidvinkel og dybdeskarpheden er meget stor. Hvis man du
beregner cropfaktoren til den lille sensor der sidder i en G3 så finder man
at den er 5. Dvs. at hvis man forestillede sig det billede, der var taget på
35mm som nævnt overfor og beskar dette billede ned til ca. 20% (1/5) på hver
led (på den ene led er det 1/5 og den anden er det 1/4,52, da billedformatet
på G3 er 3:4 isf. 2:3 som på 35mm film), ja så ville man få nøjagtigt det
som optages på G3's sensor. Dybdeskarpheden vil også være den samme. Derfor
er dybdeskarpheden meget større ved 35mm ekvilalenten til på brændvidden på
G3 i forhold til 35mm filmkamera. F.eks. fuld zoom på G3 svarer til 140mm,
men dybdeskarpheden svarer til 140/5=28mm på et 35mm kamera.
Mvh, Hans