Hjemmeside, men hvordan?
Fra : Johnny Kongsø

Dato : 23-04-01 06:35

Gode eksperter.
Efter at have været på nettet i tre år, har jeg nu fået lyst til at lave
min egen hjemmeside. I den forbindelse er der jo en hel del spørgsmål?
Eftersom dette er et forsøg, vil jeg i første omgang ikke investere i
store forkromede og dyre web-programmer, så hvilket shareware program
kan I anbefale? Jeg har fået en plads på et webhotel med mit eget
domæne, så den sag er i orden, men der er noget med at jeg skal have et
program til at uploade min side, hvilket kan I anbefale. Hvad skal jeg
eller bruge til at lave min side, altså hvad er nødvendigt?
Er der noget litteratur som I kan anbefale, eller er der et godt sted på
nettet hvor jeg kan få gode tips eller uddannelse.

Venlig hilsen
Johnny Kongsø

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-04-01 06:50

Johnny Kongsø <kongsoe@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> Er der noget litteratur som I kan anbefale, eller er der et godt sted på
> nettet hvor jeg kan få gode tips eller uddannelse.

For at starte helt nede i den meget billige ende, som nemlig er den jeg
kender til:

Med Netscape følger jo "Composer" der kan lave websider. Det har jeg
brugt en hel del, og det kan det elementære, dvs. tekst, billeder,
links. Men når vi snakker baggrunde, frames, knapper og alt derover,
duer det ikke. Eller er i hvert fald meget tungt.

Når du er på teleDanmark, har du vel også mulighed for at bruge deres
webskabeloner. De kan se betydelig mere smarte ud, men der er mange ting
man ikke "selv kan bestemme".

Der vil være andre her der kan anbefale "rigtige" webprogrammer til dig.

m.v.h.
Martin

Fra : René Sindberg

Dato : 23-04-01 09:08

"Martin Petersen" <martinmarius@petersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> For at starte helt nede i den meget billige ende, som nemlig er den jeg
> kender til:

Eller i den lidt dyrere ende er bla. Freeway (der er en 30dages demo på
www.softpress.com ), dette er et godt overskueligt program som kan lave
rimeligt avancerede ting nemt.

/René Sindberg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-04-01 09:22

> [...]

> Er der noget litteratur som I kan anbefale, eller er der et godt sted på
> nettet hvor jeg kan få gode tips eller uddannelse.

Hej Johnny

Du skal gøre følgende:

Beslut dig for om du vil bruge Adobes GoLive eller Macromedias
Dreamweaver. Det er begge gode programmer, som hver især har sine
forcer.

Grunden til at du allerede nu skal beslutte dig for det, er at det er de
2 bedste editorer på markedet, og hvis du virkelig bliver hooked, så er
det ærgerligt hvis du har brugt tid på at sætte dig ind i et utidsvarnde
program, som du så om 6 måneder bliver træt af.

Find en version af GoLive eller Dreamweaver, som er et par år gammel -
de kan opgraderes til den seneste version og er rigeligt for dig som
nybegynder at gå i krig med. En GoLive CyberStudio burde du kunne få for
et par hundrede.

Personligt holder jeg mest af GoLive, da den er intuitiv, hvorimod
Dreamweaver er mere kodeagtig "PC agtig". Det er lidt svært at forklare,
men Macromedias programmer har altid været sådan lidt mere
matematiker-agtige at gå til.

Derudover mener jeg også at Photoshop og ImageReady er blandt de absolut
bedste programmer til grafik, og da de alle 3 ligner hinanden i
opbygning, er det let at bruge alle 3 i kombination.

Der findes et hav af bøger om webdesign, men jeg synes mere du skal
satse på et par bøger om html, så du lærer hvordan et site bygges op
efter html 4.0 standarden.

Der er 2 faser i at lave et site:

1. Det skal virke 100% - også i Netscape og på Mac.
2. Det skal se lækkert ud.

Det sidste er det der tager mest tid, men er mindst relevant, så længe
du ikke tager penge for det.

Lav et site til dig selv. Få det til at virke 100%. Brug altid Netscape,
som testbrowser - den er så krakilsk, at hvis det virker i den, så
virker det 99,9% også i Explorer. Selvfølgelig skal du også teste det i
Explorer, iCab, Opera og så videre.

God fornøjelse med det.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Thomas

Dato : 23-04-01 10:08

> [...]
> bedste programmer til grafik, og da de alle 3 ligner hinanden i
> opbygning, er det let at bruge alle 3 i kombination.

Dette må vel betegnes som den dyre forkormede løsning, som Johnny ikke vil
bruge penge på...

Han kan evt. kigge her: http://www.adobe.com/support/downloads/glmac.htm
hvor man kan downloade GoLive i en prøveversion til Mac.

Prøv ellers at søge på f.eks. tucows.dk:
http://uni-c.mac.tucows.com/macintosh.html der kan man nok finde noget
shareware som der efterlyses.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-04-01 10:46

Hej Johnny

Det er meget svært at give et godt råd, når man ikke kender dit temperament.
Nogle mennesker reagerer nærmest allergisk på koder -- andre finder det
spændende og udfordrende. Hvis du er indstillet på at lære dig HTML så må du
i gang med koder. Det er ikke så svært som mange går og tror.

> Eftersom dette er et forsøg, vil jeg i første omgang ikke investere i
> store forkromede og dyre web-programmer, så hvilket shareware program
> kan I anbefale?

I princippet kan du bruge en hvilken som helst teksteditor til at skrive
HTML-sider -- f.eks. 'Tekst og Lyd'. Dermed ikke sagt at den er velegnet til
formålet. Selv bruger jeg BBEdit -- http://www.barebones.com -- der er et
tekstredigeringsprogram, og har en lang række hjælpefunktioner til at bygge
hjemmesider. Jeg har aldrig fortrudt at jeg har investeret penge i
programmet. Det har jeg til gengæld mht. mit køb af GoLive 5. For de samme
penge kunne jeg vel have opgraderet BBEdit 10 gange.

> Jeg har fået en plads på et webhotel med mit eget
> domæne, så den sag er i orden, men der er noget med at jeg skal have et
> program til at uploade min side, hvilket kan I anbefale.

Jeg bruger selv 'Fetch'. Det er ret gammelt, og man savner da visse
funktioner. Til gengæld er det stabilt, hurtigt og billigt/gratis.

> Er der noget litteratur som I kan anbefale, eller er der et godt sted på
> nettet hvor jeg kan få gode tips eller uddannelse.

Hvis du kan tysk er du heldig, for så kan du bruge 'SELFHTML' der er en
manual der bl.a. dækker HTML, CSS og JavaScript. Selvom dokumentet er nogle
år gammel, har jeg endnu ikke set noget bedre på nettet. Du kan downloade
hele 'bogen' som '.zip' fil, så du altid har den ved hånden.

Se:
http://www.teamone.de/selfhtml/selfhtml.htm
og
http://www.teamone.de/selfaktuell/extras/download.htm

Mvh
Jakob

Fra : Michael Jack

Dato : 23-04-01 11:00

Johnny Kongsø <kongsoe@post.tele.dk> wrote:

> så hvilket shareware program kan I anbefale?

Teksteditor: BBEdit Lite (gratis)
<http://www.barebones.com/products/bbedit_lite.html>
Opgrader til BBEdit (max. $119), hvis du bliver hooked. Den fulde
version har bl.a. en rigtig god HTML palette.

Grafik program: Graphicconverter ($30)
<http://www.lemkesoft.com/us_gcabout.html>
Uundværlig, også selv om du ikke laver hjemmesider.

FTP klient: InterArchy ($35)
<http://www.interarchie.com/>
Du kan finde "renere" FTP klienter end denne, men jeg har lært at sætte
pris på de mange netværksrelaterede funktioner.

Så vidt jeg husker er der ikke begrænsninger på hverken GraphicConverter
eller InterArchy selvom du ikke registrerer programmerne.

Gør dig selv en tjeneste, og lær HTML fra bunden af. Altså håndkodning.
Det vil spare dig for mange ærgelser siden hen, også når du sidder med
en såkaldt WYSIWYG editor (f.eks. GoLive eller Dreamweaver), og den
pludselig ikke opfører sig om du forventer. Her vil kendskab til hvordan
en side egentlig er bygget op redde din dag, mange gange.

Mvh. Michael

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 23-04-01 11:29

> [...]

> Er der noget litteratur som I kan anbefale, eller er der et godt sted på
> nettet hvor jeg kan få gode tips eller uddannelse.

Gode Johnny Kongsø.

Faktisk behøvede du ikke at investere i et webhotel for at få egen
domæne og reklamefri site, din udbyder Teledanmark tilbyder dig gratis
10 MB hjemmesideplads med 100 MB fri trafik om måneden, derudover kan
du via Apple få en iDisk konto med 20 MB til hjemmeside og/eller delt
iDisk plads.

Hvis man selv har ADSL med fast IP kan man sætte sin egen server op
derhjemme og lave mere eller mindre hvad der passer én. En gammel Mac
kan fint bruges til formålet.

Mht. domæne tilbyder http://www.redirection.net at pege et domæne på din
site og forwarde mails i et år for $5 plus $13,50 hvis du vil registrere
et .com, .net , .org domæne i et år.

Til at lave hjemmesider vil det være hul i hovedet at bruge en bondegård
på Adobe GoLive eller Macromedia's Dreamweaver, hvis du kan få fat i en
gl. GoLive Personal Edition brugt er det fint, den blev i sin tid solgt
til kr. 369, så mon ikke den er til at komme i nærheden af brugt. En
PageMill 3.0 er heller ikke dum. Og hvsi det ikke må koste noget så er
der den indbyggede Composer, jeg bruger den udelukkende til at lave
flotte mails til festlige lejligheder da det er den samme som Messenger
bruger. Tabeller er vanskelige at lave i Composer, det er noget du
kommer til at bande og svovle over når du skal formattere dem eller
indsætte billeder og tekst.

Hvis du kan affinde dig med at bruge en tekstbaseret editor er der nok
ikke nogen bedre begyndereditor end PageSpinner.

Til at komprimere og redigere billeder kan du bruge GraphicConverter.
Hvis der er nogen der vil af med en Adobe ImageReady 1.0 billigt så er
den ideel til det formål.

Til at lave knapper med vil jeg gerne anbefale ButtonMaker 2.3.1 , den
er intet mindre end genial, den kan lave knapper i sæt til rollover med
HTML kode til at sætte ind på din hjemmeside.

Til at uploade via FTP (bruges ikke til iDisk, der bruger du systemets
indbyggede AppleShare IP) kan du bruge den gode gamle Fetch 3.0.3, den
er stadig god. Ellers er der Viacomsoft FTP Client , den findes i en
gratisudgave og en pro til $50. Standardudgaven skulle kunne gøre det
for de fleste.
--
Jesper Oersted
Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half inches

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-04-01 17:01

Jesper Ørsted [triton@titancity.com] skrev:

> Hvis du kan affinde dig med at bruge en tekstbaseret editor er der nok
> ikke nogen bedre begyndereditor end PageSpinner.

Lige mine ord!! PageSpinner er virkelig god synes jeg, og jeg har
udelukkende anvendt den til at lave min egen hjemmeside med. Det gode ved
PageSpinner er for det første prisen (ca. 30-40$ tror jeg jeg gav for det i
februar), men også alle de små xtra funktioner og gratis-plugins den har.
Der kan bl.a. nævnes HTML-validator (tjekker din html-kode for fejl og
mangler), Stylespinner (til at lave css-tags eller referencedokumenter) samt
BigBrother, der hurtigt og nemt tjekker om de links (både til billeder og
dokumenter på dit site og eksterne) du har på dit site er gyldige.
Et andet plus er, at det ikke skal bruge særlig meget hukommelse, og så er
der preview-funktionen hvor man med en tastatur-kombination kan se sin side
i sin favorit-browser.

Du kan jo downloade det på http://www.optima-system.com/pagespinner/ og se
om det er noget for dig

MVH Jonas

--
Every so often, I like to go to the window, look up, and smile for a
satellite picture. -- Steven Wright

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-04-01 22:00

Johnny Kongsø <kongsoe@post.tele.dk> wrote:

> Er der noget litteratur som I kan anbefale, eller er der et godt sted på
> nettet hvor jeg kan få gode tips eller uddannelse.

Prøv f.eks. www.html.dk. De har flere gode tutorials, som selv begyndere
skulle kunne finde ud af.

--
René