Tikkende Escort
Fra : Brian

Dato : 23-01-04 00:16

Hejsa

Min gamle Escort tikker som en halv kirkekoncert, og i mine ører bliver det
mere og mere tydeligt.

Jeg ved at der er hydrauliske ventiler (?) på, men har fået at vide at
ventilløfterne, kan være problemet... lyder det helt dumt ? Isåfald, er det
noget der er til at skifte selv ?

Jeg har en Hayens manual ved min side, men vil ikke til at skille noget af,
hvis det ikke hjælper alligevel :)

/Brian

Fra : Brian

Dato : 23-01-04 00:23

Brian wrote:
> Hejsa
>
> Min gamle Escort tikker som en halv kirkekoncert, og i mine ører
> bliver det mere og mere tydeligt.

Hmmm.... det er sgu halv sent.

Det er jo en 1.6'er fra '89

Fra : John fra Ejstrupholm~

Dato : 23-01-04 00:47

> [...]
>
> Jeg ved at der er hydrauliske ventiler (?) på, men har fået at vide at
> ventilløfterne, kan være problemet... lyder det helt dumt ? Isåfald, er

Jeg er ikke fagmand men vil dog alligevel komme med et bud.
Kunne det ikke have noget at gøre med de lave temperaturer vi har for tiden.
Du ved varme = tynd olie og kulde = tyk olie og at dette så påvirker dine
hydrauliske ventiler på en mindre heldig måde.
Hvad slags olie kører du på og hvor "gammel" er den ?

--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm.

Fra : Brian

Dato : 23-01-04 11:31

Hejsa

John fra Ejstrupholm. wrote:

> [...]
> påvirker dine hydrauliske ventiler på en mindre heldig måde.
> Hvad slags olie kører du på og hvor "gammel" er den ?

Jeg kører med en 10/40 semi-syntetisk olie, der blev skiftet i November.
Den har nu gjort det længe, jeg synes bare det er blevet værre her på det
sidste...

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-01-04 07:58

Brian wrote:
> Hejsa
>
> Min gamle Escort tikker som en halv kirkekoncert, og i mine ører
> bliver det mere og mere tydeligt.
>
> Jeg ved at der er hydrauliske ventiler (?) på,

Selve ventilerne er ikke hydrauliske.
Det er ventilspillerumsudlignerne (ventil løfterne) der er hydrauliske.

> men har fået at vide at
> ventilløfterne, kan være problemet...

Jeps, det er højest sandsynligt dem, der er problemet.

> lyder det helt dumt ? Isåfald,
> er det noget der er til at skifte selv ?

Det er meget nemt på sådan en Escort.
Du skal bruge et minimum af værktøj, og det eneste "special" værktøj du skal
bruge, er en moment nøgle.
Du skal have ventildækslet af, og herefter tager du vippearmene af (sidder
med én møtrik hver, og der er 8 i alt), og husk at de kommer på samme plads
igen.
Herefter kan du tage den hydraulikse enhed op med fingrene.
Bagefter sætter du bare de nye i, skruer vippearmene på igen, HUSK nye
møtrikker og DE skal spændes med det rigtige moment.
Saml resten og du er færdig. Alt i alt burde det ikke tage mere end en god
times tid hvis man er u-øvet.
Når du så starter bilen op igen, så vil den tikke meget lige i starten, men
det er kun normalt, da den lige skal have opbygget trykket i de nye ventil
løftere.

> Jeg har en Hayens manual ved min side, men vil ikke til at skille
> noget af, hvis det ikke hjælper alligevel :)

Der kan jo også være andre årsager til at den tikker, men jeg ville satse på
ventil løfterne

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-01-04 09:16

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> Bagefter sætter du bare de nye i, skruer vippearmene på igen, HUSK nye
> møtrikker og DE skal spændes med det rigtige moment.

....det var sq nemt ift. min Kadett...

(...nu ingen kloge bem. )

> Der kan jo også være andre årsager til at den tikker

....det ka være den tikker om højoktan...
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-01-04 21:30

Hans Paulin wrote:

> ...det var sq nemt ift. min Kadett...

Jeg synes nu ikke at Kadett'erne er særligt svære, hvis man altså er heldig
så man kan "genbruge" toppakningen.
Så tar' det vel omkring 2 - 3 timer ialt på sådan én, med ny knast og
løftere.

> (...nu ingen kloge bem. )

Øv......

> ...det ka være den tikker om højoktan...

Det ka' jo også være at den bare tikker om at blive stoppet

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Brian

Dato : 23-01-04 11:34

Hejsa

Per Beer Hansen wrote:

> Selve ventilerne er ikke hydrauliske.
> Det er ventilspillerumsudlignerne (ventil løfterne) der er
> hydrauliske.

Well.... jeg er ikke fagmand, men budskabet gik da igennem alligevel :)

> [...]
> Når du så starter bilen op igen, så vil den tikke meget lige i
> starten, men det er kun normalt, da den lige skal have opbygget

Meget fornem forklaring, tak skal du have!
Det må jeg prøve at tage fat i imorgen, såfremt vejret er til det!

> Der kan jo også være andre årsager til at den tikker, men jeg ville
> satse på ventil løfterne

Det vil jeg da prøve så, mange tak for kvik respons!

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-01-04 21:31

Brian wrote:

> [...]

Det ER meget nemt på sådan en Escort

> Det vil jeg da prøve så, mange tak for kvik respons!

Velbekomme.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hit

Dato : 24-01-04 00:53

> [...]
>det er kun normalt, da den lige skal have opbygget trykket i de nye ventil

Jeg går ud fra at det er en CVH motor vi taler om.

Det er korrekt at det er nemt at skifte løfterne på den angivne måde,
men hvad med knasten?
Hvis det er slid på kontaktfladerne mellem knast og løfter, så de er
slidt kugleformet og det modsatte, så vil kontaktfladen, efter
udskiftning af løfter alene, være meget lille, og der vil være
unormalt meget slid. Man risikerer faktisk at "rive" knasten.
Derfor anbefales det at skifte både knast og løftere samtidig, hvis en
af delene skal skiftes for at få bilen til at køre ordentligt.

For at få knasten ud, så skal toppen af, og vil man være sikker på at
toppakningen ikke "smutter" når man har samlet det hele igen, så skal
der nye strækbolte til, når man monterer topstykket.

Det er ikke svært. Løsne bolten på knasthjulet, men tag den ikke af
endnu. Sæt bilen i gear og skub med den til den er i TDC, det er når
hakket på kileremshjulet på krumtappen er ud for det storre mærke på
tandremsdækslet, og samtidig skal pilen på knasthjulet pege på prikken
på topstykket. Tag den ud af gear. Løsne tandremsstrammeren, og kræng
tandremmen af denne og af knasthjulet. Afmonter knasthjulet, og du kan
nu se 2 10 mm bolte der holder en plade der holder knastakslen. Af med
det.
Der hvor strømfordeleren rører ved toppen laver du en ridse både på
toppen og på strømfordeleren, således du kan sætte strømfordeleren
rigtig på igen senere. Af med strømfordeleren. Af med toppen. Af med
ventilvippearmene, men husk deres positioner, for når de skal monteres
igen, så skal de på den samme ventil. Op med løfterne, og ud med
knasten. Den skal ud af den side af toppen der er i bilens venstre
side.

Modsatte rækkefølge når du monterer igen, men inden du monterer bolten
til knasthjulet, så skal tandremmen på igen, og sørg for at det lange
"frie" stykke af tandremmen er stram, og at tandremshjulets pil er ud
for prikken.

Pris hvis man selv laver det hele: ca. kr. 2000.-
Tidsforbrug: 2 timer.

Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-01-04 17:40

Hit wrote:

> Jeg går ud fra at det er en CVH motor vi taler om.

En Esort 1,6 fra 1989 er kun lavet som CVH.

> [...]
> Derfor anbefales det at skifte både knast og løftere samtidig, hvis en
> af delene skal skiftes for at få bilen til at køre ordentligt.

Selvfølgeligt kan knasten være slidt, men det er yderst sjældent at den er
det på en CVH'er.
Det plejer at være løfterne der går.

> For at få knasten ud, så skal toppen af, og vil man være sikker på at
> toppakningen ikke "smutter" når man har samlet det hele igen, så skal
> der nye strækbolte til, når man monterer topstykket.

Du skal da ikke have toppen af på en CVH, for at skifte knast !
Der er da masser af plads til den operation, i medens at toppen sidder på.

> Pris hvis man selv laver det hele: ca. kr. 2000.-
> Tidsforbrug: 2 timer.

Hvis du vælger at skifte knasten samtidigt med løfterne, så tager det højest
en halv time ekstra.

Per
www.perbeer.ninja.dk