Hvornår begynder man at give biltyve hårde~
Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 12:13

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=236656

Skolebørn i alvorlig trafikulykke

Tre biltyve mistede til formiddag kontrollen over deres bil, der
blev slynget over i skolebus ved Hjørring

Af ms - 10:50 - 30. jan. 2004

To personbiler og en bus med 42 skoleelever var fredag formiddag
involveret i en voldsom ulykke på Ringvejen i Hjørring i Nordjylland,
oplyser politiet.

Tre unge biltyve kørte med høj fart op bag i en anden bil. Den
stjålne bil blev efterfølgende slynget over i bus fyldt med skolebørn.

Ifølge Hjørring Politi kom ingen af børnene noget til ved
ulykken.

- Jeg har netop fået et opkaldt fra skoleinspektøren, der
fortalte, at børnene nu får talt godt ud om oplevelsen, mens der er en
psykolog til stede, siger vagthavende ved Hjørring Politi, Asbjørn Nielsen,
til ekstrabladet.dk.

To biltyve, chaufføren i den anden bil og buschaufføren er alle
blevet bragt til Hjørring sygehus.

Politiet leder i øjeblikket efter en tredje person, som var
passager i den stjålne bil. Manden løb fra stedet efter ulykken, og politiet
sendte derfor en hundepatrulje ud for at fange ham.

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-01-04 12:18

On Fri, 30 Jan 2004 12:12:48 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

[snip fra overskrift}
>Hvornår begynder man at give biltyve hårdere straffe?

Hvorfor skal de have en hårdere straf for at stjæle den bil?
Selve tyveriet har intet med ulykken at gøre. Der er tale om to
selvstændige hændelser.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 12:43

Fly Christensen wrote:
:: On Fri, 30 Jan 2004 12:12:48 +0100, "Henrik B."
:: <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:
::
:: [snip fra overskrift}
::: Hvornår begynder man at give biltyve hårdere straffe?
::
:: Hvorfor skal de have en hårdere straf for at stjæle den bil?

For at afholde dem fra at stjæle flere biler.

:: Selve tyveriet har intet med ulykken at gøre. Der er tale om to
:: selvstændige hændelser.

Pointen var, at de ofte går galt for biltyve. Og det er gengangere,
gengangere og gengangere....

M.v.h.

Fra : Kim

Dato : 30-01-04 21:46

> On Fri, 30 Jan 2004 12:12:48 +0100, "Henrik B."
> <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:
>
> [snip fra overskrift}
> Hvorfor skal de have en hårdere straf for at stjæle den bil?
Måske fordi den straf de får i dag jo beviseligt ikke afholder dem fra at
stjæle biler.

> Selve tyveriet har intet med ulykken at gøre. Der er tale om to
> selvstændige hændelser.
Havde de ikke stjålet en bil var de jo ikke kommet kørende der, og ulykken
var slet ikke sket, så jo ulykken havde noget med biltyveriet at gøre.

Kim

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-01-04 23:36

On Fri, 30 Jan 2004 21:45:35 +0100, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

[snip straf]
>Havde de ikke stjålet en bil var de jo ikke kommet kørende der, og ulykken
>var slet ikke sket, så jo ulykken havde noget med biltyveriet at gøre.

Hvis nu en af ungerne skulle have tisset, så var bussen jo nok kommet
lidt senere. Eller hvis den nu var punkteret. Der kunne jo også have
været en dame med sin pudelhund. Hvis hun nu havde tabt snore til den,
så den var løbet ud på vejen, så havde de nok kørt en pudelhund over og
så havde de ikke ramt bussen.
For mange hvis'er. Der er ingen kausalitet imellem de to begivenheder.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Kim

Dato : 31-01-04 13:22

> [...]
> så havde de ikke ramt bussen.
> For mange hvis'er. Der er ingen kausalitet imellem de to begivenheder.
Sikke noget vrøvl....
Havde de ikke stjålet en bil havde de ikke sat andres liv i fare ved at
køre i den sådan er det bare.

Kim

Fra : Fly Christensen

Dato : 31-01-04 14:32

On Sat, 31 Jan 2004 13:21:43 +0100, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

[snip]
>Sikke noget vrøvl....
> Havde de ikke stjålet en bil havde de ikke sat andres liv i fare ved at
>køre i den sådan er det bare.

Det er dig, der vrøvler. Tyveriet af bilen har ikke bragt nogens liv i
fare. Der er ingen kausalitet med tyveriet og uheldet.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Kim

Dato : 31-01-04 18:36

> [...]
>
> Det er dig, der vrøvler. Tyveriet af bilen har ikke bragt nogens liv i
> fare. Der er ingen kausalitet med tyveriet og uheldet.

Fat nu hvad jeg skriver!

Kim

Fra : Peter G C

Dato : 31-01-04 09:08

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Måske fordi den straf de får i dag jo beviseligt ikke afholder dem fra at
> stjæle biler.

Det er naivt at tro, at straf forhindrer forbrydelser - i givet fald burde
livstidsstraffen for drag jo afholde alle fra at begå mord ..... det er dog
ikke virkeligheden i dag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 31-01-04 09:42

> [...]
> livstidsstraffen for drag jo afholde alle fra at begå mord ..... det er

Det har du da helt ret i, men simpel husmandslogik siger mig at jo længere
sådan nogle fæhoveder er buret inde, jo færre muligheder har de for at udøve
nye angreb på resten af samfundet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 11:59

Andreas M. Hansen wrote:
[...]

My pinot exactly. Og specielt biltyve er jo notorisk kendt for at være/blive
gengangere.

M.v.h.

Fra : claus b. p.

Dato : 31-01-04 14:32

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
> :: de for at udøve nye angreb på resten af samfundet.
>
> My pinot exactly. Og specielt biltyve er jo notorisk kendt for at

Det turde være indlysende at straffen for en forseelse burde være
proportional med forbrydelsens omfang. Det bør altså straffes relativt mildt
at "låne" en bil, køre en kort tur og derefter efterlade den uskadt, hårdere
at voldbanke den, og meget hårdt at beskadige den og andet /andre. Samtidig
bør straffen udvides med 50-100 procent for hver gang det gentager sig. Jeg
vil hellere betale skat til flere fængselspladser end til genoptræning af
ofre for den slags subjekter.

/Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 15:01

claus b. p. wrote:
::: My pinot exactly. Og specielt biltyve er jo notorisk kendt for at
::: være/blive gengangere.
:::
::: M.v.h.
:::
[...]

Ja, men der er det måske også voldstraffen der er for lille.

Vi kan ikke være mere enige.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-01-04 12:00

> [...]
> livstidsstraffen for drag jo afholde alle fra at begå mord ..... det er

Mord er jo en forbrydelse, der ofte begås i affekt, hvorfor strengere
straffe næppe spiller nogen rolle.

Biltyveri er ikke en forbrydelse, der ofte begås i affekt, hvorfor jeg
tror, at strengere straffe vil have en mindre effekt i retningen af at
nedbringe antallet af biltyverier.

Er der nogen undersøgelser, der belyser, om den tro er rigtig, Peter..?

I øvrigt er den rene hævnfølelse også noget værd. Hvis de stjæler og smadrer
folks næstdyreste ejendel, skal de sgu bløde for det.

/Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 01-02-04 14:46

[klip]

> [...]
> nedbringe antallet af biltyverier.
>
> Er der nogen undersøgelser, der belyser, om den tro er rigtig, Peter..?

Justitsministeriet har en professor (eller konsulent) der tumler meget med
emnet, Britta Kyvsgaard. Jeg tror at det er belyst af hende.... men jeg har
ikke selv læst om det.

Men det hjælper intet at hæve strafferammerne - se
http://www.netjurist.dk/nyheder/nyhed.php4?article_id=213.

Kriminelle tror jo, at de er klogere/dygtigere/smartere end politiet. Vi
andre ved jo godt, at det sjældent forholder sig sådan

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-02-04 15:34

> [...]
> emnet, Britta Kyvsgaard. Jeg tror at det er belyst af hende.... men jeg

Jep - hende har jeg snakket med den del gange. Hun ved en masse om tingene
og de undersøgelser, der er på området - og så dem som hun ikke selv har
skrevet.

> Men det hjælper intet at hæve strafferammerne - se
> http://www.netjurist.dk/nyheder/nyhed.php4?article_id=213.

Der er tale om vold her (244 til 247 såvidt jeg husker ), og det er
klart, at skærpede straffe vil have en meget, meget begrænset effekt i
sådanne situationer.

Når det handler om berigelseskriminalitet, ved jeg ikke om sagen forholder
sig ligeledes. Man kunne forestille sig, at der som udgangspunkt fandt et
minimum af "analyse" sted, før man for eksmpel stjal en bil eller lavede
insiderhandel. Ville man blive skudt i vejkanten af Saddams personlige
livgarde, ville mange måske "nære sig". Får man kun en løftet pegefinger,
kan man jo lige så godt have noget sjov.

Noget helt andet er jo så, at man begår den slags kriminalitet, fordi man
regner med, at man IKKE bliver snuppet - og så kan det jo være ligegyldigt.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der kan dokumenteres en effekt af
strengere straffe i nogle sammenhænge.... Måske man skulle lede lidt efter
dokumentationen...

*kikke-kikke - vender tilbage, hvis jeg finder noget*

/Jan W Nielsen

Fra : Kim

Dato : 31-01-04 13:36

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> livstidsstraffen for drag jo afholde alle fra at begå mord ..... det er

Mange mord begås jo ikke fordi folk belutter sig for at det kunne være
fedt/sejt at myrde en men i affekt, hvorimod mange biltyverier bliver begået
fordi tyvene er ude lige netop for at stjæle en bil, derfor vil hårde
straffe ha' en større effekt overfor biltyverier frem for mord, men
selvfølgelig vil der, som alle andre steder, være nogen der er så "hjerne
forladte" at det ikke har effekt på dem med højere straffe.

Kim

Fra : Peter G C

Dato : 30-01-04 14:43

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Det hører til i dk.politik - ikke her. Strafferammer har intet med biler at
gøre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 14:53

Peter G C wrote:
:: [klip]
::
:: Det hører til i dk.politik - ikke her. Strafferammer har intet med
:: biler at gøre.

Det hører vel til i dk.fritid.kaffeklub.bil....ligesom så meget andet
herinde.

M.v.h.