Hvordan kan dette forekomme?
Fra : Alex Jensen

Dato : 04-02-04 20:13

Hej NG

Jeg vil gerne bede jer vurdere denne sag:

Person X låner en gammel BMW med automatgear. Person X bliver nu beskyldt
for at have "knækket" automatgearet under kørsel. Dette skal forstås på den
måde, at knappen man trykker ind på automatgearstangen ikke fungerer
længere. Person Y (der ejer bilen) mener skaden er sket ved en hård
opbremsning, hvor person X har troet bremsen var en kobling og evt. samtidig
havde taget fat i gearstangen.

Men hvad er muligt og hvordan kan det evt. ske? Er der nogle her, der har
erfaringer med en lignende "skade" eller kender nogle der har. Person X
efterlyser nogle mulige årsager til denne skade, så man kan vurdere, om
person X kan have forvoldt skaden.

Håber ovenstående var foreståeligt

Mvh

AJ

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-02-04 20:45

> [...]
> erfaringer med en lignende "skade" eller kender nogle der har. Person X
> efterlyser nogle mulige årsager til denne skade, så man kan vurdere, om

Hvordan forklarer person X at skaden skete?

Jeg må formode at X har skiftet i bakgear under fremadkørsel uanset om det
er sket pga. nedbremsning eller andet. På nyere biler er der en elektronisk
spærring der sikrer at det ikke kan ske, selvom man prøver på det, det tror
jeg næppe der er på en gammel BMW.

Niels

Fra : Alex Jensen

Dato : 04-02-04 20:48

Person X mener ikke, der er sket noget usædvanligt. Vedkommende har lånet
bilen, kørt i den, parkeret den, kørt den tilbage og parkeret den - uden at
mærke noget mistænktsomt.

Men sker en sådan skade ved en pludselig bevægelse med gearstangen mens man
kører? Dette bør vel ikke kunne lade sig gøre, hvis den sidder i gear og
"låsemekanismen" låser som den skal?

AJ

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 21:08

> [...]
> bilen, kørt i den, parkeret den, kørt den tilbage og parkeret den - uden

Her en historie:
Hansen har en lille pølsevogn på den modsatte side af gaden til banken. En
dag kommer en kunde og spørger om Hansen kan låne ham 100 Kr?
Hansen siger......Jeg har en aftale med banken derovre, de sælger ikke
pølser og jeg låner ikke penge ud.

Jeg mener at Person Y selv har bedt om det.
Man låner ikke sin bil ud....dertil har man biludlejningsfirmaer.

(Af skade bliver man klog men sjældent rig)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 04-02-04 21:14

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Jeg mener at Person Y selv har bedt om det.
> Man låner ikke sin bil ud....dertil har man biludlejningsfirmaer.

Det er da det værste vrøvl, jeg har hørt længe.

Vh

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 21:18

"Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er da det værste vrøvl, jeg har hørt længe.

Derfor skal du aldrig låne noget ud.

Det er mange gange den tak du får.

Jeg har selv prøvet og låner derfor ikke engang min trailer ud.... eller
for den sags skyld et bøjet søm (til visse personer).

Hr. Bjørn

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 04-02-04 21:21

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message

> Derfor skal du aldrig låne noget ud.

Jeg er da enig i, at man ikke skal låne ud til hvem som helst, men det lyder
bare så firkantet. Og jeg mener slet ikke, at man kan tale om "at have bedt
om det".

Vh

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 21:24

"Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
lyder
> bare så firkantet. Og jeg mener slet ikke, at man kan tale om "at have

Jeg er også enig med dig.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 21:22

> Det er da det værste vrøvl, jeg har hørt længe.

Tja MIG generer det jo ikke at man så står med en smadret gearkasse og et
ødelagt venskab

Jeg kører selv mine biler og transporterer også gerne andre rundt når de har
brug for hjælp, men det bliver med MIG som chaufør. (Kald det vrøvl)

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 04-02-04 21:24

> [...]

har
> brug for hjælp, men det bliver med MIG som chaufør. (Kald det vrøvl)

Jeg forstår dig egentlig godt, og særligt det om, at det kan ødelægge
venskaber etc. Men det kan også ødelægge venskaber eller relationer
kategorisk at nægte familie, venner etc. at låne sin bil, hvis de er
fornuftige bilister - og har gjort en selv andre tjenester.

Vh

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 21:38

> [...]
> kategorisk at nægte familie, venner etc. at låne sin bil, hvis de er
> fornuftige bilister - og har gjort en selv andre tjenester.

Man vælger jo selv hvor ens grænse går. Fordi man har fået noget af en anden
er man ikke pr. automatik FORPLIGTET til at gengælde som den anden synes.
Hvis et venskab skulle afhænge af hvor meget udstyr man kan låne hos mig så
tror jeg jeg kunne undvære det.

Så snart der er penge indblandet så KAN selv det bedste venskab ophøre.

Jeg mener stadig at Person Y ligger som han selv har redt. Det med at det
står påstand mod påstand og han var en god billist osv. synes jeg er dyre
lærepenge at betale.

Men hver især kan jo vælge det man synes er rigtig.

Fra : Broegger

Dato : 05-02-04 09:58

"Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> fumlede med tastaturet og
frembragte news:bvrkdv$qbc$1@sunsite.dk:

> [...]
> kategorisk at nægte familie, venner etc. at låne sin bil, hvis de er
> fornuftige bilister - og har gjort en selv andre tjenester.

Min erfaring er at lige præcist det med bilen forstår folk godt. Det er
en dyr genstand og man er ikke selv 100% herre over om det går godt. Der
kan være en idiot der kører råddent. Selvom forsikringen dækker er det
en af årsagerne til at jeg ikke vil låne min bil ud.

En anden årsag er at jeg ikke må... det er en firmabil der kun må køres
af hustandens medlemmer...

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : John Sahl

Dato : 05-02-04 18:04

Tom wrote:
> Jeg kører selv mine biler og transporterer også gerne andre rundt når
> de har brug for hjælp, men det bliver med MIG som chaufør. (Kald det
> vrøvl)

Men selv om man kører selv kan det jo stadig godt ende i en
situation hvor det kommer til at koste en fandens masse penge
at have hjulpet andre mennesker, det er ikke altid let at vide
hvordan man skal forholde sig til det bag efter, hverken for den
man har hjulpet eller den der hjalp, uheld kan man jo ikke
gardere sig imod, uanset hvor dyre de er.

I have learned this the hard way.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Michael Olesen

Dato : 05-02-04 08:44

> [...]
> dag kommer en kunde og spørger om Hansen kan låne ham 100 Kr?
> Hansen siger......Jeg har en aftale med banken derovre, de sælger ikke

Hvis nu Hansen med pølsevognen går ind i banken på modsatte side af gaden og
spørge, om han kan låne penge til at købe selv samme bank - skal han så
betale lånet tilbage?

/mic

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-04 20:45

"Michael Olesen" <nosp@m.ns> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> spørge, om han kan låne penge til at købe selv samme bank - skal han så

you missed the point

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-04 17:55

> [...]
> Man låner ikke sin bil ud....dertil har man biludlejningsfirmaer.
>

> (Af skade bliver man klog men sjældent rig)

Helt enig.

I sommers lånte jeg min Passat ud til min bror i en uge i sommerferien han
skulle køre en masse byggeaffald væk på en trailer, og da hans pug ikke har
jydekrog fik han lov.

Da ugen var gået, og jeg kom hjem fra ferie kørte jeg en lille tur ned i
Brugsen (800 m hver vej) i bilen, intet usædvanligt.
Dagen efter skulle jeg på en længere tur, da jeg var kommet godt 5 km
hjemmefra begyndte den at koge.
Jeg fandt så ud af at der kom kompression ud i kølevandet. Det viste sig at
topstykket var flækket.

Nu nager tanken mig, har manden kørt den varm og dermed bøjet topstykket,
eller er det rent tilfældigt.
Broren har ikke bemærket noget usædvanligt.
Jeg valgt selvfølgelig at punge ud selv, men tanken nager stadig og har ikke
helt bestemt mig til hvad jeg skal sige hvis han vil låne den igen.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-04 17:56

> Jeg mener at Person Y selv har bedt om det.
> Man låner ikke sin bil ud....dertil har man biludlejningsfirmaer.

Man lader da heller ikke andre kører i sin kone....

.... dohhhh, jeg kunne ikke dy mig.

/Claus

Fra : Ole Thomsen

Dato : 05-02-04 19:26

Claus Petersen wrote:

> Man lader da heller ikke andre kører i sin kone....

Men hun kan jo blive stjålet....eller selv tage en prøvetur.

Somme tider opdager man det ikke engang

Ole Thomsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-02-04 21:10

Hvis man skubber i bakgear under kørsel kan jeg godt forestille mig det kan
medføre skader. Det kan man gøre ved at skubbe stangen fra drive til neutral
og derefter i reverse. Hvis låsen ikke virker kan man naturligvis gøre det,
men gør man det, så ved man også man har gjort det. Man kan jo ikke køre
videre uden at trække gearstangen tilbage i drive.

Niels

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 04-02-04 21:45

"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> men gør man det, så ved man også man har gjort det. Man kan jo ikke køre
> videre uden at trække gearstangen tilbage i drive.
´
Kan den overhovedet gå i bakgear, når bilen triller fremad? Det undrer mig
da meget, hvis den kan det.

Fra : David Bjergsø

Dato : 05-02-04 12:00

Så vidt jeg kan forstå er det den lille knap der sidder på gearstangen som
"låser" den så man, ikke uden at trykke på den, kan bevæge gearstangen uden
videre. Hvis man så ikke trykker på den og alligevel sætter gearstangen i en
anden position, vil den lille låsetap nok knække af inden i.... Det er hvad
der sker når folk ikke er vant til at køre med automatgear...skidt sker...
Hele miseren kan sikkert løses for et symbolsk beløb hos en hugger....

/David