Hvad koster det at have bil?
Fra : anders

Dato : 06-02-04 13:53

Hej

Har aldrig ejet en bil, men er ved at komme til det punkt i mit liv, hvor
det er på tide at overveje at anskaffe sig en.

Men jeg har ingen anelse om hvad det koster om måneden. Har I en idé om det?

1) Hvad koster en billig brugt bil, der bare skal kunne køre. En bil, der
umidelbart ikke skal gøres noget ved, og som man kan håbe på ikke skal til
mekaniker hver anden måned?

2) Når man nu har købt sig sådan en brugt bil... Hvad koster det så om
måneden (ex. bezin og uforudsete mekanikerbesøg) for en 30årig mand bosat på
vesterbro - kbh?

Mvh
anders

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-04 14:25

"anders" <tox@xot.denmark> writes:

> [...]
> umidelbart ikke skal gøres noget ved, og som man kan håbe på ikke skal til

Hmm... alt mellem 10 og 100.000 kr, der er selvfølgelig nogle biler
der er mere ideelle end andre.

> 2) Når man nu har købt sig sådan en brugt bil... Hvad koster det så om
> måneden (ex. bezin og uforudsete mekanikerbesøg) for en 30årig mand bosat på
> vesterbro - kbh?

Well, jeg selv købte en Golf2 fra 84 for godt 2½ år siden, den gav jeg
16.000 kr. for, og den har jeg ikke haft særlig mange problemer
med. Havde dog også en ven der lige kunne ordne nogle sager for mig,
så jeg slap for de dyre mekaniker timer. Indtil videre har den vel
kostet ca. 6000kr i rep og reservedele. (støddæmpere, bremserør, dæk,
tandremsskift, justeringer mv.)

At købe brugt bil har i høj grad noget med held og kendskab til biler
at gøre. Her i gruppen er der helt klart en masse der kender til
svagheder på forskellige biltyper, og hvilke man helt sikkert skal
holde sig fra.

Hvis du vil til at købe bil er der nogle ting du skal gøre dig klar
med:

1) Hvad skal bilen bruges til? Størrelse, gule eller hvide plader,
hvor langt skal den køre pr. dag/uge

2) Hvor mange penge vil du bruge?

3) Skal den "bare" være transportmiddel eller skal den også være pæn
at kigge på?

Disse er 3 punkter du hvert fald kan få hjælp med her i
gruppen. Desuden er det med at kigge på fx. bilbasen og lign. for at
finde potentielt mulige biler. Og så er det ud og prøve biler. Hvis du
ikke selv er bilkyndig, så tag en ven med der har god forstand på
biler, der hurtigt kan spotte fejl på bilen som er dyre at fixe.

Ellers så ud og se bilen, dan dig et indtryk af den som helhed. Alle
lovprisninger sælger må komme med er ikke noget du skal tro på. Kom
hurtigt ud og køre i bilen, den skal helst være kold når du starter
den, så man kan få indtryk af den kold, det hjælper ikke noget at
bilen skal stå i 10 minutter om morgenen før man kan køre i den. Hvis
den føles OK, og man er tilfreds, så overvej at hive den til en
mekaniker eller lign. og få den tjekket (det kan gøres billigt,
50-100kr kan få en mekker til lige at smide den på lift og kigge rundt
i den). Hvis alt føles godt, så kan man overveje at købe den. Hvis der
er noget der virker lidt mistænkeligt, så lad være. Specielt hvis det
er en bil der ikke koster mere end 10-20.000 kr.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : MicJen

Dato : 06-02-04 14:41

Hej!

> Har aldrig ejet en bil, men er ved at komme til det punkt i mit liv, hvor
> det er på tide at overveje at anskaffe sig en.

Står lidt i samme situation... Har dog ejet en bil 2½ md. i USA, men der er
vel næppe noget sammenlignet med DK

> [...]

> umidelbart ikke skal gøres noget ved, og som man kan håbe på ikke skal til

Tja, hvis du er heldig kan du finde en i 10-20.000 kr klassen...
Men det er jo svært at sige hvilke krav du har til bilen.. hvor stor osv.
Skal du låne pengene til bilen kommer der jo afdrag hver måned...

> 2) Når man nu har købt sig sådan en brugt bil... Hvad koster det så om
> måneden (ex. bezin og uforudsete mekanikerbesøg) for en 30årig mand bosat

> vesterbro - kbh?

Du skal minimum have en ansvarsforsikring. Derudover kommer vægtafgift, men
denne afhænger igen af størrelsen..
Find ud af ca. hvilken bil du vil have, og så kontakt dit forsikringsselskab
(kontakt også andre for at se prisniveauet). Vægtafgift er vel på mellem
1000-1500 ½-årlig afhængig af størrelse (vægten) af bilen.

Håber det hjalp.

Mvh
Michael

Fra : hanzen

Dato : 06-02-04 14:42

"MicJen" <jtmjFJERN_DETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!

> Står lidt i samme situation... Har dog ejet en bil 2½ md. i USA, men der
er
> vel næppe noget sammenlignet med DK

Jo da. Vi synes benzinen er for dyr. Det gør amerikanerne også.

--
hilzen
hanzen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-02-04 18:54

On Fri, 06 Feb 2004 14:42:03 +0100, hanzen wrote:

> Jo da. Vi synes benzinen er for dyr. Det gør amerikanerne også.

Ja de er nogle underlige skabninger...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 06-02-04 15:56

"anders" <tox@xot.denmark> wrote in message

> 2) Når man nu har købt sig sådan en brugt bil... Hvad koster det så om
> måneden (ex. bezin og uforudsete mekanikerbesøg) for en 30årig mand bosat

> vesterbro - kbh?

Forsikringen kan desværre blive noget af det dyreste, og er altid en joker,
hvis du ikke har haft bil før. Selv en ansvar kan nemt koste 8-10.000 kr. om
året. trods din alder.
Hvis du køber en brugt bil, er det også en god idé at sætte penge af til
uforudsete udgifter, fx 500 kr. pr. måned; det afhænger selvfølgelig af
bilens alder.

Jeg vil tro, at du skal regne med 1500-2000 kr. om måneden i faste udgifter,
dertyil kommer benzin - men det er som sagt meget svært at give et bud på.

Vh

Morten

Fra : TGD

Dato : 06-02-04 21:07

"anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
> [...]

<KLIP>

> 1) Hvad koster en billig brugt bil, der bare skal kunne køre. En bil, der
> umidelbart ikke skal gøres noget ved, og som man kan håbe på ikke skal til
> mekaniker hver anden måned?

5000-10000 (Opel Kadett den ksla ikke til mekker)

> 2) Når man nu har købt sig sådan en brugt bil... Hvad koster det så om
> måneden (ex. bezin og uforudsete mekanikerbesøg) for en 30årig mand bosat

> vesterbro - kbh?

Årligt.
Forsikring regn med 5000-7000 (ansvar)
2500 vægtafgift. (Guleplade 1/2 pris)
P kort vel 1000 kr
Kadett reservedele Fra ingenting til 1000 kr.
300-400 kr olie
100 kr pløgger

Det dyreste foruden benzinen er helt klart forsikring, men de alder og hvis
du samler forsikringer så kan du sikkert gøre det billigere. Har selv
forsikring til 6500 hos Fair 25 år men "nybegynder"

Fra : Andreas Jensen

Dato : 08-02-04 22:01

Hej Anders

Uanset hvad du selv går med af tanker i denne retning, så er det dyrt !

Der er allerede svaret meget fornuftigt på dit spørgsmål af andre i gruppen,
men som 1ste gangs køber - og dermed rookie på forsikringen - tror jeg ikke,
at du næsten uanset indkøbspris og kilometerforbrug kommer under kr. 2.000
om måneden !

Der er - som også beskrevet i andre svar - masser af variable i "ligningen",
men med en billig brugt bil følger (normalt og alt andet lige) også en del
vedligehold. Og hvis du ikke selv er gedigen handyman, vil det trække
veksler på dine "venner" eller give omsætning på de omkringliggende
værksteder.

Nogle af mine gode venner (2 voksne + 3 børn) har seriøst tjekket deres
behov (Bor på Nørrebro) og er kommet frem til - de alle kan cykle til
arbejde/skole + ordne de fleste indkøb - og at de kan køre taxa (Hvis de
ellers kan få en vogn til 5 - kan være svært) og stadigvæk spare op til 1
uges ekstra ferie alt inkl. på dét de lægger til side hver måned på IKKE at
have bil.

Jeg har fortvivlet forsøgt at lave samme regnestykke, men da vi hos os har
38 og 42 km. til arbejde + Kystbanen (= stort set ikke fungerende, hvis man
har børn i børneinstitutioner med FASTE lukketider), så kan vi ikke få det
til at hænge sammen uden bil.

Så igen - bare regn med at det er dyrt .....

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Leonard

Dato : 08-02-04 22:52

"Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> wrote:

> men da vi hos os har
>38 og 42 km. til arbejde

Årh, pjat, efter et par måneder på cyklen så er det såmænd ingenting

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php