Skifte laderelæ i Fiat uno 60?
Fra : Peter Saxmose

Dato : 25-01-04 10:22

Er der en der kan give mig et par tip til hvor relæet sidder
og hvordan jeg skifter det?

Jeg har aldrig prøvet det før.

Mvh Peter

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-01-04 23:58

"Peter Saxmose" <peter.saxmose@ofir.dk> skrev

> Er der en der kan give mig et par tip til hvor relæet sidder
> og hvordan jeg skifter det?

Laderelæet blev afløst af ladeelektronik for mere end 20 år siden på de
fleste biler, så forvent ikke at finde et relæ i din uno.
Egentlig var laderelæer noget man brugte på dynamoer.

Men i generatoren, som sikkert er en Marelli, sider der sikkert en lille
klods med ladelektronik, evt. sammenbygget med kullene, i nogle
generatore sidder den inde i selve generatorhuset, andre steder sidder
den udvendigt.

Der er mange andre dele i generatoren der kan have fejl end
ladelektronikken, hyppige fejl er kullene, feltdioderne, ladedioderne og
diverse forbindelser imellem disse.
Sjældnere ses fejl i feltvikling og generatorviklinger.

> Jeg har aldrig prøvet det før.

Hvad får dig til at sige at det er laderelæet?

Mvh.