God ide? Mekaniken i mine dørhåndtag fryse~
Fra : Larry

Dato : 21-01-04 19:48

Dørhåndtag og/eller lås på min seat cordoba år 98 fryser fast hver gang
temperaturen smyger sig under frysepunket. I efteråret kom jeg graffitolie i
alle låse, smurte alle lister med silikone (de er stadig godt fedtet), men
et eller andet i lukke-åbne mekanismen såvel fordør som bagdør i den
føresiden fryser fast. Uanset hvormeget jeg flår i døren går den ikke op.
Forsøges indefra er det samme resultat: Kun passager sidens
håndtag/låsemekanisme fungerer perfekt.

Håber en eller anden har en ide.

Larry

Fra : SNiP

Dato : 21-01-04 20:30

"Larry" <iam@home.se> wrote in message
> [...]
> føresiden fryser fast. Uanset hvormeget jeg flår i døren går den ikke op.
> Forsøges indefra er det samme resultat: Kun passager sidens

Jeg har desværre ikke en løsning, men jeg har samme problem, dog har jeg
ingen nøglehuller, så det er et ekstra problem for mig, min fjernbetjente
cenrallås vil nemlig ikke åbne, og begge mine døre fryser. Jeg kan nemt få
dem til at virke igen ved at hælde lidt varmt vand på døren dog, well det er
jo en slags løsning, omend det er en anelse problematisk.

/J

Fra : Gismo

Dato : 21-01-04 20:34

Larry wrote:
> [...]
> flår i døren går den ikke op. Forsøges indefra er det samme resultat:
> Kun passager sidens håndtag/låsemekanisme fungerer perfekt.

Er det centrallås med en vaccumpumpe? hvis det er kan der sidde en smule
kondes der fortætter til en dråbe der så fryser, således at luften ikke kan
skubbe låsen op.
Kan den låse efter nogen tids kørsel skyldes det at dråben er optøet eller
delvist så den kan bevæge sig frem og tilbage med pumpens tryk. blæs
slngerne rene med trykluft.

Gismo

Fra : Lars Frandsen

Dato : 21-01-04 20:45

"Larry" <iam@home.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> føresiden fryser fast. Uanset hvormeget jeg flår i døren går den ikke op.
> Forsøges indefra er det samme resultat: Kun passager sidens

Jeg havde fuldstændigt det samme med min Cordoba 1998. Jeg har prøvet at
kravle ud af den ene bagdør da de to fordøre var umulige at lukke op _efter_
jeg var kørt på arbejde. Forhandleren ordnede det for mig, så jeg ved
desværre ikke, hvad han gjorde, men nu er der ingen problemer.
Såvidt jeg husker snakkede han om, at det var et kendt problem, så prøv at
snakke med Seat.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-04 22:24

"Lars Frandsen" <lars@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> desværre ikke, hvad han gjorde, men nu er der ingen problemer.
> Såvidt jeg husker snakkede han om, at det var et kendt problem, så prøv at

VW og dermed sikkert også Seat har haft problemer med låse der fryser pga.
vand i låse cylinderen.
Der blev lavet en ny type låse cylinder med et drænhul, så vandet kunne løbe
ud afcylinderen.De blev indført 1997 i G3 og Vento, og sikkert også i andre
modeller. De er nemme at skifte selv, jeg har gjort det på min Passat fra 89
de to en times tid.

http://www.20vturbo.com/tsb/mirror/pdf/57-97-01.pdf

Det er tilsyneladende pakningen ved låsecylinderende der er for dårlig.
Værkstederne plejer bare at skille det ad rense, tørre og smørre med olie.
Syrefri olie er meget bedre en alt det der låse stads fra tanken.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : jan

Dato : 21-01-04 22:49

> [...]
>
> Håber en eller anden har en ide.
>
> Larry
>
> Hmm det lyder som samme problem der er med visse poloer
og det er jo næsten samme model der i skulle der findes en løsning
som går ud på at låsen afmonteres skilles af og en fejder bøjes ca 30 grader
men hør på et VW værksted der er udsendt et serviceblad fra SMC om dette
problem så de kender det sikkert

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-01-04 02:01

"Larry" <iam@home.se> skrev i en meddelelse
> Dørhåndtag og/eller lås på min seat cordoba år 98 fryser fast hver gang
> temperaturen smyger sig under frysepunket.

-Kender det... Ibiza ´98

Hold kæft hvor må det se dumt ud, når jeg kravler ind over
forsæderne for at komme ud af en bagdør...

-Har også prøvet alle mulige / og umulige smøremidler.

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-04 21:23

"Henrik skrev

> [...]
> forsæderne for at komme ud af en bagdør... Hæ.... Den lokale Houdini...

-Har også prøvet alle mulige / og umulige smøremidler.

Jeg har faktisk hørt fra en mekaniker et sted, at netop grafitolie er
noget skrammel... Det skulle få dørlåsene til at tørre ud, og dermed sætte
sig fast....
Symaskineolie (syrefri) skulle vel så være ens ven, eller ???

VenHils
Peter