Alufælge om vinteren
Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 03-02-04 23:31

Mine venner har frarådet mig at køre med alufælge om vinteren; fra andre har
jeg hørt, at det sagtens kan lade sig gøre. Hvordan virker salt på
aluminium?

Er der nogle her, der har erfaringer/meninger om den sag? Bør jeg tage visse
forholdsregler?

--
Vh

Morten

Fra : René Lønstrup

Dato : 04-02-04 00:44

Morten Højgaard Roth wrote:
> [...]
> salt på aluminium?
>
> Er der nogle her, der har erfaringer/meninger om den sag? Bør jeg

Det er IMO ikke noget problem, hvis fælgene er lakerede (hvilket alle nyere
alu-basser vist er). Er fælgene ikke lakerede, eller er de ridsede så der er
ubeskyttede steder, vil de på et eller andet tidspunkt begynde at irre
(hvorimod en stålfælg ville ruste i stedet).
Jeg kørte sidste vinter igennem på mine gamle ridsede sommerfælge, og de ser
ikke ud til at være begyndt at irre endnu (ihvertfald ikke synligt), - så
det er ikke noget der lige pludselig kommer "natten over", ihvertfald ikke
hvis du sørger for at rengøre fælgene (og resten af bilen også, for den sags
skyld) med jævne mellemrum..

Mine nuværende vinteralu'er har nogle bobler, men det er ikke særligt mange
måneder siden jeg købte dem, så det er ikke min skyld ;) - Desuden er de
~18-19 år gamle og har ligget i en garage de sidste ~4 år, så det er vel
nærmest hvad man kunne forvente

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-02-04 08:17

Morten Højgaard Roth wrote:
> Mine venner har frarådet mig at køre med alufælge om vinteren; fra andre har
> jeg hørt, at det sagtens kan lade sig gøre. Hvordan virker salt på
> aluminium?

De korroderer og blive grimme der hvor aluminiummet ikke er lakeret.
De fleste er lakerede idag så det er kun hvis der er ridser.

> Er der nogle her, der har erfaringer/meninger om den sag? Bør jeg tage visse
> forholdsregler?

Næh, hvis de er intakte, dvs ikke ridsede i lakken, så burde de kunne
klare mosten.

Du ka jo vaske bilen en gang imellem.

Jeg har alufælge (Artec) med Michelin Alpin A2 på nu og de ser ikke ud
til at ta skade.

Det er jo lækkert at bilen tager sig godt ud selvom det ikke er 17"
Brian-hjul ser det trods alt pænere ud med alu end alm
skrabemodels-stålfælge.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."