"preben & Anne-Maj" <seerup@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4012bbe5$0$95069$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej gruppe....
>
> vi har lige endnu et par spørgsmål til jeg rutinerede campister.......
>
> vores vogn er en TEC King 500 fra 1988...
>
> - hvordan finder jeg ud af hvilke alufælge der passer på vognen???
> - kan fælge fra biler bruges???
> - skal det være samme størrelse som de orginale stålfælge der sidder på nu
> 13"
>
> - kan man skrue alle elementerne ud af vognen for at male den indv. ligge
> nyt linolium osv.???
> - og sætte dem ind igen??
>
> sig endelig til hvis vi stiller for mange spørgsmål eller de for dumme???
>
> på forhånd tak fra vendsyssel
>
>
Ud over boltmønsteret (antal huller) og boltafstanden, som i allerede har
fået at vide skal i kende det, der hedder indpresningsdybden på de originale
fælge. Det står hugget i fælgene, som regel på "forsiden" og helt inde i
bunden af "rillen" eller i midten af fælgen.
Dette tal er et udtryk for hvor fælgens anlægsflade mod bremsetromlen/narvet
er i forhold til fælgend dybde (som jo egentlig er fælgens bredde...) Lyder
det lidt teknisk ? Pyt - det må du altså desværre leve med fordi - og her
blir jeg nødt til at råbe FORKERTE MÅL GIVER EN STÆRKT ØGET RISIKO FOR
VOLDSOMT SLID PÅ LEJERNE !!.
Og hvorfor syntes klovnen så at han skal råbe ? Fordi du i værste fald
risikere at ødelægge et (eller flere) lejer pga overbelastning som følge af
skævt "tråd" på lejet, og det kan let betyde et tabt hjul ! Lejerne på en
anhænger - osse den lille til haveaffaldet - holder faktisk hjulene på
anhængeren => smadret leje = tabt hjul !
Mange har også oplevet dette pga dårligt vedligeholdte/slidte lejer og det
er vist ikke specielt morsomt at tabe et hjul på denne måde - du kan nemlig
ikke sætte det på igen uden et nyt leje. Og nye lejer er ret sjældne på en
mørk landevej.....
Men det er altså ikke værre opgave end at finde tallet - står som regel
sådan her: 6jx15x26. Altså en 6 tommer bred 15 tommer diameter fælg med en
indpresningsdybde på 26 mm. Så skal du bare finde nogle fine fælge med de
rette mål.....
Åh - jo: huske lige at statens bilinspektion ikke er vilde med fælge i
større/mindre størrelser (diameter) end de typegodkente. De kan nemlig finde
på at regne både på anhængerens totalvægt og læsseevne ifb andre tungere
eller lettere hjul - og allerværst: hævde at belastningen på anhængerens
bremser bliver for stor hvis du monterer større hjul.....og jeg har ikke
endnu hørt at nogen har vundet en diskussion med dem :o/
Endelig er der vist de "kedelige" mennesker, der mener at pengene er giver
bedre ud på at montere f.eks. støddæmpere på cv'en......eller bare bedre dæk
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder