Fjernelse af KAT = flere HK ??
Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 18:54

Hejsa Alle

Lige en tanke..

Hvad vil det gi hvis man fjerner en katalysator ?? burde motoren så ikke
kunne suge noget mere ind, da udstødningen ikke har så stor modstand ?? og
det burde luftmængde måleren jo kunne måle og computeren justere efter..
eller hvad ??

Jeg ved at f.eks. Golf II GTI 16v kan man få en KR og en PL motor med 10HK
forskel.. og den eneste motor forskel er at der er Kat på den med færrest
hk...

Er der noget i det ?? bilen er en BMW E30 fra 88 en 325i !

Mvh
Morten

Fra : Kent Nielsen

Dato : 30-01-04 19:23

"Morten Juel" <kongen(mon ikke her skal være et snabela)Starchild.dk> skrev
i en meddelelse news:401a98c2$0$27319$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hejsa Alle
SNIP
> Jeg ved at f.eks. Golf II GTI 16v kan man få en KR og en PL motor med 10HK
> forskel.. og den eneste motor forskel er at der er Kat på den med færrest
> hk...

På KR motoren er der blandt andet en anden indsugningsknast = lavere
drejningsmoment så mon ikke det er der de har fundet de 10 heste ?

Kent Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-01-04 19:43

Morten Juel wrote:
> [...]
> hk...
>
> Er der noget i det ?? bilen er en BMW E30 fra 88 en 325i !

Hmmm det tror jeg ikke du skal regne med giver noget særligt og du
lægger dig ud med synsfyrene.

Prøv med et sæt racerknastaksler istedet.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 20:20

>Hmmm det tror jeg ikke du skal regne med giver noget særligt og du
>lægger dig ud med synsfyrene.

ikke nødvendigvis...

>Prøv med et sæt racerknastaksler istedet.

Nej tak, den tager jo moment/bundtræk :o//

Mvh
Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 31-01-04 08:30

Morten Juel wrote:

> ikke nødvendigvis...

> Nej tak, den tager jo moment/bundtræk :o//

Det gør det også hvis du skruer på modtrykket i udstødningen.
Desuden risikerer du også at forstyrre fyldningen af cylindrene.
Prøv at kigge efter en godkendt kat til ræs som andre også foreslår.

Mvh
Roberto

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 02-02-04 08:14

"Morten Juel" <kongen(mon ikke her skal være et snabela)Starchild.dk> wrote
in message news:401aace4$0$27331$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> ikke nødvendigvis...

Jeg var engang med til et Saab projekt, hvor ejeren afmonterede
katalysatoren i god tro, fordi bilen var fra før 1990..... Imidlertidigt
blev alle biler med katalysator solgt med afgiftsnedslag, for at kompensere
for den dengang dyre katalysator, og han kom til at betale en klækkelig
ekstraafgift (Eller var det en bøde, for det ekstra svineri uden
katalysator)
Resultatet af projektet blev ihvertfald at han droppede alle idéer om at
køre i modificeret standardvogn.....

Man må altså _ikke_ pille kat'en af en bil som er født med den, hvis man
regner med at have nummerplader på bilen, også selv om den er fra før 1990

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 30-01-04 20:15

> [...]
> hk...
>
> Er der noget i det ?? bilen er en BMW E30 fra 88 en 325i !

Du får ikke flere hk af at fjerne katalysatoren. Måske risikerer du endda at
motoren går dårligere fordi udstødning og indsugning ikke længere vil være
afstemt til hinanden. Under alle omstændigheder vil den ikke kunne klare et
syn.

NS

Fra : Torben E

Dato : 30-01-04 20:28

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> motoren går dårligere fordi udstødning og indsugning ikke længere vil være

Har du da prøvet at rulle en bil med og uden ?

Det er absolut min erfaring at det hjælper at køre uden.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Mogens...

Dato : 30-01-04 21:46

On Fri, 30 Jan 2004 20:27:53 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Det er absolut min erfaring at det hjælper at køre uden.

Jep - der er power at hente i at køre uden kat'

/Mogens

Fra : Torben E

Dato : 30-01-04 21:51

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jep - der er power at hente i at køre uden kat'
>

> /Mogens

Nemlig, med mindre man da har en så avanceret vogn som feks.
Hr Bjørn. Den har lambda sensorer både før og efter katten, hvis
man fjerner den på en sådan vogn, vil den gå på nødpogram.

Fra : Mogens...

Dato : 30-01-04 21:53

On Fri, 30 Jan 2004 21:51:25 +0100, "Torben E"
> [...]

>Hr Bjørn. Den har lambda sensorer både før og efter katten, hvis
>man fjerner den på en sådan vogn, vil den gå på nødpogram.

Kein Problem i disse dage for dem, der kører forhjulstræk og antispin.
Man kommer jo ikke ud af stedet (jeg kører i disse dage i en '04 AR
156 2.0 JTS).

Os med 4x4 rykker for vildt

/Mogens

Fra : Torben E

Dato : 30-01-04 21:57

> Os med 4x4 rykker for vildt
>

> /Mogens

Ingen tvivl derom, med FWD er det ligemeget om man har 200 eller
400 hk, i dette føre.

Fra : Jens Andersen

Dato : 30-01-04 21:46

> [...]
> afstemt til hinanden. Under alle omstændigheder vil den ikke kunne klare

Det må være en brugtimporteret BMW du har siden der er kat. på. I
Danmark er der først kat. tvang efter 1 - 10 - 90 så du vil ikke få
synsproblem uden kat.
mvh. Jens

Fra : Mikael L

Dato : 30-01-04 23:23

"Jens Andersen" <tcp999@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det må være en brugtimporteret BMW du har siden der er kat. på. I
> Danmark er der først kat. tvang efter 1 - 10 - 90 så du vil ikke få
> synsproblem uden kat.

Selom det først blev lovkrav i 90 begyndte BMW at sætte det på alle deres
biler lidt før. Min egen er indreg. første gang i 8.mdr. 89 og den har kat.

Hvis der står på reg.att. at den er miljøvenlig mener jeg ikke du må pille
katten af. Måske jeg tager fejl?

Mikael

Fra : Jens Andersen

Dato : 31-01-04 10:55

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i

> [...]
kat.

> Hvis der står på reg.att. at den er miljøvenlig mener jeg ikke du må pille

Biler der kaldes miljøvenlig i reg.attest er biler der fra ny er
reg. i DK med kat. i en periode før 1-10-90 Disse biler fik nedslag i
registreringsafgift. Det var en ordning for at få gang i salget af katbiler
før lovkravet før 1-10-90.
Så mon ikke katten skal blive på sådan en bil
Jens

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 02-02-04 08:16

"Jens Andersen" <tcp999@ofir.dk> wrote in message
> [...]
katbiler
> før lovkravet før 1-10-90.
> Så mon ikke katten skal blive på sådan en bil

Det skal den.......

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 20:40

> [...]
> det burde luftmængde måleren jo kunne måle og computeren justere efter..

Du får mere effekt...

Skal du til at rode så smid en racerkat. på istedet de findes TUV godkendt.

> Jeg ved at f.eks. Golf II GTI 16v kan man få en KR og en PL motor med 10HK
> forskel.. og den eneste motor forskel er at der er Kat på den med færrest
> hk...

Jeg har set det opgjort i EB engang og tallet ligger mellem 10-25 HK
afhængig af model, på SAABen var der på et tidspunkt hul i forrøret og det
kunne sku mærkes på den bovlamme spand.

> Er der noget i det ?? bilen er en BMW E30 fra 88 en 325i !

10-15 HK er et skud.

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 23:14

har været til syn uden indmad i kat uden problemer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 23:05

"lina" <linsnabelalarsen.mail.dk> skrev :

>har været til syn uden indmad i kat uden problemer

Hvem svarer du egentligt hvad på

Fra : AA

Dato : 31-01-04 11:49

Har prøvet det på en Volvo V40 2.0 - det gav ingen effektforøgning - men en
del mere støj da Katen fungerer som lyddæmper.

Det gav som sagt intet på denne bil og jeg tror ikke man generelt skal regne
med at få andet end mere støj ud af det.