Smøring af kæde uden central støtteben?
Fra : "Henrik Nedergaard"

Dato : 22-04-01 23:14

Hej gruppe
Jeg er den heldige ejer af en skriggul SV650S. Jeg har aldrig før haft en MC
uden det centrale støtteben. Jeg har derfor et spørgsmål til de kloge/smarte
hoveder her i gruppen der vader i erfaring med MC´er

Hvordan i helv... får i smurt kæden på sådan en MC når den står uhjælpelig
fast på baghjulet? Jeg har smurt et stykke kæde - trukket MC´en 20 cm -
smurt endnu et stykke kæde - trukket MC´en endnu 20 cm ..... o.s.v. Men kan
det virkelig ikke gøres smartere?

Tidligere satte jeg MC´en på det cetrale støtteben startede MC´en og satte
den i første gear. Så trillede hjulet pænt rundt uden jeg behøved at røre
ved gassen. På den måde kunne man koncentrere sig om at smøre kæden jævnt og
over det hele. Men det kan jeg ikke længere gøre med SV´en

Hvad kan jeg gøre - FORSLAG!!!

Med venlig hilsen

Toshido
AKA Henrik Nedergaard

--
Posted from mail1.stofanet.dk [212.10.10.6]

Fra : Morten Christensen

Dato : 23-04-01 02:13

"Henrik Nedergaard" <henrik@nedergaard.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ECEKLPIFFDNCKIKMHPDOKEDECDAA.henrik@nedergaard.com...
> Hej gruppe

Harj Hæænrik

Men kan det virkelig ikke gøres smartere?

Joda!

> [...]
og
> over det hele. Men det kan jeg ikke længere gøre med SV´en

ARGH! Er du / var du ikke bange for at komme til at røre lidt forkert, så
den pludselig ville ud at køre helt alene??

Hvad kan jeg gøre - FORSLAG!!!

Stil den på sidestøttefoden.
Tag fat med højre hånd under bagsædet, og løft så op, således at den støtter
på sidestøtteben og forhjul
Værsgo' - nu har du løftet baghjulet - men mangler sikkert en hånd til at
dreje og smøre )

Det får du naboen til at gøre - eller konen/kæresten/manden - gravhunden kan
nok ikke anbefales *S*

--
Morten Christensen
Lige nu i Nordjylland på sin GSX600F

Fra : Flemming Petersen

Dato : 23-04-01 08:19

[snip]
> [...]
> dreje og smøre )
>
> Det får du naboen til at gøre - eller konen/kæresten/manden - gravhunden
[snip]

Hvis jeg sætter en 1½ liter faxekondi (andre mærker virker sikker også ;^)
under
bagsvingeren i højre side helt ud for enden, så den løfter baghjulet 2 cm,
også har
man lige pludselig ikke brug for konen/kæresten/manden/nabo.... ;^)

Mvh
Flemming Petersen
CBR 900 RR

Fra : Morten Christensen

Dato : 23-04-01 02:13

"Henrik Nedergaard" <henrik@nedergaard.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ECEKLPIFFDNCKIKMHPDOKEDECDAA.henrik@nedergaard.com...
> Hej gruppe

Harj Hæænrik

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-04-01 15:30

"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på sidestøtteben og forhjul
> Værsgo' - nu har du løftet baghjulet - men mangler sikkert en hånd til at

Men det behøver du heller ikke, for motoren er jo i tomgang i første gear,
så nu slipper du langsomt koblingen, og så triller hjulet stille rundt helt
af sig selv, du skal bare koncentrere dig om kædespray'en.
Evt. kan du tjekke om din bøjlelås passer i højden så den kan sættes under
højre fodhviler, vupti, så kan cyklen stå på sidestøtte og bøjlelås, og du
har begge hænder fri til at smøre.

Rittig

Fra : Henry

Dato : 23-04-01 08:09

> [...]
> fast på baghjulet? Jeg har smurt et stykke kæde - trukket MC´en 20 cm -
> smurt endnu et stykke kæde - trukket MC´en endnu 20 cm ..... o.s.v. Men

Jo hold op med at smøre kæden....... og køb en scottoiler, vupti så skal der
kun hældes olie på en lille beholder for hver 1500km (ca) det er for nemt,
den koster 8-900kr her i dk, incl. en ½ liter lyserød olie og fittings.

Har selv lige monteret een, og er spændt på hvordan det virker i længden.
Jeg har hørt fra flere at den sviner mindre end kædespray, doserer
bedre/konstant og eventuel olie der kommer på fælgen kan tørres af ganske
let.

Du kan jo se min næste gang vi mødes.

Henry

Fra : Niels S.

Dato : 23-04-01 16:20

Henry skrev

> [...]
> Jeg har hørt fra flere at den sviner mindre end kædespray, doserer
> bedre/konstant og eventuel olie der kommer på fælgen kan tørres af ganske

Hej Henry og andre Scottoiler ejere.

Jeg har også lige monteret en scottoiler på min VFR800, og har gennem de
sidste 1200 km skruet længere og længere ned for doseringen. Pt. er jeg på
trin 6 hvilket giver 1 dråbe hver 2-3 minut. I vejledningen stod der at den
skulle indstilles til 1-2 dråber pr. minut, men det giver et værre svineri
på fælgen og min kæde er stadig meget fin indsmurt med den nuværende
indstilling. Mit spørgsmål er derfor: hvordan er din (jeres) indstillet
(minutter/dråbe)? Skal man blive ved med at skrue ned indtil der ikke kommer
mere på fælgen, og kæden selvfølgelig stadig er velsmurt? Det der bliver
slynget af på fælgen er vel egentlig bare fråds eller hvad?

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Henry

Dato : 23-04-01 17:09

> [...]
> mere på fælgen, og kæden selvfølgelig stadig er velsmurt? Det der bliver
> slynget af på fælgen er vel egentlig bare fråds eller hvad?

Hej Niels

Jeg har selv en VFR800Fi, jeg er ikke helt sikker med jeg mener faktisk at
min står på trin 1-2 stykker, men jeg tjekker lige i aften.

Jeg har absolut ingen erfaring endnu, da jeg sådan cirka har kør 12km med
min Scottoiler i år, takke være vejret

Vil du ikke starte en ny tråd da det her er denne uvedkommende?

mvh
Henry

Fra : Morten Dahl

Dato : 23-04-01 08:39

""Henrik Nedergaard"" <henrik@nedergaard.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kloge/smarte
> hoveder her i gruppen der vader i erfaring med MC´er

Jeg besidder ingen af ovennævnte egenskaber, men har (havde) samme problem
som dig..

> [...]
> fast på baghjulet? Jeg har smurt et stykke kæde - trukket MC´en 20 cm -
> smurt endnu et stykke kæde - trukket MC´en endnu 20 cm ..... o.s.v. Men

Man kan som andetsteds nævnt tage fat under sadlen, men er sku trættende i
længden.

1. Køb et stativ til at hejse baghjulet fra jorden med, sådan lidt RR
agtigt, men det virker.. Også helveds rar når der skal strammes kæde.

http://www.mconline.dk/html/acatalog/MConline_Bagaffelbukke_2.html her kan
den fåes..

2. Anskaf dig en Scottoiler, som er en automatisk kædesmøringsanordning så
er kæden altid frisk. Har selv anskaffet en og den er kanon (Armand: den var
altså ude af drift i lørdags man skal bare passe lidt på når man hiver
baghjulet af ikke at komme til at bøje/knække smørestudsen.

-
Hilsen
Morten Dahl

Fra : Søren Johansen

Dato : 23-04-01 09:03

""Henrik Nedergaard"" skrev:
> [...]
cm -
> smurt endnu et stykke kæde - trukket MC´en endnu 20 cm ..... o.s.v.

Jeg havde fuldstændig samme problem og købte et stativ som Morten
foreslår. Men det er jo lidt besværlig at have med på tur, hvor det også
hænder at jeg gi'r kæden en gang spray!

Jeg diskuterede det med en bekendt (Erling eller "9'eren" for de
indviede) og han sagde at han havde løsningen!
Han hentede et stykke krydsfiner der var savet ud så man nærmest har en
"pind" med en tværpind i begge ender (det hele savet ud i et stykke ca.
10 mm. krydsfiner og måske 25-30 cm. langt/højt, afhængig af MC'en). Den
del der vender på tværs er ikke lige, men har nærmest facon som halen på
en hval!
Dimsen stiller man på højkant mellem udstødningen (/afgangsrøret før
potten) og jorden i modsatte side af sideståfoden og vips "svæver"
baghjulet og man kan rotere det frit.
Dimsen er desuden lille nok til at kunne være under sædet sammen med
værktøj osv.

Hvis du er interesseret kan jeg tage et billede af den?

Det virker bare perfekt og tiltrækker også lidt opmærksomhed i f.eks.
færgelejer...

Mvh,
Søren
Ducati 888

Fra : Adam Christensen

Dato : 23-04-01 09:18

"Søren Johansen" <sjohansen@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> 10 mm. krydsfiner og måske 25-30 cm. langt/højt, afhængig af MC'en). Den
> del der vender på tværs er ikke lige, men har nærmest facon som halen på

Det stod min forestillingsevne af - picture please

> [...]
> baghjulet og man kan rotere det frit.
> Dimsen er desuden lille nok til at kunne være under sædet sammen med

Har du set baggagerummet på en SV'er? :-/

--
Adam
SV650S

Fra : Armand

Dato : 27-04-01 23:03

Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en
> "Søren Johansen" <sjohansen@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Har du set baggagerummet på en SV'er? :-/

Hæ!

Har DU set en Duc's? :-/

--
Armand.

Fra : Adam Christensen

Dato : 23-04-01 09:12

""Henrik Nedergaard"" <henrik@nedergaard.com> wrote in message

> [...]
> fast på baghjulet? Jeg har smurt et stykke kæde - trukket MC´en 20 cm -
> smurt endnu et stykke kæde - trukket MC´en endnu 20 cm ..... o.s.v. Men

Jo lidt:

1.
Køb Motorex kædespray - den er hvid; så kan du se hvor du er kommet til
I øvrigt kan du rulle ca. 70-75 cm mellem hver smøring - på den måde skal du
kun skubbe til den 2 gange Brug evt. et stykke pap/træ til at holde
mellem kæde og fælg, så du ikke sviner det hele til. Og vent så i øvrigt så
længe som muligt med at køre efter kæden er smurt - gerne et par timer - så
havner fedtet slet ikke på fælgen

alternativt:

2.
Køb en gaffelbuk - helst med holdere med gevind der passer i bagsvingerens
huller - det skulle være den mest stabile løsning. Har set en hos Holtug MC.

eller

3.
Køb en Scottolier - hvis du har en SV'er med lys fælg er det måske ikke så
fedt, for den smider svjv en del olie på fælgen...

God fornøjelse

--
Adam
SV650S

Fra : Jonas Holt

Dato : 26-04-01 09:36

> 2.
> Køb en gaffelbuk - helst med holdere med gevind der passer i bagsvingerens
> huller - det skulle være den mest stabile løsning. Har set en hos Holtug MC.

Jeg troede lige du tog pis på manden - læste det som: køb en gaffeltruck...

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-04-01 10:23

Hej Henrik

Er det nemmeste ikke bare at montere et centralstøtteben.

En MC-løfter er jo ikke til at have med på tur.

Vi ses. Jeg skal jo snart høre den

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : origo@earthling.net

Dato : 23-04-01 11:05

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message

> Er det nemmeste ikke bare at montere et centralstøtteben.
LOL

I engelske blader har jeg sett en teleskopstang som kan ligge under sadelen,
og som kan plasseres under svingeren så snart man har løftet bakhjulet fra
bakken. Dermed kan man la MC'en stå på sidenstøttebenet med bakhjulet i
luften.

Selv pleier jeg å få noen til å spraye kjedet mens jeg holder bakhjulet
oppe, det er egentlig ganske nemt når man har gjort det er par ganger.

JS

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 23-04-01 18:36

<origo@earthling.net> wrote in message

> [...]
> bakken. Dermed kan man la MC'en stå på sidenstøttebenet med bakhjulet i

Den har louis.de også

Poul B-H

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 23-04-01 18:33

<origo@earthling.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c0uop$2b6g$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> bakken. Dermed kan man la MC'en stå på sidenstøttebenet med bakhjulet i

http://www.louis.de sælger en sådan. Der ligger et par fine billeder på
hjemmesiden - søg på bestillingsnummer 10003338. Jeg har ingen personlige
erfaringer med dimsen, men har set den anbefalet i en tysk TDM-newsgroup.

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : james

Dato : 30-04-01 15:35

Jeg har været væk i en stund, men ville dele scottoiler erfaringer, som jeg
mener er en rigtig god løsning:

Kæden varer MEGET længere.
Det sviner mindre end spray eller almindelig olie, bare justér den efter bogen.

Det er billigere i længden, når man tænker hvad kædekit koster....og en lille
beholder holder til de fleste ferie ture...mange 1000 kilometer.

.....men jeg har også fundet en lille "dims" med små hjul på begge sider i
England. Du kan have den i tasken, du placerer bare baghjulet på den og
roterer. Fantastisk, også til indstilling af kæden.

mvh,

-james

Fra : Jonas Holt

Dato : 30-04-01 18:44

> Jeg har været væk i en stund, men ville dele scottoiler erfaringer, som jeg
> mener er en rigtig god løsning:
> Kæden varer MEGET længere.

På min sidste cykel havde jeg en scottoiler.
Jeg havde to problemer:
Det ene var, at den skulle indstilles tidlig og silde. En tur om sommeren, hvor
man kører ud midt på en dagen, og hjem sent aften kræver to indstillinger.
Den anden var, at o-ringene nærmest baghjulet (dem modsat smørerøret) fik en
pletvis rustfarve med tiden eftersom de ikke blev smurt

> ....men jeg har også fundet en lille "dims" med små hjul på begge sider i
> England. Du kan have den i tasken, du placerer bare baghjulet på den og
> roterer. Fantastisk, også til indstilling af kæden.

Har du et billede?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Adam Milborg

Dato : 02-05-01 11:07

....og så er der den allernemmeste:

Sid på hug på venstre side af baghjulet
Venstre hånd i bagfodhvileren
Højre hånd på oversiden af dækket
Træk i fodvileren så motorcyklen gynger (kræver lidt øvelse) samtidigt med
at du trykker oversiden af hjulet fremad.
Vupti, så er der et nyt stykke der kan smøres.

Når du først har lært teknikken er det blændende nemt.

Milborg, zx9r.

Fra : Sonny Toft

Dato : 03-05-01 08:03

Den med en 1½ liters flaske virker helt perfekt på en R6'er...

Mvh

Sonny "R6" Toft