Problemer med microovn
Fra : Anita

Dato : 21-01-04 10:43

Vi købte en ny Adria, model 743 sidste år som bl.a. er med indbygget
microovn. Ca. 3 mdr. efter fik jeg udskiftet microovnen da den ville
smække HFI'en hver gang jeg tændte den. Den ny vi har fået isat
smækker også HFI'en, men den kan godt køre hvis jeg slukker alt andet
når jeg bruger ovnen. Jeg mener, at hvis de levere en campingvogn med
indbygget ovn (bl.a.) skal de også kunne anvendes uden alt andet skal
slukkes inden.

Vi har overvejet, at få udskiftet microovnen med en alm. ovn eller
combiovn, men jeg tror ikke det løser problemerne. Er der nogen der
har oplevet samme problem vil jeg gerne høre fra jer.

Vi skal til service med den nu, så hvis det er en fejl i vores
campingvogn kan jeg få det rettet, men er det en generel problem vil
jeg ikke gøre noget ved det.

Det skal lige nævnes, at det ikke er HFI'en på el-standeren på pladsen
der smækker, men den i campingvognen.

Med venlig hilsen
Anita Hansen

Fra : edob

Dato : 21-01-04 12:57

Er det virkelig HFI - eller er det automatsikringen ??

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-01-04 21:11

"edob" <frankhan@mail(REMOVE).dk> skrev i en meddelelse
> Er det virkelig HFI - eller er det automatsikringen ??

Og er det mon i virkeligheden den, der er problemet og ikke ovnen ?
Det er vel lidt usædvanligt at to ovne, der burde være beregnet til at
montere et sted med relativ lav tilgang til strøm, begge trækker så meget at
de får automatsikringen/HFI'en til at slå fra ?
Eller er der i virkligheden tale om en fejl på ledningsnettet i vognen ?
Dette kan i egentligt selv teste: læs på ovnen hvor mange Watt den bruger.
Find noget andet elektrisk udstyr med samme forbrug og slut det til i stedet
for ovenen (der forhåbentligt sidder i en stikkontakt). Tænd og vent; hvis
der ikke sker noget med sikringen er det vel ovnen, der er problemet. Ryger
sikringen igen skal mindst den del af ledningsnettet, der går til ovenen,
undersøges nærmere. Måske sidder der en nærgående skrue et eller andet
steds. Over et stykke tids kørsel kan sådan en skrue måske gnave hul i
kablet - alt kan faktisk ske når det skal være !

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Flemming Udbj?rg

Dato : 22-01-04 08:15

Uden at være tekniker, men med mange års erfaring med at "dosere" mit
strømforbrug i campingvognen, så er mit bedste skud på dette problem
følgende:

Du har næppe et HFI-relæ i din CV - men nok en automatsikring, der slå
fra, når forbruget overstiger et vist niveau. (Hvis du faktisk har et
HFI relæ beklager jeg at tage fejl).

Kig i håndbogen til CV og se om der står noget om, hvor stor
belastning der må/kan være på strømmen i din CV. I min tidl. CV var
grænse 6 Amp før automatsikringen gik -og det betød, at vi ikke kunne
have både en elkedel og en miniovn tændt på én gang.

/Flemming

Fra : Anita

Dato : 22-01-04 10:50

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> wrote in message news:<a1BPb.76921$jf4.4951094@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> steds. Over et stykke tids kørsel kan sådan en skrue måske gnave hul i
> kablet - alt kan faktisk ske når det skal være !

Tak for besvarelsen. Om det er HFI eller automatsikringen der slår fra
ved jeg ikke. Det er én af kontakterne der sidder inde i skabet og for
mig er det lige fedt. Jeg ved hvad jeg skal trykke på når det sker.

Ja - den er tilsluttet i en alm. stikkontakt, så idéen med at
tilslutte andet elektrisk udstyr til den pågældende stikkontakt er
virkelig god, tak for tippet.

M.v.h Anita

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 22-01-04 16:09

Anita wrote:
> [...]
> ved jeg ikke. Det er én af kontakterne der sidder inde i skabet og for
> mig er det lige fedt. Jeg ved hvad jeg skal trykke på når det sker.

Hej Anita
Det kan da godt være at du er lige glad med om det er det ene eller det
andet. Men det er ikke lige meget hvis vi skal forsøge at hjælpe dig, og det
var vel det der var meningen med dit spørgsmål. HFI relæ og sikring har hver
sin opgave, og derfor bliver svarene forskellige alt efter hvad det er der
slår fra. Så lidt mindre arrogance i dit ovenstående svar vil måske være på
sin plads.

Ebbe.

Fra : Anita

Dato : 23-01-04 08:49

"Ebbe Rasmussen" <mia-ebbeups@stofanet.dk> wrote in message news:<400fe78b$0$2707$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

> [...]
> slår fra. Så lidt mindre arrogance i dit ovenstående svar vil måske være på

Undskyld Ebbe, det var ikke min mening at være arrogant, overhovedet
ikke. Jeg undskylder mange gange hvis det er blevet opfattet på den
måde. At der er så stor forskel på de to var jeg ikke klar over. Men
jeg erkender at det er min fejl og at jeg burde sætte mig lidt mere
ind i tingene. Alt jeg ved, er at det er den ene kontakt inde i skabet
der slår fra og jeg skal bare slå den til igen. Men jeg takker mange
gange for den respons jeg har fået på mit spørgsmål.

M.v.h. Anita

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-01-04 18:32

Anita wrote:

> [...]
> der slår fra og jeg skal bare slå den til igen. Men jeg takker mange
> gange for den respons jeg har fået på mit spørgsmål.

Hej Anita.

Alt forladt

Ebbe.

Fra : Peder

Dato : 22-01-04 16:59

"Anita" <Jann_anita_hansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak for besvarelsen. Om det er HFI eller automatsikringen der slår fra
> ved jeg ikke. Det er én af kontakterne der sidder inde i skabet og for
> mig er det lige fedt. Jeg ved hvad jeg skal trykke på når det sker.

Det er nu ikke helt lige fedt, om det er automatsikringen eller HFI-relæet,
der slår fra, idet automatsikringen slår fra ved større forbrug, end
sikringen er dimensioneret til (dette kan så forhindres ved at drosle ned på
andet forbrug i vognen), medens HFI-relæet er et fejlstrømsrelæ, som kobler
ud ved fejl (evt. brud) på installation eller forbrugssteder, idet der ikke
kommer den samme strøm/spænding retur til relæet, som der sendes ud.

Man kan så hævde, at det er for dårligt, at automatsikringen ikke er
dimensioneret til, at alle forbrugssteder kan være tændt samtidig, men jeg
tror forhandleren vil gi' dig en historie om, at microovnen skal betragtes
som andre strømkrævende ting, såsom radio/TV, elkedler, etc., som også skal
tilsluttes via stikkontakt.

En mulig løsning kunne være at købe et stik til elkablet fra stander til CV
med bagudvendt hunstik, som sluttes til CV, hvor du kunne tilslutte
microovnen _før_ relæ eller sikring i CV. Derved bliver det sikringen på
pladsens stander, der slår ud, hvis der er fejl ved ovnen, eller den bruger
for meget strøm.
(Jeg ved ikke om disse stik er lovlige, men de sælges jo dog i næsten alle
campingcentre)

Hilsen
Peder.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-04 18:01

> Vi købte en ny Adria, model 743 sidste år som bl.a. er med indbygget
....osv
> Med venlig hilsen
> Anita Hansen

Først lidt historie...
Vi havde engang automatsikringer i vores lejlighed, de slog fra hvergang vi
tændte støvsugeren. Jeg har fået en forklaring om at "forbruget" var så
højt, i det øjeblik vi tændte støvsugeren, at automatsikringen "fik et chok"
og slog fra.
Vores støvsuger havde elektronisk regulering af sugestyrken, så vi kunne
skrue ned for styrken (og derved strømforbruget) inden vi tændte den og
derefter skrue op på fuld styrke lige efter, uden problemer.

Så, forslag:

Prøv at skrue ned for styrken (effekten) på mikroovnen når I tænder den, og
skru den op bagefter, det kunne være der var en sammenhæng.

Hvis det fungerer kan I evt. udskifte automatsikringen med en "gammeldags"
sikringsgruppe, de er ikke så fintfølende.

Mvh. Per.

Fra : Sten bo

Dato : 23-01-04 09:10

Per Olsen wrote:

> [...]
>
> Hvis det fungerer kan I evt. udskifte automatsikringen med en
> "gammeldags" sikringsgruppe, de er ikke så fintfølende.

Beklager hvis det efterhånden blir lidt teknisk Spørgsmålet om Hfi -
(fejlsstrømrelæ) der lukker hvis der er afledning til jord/stel i
apparatet, eller en automat sikring der faldt ud kan være svær at afgøre,
idet funktionen i nogle sikringstavler er sammenbygget så der bare er en
knap der skal trykkes ind igen. Man kan ikke se hvad der var årsag til at
der blev afbrudt.

Vores mikroovn regulerer tilført effekt med at holde pauser af længere eller
kortere perioder af On Off af den fulde effekt. Er det tilfældet her kan
man ikke udlede noget af effekt-indstillingen.
Vi havde engang en stor mikroovn i huset - der slog en intern sikring hvis
man åbnede ovnlågen imens mikrobølgerne kørte. Skulle afbrydes på rette
knap. Der var selvfølgelig noget defekt i et kredsløb der skulle optage
opbygget ikke brugt energi fra en eller anden strømforsyning i apparatet.
Med den fungerede udmærket bare man huskede at gøre det rigtigt.
Startstømmen (og spidser når man slukker) fra af forskellige apparater er
meget forskellig og hvis der ikke er taget forholdsregler er motorer og
store strømforsyninger som i en mikroovn sikkert blandt de mest krævende.

Har en rundsav, der på en 10 A sikring helst skal køre gennem en 50 m 0.75
m3 hækkeklipperledning for ikke at slå sikringen hver gang man trykker på
knappen. Ledningen virker som modstand der dæmper strømspidsen når der
startes. Saven er lidt træt gennem den lange ledning, og det er vigtig at
huske at lægge kablet i store bugter så det ikke bliver for varmt.
Den kører selvfølgelig bedst i stikdåsen på komfuret 230V 16 A med et
ordentligt kabel. Eller med det gammeldags 380 -220 v
vaskemaskine/komfurstik konverter kabel der er lavet til formålet.

Men da der er stik på ovnen er det måske ganske nemt enten at ta ovnen med
inde i huset, eller at sætte en forlængerledning _med jord_ ind i huset og
se om den stadig slår sikringerne eller hfi relæet. Tilslut i frontstik på
komfur (16 A) , køkken eller bad. (10A) Er det Hfi relæet i huset der
går, er der noget galt med ovnen, afledning f.eks via fugt fra en af lederne
til jord, og går sikringen er der en kortslutning - eller måske en defekt
der gir et forbrug der overstiger sikringsstørelsen - Altså ovnen til
service. Kører den, evt. gennem et ordentlig kabel inde fra husets
installation, må man formode at installationen i CV ikke lever op til ovnen.
Du må kunne se på cv s strømtavle om der er 6 eller 10 A sikring i gr. Er
det ikke tilstrækkelig og man vil ha lige den ovn til at køre må der så
gøres
noget ved CV s installation. (måske 50 m hækkeklipperledning til ovnen) )

Håber der er noget der kan bruges.

med venlig hilsen
sten bo

Fra : Anita

Dato : 23-01-04 17:06

"Sten bo" <sgos@stofanet.dk> wrote in message news:<4010d645$0$11015$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

> [...]

> gøres
> noget ved CV s installation. (måske 50 m hækkeklipperledning til ovnen) )

Hej alle sammen. Tusind tak for alle de råd og vejledninger jeg har
fået. Jeg var lidt bange for, at mit problem ville blive opfattet som
et "luksusproblem"
for jeg er klar over at en campingvogn med bl.a. indbygget microovn er
ikke noget alle har, så endnu engang tak for besvarelserne.

Mit problem er næsten løst. Det har vist sig, at microovnen ikke
fejler noget, den kører som den skal. Teknikeren ved min forhandler
skal kigge på tilslutningen. Det har nemlig vist sig at jeg ikke er
den eneste der har de problemer. Der er andre med en campingvogn magen
til vores der har samme problem, så nu bliver det forhandleren der
skal løse problemet og det har han også lovet at gøre.

Med venlig hilsen
Anita

Fra : Sten bo

Dato : 24-01-04 08:14

Anita wrote:

> [...]
> for jeg er klar over at en campingvogn med bl.a. indbygget microovn er
> ikke noget alle har, så endnu engang tak for besvarelserne.

Ha Ha - luksus?
Nej, jeg talte i går med nogle der i flere år har medtaget deres mindre,
gulvmodel, air-condition i deres Combi-Camp.
Den kan vende effekten så den alternativt kan varme når der er behov for
det.
Kunne sæke temperaturen i soveafdelingen ca. 10 gr. også når det er meget
varmt.

Men luksus - næ.

mvh sten bo