Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal der være i kassen ?
Fra : Michael Schrøder

Dato : 12-01-04 17:35

Så kom mit Nikon D100, og jeg har selvfølgelig pakket hele molevitten ud...

Det er tydelig parallelimport, der er kun et US netkabel og ingen dansk
vejledning

Heldigvis har jeg et netkabel fra mit CP-5700 som passer i laderen og en
engelsk vejledning er bedre end ingenting

Er der mon andet der kan være forskelligt i pakken til US og den "normale"
danske pakke ?

Jeg har ringet til Digital4U (hvor det er købt) men kunne ikke lige komme
igennem, men jeg vil forsøge at forlange et DK-netkabel og en dansk
vejledning.

Men nu venter jeg bare på at opladeren bliver færdig, så jeg kan komme
igang.

mvh Michael

Fra : Deaster

Dato : 12-01-04 18:11

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ringet til Digital4U (hvor det er købt) men kunne ikke lige komme
> igennem, men jeg vil forsøge at forlange et DK-netkabel og en dansk

Øhh, købte du ikke den amerikanske model, hvordan vil du så forlange en
dansk manual ?

--
Deaster
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:

Fra : Michael Schrøder

Dato : 12-01-04 20:17

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> "Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse
> ud...

> Øhh, købte du ikke den amerikanske model, hvordan vil du så forlange en
> dansk manual ?

Jeg har ikke købt en US-model.

Jeg har fos en dansk forhandler købt et Nikon D100.

I følge markedsføringsloven har jeg dermed krav på en dansk
brugsanvisning...
(http://www.taenk.dk/tt/2000/tt08/breve/brug/)

mvh Michael

Fra : Deaster

Dato : 12-01-04 20:39

> Jeg har ikke købt en US-model.
>
> Jeg har fos en dansk forhandler købt et Nikon D100.

Oki doki, jeg troede bare du havde købt det som us model eller lign. Ligesom
de har med 10D, hvor de har en"dansk version" til en pris, og en tysk
version til en anden pris, her følger der så kun tysk manual med.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-04 22:19

On 2004-01-12, Michael Schrøder <news4mis1@schroeder.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har fos en dansk forhandler købt et Nikon D100.
>
> I følge markedsføringsloven har jeg dermed krav på en dansk

Det kommer an på om den er solgt som grey market eller som om
den var en almindelig model. Eller hvis en dansk model
markedsføres selvstændigt.

Den eneste brugsanvisning du har krav på er en der fortæller
hvordan du opsætter og bruger apparatet forsvarligt.

Nedenståënde burde være nok.
Drej til grøn på programvælgeren, tryk på knappen.
Sådan skiftes batteri og flash kort.

Fra : Pico

Dato : 13-01-04 21:27

Michael Schrøder wrote:
> "Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har fos en dansk forhandler købt et Nikon D100.
>
> I følge markedsføringsloven har jeg dermed krav på en dansk
> brugsanvisning...

Så må du nok lige læse Digital4you's hjemmeside igen, der står at
de ikke garantere for danske manualer og så kan du ikke forlange det.
Pico

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-01-04 21:53

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så må du nok lige læse Digital4you's hjemmeside igen, der står at
> de ikke garantere for danske manualer og så kan du ikke forlange det.

De kan skrive nok så meget, men de kan ikke sætte sig over gældende dansk
lovgivning (og tak for det). Der _skal_ leveres manual på
dansk/svensk/norsk med dén slags produkter, når de sælges i Danmark.

--
-Jens B.

Fra : Michael Schrøder

Dato : 14-01-04 08:32

> De kan skrive nok så meget, men de kan ikke sætte sig over gældende dansk
> lovgivning (og tak for det). Der _skal_ leveres manual på
> dansk/svensk/norsk med dén slags produkter, når de sælges i Danmark.

Hvordan fortsætter man så sådan en sag ?
De fastholder selvfølgelig "bare" at det står i deres handelsbetingelser, og
jeg henviser "bare" til f.eks.
http://www.taenk.dk/tt/2000/tt08/breve/brug/...

http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm §3

Jeg kan godt leve uden en dansk vejledning men holdningen er for dårlig så
det er mere principielt at jeg spørger.

Findes der en dansk manual til D100 ?

mvh Michael

Fra : Klaus Madsen

Dato : 14-01-04 19:28

">
> Findes der en dansk manual til D100 ?

Ja, det gør der.

Mvh. Klaus

Fra : Michael Schrøder

Dato : 14-01-04 21:01

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> skrev i en meddelelse

> ">
> >
> Ja, det gør der.

Så må jeg jo se om de kan tvinges til at skaffe en...

mvh Michael

Fra : Mark

Dato : 19-01-04 21:14

> Hvordan fortsætter man så sådan en sag ?

Byt det evt. ?

Du har vel dine 14 dage?

Mvh
Mark

Fra : Michael Schrøder

Dato : 20-01-04 09:28

"Mark" <mjonsfjern@mail.dk> wrote in message

> Byt det evt. ?
>
> Du har vel dine 14 dage?

Selvfølgelig har jeg det, men hvorfor skulle jeg bytte det ?

Jeg har købt en vare hos en dansk forhandler, og er i følge loven garanteret
en dansk vejledning.

Så det er ganske nemt - Forbrugerklagenævnet er næste instans...

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-04 10:01

On 2004-01-20, Michael Schrøder <news4mis1@schroeder.dk> wrote:
> [...]
> en dansk vejledning.
>
> Så det er ganske nemt - Forbrugerklagenævnet er næste instans...

Men det må gerne være kraftig forkortet manual. Den skal bare fortælle
hvordan du sikkert kan benytte produktet.

Fra : Martin K. R.

Dato : 20-01-04 10:25

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> wrote in message

> Jeg har købt en vare hos en dansk forhandler, og er i følge loven
garanteret
> en dansk vejledning.
>
> Så det er ganske nemt - Forbrugerklagenævnet er næste instans...

Hvad er det lige for en lov man altid henviser til?

På Forbrugerstyrelsens egen hjemmeside står der:

"Som hovedregel kan du regne med, at der kun vil kræves en skriftlig
brugsanvisning, hvis varen er kompliceret at udnytte, kræver særlig
vedligeholdelse eller er farlig, hvis den bruges forkert. Der er ikke noget
krav i loven om, at der altid skal være en skriftlig brugsanvisning på
dansk. Det er dog Forbrugerombudsmandens opfattelse, at hvis der er behov
for en skriftlig brugsanvisning, så bør den også være på dansk.
Anvisningerne kan også være symboler, en tegneserie e.l., hvis det er
tilstrækkeligt."

Bemærk ordet "bør"...

MVH,
Martin