Gasfjdre.
Fra : ERLO

Dato : 28-01-04 09:38

Hej
Da det fremgår i forskellige nyhedsgrupper at gasfjederproblemer løses på de
mest iderige måder og at "eksperter" i dagens Danmark er uddøende (den
tekniske analfabetisme er i tiltagende), synes jeg at det er på tide at
videregive mere end 20 års erfaringer med produktet, gasfjedre.

En gasfjeder bruges til at fremskaffe en fjederkraft, ligesom man benytter
bukning af stål i en skrue/blad fjeder.
Forskellen er bare at gasfjederen har lav vægt i forhold til fjederkaften og
fjederkraften kan "dosseres" på en forholdsvis nem måde ved hjælp af
justering af gastrykket under samlingen.

Tryk.
Gasfjederens tryk er målt når stempelstangen under "udkørsel" er lige ved at
nå max. længde. I praksis bruges en badevægt til målingen. Man trykker
gasfjederen imod vægtens fodplade og lader stempelstangen glide ud og lige
før den er helt ude aflæses vægtskalaen.
Trykket skal måles ved 20 grader Celsius (stuetemperatur). Dette er man nødt
til at være enige om, fordi gastrykket i gasser er meget temperatur
afhængig/ følsom. ( Det er grunden til at bagklappen næsten ikke er til at
få op når det er frostvejr).
Trykket i gasfjedrene falder med tiden, fordi en del af gassen undslipper
tætningsmanchetten omkring stempelstangen. Det sker også selvom gasfjedrene
blot ligger på lager og aldrig har været i brug!. Derfor er gasfjedre
påtrykt en produktionsdato.

Gas.
Gassenarten der bruges i gasfjedrene er nitrogen = kvælstof.
Denne gasart er ikke brændbar og medfører ikke eksplotion ved kontakt med
åben ild.
Nitrogen benyttes fordi den ikke fremmer rustdannelse som det kendes for
atmosfærisk luft.

Eksempel.
En gasfjeder, hvor stempelstangen er 8 mm i diameter har tværsnitsarealet
0,5 mm2. Hvis fjederkraften skal være15 kg (påtrykt 150 N), så skal
fyldetrykket være 2x15= 30 kg ~ 30 ato..
ADVARSEL: SAAB 99 st.car benytter to gasfjedre som hver trykker 55 kg.( 550
N). Disse gasfjedre har netop stempelstangsdiameteren 8 mm, altså er de
påfyldt med trykket 110 ato. !! Det er ikke at spøge med ( svejning, boring
m.m.).

Bremseeffekt.
Gasfjedre er påfyldt en lille mængde dæmperolie.
Denne oliemængde "kommer i klemme" når stempelstangen bevæger sig ud. Olien
presses igennem et lille hul i stemplet ( ca. 0,8 mm) og nedsætter på denne
måde stempelstangens hastighed.
Derfor er gasfjederen " retningsorienteret". Det sorte beholderrør skal
vende opad for at opnå nedbremsningsvirkningen.
Bilfabrikkerne bruger gasfjedre til åbning af bagklapper fordi de åbner
klappen på en skånsom måde ( nedbremsningseffekten) i forhold til en
forspændt torsionsfjeder.
Torsionsfjederen kræver derfor en kraftigere "forankring" hvilket er
ensbetydende med en vægtmæssig tungere konstruktion. Prøv at sammenligne
st.car fra 1960´erne og en fra idag.

Eksempler fra dagligdagen.
Mange eksperimenterer med brug af gasfjedre til løft af glasfiberklapper
(bådfolket). Her skal man være opmærksom på at gasfjederen ikke må
"angribe" direkte på glasfiberen, men skal ske på en aflastningsramme af
f.eks. jern/træ. Glasfiber revner overfor konstant tryk/træk.

Ved indbygningsmål skal man kontrollere at der er plads til gasfjederen i
sammentrykket tilstand. Det oplever jeg tit at der ikke er taget hensyn til.
Altså vil man bruge en gasfjeder der var tiltænkt en anden bil så skal man
sørge for at det sorte beholderrør har samme længde.

Med venlig hilsen
ERLO
'''STØDDÆMPERE''''
til alle biler
haves.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-04 09:38

SNIP.
Fint índlæg, som desværre ødelægges lidt af reklamen til sidst.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 28-01-04 11:46

Morten Fruergaard wrote:
:: SNIP.
:: Fint índlæg, som desværre ødelægges lidt af reklamen til sidst.

Jeg vil mene at en reklame er noget der henviser til ét eller andet sted -
med e-mail, adresse, hjemmeside el. lign. På den måde Erlo skriver det, har
det vist ikke den store reklameværdi.

M.v.h.

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-01-04 04:58

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
> med e-mail, adresse, hjemmeside el. lign. På den måde Erlo skriver det,

Nææ da ikke i forhold til andre som har op til 3 link i sin "sig" som er
reklame for sig selv.

--
Hilsen Martin.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-04 06:27

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse
> Nææ da ikke i forhold til andre som har op til 3 link i sin "sig" som er
> reklame for sig selv.

Okay...
Hvor meget reklame er der i:
www.fruergaard-racing.dk?
og
www.syverrace.dk?

Det eneste der er reklame er da det sidste link.

Men jeg skriver ikke indlæg om dæk, alarmer, fælge, snorkler, rustfrit
udstyr osv., vel...
Det svarer jo lidt til, at jeg skriver et indlæg om, "sådan montere du en
alarm".

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 29-01-04 09:01

Morten Fruergaard wrote:
> "Martin Vollert" skrev i en
>
> Det eneste der er reklame er da det sidste link.

Men det er da 100% ok at du har de link i din signatur,
sådan er retningslinierne for en signatur på usenet jo sat op.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-01-04 16:19

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message

> Men det er da 100% ok at du har de link i din signatur,
> sådan er retningslinierne for en signatur på usenet jo sat op.

Jep og ERLO har da også reklamen i sin "sig" så derfor kan jeg slet
ikke se hvorfor det skulle kommenteres.
--
Hilsen Martin.

Fra : John Sahl

Dato : 29-01-04 16:46

Martin Vollert wrote:
> Jep og ERLO har da også reklamen i sin "sig" så derfor kan jeg slet
> ikke se hvorfor det skulle kommenteres.

ERLO har slet ingen signatur når han ikke har sat
signaturadskilleren "-- "

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-01-04 18:37

> ERLO har slet ingen signatur når han ikke har sat
> signaturadskilleren "-- "

Flueknepper

--
Hilsen Martin.

Fra : John Sahl

Dato : 29-01-04 19:22

Martin Vollert wrote:

Det var dig der startede

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-01-04 16:28

> [...]
> udstyr osv., vel...
> Det svarer jo lidt til, at jeg skriver et indlæg om, "sådan montere du en

Det ville jeg heller ikke kunne se noget galt i hvis det kunne hjælpe
eller være til oplysning for andre, så længe man ikke bruger specifikke
navne som Cobra eler Goodyear er bedst fordi der forhandler jeg.
Men bevars hvis du syntes hans indlæg får mindre værdi fordi der til
allersidst står, "støddæmperer til alle biler haves" så er det da din sag.

--
Hilsen Martin.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-01-04 06:25

> [...]
> Men bevars hvis du syntes hans indlæg får mindre værdi fordi der til
> allersidst står, "støddæmperer til alle biler haves" så er det da din sag.

Jeg synes at det var et godt indlæg - som jeg skrev. Men reklamen til sidst
fik mig blot til at overveje hans grund til at skrive indlægget. For det for
at hjælpe eller reklamere?

EOD.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : ERLO

Dato : 30-01-04 10:30

Grunden til indlægget:
Da, der ikke sker ret med inden for autostøddæmpersalget for tiden er, der
rigelig tid til at studere diverse nyhedsgrupper, bl.a. dk.fritid.bil.
I denne gruppe har der været mange "amatøragtige= livsfarlige" indlæg om
gasfjedre, så jeg syntes at det ville være mest rigtig at afmystificere -og
orientere om dette produkt og for at udbrede kendskabet til omgang med
produktet, så man kan undgå at nogen løber en risiko og kommer til skade.
En sag fra det virkelige liv:
Ved BILKA Ishøj/Greve var der nogle lastvognsramper med gasfjederaflastede
køreplader, som skal gøre det muligt af køre med løftevogne ind på
lastbilladet.
Disse gasfjedre med stempelstang Ø 50 mm er skruet sammen. I denne sag blev
en maskinarbejder sat til at skrue den fra hinanden af sin overordnede ????
De yderste 15 mm gevindrynker blev REVET af. En mur blev stopper for
stempelstang og omløber.

SAAB St.car:
Grunden til at jeg brugte SAAB eksemplet i mit indlæg, er fordi disse
gasfjedre ses til salg i mange bilistbutikker ophængt på et blisterkort og
de har nogle meget bekvemme mål. Altså de kan bruges mange forskellige
steder. Men de har altså et tryk som gør at de er farlige at omgås ved
ukendskab.

Min anoncering:
Vedrørende min anoncerering, altså gøre opmærksom på at man eksisterer, er
det ikke det alle gør når de deltager i en offentlig debat??
Se på det på en anden måde. Hvis jeg kan skabe et mersalg indenfor
støddæmpere, så jeg kan eksistere, så slipper du for at skulle betale over
skatten til mig !!.
Endelig, så truer jeg ikke de store udbydere, Højer, Kroglund, T Hansen,
N&V, da jeg har en niche, hvor jeg laver, handler og rådgiver omkring emnet
støddæmpere. Støddæmpere, som dels er gået ud af produktion og til
køretøjer, hvortil der ikke kan skaffes støddæmpere.
Af sjove køretøjer jeg har hjulpet på "hjulene igen", kan nævnes: PUCH
Hafflinger, VW Jagtvogn, Chevrolet Blazer.

Nu ser jeg frem til at tælle "nyhedsgruppe- bamser".
Med venlig hilsen
Ernst Løgstrup.

PS. Årh, jeg havde nær glemt det - jég ved, hvad jeg handler med.
'''STØDDÆMPERE''''
til alle biler
haves.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 11:13

ERLO wrote:
:: SAAB St.car:
:: Grunden til at jeg brugte SAAB eksemplet i mit indlæg, er fordi disse

ERLO! Der findes fortsat ikke nogen Saab 99 St. Car.....

M.v.h.

Fra : ERLO

Dato : 30-01-04 14:31

Hej Henrik B.

Når du går ind i bøger der handler om karrosseriformer ( f.eks. Politikens
bilbøger), så omtales følgende typer: Sedan, Coupe, St.car og Pick-up.

VW kalder deres St.car: Variant
FORD kalder deres St.car: Kombi.
VOLVO kalder deres St.car: Herregårdsvogn
SAAB kalder deres St.car: Combi Coupe

Alle disse biler leveres i Danmark på gule plader, altså er det
varevogne.(Dem med stor bagklap).
For mig at se, så drejer det sig om handelsnavne for den samme vare: St.car.

Med venlig hilsen
ERLO

'''STØDDÆMPERE''''
til alle biler
haves.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 14:49

ERLO wrote:
:: Hej Henrik B.
::
[...]

Det er ikke en St. car, men derimod en 5-dørs bil. Som f.eks. en Toyota
Liftback.

:: Alle disse biler leveres i Danmark på gule plader, altså er det
:: varevogne.(Dem med stor bagklap).
:: For mig at se, så drejer det sig om handelsnavne for den samme vare:
St.car.

Den gamle Saab 96 fandtes som St. car. Og den nye 9-5 findes som St. car -
kaldes Estate.

Men Saab 99 findes ikke som St. car!!!

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 30-01-04 19:56

On Fri, 30 Jan 2004 14:48:35 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> Som f.eks. en Toyota Liftback.

Nej, den få's ikke på gule plader

>Men Saab 99 findes ikke som St. car!!!

Jow - ellers ville den ikke kunne leveres med gule plader

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 01:57

Mogens... wrote:
[...]

Godt! Hvis du mener det, så finder du lige et billede til mig - tak.

Som jeg nævner andetsteds, så findes Saab 9000 HELLER ikke som St.car. Men
du kan få den på gule plader. Så deeeeet.

Det er ikke et spørgsmål om St.car eller ej, men nok mere om en vis
srørrelse på varerummet, for at de kan godkendes til guleplader..

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 08:17

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Jow - ellers ville den ikke kunne leveres med gule plader

Det var combi-coupe'en der kunne fåes på gule plader

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 12:00

jan@stevns.net wrote:
[...]

Ja, det kan være det hjælper når også du fortæller det. )

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 31-01-04 23:34

On Sat, 31 Jan 2004 11:59:34 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Ja, det kan være det hjælper når også du fortæller det. )

Du kan sammenligne tilfældet med Chevrolet Camero Z28 pick-up. Dér vil
du sikkert heller ikke sige, at de laver en sådan model, men det gør
"de..." faktisk. Ellers kan den jo ikke registreres på gule plader

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-04 01:29

Mogens... wrote:
[...]

Har jeg set. Men Saab 99 findes fortfarende ikke som St.car. Dem der kørte
rundt på gule plader var 3-dørs (CombiCoupé), der var fjernet bagsæde fra.
Det samme med Saab 9000.

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 08:12

On Sun, 1 Feb 2004 01:29:11 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Har jeg set.

Men du forstår tilsymeladende ikke min sammenligning

>Men Saab 99 findes fortfarende ikke som St.car. Dem der kørte
>rundt på gule plader var 3-dørs (CombiCoupé), der var fjernet bagsæde fra.

Gør man jo også i en st. car for at ændre det til en van. Verden ens
på det punkt. Det er da klart, at Saab'en - som lignende biler (Golf)
- ikke var en decideret st. car, som man kender det fra en Avensis,
men en tilpasset model (DK). Imidlertid er man nødt til at "kalde" det
en st. van for at matche reglerne.

Vi kommer ikke videre med emnet og fint nok med det, IMO. Man skal
ikke nødvendigvis være pinedød enig i eet og alt "hérinde" :)

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-02-04 08:44

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Men du forstår tilsymeladende ikke min sammenligning

Jeg forstår godt Henrik ikke forstår den .... jeg gør nemlig heller
ikke ;(

>Imidlertid er man nødt til at "kalde" det en st. van for at matche reglerne.

Huh ?

De må sgu' kegle godt og grundigt rundt i reglerne derinde - den røde
Rekord Stationcar jeg har - den hedder iflg dåbsattesten en Rekord E
Van - på trods af bagsæder og hvide nummerplader

Den gamle dieselbrænder, på gule plader, hed den Kadett E Van Diesel

Den Blå hedder ikke noget (Bortset fra Opel Rekord-E)

Den brune Sierra st.car - hedder spøjst nok Ford Sierra 1.6 OHC st.Car

Så - din konstatering at man "er nødt til at kalde" du'r ikke ;)

(Det er da osse fejt, at jeg har en dynge attester at kigge på , hehe)

>Vi kommer ikke videre med emnet og fint nok med det, IMO. Man skal
>ikke nødvendigvis være pinedød enig i eet og alt "hérinde" :)

Korrekt ..... det kan være sjovt at være lidt pindestikkere.

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 09:30

On Sun, 01 Feb 2004 08:43:38 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Jeg forstår godt Henrik ikke forstår den .... jeg gør nemlig heller
>ikke ;(

Tænkte jeg nok

>Huh ?

Fordi du ikke kan få gule plader på en sedan.

> [...]
>Den brune Sierra st.car - hedder spøjst nok Ford Sierra 1.6 OHC st.Car
>Så - din konstatering at man "er nødt til at kalde" du'r ikke ;)

Ovenstående hænger jo sammen med, at fabrikkerne har deres egen
betegnesle for en bilmodel (Passat Variant).

>(Det er da osse fejt, at jeg har en dynge attester at kigge på , hehe)

Som sagt - det hænger sammen med "firmabetegnelsen" og ikke dansk
lovgivning.

Iøvrigt kan du slet ikke bruge betegnelsen på attesten til noget som
helst. Jeg har lige gennemført et toldsyn på min '95 Alfa Romeo 164
Q4. Ifm. tekst/tal til registrering spurgte Bilsynet om 2 "ting":
1) Hvad synes du vi skal kalde bilen? (teksten på attesten)
2) Hvad synes du, dan skal veje?

!!!

>Korrekt ..... det kan være sjovt at være lidt pindestikkere.

Kender "vi" nogen?

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-02-04 09:35

>Fordi du ikke kan få gule plader på en sedan.

Arghh, jeg skulle lige til at kalde en Camaro Z-28, for en sedan ;(

>Kender "vi" nogen?

Vi to kan nok roligt tage hinanden i hånden på "den" konto ;)

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 09:58

On Sun, 01 Feb 2004 09:35:26 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Vi to kan nok roligt tage hinanden i hånden på "den" konto ;)

_Har_ du nu vasket hænder?

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-02-04 10:07

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>_Har_ du nu vasket hænder?

Uha - nejda - de bliver sorte igen om en time's tid ;)

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 10:04

> Vi kommer ikke videre med emnet og fint nok med det, IMO. Man skal
> ikke nødvendigvis være pinedød enig i eet og alt "hérinde" :)

Enig

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-01-04 10:06

ERLO wrote:
> Hej

Hej ERLO, da jeg sad hjemme og læste i mandags, bemærkede jeg at du
havde postet et svar på mit gasløfterproblem men ville først svare
herfra (arbejdet) men af een eller anden grund mangler det på denne
server (uni-c).

Det skumle er at det indlæg jeg svarer på her har formået at komme
igennem.

Kan du gi' et par tips til hvordan man bedømmer et gasløfters helbred
uden at skulle afmontere den?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : ERLO

Dato : 28-01-04 11:37

Desværre!!
Du er nødt til at afmontere gasfjedren for test.
Hilsen
ERLO
'''STØDDÆMPERE''''
til alle biler
haves.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-01-04 12:09

ERLO wrote:
> Desværre!!
> Du er nødt til at afmontere gasfjedren for test.

Hvordan afmonterer man sådan een uden at det lykkes den at flygte?
Mine sidder på en slags kugleled i hver ende, men jeg mistænker at
hele beslaget skal skrues med af.

På min svogers Carina-II er der en lille clips så de kan komme af
selve kuglen, men ikke på mine.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-01-04 11:49

ERLO wrote:
[...]

Du må mene en Saab 99 CombiCoupé (3- eller 5-dørs), da den ikke findes som
Stationcar.

Men ellers et godt og informativt indlæg.

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 28-01-04 19:44

On Wed, 28 Jan 2004 11:48:32 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Du må mene en Saab 99 CombiCoupé (3- eller 5-dørs), da den ikke findes som
>Stationcar. Men ellers et godt og informativt indlæg.

Er vi enige om, at gule plader ikke kan kædes sammen med alm.
personbiler, men kun st.car og pick up's?
(der er også andre af-arter)

Hvad vil du så kalde Saab'en, hvis det ikke er en "st. van"
(st. car på gule plader er en st. van)

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 03:55

Mogens... wrote:
[...]

Nej. Der findes både Saab 99 (3- og 5-døes) og Saab 9000 (5-dørs) på gule
plader. Og ingen af disse to modeller findes i stationcar udgave.

:: Hvad vil du så kalde Saab'en, hvis det ikke er en "st. van"
:: (st. car på gule plader er en st. van)

Den hedder Saab 99 Van - kort og godt.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 03:56

Mogens... wrote:
[...]

Forøvrigt - hvad har dette med indlægget at gøre??

M.v.h.