Hold til højre
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 27-01-04 22:16

Hvorfor er det nu lige, at snart ingen kan finde ud af at holde til
højre på en motorvej? Jeg er helt klar over, at der lejlighedsvis ligger
nogle langsomtkørende lastbiler i inderbanen, men når man har overhalet
dem - kunne man så ikke bevæge sig ind i inderbanen?

Nåh nej, man er vel ikke en inderbanebilist...

I eftermiddags lå en taxa i yderbanen på en 3-spors motorvej med 110
km/t. Alle, der kørte hurtigere, måtte helt op i røven på ham og blinke
med lygterne. Så trak han ind i midterbanen, og når de var passeret trak
han ud igen. Med 110 km/t. Jeg så ham fra inderbanen, hvor jeg lå og
kørte med samme hastighed som ham. Der var stort set tomt for biler i
min bane, men mange i yderbanen, som gerne ville forbi ham.

Forleden kørte jeg sent hjem, og på samme strækning kom en kvindelig
bilist ad en tilkørsel, hvorefter hun omgående lagde sig i midterbanen
ca. 50 m foran mig. Jeg overhalede hende lidt senere, og efter ca. 5 km
trak hun ind i inderbanen - og kørte fra motorvejen. Hun og jeg var de
eneste bilister inden for synsvidde på den pågældende vejstrækning.

Dagligt må jeg trække fra inderbanen via midterbanen ud i yderbanen, for
at overhale en bilist i midterbanen. Det er nemlig ulovligt at overhale
indenom. Det er imidlertid også ulovligt ikke at holde til højre. De
færreste "midterbanebilister" lader sig påvirke af en sådan manøvre, men
bliver frejdigt liggende i deres bane. Når der er 3 spor, kan alle jo
komme forbi.

Suk.

Mvh. JIB

Fra : Mark Sandberg

Dato : 27-01-04 22:32

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse

> Nåh nej, man er vel ikke en inderbanebilist...

Måske de er bange for de vilde blomster i rabatten......

/Mark.

Fra : Ulrich

Dato : 27-01-04 22:34

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse

> Måske de er bange for de vilde blomster i rabatten......

Temlig sikkert, jeg napper dem sgu i inderbanen.
Ja de kan da bare klage, man kan nemlig ikke overhale i indersporet - vel?

--
Hygge Ulrich

Fra : Jens Andersen

Dato : 27-01-04 23:39

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Temlig sikkert, jeg napper dem sgu i inderbanen.
> Ja de kan da bare klage, man kan nemlig ikke overhale i indersporet - vel?

Jeg overhaler også i inderbanen, der er dejligt fri for biler.
hilsen Jens

Fra : Axelgaard

Dato : 27-01-04 23:41

"Jens Andersen" <tcp999@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg overhaler også i inderbanen, der er dejligt fri for biler.

....og skulle det en sjælden gang ske at der er biler i inderbanen, så kan
nødsporet til "nød" bruges ;)

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 28-01-04 01:33

> ...og skulle det en sjælden gang ske at der er biler i inderbanen, så kan
> nødsporet til "nød" bruges ;)

Man kan faktisk godt overhale indenom, lovligt.
Der er noget som hedder en "forbi-kørelse", det kræver bare at du køre i din
egen bane (i dette tilfælde, inderbanen), med samme fart (som selvfølgelig
er på eller under fartgrænsen), dvs. man må ikke øge farten for at
"overhale".

Det var nogenlunde sådan at jeg fik fortalt det.

Glenn

Fra : Axelgaard

Dato : 28-01-04 08:17

"Glenn [Odense]" <megacool500@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "overhale".
>
> Det var nogenlunde sådan at jeg fik fortalt det.

Min kørelærer lærte mig at man kun måtte gøre dette hvis der var
"stang-trafik" i venstre vognbane. Han snakkede dog om det i forbindelse med
by-kørsel. Det er desuden fuldt lovligt at overhale i højre spor når man
kører gennem Limfjordstunnellen i sydgående retning - forudsat at man
fortsætter i denne vejbane.

Fra : claus b. p.

Dato : 28-01-04 03:00

"Jens Andersen" <tcp999@ofir.dk> wrote in message

> Jeg overhaler også i inderbanen, der er dejligt fri for biler.
> hilsen Jens

I skulle flytte til Sverige sku' i! Der er det blevet lovligt at overhale
højre om.

/Claus

Fra : H@nsen

Dato : 28-01-04 03:31

claus b. p. wrote:
> I skulle flytte til Sverige sku' i! Der er det blevet lovligt at
> overhale højre om.

Hvad er dit problem, hvis der er to biler på motorvejen og du ligger
inderst, den anden kører langsommere i midtersporet... så kører du da
blot forbi inden om i den bane du nu ligger i, det er og har da altid
været tilladt i dk.

Fra : Søren

Dato : 28-01-04 10:12

> [...]
> inderst, den anden kører langsommere i midtersporet... så kører du da
> blot forbi inden om i den bane du nu ligger i, det er og har da altid

prøver du på at kvalificere dig til "Danmarks værste bilist"

Fra : Henrik Juul

Dato : 28-01-04 12:21

Du burde genopfriske din lærdom vedr. færdselsloven!
Din tese gælder kun ved forbikørsel (stangkørsel).

Læs lige § 21 om "Overhaling" og sammenhold så denne med § 24 om
"Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel"

******
Overhaling

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre
om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt
forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af ikke
registreringspligtig knallert kan overhale køretøjer af andre arter
til højre.

Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan
ske uden fare, herunder særlig:

1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig
lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden
hindring for overhalingen,

2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet
køretøj,

3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og

4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane,
hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen
utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden
at være til ulempe for denne.

Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden
mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til
venstre, skal den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske
uden fare eller ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført
tilbage i vognbanen til højre, hvis den overhalende efter overhalingen
har til hensigt straks at overhale endnu et køretøj, og betingelserne
for at foretage overhaling i øvrigt er opfyldt.

Stk. 4. Køretøj, som anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden
forsigtighed overhales på den måde, der er mest hensigtsmæssig.

§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende
vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre
som muligt og må ikke øge hastigheden.

Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager
megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er
modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra
kommende færdsel. Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal
føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til
siden, så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

Forbud mod overhaling

§ 23. Overhaling må ikke foretages:

1) umiddelbart foran eller i vejkryds, medmindre:

a) køretøjerne er placeret i vognbaner, der er forbeholdt færdslen i
samme retning, jf. § 16, stk. 1,

b) overhaling skal ske til højre af hensyn til køretøj, der svinger
til venstre,

c) færdslen i krydset reguleres af politi eller ved signalanlæg, eller

d) færdslen på den krydsende vej har ubetinget vigepligt i medfør af §
26,

2) umiddelbart foran eller på en jernbaneoverkørsel, eller

3) når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke eller i vejkurve
er begrænset, medmindre kørebanen i kørselsretningen har mindst to
vognbaner, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved overhaling af tohjulet cykel og
tohjulet ikke registreringspligtig knallert.

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en
hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som
overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en
anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane,
medmindre det er påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk.
3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er
forbeholdt en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden
vognbane, som ikke er forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver
det forbikørt, anses dette ikke som overhaling.
******

Fra : JS

Dato : 28-01-04 12:24

"H@nsen" <tele1adslSLET_LIGE_DETTE@OG_DETTEtele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:u9FRb.1525$p77.349@news.get2net.dk...

> [...]
> inderst, den anden kører langsommere i midtersporet... så kører du da
> blot forbi inden om i den bane du nu ligger i, det er og har da altid

Hmm, du glemte vist at sætte en smiley?

Fra : Carsten Petersen

Dato : 29-01-04 16:34

> Temlig sikkert, jeg napper dem sgu i inderbanen.
> Ja de kan da bare klage, man kan nemlig ikke overhale i indersporet - vel?

Underhale??

Fra : Carsten Petersen

Dato : 29-01-04 16:36

Fra : Mogens...

Dato : 27-01-04 22:54

On Tue, 27 Jan 2004 21:15:46 +0000 (UTC), "Jørn Ibsen"
<ji@iteration.dk> wrote:

>Hvorfor er det nu lige, at snart ingen kan finde ud af at holde til
>højre på en motorvej?

Fordi folk er så pisse egoistiske, at de tror, de er vejens konge.
Helt forfærdentligt at iagttage, hvorledes man kører i dagens DK.

Idag var min venstre forskærm stærkt udsat for mulig skade, fordi en
Chrysler lige skulle ind til højre (tankstation). I lysreguleringen
300 m før havde han selvfølgelig placeret sig i venstre vognbane på en
4 sporet på dét tidspunkt tom vej i Farum centrum. Klovn!

/Mogens

Fra : Henning

Dato : 28-01-04 00:16

> [...]
>færreste "midterbanebilister" lader sig påvirke af en sådan manøvre, men
>bliver frejdigt liggende i deres bane. Når der er 3 spor, kan alle jo

Husk lige en væsentlig ting - man må ikke skifte to vognbaner på een
gang! Dvs. for at være "lovlydig" skal du fra inderbane til
midterbane, holde en kort pause og så ud i yderbanen. Det samme når du
trækker ind igen! Diskuterede dette med en bekendt som er betjent -
han sagde dog at det var bilisten i midten, der ville få bøden

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : SB

Dato : 28-01-04 01:06

> [...]
> færreste "midterbanebilister" lader sig påvirke af en sådan manøvre, men
> bliver frejdigt liggende i deres bane. Når der er 3 spor, kan alle jo

Ikke kun på sjælland det problem er
På vej hjem fra mit job er der to sporet hele vejen, dog ikke motorsti
Næsten hver dag ser man folk ligge i yderbanen, det på trods af at der ikke
er nogen i inderbanen
Er der nogen i den bane, kører de 75% af dem langsommere end trafikken i
inderbanene
ok, kan da være de 8 km. længere væk skal til venstre. men alligevel

Søren