Hvor kan man få chippet en Vectra
Fra : OK

Dato : 31-01-04 00:13

Hej

Nogen der ved hvor man kan få chippet en Vectra 1,6 fra 1996 i Nordjylland?
og er der nogen der har erfaringer med hvad det giver af hk?

Fra : Beowulf

Dato : 31-01-04 07:06

Prøv hos: http://www.rh-motorsport.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-01-04 10:41

> Nogen der ved hvor man kan få chippet en Vectra 1,6 fra 1996 i
Nordjylland?
> og er der nogen der har erfaringer med hvad det giver af hk?

Jeg lavede som journalist til Danmarks Radios trafik-program et forsøg på en
almindelig Vectra 2.0 benzin. Forsøget var overvåget af teknikere fra
Teknologisk Instituts Motortekniske Afdeling.

Resultatet var, at den aktuelle bil IKKE fik flere hestekræfter, men at den
fik en lille bitte smule mere moment.

Tommelfingerreglen er, at du i absolut bedste fald få umærkelige 5 hk mere
på din motor, men at "chiptunerne" ofte lover guld og grønne skove uden, der
"bliver leveret". Hvis de flytter tændingen for meget, kan du desuden få
ødelagt din motor.

Spar pengene til den du køber en bil med turbo - SÅ sker der ting og sager,
når du chipper.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-04 14:42

OK wrote:
> og er der nogen der har erfaringer med hvad det giver af
> hk?

1-2 hk hvis du er heldig.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 09:54

On Sat, 31 Jan 2004 14:42:22 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>1-2 hk hvis du er heldig.

Samt et væsentligt bedre momentforløb. Sidstnævnte kan få stor
betydning i en undermotoriseret 1.6, men om det er pengene værd.
Tja'....

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-02-04 11:57

Mogens... wrote:

> Samt et væsentligt bedre momentforløb.

Jeg tvivler.
Der blev ikke hentet hverken det ene eller det andet på min 2,0 Vectra B.

HVIS man chiptuner en sugemotor, så lov lovning på X ektra hk/moment, lav en
målig før og efter. Hvis lovningen ikke holder, skal det ikke koste noget -
heller ikke for målingerne.
Men det er der nok ingen der vil være med til, da det er svært at hente
hk/moment på en suge motor - på nær vist Alfa, som det har vist sig kan gøre
det.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 12:24

On Sun, 1 Feb 2004 11:56:34 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> [...]
>hk/moment på en suge motor - på nær vist Alfa, som det har vist sig kan gøre

Rolig nu - en Civic-ejer hér i gruppen har også haft gode resultater
vedr. momentændring...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-02-04 13:20

> Rolig nu - en Civic-ejer hér i gruppen har også haft gode resultater
> vedr. momentændring...

Men den reelle ændring på en 1,6´er bliver i alle tilfælde minimal.

Efter min mening nærmer det sig den rene galimatias at kaste 3 eller 5.000
kroner efter måske 10 Nm mere. Det kan jo ikke engang mærkes. Der skal
måleudstyr til - og hvad har man så reelt fået for pengene.

Blot min mening.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 13:52

On Sun, 1 Feb 2004 13:19:49 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>kroner efter måske 10 Nm mere. Det kan jo ikke engang mærkes. Der skal
>måleudstyr til - og hvad har man så reelt fået for pengene.

Som jeg skrev lige før: "...men om det er pengene værd. Tja'...."

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-02-04 14:21

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-02-04 06:14

Mogens... wrote:

> Rolig nu.

Jeg er helt rolig. Og jeg tænkte ikke på din Alfa - mere på 156, som det har
vist sig kan bruge en chiptuning.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Aslan

Dato : 03-02-04 00:48

> Jeg er helt rolig. Og jeg tænkte ikke på din Alfa - mere på 156, som
> det har vist sig kan bruge en chiptuning.

Så rådet til OK må altså være: Køb dig en Alfa 156 2,0 TS og få den chippet
ved http://www.scantune.dk/

Aslan

1998 Alfa 156 2,0
2003 MB E 320 CDI Avantgardé

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-02-04 08:40

Aslan wrote:
> Så rådet til OK må altså være: Køb dig en Alfa 156 2,0 TS og få den
> chippet ved http://www.scantune.dk/

Jep. Hvis han vil have en sugemotor, som skal chippes.

--
Mvh. Morten Fruergaard