Volvo 850 - diesel er der nogen der kan si~
Fra : Lisbeth og Knud Schø~

Dato : 03-02-04 18:22

Hej

Jeg får nok snart behov for at skifte min ca. 16 år gamle Audi 100 ud med en
anden stor bil (jeg har tre børn).
I øjeblikket spekulerer jeg lidt på en Volvo 850.
Nu er benzinudgaverne jo ikke de mest økonomiske at køre i så jeg er
begyndt at spekulere lidt på om deres TDI motor kunne være en løsning.

Er der nogen der ved noget om Volvo 850 og måske endda om TDI-motoren - ja
så vil jeg frygteligt gerne høre lidt.

Med venlig hilsen

Knud

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 03-02-04 20:40

"Lisbeth og Knud Schøler" <scholer_fjern@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved noget om Volvo 850 og måske endda om TDI-motoren - ja
> så vil jeg frygteligt gerne høre lidt.

Jeg diskuterede lige præcis Volvo 850 (D5) med min taxachauffør i lørdags. -
Han lovpriste den, og satte holdbarheden på højde med den Mercedes E270 CDI,
han selv kørte i. Dog havde han fra flere vognmænd hørt om problemer med
gearkassen (automatgear). Det var eneste problem, han var stødt på flere
gange.

Mvh
Mandal

Fra : Lisbeth og Knud Schø~

Dato : 03-02-04 20:46

Tak for svaret. Jeg ville nok under alle omstændigheder foretrække manuelt
gear.

mvh/Knud

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 03-02-04 23:04

Lisbeth og Knud Schøler <scholer_fjern@get2net.dk> wrote:

> Tak for svaret. Jeg ville nok under alle omstændigheder foretrække manuelt
> gear.

Hvorfor dog det?
Især i en Volvo 850 er det lækkert :)

--
-Lasse-

Fra : Lisbeth og Knud Schø~

Dato : 04-02-04 17:12

> Hvorfor dog det?
> Især i en Volvo 850 er det lækkert :)

Dels p.gr.a brændstoføkonomi, men også fordi vi har 2 biler. Jeg forestiller
mig, at det er forstyrende at have kobling i den ene og ikke den anden.

mvh/knud

Fra : Fly Christensen

Dato : 04-02-04 17:31

On Wed, 4 Feb 2004 17:11:38 +0100, "Lisbeth og Knud Schøler"

Det er en forkert forestilling.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 04-02-04 21:02

> manuelt

> Dels p.gr.a brændstoføkonomi, men også fordi vi har 2 biler. Jeg forestiller
> mig, at det er forstyrende at have kobling i den ene og ikke den anden.

En moderne automatgearkasse (elektronisk styret) gør ikke bilen mindre
brændstoføkonomisk samlet set...
Det kan godt være den generelt suger en lille smule mere benzin, men til
gengæld gør den det ikke fordi den sejtrækker eller kører med for høje
omdrejninger som følge af gearskifte på forkerte tidspunkter :)

Desuden har en automatgearkasse i en volvo 850 noget de kalder lock-up
(det betyder at momentomformeren kobles fra når bilen kører over
90km/t), så over 90km/t er der direkte forbindelse mellem motor og hjul
- lissom i en manuel-gears-bil.

Besides - stor volvo + automatgear = køreglæde og komfort :)

--
-Lasse-

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 20:53

"Knud" skrev

> Er der nogen der ved noget om Volvo 850 og måske endda om TDI-motoren -
ja
> så vil jeg frygteligt gerne høre lidt.

Motoren er opr. en Audi-motor. 5 cylindre og med turbo og omkring 140
heste. Kører fint, men klaprer lidt, men det hører jo til dagens orden på
dieselmotorer af i går. Den skulle (i hvert fald i Audi'erne) være meget
økonomisk, hvorfor en 15 - 17 km. pr. liter ikke skulle være uopnåeligt,
medmindre du har omdrejningstælleren stående på orkan hele tiden.

Jeg har indtil for et par måneder siden kørt i en Vw Caravelle med
grundlæggende samme maskine. Den kørte 350 kkm som taxa uden bøvl. Det
eneste den fik, var et par nye vakuumpumper hen ad vejen, hvilket vistnok er
en svaghed på den maskine.

> Med venlig hilsen
>
> Knud

VenHils
Peter

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-02-04 21:01

On Tue, 3 Feb 2004 18:21:55 +0100, "Lisbeth og Knud Schøler"

Har du mod på lidt tysk, så er www.alter-schwede.de en super side.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.