VW Syncro Transporter og spær
Fra : Nicolaj C.

Dato : 21-01-04 22:34

måske nogen kan opklare min forvirring.

I forbindelse med VW syncro-modeller omtales det nogen gange at modellen har
spær eller ikke har. Giver det mening med det 4x4 system ?
Hvordan kan man afgøre hvad køretøjet har mht. spær ? Jeg huske svagt at
have set nogle fotos trykknapper i kabinen angivende spær på de ønskede
aksler.

På en Suzuki Vitara jeg havde var det min erfaring at 4-hjulstrækket uden
spærret aktiveret egenlig ikke vare meget værd - men gælder det samme for
Syncro ?

mvh
Nic

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 22:41

> [...]
> Hvordan kan man afgøre hvad køretøjet har mht. spær ? Jeg huske svagt at
> have set nogle fotos trykknapper i kabinen angivende spær på de ønskede

Jeg ved en anelse om det. En kollega har en VW transporter som har
elektronisk spærrediff. Hvordan det virker på akslen kan jeg ikke svare på,
men der sidder en knap i bilen så han kan slå det til og fra som han har
lyst.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 22:59

> [...]
på,
> men der sidder en knap i bilen så han kan slå det til og fra som han har

Det elektroniske spær virker kun ved igangsætning på løst eller glat
underlag, det virker ved at det hurtigst roterende hjul bremses. VW kalder
det EDS. Jeg er ret sikker på at det kun findes på de forhjulstrukne. Det
kan ikke bruges til 4x4 Syncro modellerne som jeg bestemt mener har noget
mekanisk spær som kan styres fra føresædet.

Jeg har fundet denne beskrivelse af system, det er godtnok ikke på jysk:
The engine and transmission are transversely mounted in the nose to provide
front wheel drive. In the Syncro Transporter, drive is taken off the front
differential's crown wheel by a pinion to a propeller shaft. This is in
three sections, joined by constant velocity joints, and takes the drive to a
rear differential. The viscous coupling is incorporated in the input to the
differential. There is no dog-clutch to rigidly lock the viscous coupling.
Rear suspension remains independent by semi-trailing arms on the Syncro, as
for the front wheel drive models.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 23:07

> Det elektroniske spær virker kun ved igangsætning på løst eller glat
> underlag, det virker ved at det hurtigst roterende hjul bremses. VW kalder
> det EDS.

okay, det var da en lidt primitiv måde at løse det på

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 23:20

> okay, det var da en lidt primitiv måde at løse det på

Måske - men det er smart, billigt og nemt at lave det virker sammen med
ABS'en så ingen ekstra dele ud over lidt elektronik.
Det er på min Bora og også på min fhv. Golf IV, det virker faktisk rigtig
godt når det er glat og du skal sætte igang.
Men så snart du ruller virker det ikke længere, jeg tror det slår fra ved en
10-15 km/t. Hvis du gaver kraftig gas (hjulspin) ved start aktiveres det
ikke.

Systemet må ikke forveksles med antispin som (på VW) nedregulere motorens
omdr.
Det er er noget skod når man skal lave en lynstart, men ellers virker det
fint når det er vådt og glat føre.
Men en legedreng som mig slår det altid fra når der er glat, eller når der
skal duelleres

/Claus

Fra : Verner Johnsen

Dato : 21-01-04 23:49

On Wed, 21 Jan 2004 22:34:06 +0100, "Nicolaj C."
<fjernmigspamnic@events.dk> wrote:

>måske nogen kan opklare min forvirring.
>
>I forbindelse med VW syncro-modeller omtales det nogen gange at modellen har
>spær eller ikke har. Giver det mening med det 4x4 system ?

Min gamle Syncro (med hækmotor) har spær på både for og bagaksel.
Og ja, det giver mening i ekstreme situationer.
På tør, fast underlag er der aldrig brug for det, men på fedtet
underlag eller meget løst sand, aktiverer jeg ofte spæret på
bagakslen, så den stadig kan manøvreres.
I helt ekstreme situationer, hvor "maximum traction" har været
nødvendigt, har jeg også aktiveret spæret på forakslen, men så går det
også fremad, og kun fremad. Den kan overhovedet ikke styres.

>Hvordan kan man afgøre hvad køretøjet har mht. spær ? Jeg huske svagt at
>have set nogle fotos trykknapper i kabinen angivende spær på de ønskede
>aksler.

Jeg ved ikke hvordan det er på de nyere modeller, men på min gamle bil
er der et ekstra panel under instrumentbrædtet midt i bilen med to
knapper til aktivering af spær på henholdsvis foraksel og bagaksel.
Spærene er vacuum aktiverede.
Min model er med Viscose kobling som centerdifferentiale, og som
derfor selv finder ud af om der er behov for at lede nogle kræfter hen
tiil forakslen, men der findes vist nogle enkelte modeller med et
normalt mekanisk centerdifferentiale, og de vil typisk have tre
knapper.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-01-04 09:50

"Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> skrev i en meddelelse
> På en Suzuki Vitara jeg havde var det min erfaring at 4-hjulstrækket uden
> spærret aktiveret egenlig ikke vare meget værd -

Nå. Jeg har en '87 Pajero og en '97 L200.
De kører begge godt offroad - uden spær*. L200 har elektronisk spær bag, men
jeg har aldrig haft behov for det... - endnu.

4x4 med spær er noget bedre end 4x4 uden spær, men ikke noget i forhold til
4x4 vs. 2x4.

*med spær menes spær på hhv. for eller bag aksel. Centerspær er en selvfølge
på en 4x4.

--
Mvh. Morten Fruergaard