Gulpladebil Vægtafgift.
Fra : Morten Hansen

Dato : 04-02-04 22:57

Hej Alle.

Jeg har købt en dieselbil på gule plader, som både skal bruges til privat og
erhverskørsel.

Jeg ved, at udligningsafgiften er lige over 5000 kr. men at denne halveres
når bilen skal bruges både til privat og erhverv.

Er der nogen, der ved om man skal have en erklæring fra sin arbejdsgiver for
at opnå denne besparelse eller underskriver man en erklæring på
motorkontoret eller hvordan foregår det?

Mvh
Morten

Fra : sailor99

Dato : 04-02-04 23:20

Har du overvejet, om alt bøvl med at føre kørselsregnskab står mål med
besparelsen på
ca. 2.500,- kr?

Mvh
Georg

Fra : Morten Hansen

Dato : 05-02-04 14:41

"sailor99" <sailor99remove@oekgnet.dk> skrev i en meddelelse
> Har du overvejet, om alt bøvl med at føre kørselsregnskab står mål med
> besparelsen på
> ca. 2.500,- kr?

Eftersom jeg får kørselsgodtgørelse fra virksomheden for de kilometer jeg
bruger bilen erhvervsmæssigt skal jeg uanset hvad holde kørselsregnskab. Jeg
tror næppe de er interesseret i at betale for de kilometer jeg benytter
bilen privat !

Og da den skal benyttes til blandet kørsel (privat + erhverv) så kan jeg
lige så godt spare de 2500 kr på udligningsafgiften.

Mvh
Morten

Fra : Peder

Dato : 05-02-04 15:30

Den Thu, 5 Feb 2004 14:40:58 +0100, "Morten Hansen"
<ikkeoffentlig@email.dk> skrev:

> [...]
>
>Og da den skal benyttes til blandet kørsel (privat + erhverv) så kan jeg
>lige så godt spare de 2500 kr på udligningsafgiften.

Præcis. Jeg har gjort det samme med min Sharan. I den forbindelse
talte jeg med både mit eget motorkontor, T&S og CRM.
Der var bred enighed om, at jeg måtte vælge den option, da jeg er i et
"arbejdstagerforhold, der indebærer firmamæssig brug af bilen" eller
så noget.
Jeg kører på andet år og har aldrig hørt noget. Så ingen krav om
dokumentation. Man skriver jo under på tro og love.
Det var iøvrigt årsagen til at jeg var ret grundig med at undersøge
reglen.

Autoforhandleren anede intet om det. Han havde nærmest pr. automatik
sat kryds i "Privat brug"
--
Peder
R6 - hullet (http://roadracing.netpartner.dk)

Fra : Sode

Dato : 05-02-04 13:13

> Er der nogen, der ved om man skal have en erklæring fra sin arbejdsgiver
for
> at opnå denne besparelse eller underskriver man en erklæring på
> motorkontoret eller hvordan foregår det?

Been there done that, no go.
Bilen SKAL være registreret hos indehaveren af et SEnummer..

VH/ sode

Fra : Morten Hansen

Dato : 05-02-04 14:43

"Sode" <xxsode@has.dk> skrev i en meddelelse
> for
>
> Been there done that, no go.
> Bilen SKAL være registreret hos indehaveren af et SEnummer..
>
> VH/ sode

Hmmm... Jeg har været på motorkontoret idag og de var da meget flinke med at
hjælpe mig med at udfylde erklæringen korrekt således at jeg opnår en
besparelse på ca. 2500 kr. årligt i udligningsafgift. Ingen problemer i det.
Men lad os nu se, når regningen på vægtafgiften kommer om det så holder stik
med, hvad motorkontoret sagde...

Mvh
Morten

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 05-02-04 17:51

"Morten Hansen" <ikkeoffentlig@email.dk> wrote in message

> [...]
det.
> Men lad os nu se, når regningen på vægtafgiften kommer om det så holder

Er det korrekt at man i din situation "blandet" så også kan fratrække 100%
moms af driften af køretøjet ? benzin, diesel, rep, dæk, o.s.v.
Gælder det også fx forsikring, broafgifter og sådant ?
Jeg læste det i det nyeste Motor fra FDM.

Dog forstod jeg ikke det du skrev at du opfatter din kørsel for din
arbejdsgiver som "erhvervskørsel".
Det er vel netop i den sammenhæng din private bil, som modtager private
skattefri km-penge for.
Men det er formentlig ligegyldigt for konstruktionen, bare du har dit SEnr.
Men jeg udtaler mig her om noget jeg ikke ved nok om.
mvh
Nic

Fra : Morten Hansen

Dato : 06-02-04 16:56

"Nicolaj Christensen" <nic@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
SEnr.
> Men jeg udtaler mig her om noget jeg ikke ved nok om.

Hej Nic

Jeg har heller ikke så meget forstand på det - men én ting er helt sikkert.
Jeg afholder alle afgifter omkring bilen, hvad enten den bliver brugt i.f.b.
med mit arbejde eller i min fritid. Jeg kan intet trække fra.

Motorkontoret har dog "bekræftet" og noteret på den registreringsattest at
bilen bruges til "Godstransport Erhverv og Privat". Og efter min bedste
overbevisning giver det en besparelse på 50% på afgiften for privat
anvendelse. Men lad os nu se når jeg modtager regningen på vægtafgiften om
det nu også holder stik.

Eftersom den bliver registreret til begge dele så skal jeg på intet
tidspunkt stille til regnskab for antal kørte km. overfor Told/Skat eller
andre der kunne være interesserede i om jeg nu har kørt 2 meter i den i et
privat ærinde...

Jeg skal naturligvis holde kørselsregnskab overfor min arbejdsgiver omkring
antallet af kørte kilometer, der er arbejdsrelateret, da jeg som nævnt
modtager km. penge. Min arbejdsgiver skal så senere bruge dette
kørselsregnskab som dokumentation for den skattefri udbetaling de giver -
for de kan jo naturligvis trække denne udgift fra i driften.

Morten