/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Moderne biler og deres elektronik.
Fra : anders majland


Dato : 29-01-04 19:33

Det skal nok blive sjovt at rep.på moderne biler om nogen år. Altså dem
der er nye nu. Jeg har netop fået fortalt en lang historie om en
fartpilot i en 4 cylindret citroen C5 med automatgear.

Farpiloten er af typen der "bare" sættes til bilens computer og så er
det det. Problemet er at den ikke virker ordenligt i omtalte C5. Den kan
først slåes til ved 60km/t selvom specifikationerne siger fra 40km/t.
Citroen har også hørt om problemet for den manuelle gearkasse version.
Der er det ofte 3 gearet der driller fartpiloten. Den 6 cylindrede med
automagear har ikke problemet...

Problemet er indkredset til en sottwarefejl i bilens computer.
Forhandler og importør har de sidste måneder talt emd fabrikken i
Frankrig og kaster nu håndklædet i ringen. Der er ingen i DK der har
adgang til at rette i bilens firmware & fabrikken i frankrig har ikke
planer om det.

Citroen forhandleren monterer nu en VDO istedet....

Men det rejser da nogle interessante problemstillinger. Når fejl i en ny
bil ikke engang kan rettes nu hvad skal der så ske om 5 eller 10 år. Der
er i forvejen en speciel firmware til danske citroen'er. Bla fordi der
er overvågning af alle pærer og danske biler jo skal have ekstra
blinklys på siderne. Hvis man engang skulle få brug for en ny computer
til sin bil, kan man mon så opdrive den rigtige firmware. Eller hvad
hvis man ønsker at lave bare en lille modificering ...


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



 
 
Torben Scheel (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 30-01-04 11:08

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:bvc4nf$5t4$1@sunsite.dk...
*snip*
> Men det rejser da nogle interessante problemstillinger. Når fejl i en ny
> bil ikke engang kan rettes nu hvad skal der så ske om 5 eller 10 år. Der
> er i forvejen en speciel firmware til danske citroen'er. Bla fordi der
> er overvågning af alle pærer og danske biler jo skal have ekstra
> blinklys på siderne. Hvis man engang skulle få brug for en ny computer
> til sin bil, kan man mon så opdrive den rigtige firmware. Eller hvad
> hvis man ønsker at lave bare en lille modificering ...

Tjah - enten må folk leve med et forøgede værditab, eller også må man finde
sig en simplere vogn.

Man kan jo håbe at der kommer flere "back to basic" biler i fremtiden, som
ikke har for meget computerstyring - der må vel også være en forretning i at
ombygge ældre overtekniske biler til mere pålidelig teknik.

vh
Torben




Hans Paulin (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 30-01-04 12:22

Torben Scheel skrev:

> Man kan jo håbe at der kommer flere "back to basic" biler i
> fremtiden, som ikke har for meget computerstyring - der må vel også
> være en forretning i at ombygge ældre overtekniske biler til mere
> pålidelig teknik.

....så mangler vi bare en mekanisk pc osse...

Hvorfor har Manta-kørere 7000 knogler mere end normale mennesker?

....deres hjerner arbejder mekanisk...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm





www.analogfoto.dk / ~ (30-01-2004)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk / ~


Dato : 30-01-04 16:44

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:bvc4nf$5t4$1@sunsite.dk...

> Det skal nok blive sjovt at rep.på moderne biler om nogen år.

Hej

Ja en af mine venner havde stilt sin C5 til service, da han hentede den igen
beklagede værkstedet at deres internetforbindelse med "fabrikken" var nede,
så han måtte komme igen en anden gang = ekstra bøvl, tabt fritid mm.

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




Ukendt (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-01-04 19:45



> Men det rejser da nogle interessante problemstillinger. Når fejl i en ny
> bil ikke engang kan rettes nu hvad skal der så ske om 5 eller 10 år. Der
> er i forvejen en speciel firmware til danske citroen'er. Bla fordi der
> er overvågning af alle pærer og danske biler jo skal have ekstra
> blinklys på siderne.

Spørgsmålet er om danmark kan opretholde denne tekniske handelshindring hvis
en producent virkelig ville forfølge sagen.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Allan Møller (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Allan Møller


Dato : 30-01-04 20:29

> er overvågning af alle pærer og danske biler jo skal have ekstra
> blinklys på siderne. Hvis man engang skulle få brug for en ny computer

Er det ikke noget alle lande inden for EU har ?


Mvh. Allan



Gert (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Gert


Dato : 30-01-04 21:55


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:bvc4nf$5t4$1@sunsite.dk...
> Det skal nok blive sjovt at rep.på moderne biler om nogen år.
<snip>
> Men det rejser da nogle interessante problemstillinger. Når fejl i en ny
> bil ikke engang kan rettes nu hvad skal der så ske om 5 eller 10 år. Der
> er i forvejen en speciel firmware til danske citroen'er. Bla fordi der
> er overvågning af alle pærer og danske biler jo skal have ekstra
> blinklys på siderne. Hvis man engang skulle få brug for en ny computer
> til sin bil, kan man mon så opdrive den rigtige firmware. Eller hvad
> hvis man ønsker at lave bare en lille modificering ...


arh det er da ikke noget problem! inden længe, kommer bilerne vel standart
med fast internet opkobling og en eller anden forkvablet Windows udgave.
politiet bliver afskaffet da bilen selv sørger for at holde øje med om du
overholder de forskellige regler
(du har udført en ulovlig handling, bilen genstartes)

bilen tjekker selv om der skulle være kommet ny firmware og sørger for at
opgradere sig selv i løbet af natten, der vil ikke længere være nøgler til
bilen, men i steden får du en lille memery stick til firewire som så
indeholder lige præcis dine indstillinger

og og.......... hmm der løb den vist a med mig sorry )



--
Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller
Golf II 1,8 1986. Volvo BM 425
Ford Taunus P7 17M V4 1971
www.lynghoy.dk
www.fordp7-bornholm.dk



Ukendt (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-01-04 22:14


> Men det rejser da nogle interessante problemstillinger. Når fejl i en ny
> bil ikke engang kan rettes nu hvad skal der så ske om 5 eller 10 år. Der
> er i forvejen en speciel firmware til danske citroen'er. Bla fordi der
> er overvågning af alle pærer og danske biler jo skal have ekstra
> blinklys på siderne. Hvis man engang skulle få brug for en ny computer
> til sin bil, kan man mon så opdrive den rigtige firmware. Eller hvad
> hvis man ønsker at lave bare en lille modificering ...

Nu består de moderne biler jo ikke kun af en stor computer, men af mange
små.
F.eks Motorstyring (ECU), instrumentering, Startspære ,ABS, Airbag,
Automatgear, komfortudstyr (rudehejs/centrallås/elsæder).
Men vil derfor sjældent komme ud for at hele bilen er "bluscreenet".
Disse enheder kommunikere ofte med hindnanden via en CAN-Bus.

Nogle mærker kan opdatere softwaren på værkstedet f.eks Opel og nogle
Peugeot (og dermed sikkert også den omtalte Citropling).
I dettte tilfælde er problemet jo også at fabrikken ikke har planer om at
lave en ændring. Sikkert fordi at bilerne der er født med fartpilot fra
fabrikken har en anden ECU med OK software.

Ja elektroniken i de nye biler er forunderlig, men det betyder desværre nok
dødstødet til perlegrusmekanikeren.

Men heldigvis er din bærbare Pc, VAG-COM og internettet din ven (hvis du
kører en VW ralateret bil).


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===










Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste